Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 14:24

Hoe zien jullie het eigenlijk voor je als iedereen elektrisch gaat rijden. Hoe gaan ze dat regelen met laadpalen en plek? Dat word nog een heel gedoe want je laad immers niet alleen maar thuis.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 14:27

Popstra schreef:
Hoe zien jullie het eigenlijk voor je als iedereen elektrisch gaat rijden. Hoe gaan ze dat regelen met laadpalen en plek? Dat word nog een heel gedoe want je laad immers niet alleen maar thuis.

Ik zie voor me dat we vervoer (per auto) als minder vanzelfsprekend gaan zien.
Heel veel van het vervoer per auto is binnen een afstand van 5 km - kom op zeg, pak dan de fiets. Ik geloof voor geen moment dat al die mensen fysiek gehandicapt zijn wat een auto noodzakelijk maakt.
Bovendien kan er nog een hoop verbeterd worden aan het openbaar vervoer, met name in de provincies, waardoor het daar (weer) aantrekkelijker wordt om het OV te pakken en dus de auto minder nodig is.
Tenslotte valt er nog een hoop winst te halen op het gebied van deelauto's, carpoolen en thuiswerken :j

Als iedereen echt alleen maar de auto zou pakken als het ECHT niet anders kan was dit hele probleem er niet vermoed ik zo :o

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 14:28

Popstra schreef:
Hoe zien jullie het eigenlijk voor je als iedereen elektrisch gaat rijden. Hoe gaan ze dat regelen met laadpalen en plek? Dat word nog een heel gedoe want je laad immers niet alleen maar thuis.


Hoezo een gedoe? We hebben toch ook inmiddels ruim voldoende benzinetankpunten gekregen?

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 14:39

verootjoo schreef:
Popstra schreef:
Hoe zien jullie het eigenlijk voor je als iedereen elektrisch gaat rijden. Hoe gaan ze dat regelen met laadpalen en plek? Dat word nog een heel gedoe want je laad immers niet alleen maar thuis.


Hoezo een gedoe? We hebben toch ook inmiddels ruim voldoende benzinetankpunten gekregen?


Inderdaad, zelfde idee. In het begin kost tanken dan misschien een kwartiertje, maar ook snelladen wordt steeds beter en sneller. Tankstations houd je, ze hebben alleen elektrische palen i.p.v. benzinepompen.

ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 14:43

Magrathea schreef:
Nou, grappig dat je dat zegt, want momenteel bestaat het probleem van overtollige elektriciteit ook al. Ik ken iemand die met zijn bedrijf software schrijft die fabrieken laat draaien op het moment dat er overtollige energie is en stilzet wanneer de energie schaars is. Ook kassen werken op die manier, voor dit soort bedrijven maakt het weinig uit wanneer ze hun output geven, zolang het maar zoveel uur per dag is.

Ik denk eigenlijk dat de energietransitie vereist dat we anders naar energie moeten kijken. Misschien gewoon maar je stroom trekken op het moment dat er veel stroom is ipv waar je wil, wanneer je wil. Je laptop overdag opladen zodat je 's avonds kunt werken, evenals je powerbank, auto etc. Een andere manier is er (voorlopig) nog niet.

Dat we er anders naar moeten kijken en mee om gaan is niet het punt. Het punt zit 'm simpelweg in de fysieke realisatie van de aanpassingen die in het distributienet nodig zijn om landelijk (en Europees) overtollige energie beter op de plek te krijgen waar die nodig is.

Een deel van die oplossing zal 'm ook zitten in klein(er)schalige produktie van die synthetische brandstoffen (of energiedragers, zo je wil) voor lokaal gebruik maar ook dat kan nooit een totaal-oplossing worden.

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 16:16

verootjoo schreef:
Popstra schreef:
Hoe zien jullie het eigenlijk voor je als iedereen elektrisch gaat rijden. Hoe gaan ze dat regelen met laadpalen en plek? Dat word nog een heel gedoe want je laad immers niet alleen maar thuis.


Hoezo een gedoe? We hebben toch ook inmiddels ruim voldoende benzinetankpunten gekregen?

