Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 08:07

Elisa2 schreef:
Ik zag gisteren dat ze het standbeeld van Leopold naar gehaald hadden in Belgie, na uitleg wat voor een gruwelijkheden die man heeft begaan kan ik daar alleen maar begrip voor opbrengen eerlijk gezegd. Ik vind het wel een mooie actie.

Als we allen eens zouden beginnen op de basisschool met kinderen gelijkheid leren, mensen in hun waarde laten, respectvol met elkaar omgaan. Hoe respectvol communiceren, geen geweld etc. Emotiemanagement..respectvol discussieren zonder persoonlijk te worden etc. Hoe anders zou de wereld er dan uit kunnen gaan zien ipv de harde maatschappij die het nu is?

Heel eerlijk ik heb het idee dat dit bij kinderen helemaal niet zo speelt. Dat kinderen in hun (kleine) wereld elkaar accepteren zoals ze zijn. De wereld willen beter maken. Zo heb ik ook eeuwig actie gevoerd voor het wnf, recyclen en acties over droogte. Nu ben ik 29 en zie ik reclames op tv van kinderen/jongeren die actie voeren voor het milieu. Krijgt mijn nichtje weer les over recyclen en droogte. Zo zei ze tegen mij wel de kraan uit doen bij het tandenpoetsen. Precies zoals ik dat op die leeftijd leerde. Zelfde dingen met geloof en anderen accepteren zoals ze zijn. Ouders maar ook gebeurtenissen in de samenleving zijn heel belangrijk.

Aandacht op school, ga ik even keihard vanuit dat de inspectie inderdaad op het verplichte curriculum controleert waar dit in is opgenomen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 08:11

Electra63 schreef:
Karl66 schreef:
Ik vind het ook jammer dat ik het gevoel had dit bericht te moeten plaatsen. Dit topic staat vol met, laat ik het netjes zeggen, xenofobische reacties. En die mensen staan elkaar allemaal op de schouders te kloppen, duimpjes tegen elkaar op te steken en elkaar te vertellen hoeveel gelijk ze hebben. Natuurlijk wel met de disclaimer dat ze natuurlijk geen racisten zijn, maar...

En het ergste is dat ze dat ook nog echt menen en niet eens doorhebben dat hun berichten iets anders zeggen. Dat is de reden waarom ik zo bot uit de hoek kom, in de hoop dat één of twee mensen misschien gaan nadenken over wat ze eigenlijk schrijven. Maar ik ben met je eens dat het jammer is, dat ik heb gevoel heb toch die reactie te moeten plaatsen.

Na een lange dag werken, dacht ik even bij te lezen.
Zelden zoveel vooroordelen gelezen, maar we discrimineren niet. ;)

Dit gevoel heb ik ook heel erg.

Las al dat ik uit Friesland gewoon zwarte piet moet behouden :+

Ik lees allemaal zaken waar al eerder discussie of uitleg over is geweest.

Luister eens naar Kaag over een oplossing, idd op scholen, in sportkantine’s. Zondag bij Op1.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... oroordelen

Citaat:
Minister Sigrid Kaag vertelde gisteravond aan tafel bij Op1 hoe ze in haar persoonlijke leven racisme van dichtbij meemaakt. "In New York werd gedacht dat mijn man klusjesman is, omdat hij een donkerdere huidskleur heeft. Toen moest ik zeggen: hij is tandarts. En mijn man.

Citaat:
Zo heeft ze tal van voorbeelden, ook uit monde van haar twee kinderen. "In Nederland komen mijn kinderen elke week wel met een of ander verhaal thuis", legt Kaag uit. Haar kinderen hebben niet haar achternaam, maar die van haar man. "Een van mijn kinderen heeft bij sollicitaties op een gegeven moment gezegd: laat ik me maar Kaag noemen", vertelt de minister. "Nou, bingo. Toen werd ze ineens wel uitgenodigd voor een gesprek."

