steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:56

Askja schreef:
Het voorbeeld van de boer die de agent koffie aanbood heb ik al diverse malen op de radio voorbij horen komen, dat krijgt zeker wel aandacht, en terecht - mooi tegenwicht tegen het inrammen van de deur in Groningen.

Waarom blijf je eigenlijk "inrammen" gebruiken?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:57

Tiepfoudt schreef:
@Mysa: er wordt aan alle kanten geroepen dat iedereen z'n steentje bij moet dragen. Iedereen is voor jou iedereen muv jezelf?

Zeker, ik ga mijn oudjes niet in laten slapen of laten slachten. En ik draag anderszins een steentje bij. (niet op vakantie, geen vlees eten en een deelauto met een zoon).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:58

hoe moet je het dan noemen? aankloppen? :+

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:59

Ger, die deur werd zachtjes opengeduwd nadat men beleefd had gevraagd of men binnen mocht komen?
De beelden laten toch echt wat anders zien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:00

Laatst bijgewerkt door fransje23 op 16-10-19 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:01

mysa schreef:
Tiepfoudt schreef:
@Mysa: er wordt aan alle kanten geroepen dat iedereen z'n steentje bij moet dragen. Iedereen is voor jou iedereen muv jezelf?

Zeker, ik ga mijn oudjes niet in laten slapen of laten slachten. En ik draag anderszins een steentje bij. (niet op vakantie, geen vlees eten en een deelauto met een zoon).

Dus moet de boer maar zijn oudjes laten afmaken?

Er waren eens drie mensen: Iedereen, Iemand en Niemand. Op een dag moest er een belangrijke opdracht worden vervuld. Iedereen dacht dat Iemand die taak wel op zich zou nemen. Hoewel Iedereen de opdracht kon vervullen, deed Niemand het. Daarom werd Iedereen boos op Iemand. Het was zíjn taak en nu had Niemand die uitgevoerd! Iedereen dacht dat Niemand de opdracht had kunnen doen, maar Niemand had zich gerealiseerd dat Iedereen juist zo graag wilde. Aan het einde beschuldigde Iedereen Iemand omdat Niemand deed wat Iedereen had kunnen doen.

Zie je de hypocrisie mbt de dierenstapel?

Aanvulling: RIVM wordt gesponsord door het Rijk. Daardoor vind ik ze althans niet objectief overkomen. Met statistiek kun je namelijk prima aantonen dat er een causaal verband bestaat tussen mensen die in een regenplas stappen vs. verdrinken in bad. :Y)
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 16-10-19 12:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:01

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:03

mysa schreef:
@ Verootjoo, Heb je al opgezocht hoeveel paarden er zijn in Nederland? En dat afgezet tegen het aantal varkens, koeien, geiten en kippen? En ga jij dan met een blij gemoed je paard inleveren?

Tja, de een moet ms z’n paard inleveren, de ander z’n vliegvakanties, een ander z’n auto.

Als niemand wat wil doen wordt t niks he.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:05

Oh, daar hebben we Arabesk :D

Askja schreef:
Ger, die deur werd zachtjes opengeduwd nadat men beleefd had gevraagd of men binnen mocht komen? De beelden laten toch echt wat anders zien.

De beelden laten ook niet het 'inrammen' zien... dus wat is het punt dan?

Nee, er werd niet aangeklopt, wat is dat nou weer voor rare opmerking. Waarom schieten mensen van het ene uiterste naar het andere uiterste? Bestaat er geen grijs in jullie wereld?

Dit soort gedrag is wat niet helpt in het samenwerken van mensen met andere mensen maar het triggert het in de verdediging schieten.

Is daar een reden voor of gaat het per ongeluk? Ik ben daar oprecht benieuwd naar :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:05

Winged schreef:
Ik zit even te puzzelen of de veestapel tussen 1988 en nu is geslonken... Maar ik kom niet heel ver. Wel dat in de afgelopen 35 jaar het aantal agrarische bedrijven meer dan is gehalveerd. Weet iemand toevallig de cijfers van de dieraantallen?

https://www.boerenbusiness.nl/top5/arti ... -bedrijven

het aantal halveert, maar het aantal dieren per bedrijf verdubbelt of nog meer. Je ziet het hier in de buurt gebeuren; bedrijven tot 150 koeien zijn te klein, die stoppen, worden opgekocht door de buurman, die vervolgens uitbreid en weer een nieuwe hal laat bouwen voor meer koeien. Enorme schaalvergroting de laatste jaren. Je kunt gewoon zien aan het erf wat er gebeurd is de afgelopen 50 jaar; van 40 koeien, naar 80 naar over de honderd en nu naar nog meer. Schuur, grotere schuur en enorme hal.