Ja maar het is nogal een verschil of je even brandstof tankt en weer weg bent of dat je even moet gaan staan laden. Er moeten nog heel wat tankpunten bij gaan komen

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 16:50

Popstra schreef:
verootjoo schreef:

Hoezo een gedoe? We hebben toch ook inmiddels ruim voldoende benzinetankpunten gekregen?

Ja maar het is nogal een verschil of je even brandstof tankt en weer weg bent of dat je even moet gaan staan laden. Er moeten nog heel wat tankpunten bij gaan komen


Wie zegt dat snelladen in de toekomst straks niet binnen een minuut of twee kan? Inmiddels zitten we op zo'n 15min als ik me niet vergis. Even koffie drinken en je kan verder. Zeker met de ranges de de nieuwere auto's hebben is dat nu al best oké.

Laadpunten moeten er zeker bijkomen, maar je kan Nederland al grotendeels door op het huidige grid. Tankstations moeten er alleen voor gaan zorgen dat zij ook snellaadpunten hebben overal :)

robert45
Berichten: 2885
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 23:31

We gebruiken aan gas in Nederland zon 1300 PJ

Woningen etc gebruiken hiervan zon 300PJ. De rest, 1000PJ is dus voor bedrijven,industrie.

Waarom dan de particulier van het gas af moet kan ik niet echt volgen. De grote winst is daar immers niet te halen maar het zijn wel enorme investeringen wat weer te kostte gaat van het besteedbaarinkomen.

Ik las toevallig iets hier in de buurt over een zandwinningsinstallatie met een zanddrogerij. Die gebruiken zon 5000 kuub aardgas per DAG. Daar valt dus wel enige besparing te behalen.

ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:09

robert45 schreef:
We gebruiken aan gas in Nederland zon 1300 PJ

Woningen etc gebruiken hiervan zon 300PJ. De rest, 1000PJ is dus voor bedrijven,industrie.

Waarom dan de particulier van het gas af moet kan ik niet echt volgen. De grote winst is daar immers niet te halen maar het zijn wel enorme investeringen wat weer te kostte gaat van het besteedbaarinkomen.

Ik las toevallig iets hier in de buurt over een zandwinningsinstallatie met een zanddrogerij. Die gebruiken zon 5000 kuub aardgas per DAG. Daar valt dus wel enige besparing te behalen.

Dat is heel simpel: een huishouden kun je nog wel wat wijs maken over alternatieven. Voor die grote bedrijven zijn die alternatieven er nog niet.

Laat ik je een tip geven: dat je van het gas af wil, is eigen keuze, maar laat die gasaansluiting wel zitten!

Enne 5000m3 veel? Zoek eens uit wat een gascentrale verbruikt...........

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 10:03

Maar toch een enorm verschil, dat alle huishoudens samen nog geen derde verbruiken van wat de industrie verbruikt.

Ik krijg trouwens nu wel steeds berichten onder ogen, dat bedrijven die meer dan 50.000 kwh per jaar verbruiken of 25.000 m3 gas, meldplicht krijgen en verplicht energiebesparende maatregelen (lees investeren) moeten treffen.

Dat kan nog lastig worden voor kleine bedrijven zoals het onze. We zitten er nu nog iets onder, maar er kan waarschijnlijk geen machine meer bij. Hopelijk gaat de overheid dan ook leningen verstrekken want de banken laten vaak verstek gaan, vooral als zo'n investering niet tot omzetverhoging leidt.

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:31

Magrathea schreef:
Popstra schreef:
Hoe zien jullie het eigenlijk voor je als iedereen elektrisch gaat rijden. Hoe gaan ze dat regelen met laadpalen en plek? Dat word nog een heel gedoe want je laad immers niet alleen maar thuis.

Ik zie voor me dat we vervoer (per auto) als minder vanzelfsprekend gaan zien.
Heel veel van het vervoer per auto is binnen een afstand van 5 km - kom op zeg, pak dan de fiets. Ik geloof voor geen moment dat al die mensen fysiek gehandicapt zijn wat een auto noodzakelijk maakt.
Bovendien kan er nog een hoop verbeterd worden aan het openbaar vervoer, met name in de provincies, waardoor het daar (weer) aantrekkelijker wordt om het OV te pakken en dus de auto minder nodig is.
Tenslotte valt er nog een hoop winst te halen op het gebied van deelauto's, carpoolen en thuiswerken :j

Als iedereen echt alleen maar de auto zou pakken als het ECHT niet anders kan was dit hele probleem er niet vermoed ik zo :o



Op het platteland scheelt het al enorm wanneer je kunt parkeren bij het station om vervolgens een goede treinverbinding te krijgen. In sommige dorpen met een station staan er dagelijks al veel auto's bij het station. Alle afstand die per trein wordt afgelegd helpt ook weer mee. Helaas zullen er altijd plaatsen blijven waar een goede busverbinding niet uit kan.

