Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly
Popstra schreef:Hoe zien jullie het eigenlijk voor je als iedereen elektrisch gaat rijden. Hoe gaan ze dat regelen met laadpalen en plek? Dat word nog een heel gedoe want je laad immers niet alleen maar thuis.
verootjoo schreef:Popstra schreef:Hoe zien jullie het eigenlijk voor je als iedereen elektrisch gaat rijden. Hoe gaan ze dat regelen met laadpalen en plek? Dat word nog een heel gedoe want je laad immers niet alleen maar thuis.
Hoezo een gedoe? We hebben toch ook inmiddels ruim voldoende benzinetankpunten gekregen?
Magrathea schreef:Nou, grappig dat je dat zegt, want momenteel bestaat het probleem van overtollige elektriciteit ook al. Ik ken iemand die met zijn bedrijf software schrijft die fabrieken laat draaien op het moment dat er overtollige energie is en stilzet wanneer de energie schaars is. Ook kassen werken op die manier, voor dit soort bedrijven maakt het weinig uit wanneer ze hun output geven, zolang het maar zoveel uur per dag is.
Ik denk eigenlijk dat de energietransitie vereist dat we anders naar energie moeten kijken. Misschien gewoon maar je stroom trekken op het moment dat er veel stroom is ipv waar je wil, wanneer je wil. Je laptop overdag opladen zodat je 's avonds kunt werken, evenals je powerbank, auto etc. Een andere manier is er (voorlopig) nog niet.
verootjoo schreef:Popstra schreef:Hoe zien jullie het eigenlijk voor je als iedereen elektrisch gaat rijden. Hoe gaan ze dat regelen met laadpalen en plek? Dat word nog een heel gedoe want je laad immers niet alleen maar thuis.
Hoezo een gedoe? We hebben toch ook inmiddels ruim voldoende benzinetankpunten gekregen?
Popstra schreef:verootjoo schreef:
Hoezo een gedoe? We hebben toch ook inmiddels ruim voldoende benzinetankpunten gekregen?
Ja maar het is nogal een verschil of je even brandstof tankt en weer weg bent of dat je even moet gaan staan laden. Er moeten nog heel wat tankpunten bij gaan komen
robert45 schreef:We gebruiken aan gas in Nederland zon 1300 PJ
Woningen etc gebruiken hiervan zon 300PJ. De rest, 1000PJ is dus voor bedrijven,industrie.
Waarom dan de particulier van het gas af moet kan ik niet echt volgen. De grote winst is daar immers niet te halen maar het zijn wel enorme investeringen wat weer te kostte gaat van het besteedbaarinkomen.
Ik las toevallig iets hier in de buurt over een zandwinningsinstallatie met een zanddrogerij. Die gebruiken zon 5000 kuub aardgas per DAG. Daar valt dus wel enige besparing te behalen.
Magrathea schreef:Popstra schreef:Hoe zien jullie het eigenlijk voor je als iedereen elektrisch gaat rijden. Hoe gaan ze dat regelen met laadpalen en plek? Dat word nog een heel gedoe want je laad immers niet alleen maar thuis.
Ik zie voor me dat we vervoer (per auto) als minder vanzelfsprekend gaan zien.
Heel veel van het vervoer per auto is binnen een afstand van 5 km - kom op zeg, pak dan de fiets. Ik geloof voor geen moment dat al die mensen fysiek gehandicapt zijn wat een auto noodzakelijk maakt.
Bovendien kan er nog een hoop verbeterd worden aan het openbaar vervoer, met name in de provincies, waardoor het daar (weer) aantrekkelijker wordt om het OV te pakken en dus de auto minder nodig is.
Tenslotte valt er nog een hoop winst te halen op het gebied van deelauto's, carpoolen en thuiswerken
Als iedereen echt alleen maar de auto zou pakken als het ECHT niet anders kan was dit hele probleem er niet vermoed ik zo
Popstra schreef:Ik weet nog toen ik naar de lagere school ging alleen de kinderen buiten een straal van 1,5 KM op de fiets of met de auto gebracht mochten worden. Wij in het dorp enkel lopende mochten komen. Dit was eind jaren 70
Ook naar de voetbal en de tennis vereniging ging je op de fiets. Nu staan die parkeer terreinen daar ook vol.
germie schreef:
Magrathea schreef:germie schreef:
Ik ben toch eerder geneigd om dit wél onderbouwde artikel te geloven: https://nos.nl/artikel/2279511-ongekend ... olgen.html
germie schreef:
Askja schreef:Ik vind wat dit aangaat de titel van de documentaire van Al Gore nog steeds erg treffend: An unconvenient truth. Dat is de reden dat mensen liever fake news over het klimaat geloven dan wetenschappelijke bevindingen: het komt hen beter uit. Kwalijke struisvogelpolitiek.