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 08:31

Elisa2 schreef:
Ik zag gisteren dat ze het standbeeld van Leopold naar gehaald hadden in Belgie, na uitleg wat voor een gruwelijkheden die man heeft begaan kan ik daar alleen maar begrip voor opbrengen eerlijk gezegd. Ik vind het wel een mooie actie.

Van de ene kant heeft hij inderdaad gruwelijkheden en wanbeleid begaan. Aan de andere kant heeft hij ook van een paar afgesplitste gewesten die net een eigen landje begonnen waren, een 'echt' land gemaakt dat volwaardig meedeed met het stichten van koloniën en met de 'grote jongens' uit die tijd aan tafel mocht zitten.
Iets waar we nu misschien minder trots op zijn, maar best een prestatie in een paar decennia tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 08:53

preventief alle waardevolle en onvervangbare beelden van de sokkel halen en uit het zicht bewaren??
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3313075 ... r-in-haven

preventief alle grachtenpanden in de stijgers en uit beeld??
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1772379 ... -de-gevels

preventief allen grenzen weer in oude staat terug brengen zodat gewesten alsnog hun eigen landje kunnen beginnen ?? (heb geen beeld van het omverhalen van Leopold in Belgie)

aan de ene kant zijn er verschrikkelijk dingen gedaan, maar ik kan ze niet controleren

aan de andere kant zijn er ook zaken in ontwikkeling gegaan waar wij allen nu als MENSEN op voortborduren en voor velen welvaart heeft gebracht

willen we dat niet zien??

(bijna) alle geschillen los je op met naar beide kante te luisteren en de gulden middenweg te vinden

alle mannen uit het verleden -die nu van hun sokkel gehaald worden - hebben ook recht op gehoord te worden waarom zij deden wat ze deden

zij hadden niet de middelen die wij nu wel hebben, zij konden niet even snel via de sociale media communiceren,

weet dat je soms ook geen tijd hebt om dagen te praten over iets in die tijd was het vaak eten of gegeten worden, de dialoog was door taalverschillen vaak onmogelijk

- hadden ze toen maar vertaal google gehad was het zeker anders gelopen

geweld lost niets op maakt de afstand alleen maar groter,
wie alsmaar het verleden als excuus gebruikt ziet nooit de toekomst
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-06-20 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:00

Misschien wat meer op de toekomst richten dan blijven hangen in het verleden.
Verleden valt niet te veranderen, de goede en slechte dingen niet. De toekomst valt wel te veranderen.
Maar dan moet je niet nu nog iedere blanke (witte?) aan blijven vallen als iemand die meent zich verheven te voelen of beter te zijn of iets in de trant. Want dan blijft het verleden zich herhalen.
Zoals wij ook niet elke Duitser nu aan kijken als nazi.
Dat is geweest, was verschrikkelijk erg, maar we leven in het nu.
Pas als we ons richten op het nu en de toekomst zullen we verder komen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:10

vond deze wel heel sterk:

Rapper #Akwasi, die in zijn toespraak op de Dam zei dat hij, als hij dit jaar ook maar een zwarte Piet ziet, hij hem dan in zijn gezicht zou trappen, zit bij #DitIsM (Margriet van der Linden)

Gevraagd naar zijn uitlating zegt hij:

"zwarte Piet bestaat niet, hij is niet echt, hij heeft geen BSN-nummer"
"Hoe kan ik iemand die niet bestaat nou pijn doen?"

Yoooo Akwasi,
Als zwarte Piet niet bestaat, als hij niet echt is, als hij geen BSN-nummer heeft, hoe kan hij jou en andere gekleurden dan pijn doen?
Hoe kan iemand die niet bestaat, die niet echt is, die geen BSN-nummer heeft dan wèl racistisch zijn???

Als zwarte Piet niet bestaat, waar zitten we dan #$$$^$%$$#GRRRR al die jaren over te discussiëren???

