Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:02

Telpeva schreef:
Cer schreef:
@Telpeva: Bedoel je dan arm of rijk?

Zaken als de keuze hebben om een verwarming van 21 naar 19 te zetten, de keuze om met een auto x route af te leggen vs diezelfde route met het ov. Ik zie dat als luxe, rijkdom als je de keuze hebt, of jaren nooit die keuze hebt hoeven maken omdat je 'gewoon' de meest comfortabele keuze sowieso al kan betalen. Ik heb zelf niet eens een auto, nooit kunnen betalen ook, mijn werk heb ik moeten opzeggen omdat ik er niet meer geraak en ik heb lokaal op loopafstand werk moeten zoeken. Met het ov reizen heb ik afgelopen 2 jaar 2x kunnen doen omdat dat zo duur is, ik kom amper mijn woonplaats nog uit. Mijn verwarming kan niet van 21 naar 19, want hij staat al standaard op 17, en ik maak mij zodanig zorgen om mijn financiele situatie dat ik overweeg om hem op 16 te gaan zetten.
Arm en rijk waren wellicht niet de juiste woorden, want ik denk dat het eerder zou moeten gaan over arm, modaal, en rijk. Maar zelfs tussen arm en modaal zit in mijn ogen al een behoorlijke kloof.

Mee eens. Hier staat die op 15 en soms zet ik hem naar 19, omdat mijn lijf anders helemaal stopt. Maar eigenlijk is dat te duur. Zou kunnen, als ik de auto weg doe, maar dan kom ik niet bij alle medische afspraken of bij de winkel (kan dat niet lopen) maar wel een goedkope oude auto waarbij ik iets terug krijg van de belasting omdat het medische kilometers zijn. (En ik had het geluk hem over te houden na scheiding) tijdens relatie zaten wij alsnog onder modaal, maar was vele malen beter te doen zelfs zonder alle toeslagen als nu als minima.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:07

nikkel schreef:
Je hebt energie nodig, om stroom op te wekken als de zonnepanelen en of windmolens het niet niet doen. Dus gas, olie of steenkool. Meer smaken zijn er niet.

Op zich zijn er wel meer smaken, maar er wordt hier overal zo traag beleid gemaakt en knopen doorgehakt.
We kunnen kerncentrales neerzetten, we kunnen energie uit landen halen door middel van stuwmeerenergie of uit watervallen.
En om te beginnen zou iedereen z’n eigen huis en bedrijf zelf kunnen voorzien van energie. Stoppen met terugleveren en iedereen z’n eigen accu in huis en bedrijf.

Als we willen zijn we mi zo van het gas af, er zijn opties genoeg en het is al jaren noodzakelijk. De ‘deadline’ staat op 2050 energieneutraal maar dit zou veel eerder kunnen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:09

Shae schreef:
LoveGlove schreef:
OV is voor mij geen optie want dan zou ik alsnog het laatste stuk een half uur of meer moeten lopen. 30 km fietsen zie ik ook nier zo zitten. Een paar uur fietsen. Ben ik al moe voorday ik daar uberhaupt ben. Uiteindelijk zal ik waarschijnlijk thuis moeten blijven

Is het mogelijk om een vouwfiets mee te nemen of bij het station/halte een goedkope fiets neer te zetten?

Dat zou kunnen? Alleen ik heb zelf een dure electrische fiets :+
Vouwfiets, geen idee hoe dat werkt. Het zou voor mijn doen een heel geregel zijn. Plus ik ben veel langer onderweg waardoor ik waarschijnlijk ineens om 4 of 5 uur in de ochtend op moet staan. Dat zou betekenen dat ik na het thuiskomen kan eten en douchen en dan naar bed. 0 vrije tijd dus. Gezien ik uberhaupt nog niet kan werken gaat dat waarschijnlijk echt een nummer doen op mijn mentale gezondheid :=
Ik ben wel even aan het mierenneuken hoor. De Oekraïners hebben het veeel slechter. Maar ik sta er altijd nog voor om mezelf voor te zetten. Ik ben net zo lekker bezig. Ik ben na al die jaren eindelijk uit mijn put aan het komen. Heb eerlijk gezegd geen zin om terug te gaan :=

