Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:06

Waves schreef:
[Mijn pa is ook een keer gruwelijk de fout in gegaan door een man aan te nemen die hij verschrikkelijk sympathiek vond maar waar allemaal problemen tevoorschijn kwamen die echt te voorzien waren geweest. De meeste mensen nemen personeel aan op basis van sympathie ipv CV en referenties.
Net zoals Superwoman met d'r plusjes en minnetjes puur op uitstraling.

Ik vind dit een beetje een kwestie van het zelf niet handig aanpakken en dan zeuren dat werknemers allemaal uitvreters zijn.

Schraap gewoon eenmalig wat geld bij elkaar om een proffesional met assessments etc je voorselectie te laten doen. Dan heb je veel minder risico op gezeik.

Natuurlijk kijk je wat het goedkoopst is. Bij een verkoop-vakature is uitstraling heel belangrijk en daarna zoek je de rest uit. Dan geef je ze een halfjaar contract en dan komen de meeste problemen wel boven... een bureau inschakelen is voor sommige functies echt te duur!
Maar ook mensen die al jaren bij je werken kunnen veranderen in "uitvreters" dus ook daarin heb je nooit zekerheid :n

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:07

janesmith schreef:
Probeer jij als werkgever maar een ergens hulp te krijgen voor niks. Mooi nul op rekest krijg je. Je gaat maar diep in de zak. Over discriminatie gesproken.

Dat is geen discriminatie. Werkgevers maken gewoon een andere keuze over hoeveel risico ze willen nemen. Dat betekent dat je meer vrijheden hebt in bepaalde opzichten, minder in andere. Dat je bepaalde voordelen hebt (namelijk de winst), maar ook bepaalde nadelen.

Citaat:
, alleen ziet links alleen het recht van de werknemer en de werkgever wordt alleen maar gezien als een noodzakelijk kwaad. Het is dat die de salarissen betaalt anders zouden ze die het liefst helemaal uitbannen.

Ik vind overigens helemaal niet dat werkgevers het kwaad op de wereld zijn. Maar er zijn wel verdomd veel werkgevers die beroerd werkgeverschap uitoefenen. Liever zou ik zien dat de regels (bv ontslag en dergelijke) soepeler worden. Maar ik denk dat die regels pas versoepeld worden als beide partijen (werkgevers en werknemers) leren om ook de andere kant te zien. De regels voor bescherming van de werknemer zijn niet voor niets ontstaan - ze zijn in bepaalde opzichten doorgeslagen, maar duidelijk ontstaan als reactie op overduidelijk misbruik.

Ik ben er helemaal voor om de werkgevers meer mogelijkheden te geven om mensen die niet goed functioneren te ontslaan, want de regels zijn nu te extreem. MAAR ik vind dat er dan wel gekeken moet worden om bv structurele planningsproblemen, doelbewust laag houden van lonen, het niet investeren in een veilige werkomgeving etc moet kunnen worden gewaarborgd. Werknemers maken in bepaalde gevallen graag misbruik van de regels, maar werkgevers zeker ook.

En ik ben voor een gefaseerde invoer: laten we het ontslagrecht eerst eens uitproberen op de hogere posities :) Want waar de magazijnbedienden, schoonmakers, helpdeskmedewerkers en afwashulpen ook nu al vrij gemakkelijk geloosd worden, blijken disfunctionerende managers en hogere ambtenaren vaak heel moeilijk uit de organisatie gezet kunnen worden. Dus ik denk dat we ons eerst daarop kunnen richten, en als daar een mooie balans gevonden is, dat we die ook naar beneden uitbouwen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:07

janesmith schreef:
[
Dat is in een normale situatie. Heb je daarentegen een contract getekend met zo'n bepaling daar in, dan mag het wel.
En zo'n bedrijf neemt je alleen aan als je zo'n contract tekent. Dat zullen ze niet zeggen, maar is wel hun bedrijfspolicy.

Serieus :') Dit kan gewoon echt niet. Dan heb je toch een kopie van dat contract wat je braaf ondertekend hebt. denk je nou echt dat er niemand mee naar de rechter zou zijn gegaan als dit echt waar is wat je zegt?

Bovendien gaat de wet boven een contract. Dit verzin je gewoon. En anders graag namen van bedrijven die zo'n bepaling in het contract hebben.