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:24

Klopt, echter zie ik in bijvoorbeeld het dorp waar mijn moeder woont en ik ben opgegroeid er steeds meer auto’s bijgekomen zijn. Kan als ik haar bezoek (ik woon 45km verderop) mijn auto soms geeneens kwijt terwijl die straat vroeger nagenoeg leeg was.Dit is in de randstad 10 min van Amsterdam.
Busverbindingen naar de stad en naar de trein die heel praktisch waren zijn destijds vervallen wat erg jammer was. Maar wat het meest op valt is toch wel de stoet auto’s bij de lagere scholen wanneer deze in en uit gaan. Dat was vroeger zeker niet. Toen liep je of als je verder woonde pakte je de fiets. Mensen moeten en doen zo veel tegenwoordig. Die moeders hebben allen haast lijkt wel en de kinderen moeten tegenwoordig zo veel. dat is dus best een dingetje. Ik bedoel kunnen we weer terug naar hoe het vroeger was!? Die auto dus laten staan.
Ik ken de tijd nog dat je je als kind wanneer je niet buiten speelde stierlijk verveelde want toen was je niet lid van clubje dit..zus en zo en dat was ook prima.

juval

Berichten: 13436
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:43

die auto's bij basisscholen is inderdaad lastig... beetje vicieuze cirkel, het is gewoon voor kleinere kinderen echt gevaarlijk op de weg geworden. Iedereen heeft haast en let niet goed op. Je laat je kind liever niet verongelukken dus dan maar met de auto wegbrengen... en als je daarna door naar je werk moet is dat ook wel zo handig.

terug naar vroeger.. iedereen te paard/paard en wagen naar school/werk.. klinkt goed! best miljeuvriendelijk ook

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:55

Moderne variant: speedpedelic.

Eerst samen naar achool fietsen - dan zet je als ouder het motortje aan en zoeft naar je werk.

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 15:52

Ik weet nog toen ik naar de lagere school ging alleen de kinderen buiten een straal van 1,5 KM op de fiets of met de auto gebracht mochten worden. Wij in het dorp enkel lopende mochten komen. Dit was eind jaren 70
Ook naar de voetbal en de tennis vereniging ging je op de fiets. Nu staan die parkeer terreinen daar ook vol.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 15:57

Popstra schreef:
Ik weet nog toen ik naar de lagere school ging alleen de kinderen buiten een straal van 1,5 KM op de fiets of met de auto gebracht mochten worden. Wij in het dorp enkel lopende mochten komen. Dit was eind jaren 70
Ook naar de voetbal en de tennis vereniging ging je op de fiets. Nu staan die parkeer terreinen daar ook vol.


Dit was bij mij op de basisschool hetzelfde :j Begin 2000´s

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:05

Heel bewust hebben wij vroeger een huis gekocht vlak bij de school waar onze kinderen naar toe gingen, zodat ze zelf als groter zouden zijn zelfstandig met vriendjes naar huis konden komen. Beviel echt goed.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:24

Als ik bij mijn kinderen kijk, daar vragen ze steeds of mensen hun kinderen niet in de straat naast school willen parkeren (ivm gevaar voor de kids), maar 1 straat verder (ook goede parkeerplek) Dan hoeven de kinderen 1 weg over te steken en het is maximaal 100-200 meter lopen. Nou, ik verbaas me er steeds over hoeveel ouders dat niet doen.