Hier staat de verwarming op 20. Savonds voor het slapen gaan gaat hij altijd uit. Ik ben helaas een enorme kauwkleum. Zelfs op 20 graden heb ik het nog koud. Ik lig nog steeds onder 3 dekentjes hier :=
Ik denk dat we her voor nu zo houden. De zomer is er toch langzaam aan het komen. Hoe we het de volgende winter doen zien we wel.
Douchen doe ik meestal maar 5 minuten over, behalve als ik mijn haar was. Maar meestal gebruik ik dan de helfr van de tijd lauw tot koud water, gezien mijn haar zelf dat fijner vindt, en ik niet zoveel warm water wil verspillen. Krullen hebben betekend veel voor je haar moeten zorgen en ook langere wasbeurten helaas. Maar dat is 1 keer per week een douchebeurt die dan een kwartier duurt ipv 5 minuten. En eens in de zoveel tijd een half uur lange douche voor een hele grondige wasbeurt. Maar dat komt niet zo gauw voor :=
Ik ken mensen die een uur lang douchen. Waarom? Is toch niet nodig? Zelfs met haar wat veel verzorging vraagt is het langste wat ik in de douche zit meestal een kwartier.

Kwa windmolens, ja ik ben er wel en geen fan van. Ik weet dat het vogels in de war kan brengen. Ik zou het niks waard vinden als windmolens veel vogels hun leven zou afpakken. Verder vind ik het geen wereldramp. Maar inderdaad, zonnepanelen zouden beter zijn. Helaas mogen wij geen zonnepanelen :(

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:09

Hoe doe je een eigen huis van energie voorzien?

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:10

Cer schreef:
Hoe doe je een eigen huis van energie voorzien?

Mijn ouders doen her met zonnepanelen :)

Ik ken ook mensen die een gigantisch dynamo achtig idee hebben wat ze helpt met eigen energie, gecombineerd met zonnepanelen. Maar hoe her precies werkt durf ik je niet te zeggen :=

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:12

Hier gelukkig 2,5 week terug naar een nieuwbouwwoning met warmtepomp, vloerverwarming en zonnepanelen verhuisd. Heb de vloerverwarming op het moment op 18 staan en dan is het binnen nog steeds 20 graden, is nog een beetje uitvogelen hoe hoog ik alles overal precies moet hebben. M'n moeder woont in een huurappartement uit de jaren 60 met slechte isolatie, daar zie ik wel tegenop. Voordeel is dat haar woonkamer op het zuiden zit met hele grote ramen, dus het is wel vaak warm daar binnen. Ze gaat wel radiatorfolie plaatsen binnenkort

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:14

Sorry trouwens als mijn bericht op mensen misschien over komt alsof ik vind dat anderen zich aanstellen, ik las het net nog eens terug en zo zou het denk ik ook opgevat kunnen worden. Maar weet ajb dat ik het zo niet bedoel, ik weet juist heel goed wat het is om steeds weer vaarwel te moeten zeggen tegen leuke dingen in het leven en jezelf aan te moeten passen en ik weet hoe klote het is, en het is ook gewoon echt heel naar dat nu zo ontzettend veel mensen dat voor de kiezen gaan krijgen. Ik hoop echt dat de overheid goede keuzes gaat maken zodat het voor iedereen leefbaar blijft, iedereen zijn baan kan behouden, alle kinderen naar school kunnen blijven gaan.
En ik hoop dat Poetin hier heel zwaar voor mag gaan boeten

Anoniem

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:22

Ik snap je enorm Telpeva! Jij verwoord het alleen wat beter maar dit bedoelde ik eerder deze week ook.

Zoals mijn ouders kunnen zich niet druk maken over zaken als mijn werk zit nou eenmaal ver weg want die kunnen absoluut geen auto veroorloven dus ja verhuisd het werk? Dan moeten ze stoppen en werk in dw omgeving zoeken dat te fietsen is.

En wat je zegt, ik en dus ook behoorlijk veel anderen als ik reacties op sm lees, hebben de keuze om de verwarming lager te zetten. Een groep mensen heeft die keuze niet.

Als de groep mensen die de keuze wel heeft nou dat wel zou doen en voor ritjes die niet nodig zijn de auto eens laat staan dan helpen die beetjes ook voor de andere mensen dat de prijzen niet nog meer de pan uit vliegen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:24

Zo snap ik jou ook beter, spenk. :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:25

nikkel schreef:
In het uiterste geval, gaat Alle handel, die vroeger met Europa gedaan werd via China. China is in alle gevallen de lachende derde, totdat de economie hier instort. Dan hebben zij ook een probleem.

Op de redelijk korte termijn, komt er een groter probleem aan: dat van de wereldwijde voedsel voorziening.

