verdronken Aylan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:50

Tcm62 schreef:
Dan hebben we het dus over een groep afvalligen binnen de maatschappij...niet echt een groep als representatief te nomen als we over analfabeten praten..dit soort lui daar is gewoon te lam voor wat dan ook, zelfs als kind al niet aanpasbaar..

Lol! Waarom is het zo moeilijk voor je om te geloven dat er in onze maatschappij doodgewone mensen rondwandelen met doodgewone achtergronden, doodgewone levens en doodgewoon ongeschoold werk die gewoon nooit hebben geleerd hoe ze moeten lezen en schrijven? Mensen die 30-40 jaar geleden als kind het labeltje 'dom' kregen en waarvan niks meer verwacht werd zolang ze maar stiiletjes hun tijd op de basisschool (die toen nog 'lagere school' heette) uitzaten?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:55

Nikass schreef:
Ik kan je vertellen dat ik genoeg cliënten heb die niet tot hun zestiende op school hebben gezeten. En de periode dat ze wel op school zaten niets hebben geleerd. Doordat ze van school naar school getrapt werden, spijbelden, stoned in de klas zaten, gedetineerd waren of simpelweg van hun ouders moesten of mochten werken.
Toegegeven, hun naam kunnen ze meestal nog wel schrijven. Daarna houdt het op ;)
Tuurlijk stond de leerplichtambtenaar dagelijks op de stoep. Alleen hielp dat niet veel.

Niks doodgewoon..

Lees jij wel bij Cowboy?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:56

Wat een kolder. Het zijn echt niet allemaal mensen die niet naar school zijn geweest, die laaggeletterd zijn. Er zijn ook mensen met leerproblemen en mensen die 'gewoon' thuis niet konden lezen, omdat hun ouders dat onzin vonden en niets aanboden. Als je dat je hele leven meekrijgt, leer je net voldoende lezen om je op school te redden, maar daar houdt het mee op. Als je dan in je verdere leven nauwelijks meer leest of schrijft, neemt die vaardigheid ook weer vrij snel af. Er zijn zgn. taalarme gezinnen, waarvan de kinderen al begonnen op school met een taalachterstand van 2-3 jaar, en die nooit meer inlopen. Sommige mensen zijn als kind veel ziek geweest, waardoor ze een achterstand hebben opgelopen. Laaggeletterdheid komt ook relatief veel voor bij mensen die vroeger een reizend bestaan hadden, zoals schipperskinderen, circuskinderen en woonwagenbewoners (niet per se zigeuners).

Dus nee, een taalachterstand komt heus niet alleen voor bij mensen die hun snor gedrukt hebben of wat jij noemt 'afvallig' zijn. Er zijn zo veel factoren die bijdragen aan de ontwikkeling van de taalvaardigheid, dat daar niet zo'n stempeltje op te plakken is. En heel eerlijk gezegd word ik daar ook best een beetje nijdig om, dat soort vooroordelen. Ik zie die mensen in mijn klas hun stinkende best doen om het allemaal weg te werken, ik zie hoe trots ze zijn als ze voor het eerst een artikel hebben gelezen en echt begrepen. En ik ben dan zelf net zo trots op hen, omdat ik weet en zie hoe hard ze daarvoor gewerkt hebben. De insinuatie dat het allemaal tokkies zijn, stuit mij heel eerlijk gezegd behoorlijk tegen de borst.

vuurneon

Re: verdronken Aylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:58

Daarom blijft er een taboe op zitten helaas....

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 20:58

BE, in Nederland leert men al op de kleuterschool op speelse wijze het alphabet, al bij sesamstraat..

Dus analfabeet gaat er bij mijniet in...dat laageletterd wat er ook wordt genoemd, zal wel, je zelf ontwikkelen is niet iets wat iedereen belangrijk vind, maar lezen en schrijven, daar kan je niet om heen...

De insinuatie van Tokkie maak jijzelf hoor....

Ik reageer op de groep die genoemd word door Nikass, jij haalt er weer een heleboel bij..
Laatst bijgewerkt door Indestal op 17-09-15 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:00

Ik weet heus hoe men hier in Nederland omgaat met leren lezen en schrijven. Wat is er zo moeilijk aan te begrijpen dat dat mijn dagelijkse kost is? Wat voor opleiding denk jij dat ik gevolgd heb? :') En juist daarom weet ik ook waar de hiaten zitten in ons lees- en schrijfonderwijs.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:02

ik zal het ook even doorgeven aan die mensen BE, dat ze niet bestaan haha, wie weet kunnen ze miraculeus dan opeens wél lezen en schrijven :D
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-09-15 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:02

Blue_Eyes schreef:
Ik weet heus hoe men hier in Nederland omgaat met leren lezen en schrijven. Wat is er zo moeilijk aan te begrijpen dat dat mijn dagelijkse kost is? Wat voor opleiding denk jij dat ik gevolgd heb? :') En juist daarom weet ik ook waar de hiaten zitten in ons lees- en schrijfonderwijs.

Ja zie je, je draaft weer door...

Ik heb het over analfabeet en jij?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:04

Tcm62 schreef:
Nikass schreef:
Ik kan je vertellen dat ik genoeg cliënten heb die niet tot hun zestiende op school hebben gezeten. En de periode dat ze wel op school zaten niets hebben geleerd. Doordat ze van school naar school getrapt werden, spijbelden, stoned in de klas zaten, gedetineerd waren of simpelweg van hun ouders moesten of mochten werken.
Toegegeven, hun naam kunnen ze meestal nog wel schrijven. Daarna houdt het op ;)
Tuurlijk stond de leerplichtambtenaar dagelijks op de stoep. Alleen hielp dat niet veel.