MarlindeRooz

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:11

Ben jij echt zo traag van begrip of doe je maar alsof?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:13

MarlindeRooz schreef:
Ben jij echt zo traag van begrip of doe je maar alsof?

Jij komt hier blijkbaar niet om bruggen te slaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:13

_Penotti schreef:
Misschien wat meer op de toekomst richten dan blijven hangen in het verleden.
Verleden valt niet te veranderen, de goede en slechte dingen niet. De toekomst valt wel te veranderen.
Maar dan moet je niet nu nog iedere blanke (witte?) aan blijven vallen als iemand die meent zich verheven te voelen of beter te zijn of iets in de trant. Want dan blijft het verleden zich herhalen.
Zoals wij ook niet elke Duitser nu aan kijken als nazi.
Dat is geweest, was verschrikkelijk erg, maar we leven in het nu.
Pas als we ons richten op het nu en de toekomst zullen we verder komen.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Dat in het verleden blijven hangen is tenenkrommend. We moeten vooruit kijken en met elkaar verder.

Wel vind ik het twijfelachtig om een standbeeld van een massamoordenaar op een prominente plek te laten staan. Een man die niets om mensenlevens gaf maar wel heel zuinig om ging met kogels en om zijn soldaten iedere kogel die ontvrak te laten verantwoorden van hun eiste dat ze de rechterhand van het slachtoffer meenamen. Niet echt een man die een standbeeld verdiend.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:14

Jij meestal ook niet.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:15

dit is ook sterk, waar waren al die duizenden demonstranten?

Een donkere crimineel vermoord in Amerika door een slechte blanke agent. De hele wereld staat er door in brand en de media blijft maar inkoppen.

Een paar weken geleden: een blanke jongeman in Oss vermoord door een slechte donkere asielzoeker. Een jongen die een opleiding tot kok volgde en op weg was om te gaan koken voor de ouderen. Buiten Nederland hoor je er geen mens over en de media doet het af met enkel een klein artikel en de wereld gaat gewoon door. Er wordt geen enkele demonstratie gehouden.

Zie hier het verschil. Stop die achterlijke anti rascisme demonstraties. Ze zijn alleen maar bedoeld om Nederlanders tegen elkaar op te zetten. Stop deze onzin!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:19

En toen Tony timpa op dezelfde wijze werd gedood.
Toen was er ook geen aandacht voor.
Maar deze had pech blank/wit te zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:22

Die Akwasi zegt wel meer rare dingen.. hij heeft onder andere gezegd "het zou gek zijn als mijn beste vriend me kwalijk ging nemen wat er in het verleden is gebeurd"..

Ik denk dan alleen maar 'hoe kan iemand deze man nog serieus nemen... maar echt.. hoe dan??

Waarom laten sommige mensen zich zo tegen elkaar opzetten, wat is het nut daarvan en hoe denken ze dat dat gaat helpen..?

Overigens, een situatie met een totaal andere situatie vergelijken heeft echt weinig zin denk..

LynnepinnyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:28

MCE schreef:
preventief alle waardevolle en onvervangbare beelden van de sokkel halen en uit het zicht bewaren??
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3313075 ... r-in-haven

preventief alle grachtenpanden in de stijgers en uit beeld??
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1772379 ... -de-gevels

*knip*

Ik weet niet of je serieus wilt worden genomen. In ieder geval zal dat je niet lukken door de Telegraaf als bron te gebruiken, die blazen alles altijd nog 10x extra op vanuit een rechts standpunt om mensen op te fokken. :o

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:29

Elisa2 schreef:

Als we allen eens zouden beginnen op de basisschool met kinderen gelijkheid leren, mensen in hun waarde laten, respectvol met elkaar omgaan. Hoe respectvol communiceren, geen geweld etc. Emotiemanagement..respectvol discussieren zonder persoonlijk te worden etc. Hoe anders zou de wereld er dan uit kunnen gaan zien ipv de harde maatschappij die het nu is?

