Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anjali schreef:Als rasechte vegetarier koop ik zoiets niet.Ik wil geen kip en ook niet iets wat zo heet of er op lijkt.Het zal wel bedoeld zijn voor mensen die moeite hebben met de omschakeling van vlees naar plantaardig.
anjali schreef:Tiepfoudt schreef:Laten we niet doen alsof "kipstuckjes" geen misleiding is. Het heeft niets met kip te maken terwijl de naam doet vermoeden alsof het hoofdingrediënt kip is
Als rasechte vegetarier koop ik zoiets niet.Ik wil geen kip en ook niet iets wat zo heet of er op lijkt.Het zal wel bedoeld zijn voor mensen die moeite hebben met de omschakeling van vlees naar plantaardig.
anjali schreef:Als rasechte vegetarier koop ik zoiets niet.Ik wil geen kip en ook niet iets wat zo heet of er op lijkt.Het zal wel bedoeld zijn voor mensen die moeite hebben met de omschakeling van vlees naar plantaardig.
bigone schreef:Ik denk dat er in de toekomst nog boeren genoeg stoppen. Ze willen binnen tien jaar naar een circulaire landbouw dus eten poepen en productie op je eigen grond. Het kan maar zal ook weer of investeringen vergen om grond te kopen of er moet een flink gedeelte van de veestapel weg. En ondertussen word het tijd dat wij, consumenten voor melk eens een dubbeltje per liter meer betalen die rechtstreeks naar de boeren gaat.
bigone schreef:Ik koop vlees bij de boer van koeien die hij zelf laat slachten, haal eieren bij de boer, en melk grotendeels bij de melktap. In het seizoen groente en fruit . Kost niets meer dan in de supermarkt, zelfs goedkoper behalve het vlees maar kost wel meer tijd. Dat is het voordeel van een supermarkt maar het zou goed zijn dat landbouwers hier zoveel mogelijk aan mee doen.
Tiepfoudt schreef:Laten we niet doen alsof "kipstuckjes" geen misleiding is. Het heeft niets met kip te maken terwijl de naam doet vermoeden alsof het hoofdingrediënt kip is
anjali schreef:Tiepfoudt schreef:Laten we niet doen alsof "kipstuckjes" geen misleiding is. Het heeft niets met kip te maken terwijl de naam doet vermoeden alsof het hoofdingrediënt kip is
Als rasechte vegetarier koop ik zoiets niet.Ik wil geen kip en ook niet iets wat zo heet of er op lijkt.Het zal wel bedoeld zijn voor mensen die moeite hebben met de omschakeling van vlees naar plantaardig.
tamary schreef:IMANDRA schreef:
Really? Indoctrinatie?
Wat denk je van de vleesindustrie die heisa maakt over 'vegetarische worst'
Vleesindustrie weet net zo goed als de vega bedrijven dat een vleesachtige naam beter verkoopt dan een plantaardig eiwit naam ook al is dat in een format als "vegetarisch braadstuk". Qua ingredienten moeten we netjes alles vermelden op het etiket, gezondheidsclaims mogen ook niet zomaar, waarom mag dit dan wel? Enkel om iets te kunnen verkopen wat mensen eerder niet nodig hadden? Dat is typisch iets waar de gehele marketing/reclame industrie op draait, gelukkig dat er wat regels op van toepassing zijn, incl. misleiding, niets vreemd aan die "heisa" dus. Begin maar eens met in elk geval netjes te vermelden waar het van komt, moet de vleesindustrie ook. Ipv vegetarisch dus plantaardige/groente/soja worst zoals varkens/kip/runder worst ook aangeeft wat het hoofdingredient is. Duidelijkheid dus over wat er wel in zit ipv wat er niet in zit. Met dat laatste is nl nogal wat creativiteit mogelijk en dat is een deur die we juist aardig dicht hadden na allerlei schandalen en gerommel om iets er aantrekkelijk uit te laten zien. Wetten over voedselveiligheid zijn er niet voor niets (arsenicum in brood voor mooi wit bv begin industriele tijd, melanine in babymelk zoals recent in China). En ook eerlijke producten verkopen wordt voor de consument een steeds belangrijkere factor.
Shaggy09 schreef:Die kipstuckjes van de vegetarische slager is gewoon hun manier van marketing. Kijk maar eens bij andere productnamen van hun vleesvervangers. Heeft niets te maken met nabootsen, het zijn vaak meer woordgrapjes etc.
IMANDRA schreef:@Tiepfoudt: ik kan je vertellen dat duurzaamheid en uitstoot bij andere industrieën ook veel speelt. En daar zeker op wordt gestuurd. Dus nee, landbouw is niet de enige sector. Wel de sector waar het meest over gesproken wordt (gezien het grote aandeel wat ze erin hebben). Of je het daarmee eens bent is een ander verhaal natuurlijk.