Niks doodgewoon..

Lees jij wel bij Cowboy?

Ik wel. Jij niet. Dus heb ik je maar voor de 2e keer het plezier gedaan om je uit te leggen dat ook doodgewone mensen soms niet kunnen lezen en schrijven. Maar op een of andere manier lijkt dat concept niet te beklijven.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 17-09-15 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:05

Tcm62 schreef:
Ja zie je, je draaft weer door...

Ik heb het over analfabeet en jij?

Weet je, zullen we hier de discussie maar afsluiten? Want dit gaat geen enkel doel dienen, en ik heb ook nog een leven buiten Bokt :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:16

niemand die jou verplicht hier een discussie aan te gaan hoor!!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:18

Wat heb jij tegen mij? Sjonge.... Gaat goed vandaag. :=

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:20

rapido schreef:

Kijk, een 'spreeuwenbericht'. Snel binnenvliegen, de boel onderschijten en weer wegvliegen. Ben je toevallig consultant van beroep?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:23

:oo :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:25

nee ben ik niet..is niet de eerste keer ik in dit topic reageer hoor! maar dat terzijde...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:36

rapido schreef:
nee ben ik niet..is niet de eerste keer ik in dit topic reageer hoor! maar dat terzijde...

In elk geval de eerste keer in de laatste 2-3 pagina's. Vergeef me dat ik niet verder gekeken heb: daar gaf de kwaliteit van je bericht me eerlijk gezegd geen reden toe.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:40

Cowboy55 schreef:
rapido schreef:

Kijk, een 'spreeuwenbericht'. Snel binnenvliegen, de boel onderschijten en weer wegvliegen. Ben je toevallig consultant van beroep?

toch jammer dat deze quotes het nooit zullen redden tot quote van de maand (die komen meestal niet uit emotionele discussies)..
want ik heb zojuist mijn koffie verloren..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 22:49

elenaMM77 schreef:
Cowboy55 schreef:

toch jammer dat deze quotes het nooit zullen redden tot quote van de maand (die komen meestal niet uit emotionele discussies)..
want ik heb zojuist mijn koffie verloren..

SORRY! :D

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 07:37

Moderatoropmerking:
Een verzoek van onze kant om hier op het oorspronkelijke onderwerp te blijven, een grapje kan natuurlijk best, maar op NM (als 'discussieforum') is het de bedoeling dat posts ontopic blijven & iets toevoegen aan de discussie. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 07:53

Tcm62 schreef:
Dan hebben we het dus over een groep afvalligen binnen de maatschappij...niet echt een groep als representatief te nomen als we over analfabeten praten..dit soort lui daar is gewoon te lam voor wat dan ook, zelfs als kind al niet aanpasbaar..

Excuse me? Wil het hier toch graag even opnemen voor mijn cliënten! Niet iedereen krijgt een fijne jeugd met liefhebbende ouders in een veilige omgeving. Dat maakt je niet direct lui of dom hoor. >;) Dat mensen soms buiten het systeem vallen is schande voor het systeem en niet voor de mensen.

Je zou eens moeten weten hoe gemakkelijk ook jij of jouw kinderen (fictief) in een situatie terecht kunnen komen waarin je als "afvallige" gezien wordt en niet meer serieus genomen wordt.

Het is een utopie om te denken dat iedereen gelijke kansen heeft.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:14

Fijne jeugd met liefhebbende ouders zegt niks over wat je zelf gaat doen....kom ook niet uit een nest waar ouders elkaar leuk vonden en blij waren dat ze kinderen hadden...neup in tegendeel en ik ging als 17 jarige met 200 gulden in de maand op kamers en naar school...enne het alfabet ken ik en al mijn studies zelf betaald...
Is niet zo speciaal hoor, ben niet de enige...

Die flauwekul van een slechte jeugd, daar wordt altijd erg op geprikkeld..

Want ondanks dat ik voor mij zelf moest kiezen, had ik ook nog kou en honger op een piepklein kamertje zonder verwarming en alleen een kraantje koud water....en mij familie stak nooit tot in de lengte der dagen 1 vinger uit....
Ben niet crimineel, ongeletterd, heb goede banen gehad en overal dubbel zo hard voor moeten werken en inzetten omdat ik nooit een hulpje of steuntje in de rug heb gehad...

Veel padjakkers hebben het juist wel makkelijk thuis gehad, te makkelijk...alles is inborst.

De grootste zakenmens komt soms uit de sloppewijken zonder schoenen...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:48

Nounou.... de frase "eigenwijs is ook wijs" lijkt me hier wel van toepassing.

Wat ben jij taai Tcm62. Je blijft maar doorgaan over iets waarvan al meerdere mensen MET KENNIS van zaken hebben gezegd dat het niet klopt en anders en genuanceerder in elkaar steekt.

Dat jij het hebt gered (hosanna hoezee) wilt nog niet zeggen dat iedereen zo sterk in zijn schoenen staat. Is dat nou zo lastig te begrijpen?

(laat maar, weet het antwoord eigenlijk ook al...)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:51

Ik vind het inmiddels wel wat offtopic gaan hoor ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:11

Sammie schreef:
Ik vind het inmiddels wel wat offtopic gaan hoor ;)

joh... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:01

Goh wat zijn we weer respectvol :o .

Jeej ik ben een tokkie en ook nog lui want ik heb een vader die analfabeet is en ben zelf qua Nederlandse taal ook geen ster.

Ik denk dat de meesten hier onderschatten hoe creatief vluchtelingen kunnen zijn om aan het geld te komen voor mensensmokkelaars.
Daar hoeven ze niet speciaal hoogopgeleid voor te zijn maar gewoon een goed gevoel voor handelen te hebben.