Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Optiwolk

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 18:59

België is ook maar semi-katholiek hoor.
De kerkelijke tradities zijn juist dat - tradities.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 19:00

Weet ik, maar in veel gebieden van NL zijn ze er helemaal niet. :P

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 20:45

B is katholiek? Daar merk ik eigenlijk helemaal niets van. In de katholieke scholen is dat van moetes, je merkt dat het er niet echt leeft. Ik dacht altijd dat er in NL meer gelovigen waren :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:15

Wel meer gelovigen denk ik, maar meer calvinisten dan katholieken. Hier is het meeste protestants, en onder de rivieren wel katholieken, maar meestal alleen met carnaval :')

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 00:07

Zelfs niet met carnaval.

Maar dus eerder traditie.
Zo zijn Mn zus en schoonbroer niet voor de kerk getrouwd en al jaren geen kerk meer binnen gegaan, maar de kindjes zijn toch gedoopt. Want traditie.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 01:55

Dacht ook altijd meer NL met die bible belt enz. Had daar ook nog nooit van gehoord tot sinds kort hier op bokt :)

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 18:38

Hier is het op de scholen waar kinderen kunnen kiezen meestal drukker in de zedenleer klas tov de godsdienst klas in ieder geval.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 12:33

Wat leuk een verschillen topic.

Ik woon vlak aan de grens met Nederland en heb een Nederlandse vader en Belgische moeder. Vaders woont nu al langer in BE dan in NL maar merk aan veel dingen dat ik toch een mengelmoes ben. En toch als ik moet kiezen hoe ik me voel dan is het een Belg. Ook al kan ik me soms kapotergeren aan die typische Vlaamse attitudes en overtuigingen.

Wat hier in de streek is en waar ik echt kriebels van krijg is dat je mensen tegenkomt, een praatje begitn maar dat dan halverwege het gesprek stilvalt en dat je in stilte bij elkaar staat. En het onbeleefd is om weg te gaan. Die mensen blijven hier op de zaak ook gerust 10min staan terwijl je andere dingen aan het doen bent. Heel apart. 'Joajoa, tis get eh'

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:34

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 23:13

Nu zie ik een topic over kerstpakketten. Huh? :?
Wij kennen kerstcadeautjes en Secret Santa maar kerstpakket? Wat houdt dat juist in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 23:14

Die krijg je in december van je baas ..

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 23:25

En wat houdt het dan in? Wij krijgen een dertiende maand of een kerstbonus maar niet echt materiële dingen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 23:29

Een kerstcadeau, bv een pakket met allerlei lekkers. Of een cadeaubon oid

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 18:49

Mijn vriend krijgt een dertiende maand (ambtenaar), ik werk als leerkracht dus ik krijg 2 weken vakantie 'cadeau' :D

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 19:50

Nog een verschil: de gierige hollander? :P

Afbeelding

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 20:07

Ter relativatie... 3FM had een nieuw concept dit jaar en 3FM wordt steeds minder populair.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 20:22

Hollanders staan bekend om hun vrijgevigheid voor goede doelen. Dit heeft weinig met gierigheid te doen, want iemand kan ook grote bedragen weggeven omdat die het de belasting niet gunt, en voor de rest gierig leven. Gierigheid zit hem meer in kleine dingen dan in grote gebaren.

Wat echt Hollands is, en dan wel met name in het westen, en misschien in het noorden, maar daar heb ik geen ervaring met plots aan komen waaien, is dat ze liever niet hebben dat je onaangekondigd langskomt en al helemaal niet met etenstijd want er wordt meestal afgepast gekookt en improviseren is niet iedereen even goed in.
Ik ken geen enkel ander land waar je niet met etenstijd aan kunt waaien en mee kunt eten zonder dat ze in een kramp schieten.
Misschien is de cutuur inmiddels veranders, ik ben er al twintig jaar weg, maar dat vond ik het meest opmerkelijke.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 20:28

Oh was maar een mooje hoor dat ze hier vaak zeggen.