Daarom moeten we onze boeren koesteren ipv wegpesten met allerlei regeltjes. Zorg dat we zelf voldoende graan (ook voor veevoer) , melkvee, legkippen en vleesdieren behouden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:25

Mijn zoon woont net op zichzelf. 20% van zijn inkomen gaat op aan energie. Twintig procent!!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:29

rien10 schreef:
Mijn zoon woont net op zichzelf. 20% van zijn inkomen gaat op aan energie. Twintig procent!!

Als het een koophuis is zou ik dan gelijk zonnepanelen nemen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:30

rien10 schreef:

Ik heb nu nog het geluk dat ik een vast contract heb bij de Essent. Met vaste tarieven. Maar in december moet ik overstappen of een nieuw contract aangaan. Ik houd me hart vast.

Ik vind deze situatie ook echt verschrikkelijk. Voor de Oekraïners maar ook voor de Nederlanders.

Over zonnepanelen gesproken. Kun je die niet aan de muur hangen? Het grootste gedeelte van de dag staat de zon op de muur bij mijn huis...

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:38

Purny, er zijn testen gedaan met zonnepanelen aan de muur, maar hoe die zijn uitgevallen weet ik niet.

Nederland is vrij vlak, voor energie uit stuwmeren moet je hoogteverschillen hebben.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:44

verootjoo schreef:
rien10 schreef:

Als het een koophuis is zou ik dan gelijk zonnepanelen nemen.

Helaas kan dat niet vanwege de VVE voorschriften

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:46

Eigenlijk vind ik dat best frustrerend, dat vve's en verhuurders niet toestaan dat mensen zonnepanelen aanleggen. En bij de verhuurders, zelf ook absoluut niets aan verduurzamen willen doen, zelfs isolatie verbeteren niet en ook niet toestaan dat mensen het zelf doen. (Ik weet niet wat vve's verder nog verbieden)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:49

MyWishMax schreef:
Eigenlijk vind ik dat best frustrerend, dat vve's en verhuurders niet toestaan dat mensen zonnepanelen aanleggen. En bij de verhuurders, zelf ook absoluut niets aan verduurzamen willen doen, zelfs isolatie verbeteren niet en ook niet toestaan dat mensen het zelf doen. (Ik weet niet wat vve's verder nog verbieden)

Ik ook, begrijp echt niet waarom je verduurzaming zou willen tegenhouden. Moet je toch juist aanmoedigen :?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:02

Spenk schreef:
Ik snap je enorm Telpeva! Jij verwoord het alleen wat beter maar dit bedoelde ik eerder deze week ook.

Zoals mijn ouders kunnen zich niet druk maken over zaken als mijn werk zit nou eenmaal ver weg want die kunnen absoluut geen auto veroorloven dus ja verhuisd het werk? Dan moeten ze stoppen en werk in dw omgeving zoeken dat te fietsen is.

En wat je zegt, ik en dus ook behoorlijk veel anderen als ik reacties op sm lees, hebben de keuze om de verwarming lager te zetten. Een groep mensen heeft die keuze niet.

Als de groep mensen die de keuze wel heeft nou dat wel zou doen en voor ritjes die niet nodig zijn de auto eens laat staan dan helpen die beetjes ook voor de andere mensen dat de prijzen niet nog meer de pan uit vliegen.

Ik snap jullie helemaal.
Cv staat al laag, blij met de zon die er nu is. Deze komt rond 14.00 in de kamer totdat deze onder gaat. Goedkoper stoken kan niet.

Daarom haalde ik ook al aan betreft het openbaar vervoer. In het geval van mijn dochter is dat niet haalbaar qua tijden maar ook nog eens duurder dan dat ze op de brommer zou gaan.
Mijn zoon heeft vorig jaar een ongeval gehad (dader door gereden dus niets is te verhalen helaas, ook niet alle extra medische kosten). Hij werkt nu weer 4 halve dagen sinds deze week. Dat houd in 4x extra 120 km rijden. Normaal reed hij met zijn vader mee, maar doordat hij op AT werkt is dit niet mogelijk.
Maar beide betalen ze dit zelf, wonen nog wel beide thuis.