Dat we in NL een probleem hebben waarover we moeten práten is duidelijk; we produceren vooral voor export. We zijn het 2e export land te wereld na de VS, dat is krankzinnig. En tegelijkertijd zie ik biologisch vlees uit Ierland liggen bij de Vomar, dan denk ik HO STOP, het móet anders. Stop met het slepen van producten over de aardbol, voor het laagste tarief, ga terug naar lokaler produceren en een eerlijkere prijs. Dan is iedereen blij, kan zowel de CO2 als de N uitstoot omlaag. Niemand wordt blij van dit soort vee-fabrieken, de dieren niet, het landschap niet, de natuur niet en de boer uiteindelijk ook niet die loonslaaf van de banken wordt.

Afbeelding

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:06

K8nke, het feit dat men terughoudend is inzage te geven in de gebruikte meetmethoden wil nog niet zeggen dat het RIVM dùs wat te verbergen geeft, zoals het door jou genoemde zuivelfonds beweert.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:07

Winged

fransje23 schreef:
Winged schreef:
Ik zit even te puzzelen of de veestapel tussen 1988 en nu is geslonken... Maar ik kom niet heel ver. Wel dat in de afgelopen 35 jaar het aantal agrarische bedrijven meer dan is gehalveerd. Weet iemand toevallig de cijfers van de dieraantallen?

https://www.boerenbusiness.nl/top5/arti ... -bedrijven

Zoiets https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/29 ... dveestapel

Ja, dat is per bedrijf. Maar niet in totaal. Ik weet bijv. niet hoeveel pluimvee- en varkenshouders zijn gestopt. Of hoeveel melkvee/vleesvee bedrijven. Afgaande op het onderste schema zal het aantal runderen tov 1960 iets zijn toegenomen. Als het voor de helft vlees/melkvee bedrijven zijn die zijn gestopt.

Kinke

Arabesk

En de tegenhanger die gefinancierd wordt door belanghebbenden is wel onafhankelijk natuurlijk ,net als alle bureautjes van Baudet _O-

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:09

Arabesk schreef:
het aantal halveert, maar het aantal dieren per bedrijf verdubbelt of nog meer. Je ziet het hier in de buurt gebeuren; bedrijven tot 150 koeien zijn te klein, die stoppen, worden opgekocht door de buurman, die vervolgens uitbreid en weer een nieuwe hal laat bouwen voor meer koeien. Enorme schaalvergroting de laatste jaren. Je kunt gewoon zien aan het erf wat er gebeurd is de afgelopen 50 jaar; van 40 koeien, naar 80 naar over de honderd en nu naar nog meer. Schuur, grotere schuur en enorme hal.

Dat we in NL een probleem hebben waarover we moeten práten is duidelijk; we produceren vooral voor export. We zijn het 2e export land te wereld na de VS, dat is krankzinnig. En tegelijkertijd zie ik biologisch vlees uit Ierland liggen bij de Vomar, dan denk ik HO STOP, het móet anders. Stop met het slepen van producten over de aardbol, voor het laagste tarief, ga terug naar lokaler produceren en een eerlijkere prijs. Dan is iedereen blij, kan zowel de CO2 als de N uitstoot omlaag. Niemand wordt blij van dit soort vee-fabrieken, de dieren niet, het landschap niet, de natuur niet en de boer uiteindelijk ook niet die loonslaaf van de banken wordt.

[ [url=m/HaAbAd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zit een kern van waarheid in hoor. Maar da zoek ik alsnog de cijfers van de totale dieraantallen in 1988 vs nu.

Ik verbaas mij ook over het vlees wat ik bij de appie vind. Uit Zuid-Amerika? Hoezo dan? Maar import/export is een overheidsding. Halen ze veel geld mee binnen...