Een beeld neerhalen is nu juist het voorbeeld van geen respect hebben.
Het grote plaatje is gewoon rellen, vernieling en geweld van wat er bij mij van deze opstand blijft hangen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:32

Marlinde , het feit dat jij zo pro KOPZ, demonstranten enz bent ontslaat ook jou niet van de verplichting om kritisch te blijven op zaken die niet kunnen. Akwasi met zijn uitleg slaat nergens op, net als Afryre met zijn uitspraak dat iedereen die tegen het niet handelen door Halsema een racist is. En de nachtburgemeester die verteld dat nu alle koopmanshuizen van hun gevel ontdaan moeten worden . Wanneer deze heren dit soort uitspraken doen en naderhand zeggen van ja, grapje niet zo bedoeld . En dan moet het allemaal maar geaccepteerd worden want ze zijn zwart, ze strijden voor een groter iets. Ik vind het ronduit belachelijk dat zwarte mensen die via een vreedzame dialoog tot resultaat willen komen deze heren niet terugfluit en heb zelfs de indruk dat de witte voorstanders nog erger zijn. Zo winnen ze misschien de slag maar niet de oorlog , ze jagen mensen tegen zich in het harnas.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:33

speurneusc schreef:
vond deze wel heel sterk:

Rapper #Akwasi, die in zijn toespraak op de Dam zei dat hij, als hij dit jaar ook maar een zwarte Piet ziet, hij hem dan in zijn gezicht zou trappen, zit bij #DitIsM (Margriet van der Linden)

Gevraagd naar zijn uitlating zegt hij:

"zwarte Piet bestaat niet, hij is niet echt, hij heeft geen BSN-nummer"
"Hoe kan ik iemand die niet bestaat nou pijn doen?"

Yoooo Akwasi,
Als zwarte Piet niet bestaat, als hij niet echt is, als hij geen BSN-nummer heeft, hoe kan hij jou en andere gekleurden dan pijn doen?
Hoe kan iemand die niet bestaat, die niet echt is, die geen BSN-nummer heeft dan wèl racistisch zijn???

Als zwarte Piet niet bestaat, waar zitten we dan #$$$^$%$$#GRRRR al die jaren over te discussiëren???

Hij probeert te redden wat er te redden valt.
Als hij het figuurlijk bedoelde had hij niet specifiek hoeven zeggen dat hij in NOVEMBER zwarte piet voor z'n bek gaat trappen. Het symbool ZP had hij ook nu spreekwoordelijk kunnen verbranden. In november zijn het mensen van vlees en bloed die in zo'n pak rondlopen.

Van mij mag hij flink aangepakt worden. Met Wilders waren ze ook niet mild na zijn minderminderminder tenslotte en die had het niet eens over geweld.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:35

speurneusc schreef:
dit is ook sterk, waar waren al die duizenden demonstranten?

Een donkere crimineel vermoord in Amerika door een slechte blanke agent. De hele wereld staat er door in brand en de media blijft maar inkoppen.

Een paar weken geleden: een blanke jongeman in Oss vermoord door een slechte donkere asielzoeker. Een jongen die een opleiding tot kok volgde en op weg was om te gaan koken voor de ouderen. Buiten Nederland hoor je er geen mens over en de media doet het af met enkel een klein artikel en de wereld gaat gewoon door. Er wordt geen enkele demonstratie gehouden.

Zie hier het verschil. Stop die achterlijke anti rascisme demonstraties. Ze zijn alleen maar bedoeld om Nederlanders tegen elkaar op te zetten. Stop deze onzin!

Klopt. Ze zouden 'ns een staatje moeten publiceren hoe de verhoudingen liggen hier in Nederland van geweld tussen welke groepen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:37

Loretta schreef:
Wel vind ik het twijfelachtig om een standbeeld van een massamoordenaar op een prominente plek te laten staan. Een man die niets om mensenlevens gaf maar wel heel zuinig om ging met kogels en om zijn soldaten iedere kogel die ontvrak te laten verantwoorden van hun eiste dat ze de rechterhand van het slachtoffer meenamen. Niet echt een man die een standbeeld verdiend.