Tiepfoudt schreef:Is het niet best gek dat de landbouw de enige sector is waarvan we eisen dat die haar kringloop zo perfect mogelijk sluit? Lukt het je als bedrijf niet, dan sluit je de boel maar. Terwijl, hoe zit het met de kringlopen van de industrie? Hoe zit het met de kringloop van de luchtvaart, het verkeer? Dat zijn toch ook sectoren die niet bepaald een positieve bijdrage leveren aan het klimaat, milieu en biodiversiteit? Ik heb nog nooit van de kringloopwijzer van Schiphol gehoord, jij?
Tiepfoudt schreef:Op individueel niveau zou je zelfs kunnen stellen dat een veganist zijn/haar eigen kringloop ook niet in orde heeft. Want akkerbouwers zijn vandaag de dag grotendeels afhankelijk van dierlijke mest en kunstmest. Op die laatste zitten we allemaal niet te wachten, maar waar komt de dierlijke mest vandaan als je zelf geen dierlijke producten consumeert? Je raadt het al, vooral varkensmest. De akkerbouwers varen trouwens wel bij het mestoverschot, want zij krijgen zelfs betaald om varkensmest uit te rijden over hun akkers. Dat is fijn, zo kunnen akkerbouwers goedkoop produceren. Ik gun het ze van harte. Maar wat als er, zoals men graag wil, varkenshouders massaal gaan stoppen en we van een mestoverschot naar een mesttekort gaan (het droomscenario van velen)? Dan draait alles om en moet de akkerbouwer plotseling geld betalen om zijn akkers te bemesten en zal dus zijn kostprijs omhoog gaan. Dus zullen Nederlandse groenten en fruit duurder worden. Ik denk niet dat dat heel wenselijk is, want ik denk dat de gemiddelde Nederlander méér verse groenten en fruit van Nederlandse akkers zou moeten eten ipv minder.
Tiepfoudt schreef:bigone schreef:Ik koop vlees bij de boer van koeien die hij zelf laat slachten, haal eieren bij de boer, en melk grotendeels bij de melktap. In het seizoen groente en fruit . Kost niets meer dan in de supermarkt, zelfs goedkoper behalve het vlees maar kost wel meer tijd. Dat is het voordeel van een supermarkt maar het zou goed zijn dat landbouwers hier zoveel mogelijk aan mee doen.
Allereerst mijn complimenten voor jouw consumentengedrag. Waren consumenten zoals jij maar eerder regel dan uitzondering, in plaats van andersom. Want boeren willen wel produceren, maar de markt moet er wel zijn
Tiepfoudt schreef:Dat gezegd hebbende, zou ik graag iets willen toevoegen aan de discussie of partijen zoals D66 en GL wel/niet graag boertjes pesten. Aan de mensen die vinden dat dit gevoel (dat Juval beschrijft) onzin is, zou ik willen vragen eens de twitteraccounts van Tjeerd de Groot en Laura Bromet (als het even kan, vanuit onze bril) te bekijken: je bent failliet, je veroorzaakt het stikstofprobleem, je veroorzaakt stankoverlast, je bent een broedplek voor zoönosen, je vervuilt het landschap met je groene biljartlakens, je helpt de biodiversiteit om zeep, je moet nu het roer omgooien, je moet produceren voor een bepaalde markt x (die zo klein is dat niet alle Nederlandse boeren daarvoor kunnen produceren), je dieren hebben een rotleven, het mes moet in de veestapel, etc...
De imo grenzeloze en schaamteloze drang tot polariseren begrijp ik echt niet. Als een politicus niet in staat is om zijn eigen verhaal voldoende te onderbouwen en daarom andermans probleem sterk uitvergroot (lees: uit het verband rukt, als halve waarheid vertellen) vind ik dat uitermate zwak. Je verhaal rooskleuriger doen lijken, over de rug van een ander. Het is een stijl die ook bijvoorbeeld de heren Baudet en Wilders niet vreemd is en lijkt imo toch best wel op pesten. Want van een verdienmodel in de kringlooplandbouw/biologische landbouw voor álle Nederlandse boeren, is (nog) helemaal geen sprake. En er is geen haan die er naar kraait.
Tenslotte vind ik het bestempelen van het gevoel gepest te worden (zoals Juval beschrijft) als onzin en onterecht hetzelfde als zeggen dat een donker persoon zich niet gediscrimineerd moet voelen door zwarte piet. Ik denk dat je dat voor een ander niet kunt bepalen hóe iets voelt. Er wordt ons te pas en te onpas allerlei schadelijke impacten in de schoenen geschoven, maar zodra we ons verdedigen moeten we ons niet persoonlijk aangevallen voelen. Maar ik ben dag in dag uit, 365 dagen per jaar, hoogstpersoonlijk bezig met het veroorzaken van die (zgn) schadelijke impacten.
