Arabesk schreef:het aantal halveert, maar het aantal dieren per bedrijf verdubbelt of nog meer. Je ziet het hier in de buurt gebeuren; bedrijven tot 150 koeien zijn te klein, die stoppen, worden opgekocht door de buurman, die vervolgens uitbreid en weer een nieuwe hal laat bouwen voor meer koeien. Enorme schaalvergroting de laatste jaren. Je kunt gewoon zien aan het erf wat er gebeurd is de afgelopen 50 jaar; van 40 koeien, naar 80 naar over de honderd en nu naar nog meer. Schuur, grotere schuur en enorme hal.
Dat we in NL een probleem hebben waarover we moeten práten is duidelijk; we produceren vooral voor export. We zijn het 2e export land te wereld na de VS, dat is krankzinnig. En tegelijkertijd zie ik biologisch vlees uit Ierland liggen bij de Vomar, dan denk ik HO STOP, het móet anders. Stop met het slepen van producten over de aardbol, voor het laagste tarief, ga terug naar lokaler produceren en een eerlijkere prijs. Dan is iedereen blij, kan zowel de CO2 als de N uitstoot omlaag. Niemand wordt blij van dit soort vee-fabrieken, de dieren niet, het landschap niet, de natuur niet en de boer uiteindelijk ook niet die loonslaaf van de banken wordt.
[ [url=m/HaAbAd.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zit een kern van waarheid in hoor. Maar da zoek ik alsnog de cijfers van de totale dieraantallen in 1988 vs nu.
Ik verbaas mij ook over het vlees wat ik bij de appie vind. Uit Zuid-Amerika? Hoezo dan? Maar import/export is een overheidsding. Halen ze veel geld mee binnen...
Blijf van mening dat er veel te veranderen is en kán. Als we maar willen. Pak eens niet die kiloknaller, maar ga bij een echte slager langs bijvoorbeeld.