En hier moet je ook niet onaangekondigd voor de deur staan hoor .. bij niemand die ik ken :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 20:30

Hier moeten ze ook geen bord verwachten als ze aan komen waaien hoor. :+
En ik ken ook maar weinig mensen waar dat normaal is. _O-
Ik persoonlijk ben nog extremer. Ik kan onverwacht bezoek nooit waarderen eigenlijk.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 20:30

Mja ben toch niet zo zeker dat je in België ook zomaar kan komen aanschuiven voor het avondeten.
Zelfs hier in Frankrijk is het regio en persoon gebonden.
Voor de apero kan je altijd aanschuiven, hoe meer zielen hoe meer vreugd.
Maar echt blijven eten is niet altijd de bedoeling.
Maargoed die aperos lopen vaak ook uit en zijn rijkelijk voorzien dus heb je eigenlijk wel gegeten :P .

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:18

goh hier thuis was het toch ook altijd zo dat vrienden en familie ten all tijden konden binnenvallen en aanschuiven aan tafel. Maar hier was eigenlijk altijd iemand thuis.
Zelf merk ik dat als ik vrij heb het mij ook niet uitmaakt dat vrienden en familie onverwacht langskomen.
Paar jaar terug nog onverwacht bezoek gehad op oudejaar en zij hebben gewoon kunnen mee eten.

Als ik thuis ben, ben ik thuis. Maar oh wee als ze dan commentaar durven hebben, dan kunnen ze voor een gesloten deur staan de volgende keer.
Als ik uit werken geweest ben, dan aprecieer ik het al minder als er onverwacht bezoek komt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 09:08

Waar wij het dit weekend over hadden.

De rode lichten in nl.
Die verspringen echt mega vlug!
Al enkele keren gehad dat je rustig rond aan het kijken bent voor het rood licht en iemand achter je claxoneert,tegen dat je voor je kijkt zie je oranje weeral op rood springen!
Dat gaat dan over seconden.
Waarom zo vlug?

In belgie kunnen hordes auto's doorrijden bij groen en bij jullie soms maar een 2-tal voor het weeral verspringt.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:55

Omdat in België tegengesteld verkeer gelijk over mag en fietsen ook gelijk met hetzelfde verkeerslicht meegaan. In België zijn dan ook veel meer verkeersdoden per jaar te betreuren. In Nederland gaat echt ieder stoplicht om de beurt, zonder dat je een ander hoeft te kruisen bij het afslaan.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:57

Wat mij opvalt aan de stoplichten in België is dat het bijna allemaal conflicterende stoplichten zijn.
Dus op een kruising krijgt alles in één as tegelijk groen.
Als je af wilt slaan moet je dus erg opletten dat je geen fietser of voetganger omver rijdt, want die hebben ook groen om rechtdoor over te steken.
Wat ik daardoor ook vaak zie is dat linksaf slaand verkeer niet door kan rijden omdat ze voorrang moeten geven aan het tegemoetkomende rechtdoorgaande verkeer, en alles achter hun kan dan ook moeilijk doorrijden.

In Nederland kan je bijna altijd veilig door rijden als je groen krijgt, want de richtingen die jou dan kruisen hebben rood. Daardoor let ik in België wel veel beter op bij een stoplicht.
Denk dat daarom de groen-tijd in Nederland wat korter is, want er moeten veel meer stoplichten geschakeld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:57

Nederland zijn er veel meer conflict vrije verkeerslichten. Dus een paar auto's van links. Dan is het groen voor rechtdoor, dan voor rechts bijvoorbeeld. De richtingen die beide kunnen rijden zonder elkaar te moeten kruisen zullen nog wel eens te gelijk groen hebben. Als er overal maar een paar auto's staan is de doorstroom sneller.

In België is het overgrote deel verre van conflict vrij en mag je je plan trekken als het groen is.

Voor mijn gevoel zijn de verkeerslichten in Nederland beter afgesteld met de sensoren. Sta in België met regelmaat in mijn eentje voor het rode stoplichten. In velden geen andere weggebruiker te spotten. Maar toch moet ik stil staan voor het rode licht. :+

(edit) spuit elf. :')