Het scheelt nu gelukkig best in de brandstofkosten nu mijn man, dochter en ik met corona thuis zitten. Al is mijn man zzp'er dus nu ook geen loon (verzekering duurt even).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:08

Als ik kijk dat ons jaarverbruik gas even hoog is als het maandverbruik van vele andere, ondanks een ouder huis. Dan denk ik niet dat ik daar nog veel aan kan doen.
Douchen doen we bijvoorbeeld altijd al maar hooguit een minuut of 10, niet uit bezuinigen maar wat moet je daar langer staan doen?
Wij leven altijd al sober, deels omdat we die enorme luxe van huis uit al niet gewend zijn en daar ook geen behoefte aan hebben. Nu omdat het wel moet met 1 inkomen. En ik solliciteer me suf, maar een halve van bijna 50 willen bedrijven niet.
Maar dan hoor je nog mensen zeggen, koop je toch minder dekjes? Euuuh minder als geen gaat niet.
En ja we kunnen onze paarden verkopen, scheelt ons 100 in de maand.... En dat kan veel zijn. Aan de andere kant dat hebben andere mensen al aan gas....
Ik heb idd een auto (uit 2005) en denk er ook om die weg te doen...maar dan kan ik niet meer van huis.
OV bestaat hier amper, fietsen kan ik niet.
Kan ik meteen wel stoppen met solliciteren.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:20

Ik probeer wel postief te blijven denken en danbkaar te zijn dat ik niet in oorlog gebied zit.

Ik pak nu meer mijn vriend zijn auto die is wat zuiniger dan de mijne. Al rij ik daar niet prettig in.. Ben ik aan het kijken of mijn paardvoer wat goedkoper kan. En kwa gas als ik naar mijn verbruik kijk is dat nog steeds minder dan vorig jaar.. Ja ik hou mijn hart vast als ik in oktober over moet gaan op een ander contract. Gelukkig is oktober nog ver weg.

Ik werk nu 2 dagen en daar naast geef ik les of guasha behandelingen maar dit is verschillend kwa inkomen. Dat ik sireus over na aan het denken ben om weer 3 dagen te gaan werken op kantoor. Vorige jaar werke ik nog 3 en besloten om over te gaan op 2 omdat mijn lessen en guasha zo goed lopen. Nu merk ik dat het ook 'minder' wordt.

En dat is ergens logisch ik bezuinig ook al eerst op lessen. Nu heb ik dan 2 paarden maar zal alles aan doen om ze te kunnen behouden. Zolang ik stalling kan betalen en hun gezond kan houden ben ik blij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:36

Hier in de regio hebben ze het al een poosje over mogelijk een getijdencentrale uit de grond stampen om energie op te wekken, ook wel interessant. Zelf hoop ik vooral dat het betaalbaarder gaat worden om eigen accu's aan je zonnepanelen te kunnen koppelen zodat je als huishouden misschien zelfs de boel draaiende kan houden als er echt iets fout gaat op het net.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:39

verootjoo schreef:
En om te beginnen zou iedereen z’n eigen huis en bedrijf zelf kunnen voorzien van energie. Stoppen met terugleveren en iedereen z’n eigen accu in huis en bedrijf.

Dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Dat is niet in het belang van de grote energieleveranciers. En daar zit gelijk het probleem. De politieke wil om het op te lossen is er niet zolang het grote geld aan tafel zit bij politici.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:47

Zou mooi zijn zo'n accu maar die zijn nog niet betaalbaar voor de consument, tenminste niet voor jan modaal en daaronder.
Daarnaast die grondstoffen hebben we ook niet zelf, ben je nog afhankelijk van andere landen.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 09-03-22 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:47

nikkel schreef:
Nederland is vrij vlak, voor energie uit stuwmeren moet je hoogteverschillen hebben.

Stuwmeren zijn best interessant, zelfs voor Nederland. Maastricht ligt op 50 meter boven zeeniveau. Als je stuwmeren maakt met 10 meter verval, dan kun je er dus 5 maken langs de kanalen in Nederland, even simpel gezegd.
Als je googled op 'waterkrachtcentrale Limburg' dan zie je dat er bij ons in de buurt al redelijk veel van die centrales liggen, die nu al duurzame stroom opwekken. Dat kan in principe bij elke sluis die genoeg verval heeft.
Ik weet niet of dit in de rest van Nederland ook al veel wordt toegepast.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:52

8nnemiek schreef:
nikkel schreef:

Stuwmeren zijn best interessant, zelfs voor Nederland. Maastricht ligt op 50 meter boven zeeniveau. Als je stuwmeren maakt met 10 meter verval, dan kun je er dus 5 maken langs de kanalen in Nederland, even simpel gezegd.
Als je googled op 'waterkrachtcentrale Limburg' dan zie je dat er bij ons in de buurt al redelijk veel van die centrales liggen, die nu al duurzame stroom opwekken. Dat kan in principe bij elke sluis die genoeg verval heeft.
Ik weet niet of dit in de rest van Nederland ook al veel wordt toegepast.

Interessant, maar hoeveel verval is er nodig wil dat kunnen?