Nu, je kunt en mag uiteraard dit hele betoog overdreven vinden en denken: 'mens, stel je niet zo aan en kweek een ruggengraat'. Maar ik trek het mij aan als ik beschuldigd wordt van het veroorzaken van desastreuze gevolgen voor het klimaat en het milieu, terwijl ik ervan overtuigd ben dat het wereldvoedselprobleem niet opgelost is als we massaal overgaan op biologische landbouw en dus alleen maar meer ruimte in gebruik nemen voor het produceren van voedsel.
Tjeerd de Groot schreef:Het verdienmodel van de landbouw in Nederland is failliet.
Boeren zitten klem en kunnen alleen nog een beetje geld verdienen door schaalvergroten en intensiveren!
D66 wil dat boeren weer boer en ondernemer kunnen zijn.
Laten we samen werken aan het klimaat en de natuur
irmaz schreef:De landbouw is niet de enige sector die iets moet doen hoor, de drankenindustrie moet ook zijn eigen rommel (blikjes en flesjes) opruimen. Ze hebben een aantal jaar gekregen om zelf een oplossing te bedenken maar daar is niks uit gekomen dus nu komt er het statiegeld zodat alle verpakkingen weer netjes naar de leverancier worden gebracht en niet in het milieu terecht komt. De elektronica industrie moet ook zijn producten aan het eind van de levensduur weer terugnemen daarom kun jij je oude wasmachine, koelkast, tv, ... gratis naar de stort brengen en stort je ze niet in het bos of in de achtertuin. Er bestaan bedrijven die al deze elektronica helemaal tot losse grondstoffen kunnen ontleden om deze opnieuw te kunnen gebruiken. Voor het maximale vermogen van een stofzuiger is een europese! regel. Voor luchtvaart zijn er inmiddels proefballonnen dat ze bomen gaan planten voor iedere gevlogen kilometer oid, wegen mogen pas aangelegd worden wanneer er ergens anders een stuk natuur wordt neergelegd. En zo zijn er vast wel meer dingen bedacht. Ik zeg niet dat alle maatregelen van gelijke orde zijn en ergens op lijken maar er is dus meer dan niks voor andere takken van sport.
Bavaria heeft inmiddels een proeflijn lopen om zijn processen te stoken door het verbranden van ijzer ipv gas, zodat er helemaal geen CO2 bij geproduceerd wordt.
irmaz schreef:mmm... hoeveel euro per hectare krijgt de akkerbouwer precies voor die mest? En drijfmest tussen de appelbomen?
De kringloop sluiten betekent volgens mij dat de veehouder zoveel dieren houdt als hij mest kan afzetten en zo veel grond heeft als hij nodig heeft om al zijn dieren te voeren. Dus misschien krijgen we alleen gemengde bedrijven of krijg je maatschappen van 2 buren waarbij de ene veehouder is en de andere akkerbouwer.
irmaz schreef:Dit is volgens mij precies het consumentenmodel dat de groene/duurzame partijen voorstaan Tiepfoudt. Boeren moeten veel meer aan hun producten overhouden. De rekensom is heel makkelijk, als je 2x zo veel voor 1 liter melk krijgt heb je maar de helft van de koeien nodig om hetzelfde inkomen te hebben. Of is dit niet zo?
irmaz schreef:Tjeerd de Groot schreef:Het verdienmodel van de landbouw in Nederland is failliet.
Boeren zitten klem en kunnen alleen nog een beetje geld verdienen door schaalvergroten en intensiveren!
D66 wil dat boeren weer boer en ondernemer kunnen zijn.
Laten we samen werken aan het klimaat en de natuur
Kloppen deze uitspraken niet?
elnienjo schreef:Ik zat net in dat topic te lezen van iemand die naar Canada is geemigreerd, maar daar betalen ze door die 'eerlijkere prijs voor producten' ongeveer 3 keer zoveel voor gewone levensmiddelen. Mag toch hopen dat we daar niet naartoe gaan hier. Dan wordt het leven echt onbetaalbaar.
Tiepfoudt schreef:anjali schreef:Als rasechte vegetarier koop ik zoiets niet.Ik wil geen kip en ook niet iets wat zo heet of er op lijkt.Het zal wel bedoeld zijn voor mensen die moeite hebben met de omschakeling van vlees naar plantaardig.
Chapeau. Ik begrijp niet dat mensen staan te juichen wanneer de verkoop van dergelijke bewerkte (mag ik het zo noemen?) meuk toeneemt, want ik denk dat het met een gezond voedingspatroon weinig van doen heeft. Naast 88% soja-eiwit + water 'opgeleukt' met zonnebloemolie (niets mis mee), specerijen-extract (doe mij maar échte kruiden), natuurlijk aroma (die uiteraard niet zo natuurlijk zijn als de naam wil doen vermoeden) en 1,9 gram zout / 100 gram product
Karl66 schreef:Elnienjo vindt dat iedereen waar zij voor moet betalen, gauw moet oprotten uit Nederland of de EU. Maar tegelijkertijd verwacht ze wel dat anderen aan haar eten meebetalen...