Ik vind het zelf heel gezond voor mijn dochter om zelf te lopen, stukje zelfstandigheid, inschatten met oversteken bij de straat (bijna al het verkeer let goed op, op overstekende kinderen) en ze gaat echt niet dood aan 200 m in verschillende weersomstandigheden lopen. Maar de meeste ouders hebben er gewoon schijt aan. Ze parkeren gewoon naast school, slalommen om de fietsende kinderen heen. Erger me dood (wij wonen overigens zeker 5km van school af in buitengebied zonder fatsoenlijke fietspaden en idiote chauffeurs die graag bochten afsnijden, gaat even duren voor ze mogen fietsen... )

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 10:51


oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 12:09


pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 12:14

Dat denk ik ook Magrathea. Omdat ik erg moe werd van alle websites te checken en alle bronnen ben ik een tijdje geleden uit dit topic vertrokken. Imo werd er teveel lariekoek aangehaald dat amper of niet te checken was en het kostte me teveel tijd en ik werd er gewoon te moe van.
Vandaar dat ik eens op zoek ben gegaan of dit checken niet veel gemakkelijker kon.

Dan kom ik dus aan bij de volgende quote, ook al aangehaald door magrathea hierboven:

germie schreef:


N.a.v dit nieuws en n.a.v andere vragen opmerkingen wat is nu fake nieuws en wat niet, heb ik dus dit gevonden :

https://hoax.fandom.com/nl/wiki/HoaxWik ... re_Bronnen

en als ik de link open van Germie zie ik dat het een bericht is van JDreport.com. JD report staat in de lijst die ik hier net heb gezet van de onbetrouwbare bronnen genoemd.
In mijn link staan de zeer betrouwbare bronnen, de semi betrouwbare en onbetrouwbare bronnen opgesomd. Ik denk dat dit veel tijd kan schelen om goed en slecht en twijfel bronnen van elkaar te onderscheiden. Als ik namelijk alle bronnen eens naloop klopt dit lijstje wel met die bronnen die ik zelf ken.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 13:31

Ik vind wat dit aangaat de titel van de documentaire van Al Gore nog steeds erg treffend: An unconvenient truth. Dat is de reden dat mensen liever fake news over het klimaat geloven dan wetenschappelijke bevindingen: het komt hen beter uit. Kwalijke struisvogelpolitiek.

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 15:56

Askja schreef:
Ik vind wat dit aangaat de titel van de documentaire van Al Gore nog steeds erg treffend: An unconvenient truth. Dat is de reden dat mensen liever fake news over het klimaat geloven dan wetenschappelijke bevindingen: het komt hen beter uit. Kwalijke struisvogelpolitiek.


Zeker.

Kwam deze Ted talk vanmiddag tegen, vind ‘m erg treffend.

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:57

Fijne lijst, @Pien,ik heb hem opgeslagen.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 07:03

Het ov is vaak echt geen alternatief hoor. Ik reis dagelijks met trein en bus omdat de baas masr 32 euro reiskosten per maand betaalt, of volledig ov. Wij mogen ook 1 dag per week thuiswerken.
Met het ov is het 2 uur enkele reis, met auto 55 tot 75 minuten, afhankelijk van drukte.
Hobbymatig ga ik nooit met het ov, behalve naar Schiphol voor een vakantie.
Ik kan niet met mijn duikspullen naar de bus lopen, te zwaar, en ook bij mijn paard komt geen bus.
Ik maak 30.000 hobbykilometers per jaar, en dit minderen lukt niet. Moet ik ergens naartoe, dan kan ik niet de auto laten staan.
Binnen het dorp loop ik vaak. Maar paard staat 30 km van mijn huis, naar tevredeneheid wegens ellende dichterbij, dus fietsen gaat hier niet.
Het ov voor een vakantie naar Schiphol werkt vaak prima, maar voor de hobbies niet. Voor woonwerk zou een efficientieslag zekerfijn zijn. Waaromsluit de bus alleen aan op een stoptrein en niet op sneltrein? Scheelt 20 minuten enkele reis.
Ze zijn hier nu wel naar 6 bussen per uur gegaan. Dat scheelt dus ook 10 minuten. Heel erg fijn.
Zitten kan ik wel, dus daar klaag ikniet over. Maar laatst hadden we 5 dagen achter elkaar vertraging, dat is echt niet fijn.
En mee naar uitjes met collegas kan ik ook niet omdat s avonds er maar 1 bus per uur rijdt en ik dan 55 minuten kan wachten.
Wil je dus ook avondwerkers met het ov hebben dan moet je vaker gaan rijden.