Blijf van mening dat er veel te veranderen is en kán. Als we maar willen. Pak eens niet die kiloknaller, maar ga bij een echte slager langs bijvoorbeeld.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:10

Cer schreef:
Oh, daar hebben we Arabesk :D

Askja schreef:
Ger, die deur werd zachtjes opengeduwd nadat men beleefd had gevraagd of men binnen mocht komen? De beelden laten toch echt wat anders zien.

De beelden laten ook niet het 'inrammen' zien... dus wat is het punt dan?

Nee, er werd niet aangeklopt, wat is dat nou weer voor rare opmerking. Waarom schieten mensen van het ene uiterste naar het andere uiterste? Bestaat er geen grijs in jullie wereld?

Dit soort gedrag is wat niet helpt in het samenwerken van mensen met andere mensen maar het triggert het in de verdediging schieten.

Is daar een reden voor of gaat het per ongeluk? Ik ben daar oprecht benieuwd naar :j

Ach kom op, ik vind dat je nu neigt naar goedpraten van de betreffende actie. Het valt niet te bagatelliseren, het was forceren, punt. Door een paar rotte appels die zich kennelijk niet in konden houden.

En kunnen we nu weer terug naar de inhoud?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:11

Jep, arabesk de boer wordt gedwongen om uit te breiden.

We produceren idd voor de export en de meesten eten zelf de import.
Het is moeilijk te zeggen waar het probleem zit, maar uiteindelijk bepaalt de vraag en de consument. De vraag komt nu vooral uit het buitenland want onze eigen consumenten kiezen liever voor goedkoop ipv kwaliteit.

Als iedereen gewoon z’n vlees netjes bij de slager haalt ipv kiloknallers uit Argentinië....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:11

magda_90 schreef:
Aanvulling: RIVM wordt gesponsord door het Rijk. Daardoor vind ik ze althans niet objectief overkomen. Met statistiek kun je namelijk prima aantonen dat er een causaal verband bestaat tussen mensen die in een regenplas stappen vs. verdrinken in bad. :Y)

Nee ze worden betaald door de Nederlandse bevolking.

Is het geloofwaardiger als de boeren het zelf betalen?
Of een veevoerfabrikant?
De Rabobank?

Wie je ook kiest je kunt er altijd een belang aan plakken

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:12

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:13

fransje23 schreef:
magda_90 schreef:

Nee ze worden betaald door de Nederlandse bevolking.

Is het geloofwaardiger als de boeren het zelf betalen?
Of een veevoerfabrikant?
De Rabobank?

Wie je ook kiest je kunt er altijd een belang aan plakken

Dat bedoel ik er ook mee te zeggen. Je kunt statistiek behoorlijk naar je eigen hand zetten en daardoor zul je niet maar slechts één bron moeten geloven maar gedegen op zoek moeten gaan naar meerdere bronnen (één is geen).

Hedendaags zie je namelijk dat er slechts één bron wordt geloofd.

Even in het algemeen eender wat het onderwerp is.

Askja

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:18

Vraagje: welk belang zou het RIVM erbij hebben om de uitkomsten van hun onderzoek een bepaalde richting op te sturen?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:23

Askja schreef:
Vraagje: welk belang zou het RIVM erbij hebben om de uitkomsten van hun onderzoek een bepaalde richting op te sturen?

Het is en blijft een rijksinstituut. Je wil het liefst een onderzoek van een partij die geen enkele connectie heeft met de overheid.

Janneke2

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:26

In de Nederlandse situatie overheerst doorgaans het gevoel: "de overheid, dat zijn wij zelf".
Inclusief neutraliteit en boven de partijen.

Zoiets als het rivm opzetten door een eigen organisatie: ik ben niet principieel tegen, maar het kost veel geld etc. dus de onafhankelijkheid is meteen een punt van zorg.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:28

Askja schreef:

Ze dienen het rijk. Welk belang zou het rijk hebben denk je?

Gezien de luchtvaart ed. buiten schot blijft, vraag ik mij toch af of de cijfers wel zo zijn zoals ze zijn.

Nederland is een speldenprik op de kaart, logisch dat er per m² meer uitstoot is. Maar is dat echt te wijten aan de landbouw of komt dat nu net even zo goed uit?

Zoals het eigenlijk zou moeten bij iedereen, neem ik het RIVM niet zo maar aan. Ik zou graag meer bronnen met cijfers willen zien (objectief verkregen en niet van horen zeggen).