Telpeva schreef:Cer schreef:@Telpeva: Bedoel je dan arm of rijk?
Zaken als de keuze hebben om een verwarming van 21 naar 19 te zetten, de keuze om met een auto x route af te leggen vs diezelfde route met het ov. Ik zie dat als luxe, rijkdom als je de keuze hebt, of jaren nooit die keuze hebt hoeven maken omdat je 'gewoon' de meest comfortabele keuze sowieso al kan betalen. Ik heb zelf niet eens een auto, nooit kunnen betalen ook, mijn werk heb ik moeten opzeggen omdat ik er niet meer geraak en ik heb lokaal op loopafstand werk moeten zoeken. Met het ov reizen heb ik afgelopen 2 jaar 2x kunnen doen omdat dat zo duur is, ik kom amper mijn woonplaats nog uit. Mijn verwarming kan niet van 21 naar 19, want hij staat al standaard op 17, en ik maak mij zodanig zorgen om mijn financiele situatie dat ik overweeg om hem op 16 te gaan zetten.
Arm en rijk waren wellicht niet de juiste woorden, want ik denk dat het eerder zou moeten gaan over arm, modaal, en rijk. Maar zelfs tussen arm en modaal zit in mijn ogen al een behoorlijke kloof.
Mee eens. Hier staat die op 15 en soms zet ik hem naar 19, omdat mijn lijf anders helemaal stopt. Maar eigenlijk is dat te duur. Zou kunnen, als ik de auto weg doe, maar dan kom ik niet bij alle medische afspraken of bij de winkel (kan dat niet lopen) maar wel een goedkope oude auto waarbij ik iets terug krijg van de belasting omdat het medische kilometers zijn. (En ik had het geluk hem over te houden na scheiding) tijdens relatie zaten wij alsnog onder modaal, maar was vele malen beter te doen zelfs zonder alle toeslagen als nu als minima.