Ik ken de man niet en z'n verleden dus ook niet. Maar als het iemand was die welvaart heeft gebracht vind ik het terecht om het standbeeld te behouden. Is het niet zo dat veel mensen juist naar het welvarende westen komen om hier ook een graantje van mee te pikken?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:41

Dat het standbeeld weg zou gaan prima, in overleg.
Niet met vernielen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:43

elnienjo schreef:
Loretta schreef:

Ik ken de man niet en z'n verleden dus ook niet. Maar als het iemand was die welvaart heeft gebracht vind ik het terecht om het standbeeld te behouden. Is het niet zo dat veel mensen juist naar het welvarende westen komen om hier ook een graantje van mee te pikken?

Hitler heeft ook welvaart gebracht. :j

Standbeeldje doen dan?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:44

bigone schreef:
. Ik vind het ronduit belachelijk dat zwarte mensen die via een vreedzame dialoog tot resultaat willen komen deze heren niet terugfluit en heb zelfs de indruk dat de witte voorstanders nog erger zijn. Zo winnen ze misschien de slag maar niet de oorlog , ze jagen mensen tegen zich in het harnas.

Ik denk dat ze dat wel proberen, maar dat ook dit door een selecte groep niet gehoord wordt.. Zie meerdere donkere mensen die zich uitspreken tegen deze zaken.

Wat ik ook verbazingwekkend vind is dat donkere mensen die aangeven geen last te hebben van racisme door witte mensen als een soort van leugenaar weggezet worden.. Hoe graag wil je als wit iemand dan eigenlijk gewoon een vuurtje opstoken...

Overigens denk ik dat het AfricanAmerican probleem hier niet perse zo duidelijk geldt (hence de 'american' :+ ) en ik vind het storend dat ook die Amerikaanse problematiek 1 op 1 op NL gelegd wordt. Hier zijn andere problemen aan de hand zou ik denken. In ieder geval niet van de orde van zoals in de USA.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:46

MarlindeRooz schreef:

Standbeeldje doen dan?

Bij zijn vertrek lag Duitsland er anders niet zo lekker bij. Verkeerd voorbeeld dus.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:47

Cer schreef:
Die Akwasi zegt wel meer rare dingen.. hij heeft onder andere gezegd "het zou gek zijn als mijn beste vriend me kwalijk ging nemen wat er in het verleden is gebeurd"..

Ik denk dan alleen maar 'hoe kan iemand deze man nog serieus nemen... maar echt.. hoe dan??

Waarom laten sommige mensen zich zo tegen elkaar opzetten, wat is het nut daarvan en hoe denken ze dat dat gaat helpen..?

Overigens, een situatie met een totaal andere situatie vergelijken heeft echt weinig zin denk..

Ik heb het niet allemaal beluisterd wat ie heeft staan roepen, op een bepaald punt ben ik afgehaakt.
Maar blijkbaar hebben er verschillende mensen aangifte tegen hem gedaan, en ging het OM zijn gedane uitspraken nader onderzoeken.

Ik ben bang dat ie op deze manier alleen Wilders en Co in de kaart gaat spelen.

Dat zag je ook meteen na de rellen in Brussel gebeuren, dat meteen leden/sympathisanten van VB de filmpjes van plunderaars en agressie deelden.
Dat wordt dan weer gretig ingezet om zieltjes te winnen.
De volgende verkiezingen komen eraan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:48

MarlindeRooz schreef:
elnienjo schreef:

Standbeeldje doen dan?

Er is al lang uitgelegd waarom die vergelijking compleet spaak gaat. Bovendien valt die welvaart die Hitler gebracht heeft nogal mee.... Dit is gewoon provoceren, niet een open discussie voeren met elkaar.