CtjeLief

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:08

Ik vroeg daarom ook al naar voorbeelden ;) Want ik heb er namelijk nog nooit ven gehoord en het lijkt me dan ook zeer onwaarschijnlijk dat zoiets bestaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:11

Waves schreef:
Bovendien gaat de wet boven een contract. Dit verzin je gewoon. En anders graag namen van bedrijven die zo'n bepaling in het contract hebben.

En uiteraard graag een uitspraak waarin de rechter een dergelijk contract rechtsgeldig acht.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:15

Ik weet niet of bedrijven met een buitenlandse basis zich aan onze wet moeten houden?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:18

Het is wel interessant maar nogal... off topic :=

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:19

Ben nog steeds benieuwd naar het antwoord.. Vind ik wel interessant namelijk (gezien mn werk)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:22

Nicolletje schreef:
Ik weet niet of bedrijven met een buitenlandse basis zich aan onze wet moeten houden?

Jazeker!

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:25

CtjeLief schreef:
klopt.. wanneer gezondheidsklachten niet relevant zijn voor je functie hoef je deze niet te vermelden.. zwangerschap uiteraard ook niet.. kun je voorbeeld noemen JS waarbij je zo'n contract moet ondertekenen want ik heb er zelf nog nooit van gehoord? (kan zijn hoor, want soms zijn er zulke vreemde regelingen waar je mond van openvalt)

Ik ben me rot aan het googelen, maar kan het zo gauw niet vinden. Ik las zoiets een tijd geleden en vond het gelijk oen ik het las belachelijk. Op die manier konden die bedrijven de wet omzeilen, vond ik. Dat is dus een voorbeeld waarvan ik wel vind dat de CGB een schone taak heeft. Dat soort praktijken moeten te vuur en zwaard bestreden worden. Tijden mijn googelen kwam ik wel diverse gevallen tegen waarbij contracten niet verlengd werden en dat die vrouwen geen poot hadden om op te staan. Is dat zo? Ik las ook een uitspraak van het Europees Hof die in 2009 een uitspraak hadden gedaan dat de diverse lidstaten hun eigen regelgeving mochten hebben omtrent de zwangerschapsbepaling. Dat zou ik ook belachelijk vinden, want ik vind dat het in heel de wereld verboden zou moeten worden dat vrouwen hun baan kwijtraken vanwege zwangerschap en zeker in de E.U.
Ik blijf zoeken en als ik het vind, laat ik het weten. Vooralsnog heb ik er niets over kunnen vinden en begin te vermoeden dat het of niet meer mag of alleen in bepaalde bedrijfstakken. Zou dat kunnen?

Wordt vervolgd.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:27

Nicolletje schreef:
Het is wel interessant maar nogal... off topic :=

Dat is het al pagina's lang :)
Tenminste, ik dacht dat het ging over waarom PVV-ers zich aangevallen voelen?
Heb al een aantal interessante verklaringen voorbij zien komen

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:28

Lijkt mij dat het in geen enkele bedrijfstak mag..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:29

Citaat:
Ontslag in arbeidscontract
Staat er in je arbeidsovereenkomst dat deze 'van rechtswege' eindigt als je zwanger wordt of moet bevallen? Dan is dat in strijd met de wet. Dergelijke bepalingen zijn dus altijd ongeldig.

Volgens mij mag het. Er staat namelijk nergens dat het er niet in mag staan.

Citaat:
Je werkgever kan niet alle arbeidsvoorwaarden helemaal zelf bedenken. Er zijn enkele regels waaraan hij zich moet houden. Deze regels zijn wettelijk bepaald en beschermen jou als werknemer tegen onredelijke voorwaarden, zodat je niet zomaar ontslagen kunt worden of tegen een hongerloontje moet werken:

In het Burgerlijk Wetboek (BW) staan regels over de proeftijd, vakantie, opzegtermijnen en ontslag. Ook staat er of van deze regels afgeweken mag worden in de CAO of in je arbeidscontract.

In de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag staat dat je werkgever je ten minste het minimumloon moet betalen.

In de Wet gelijke behandeling mannen en vrouwen bij arbeid staat onder andere dat de werkgever mannen en vrouwen voor hetzelfde werk gelijk moet betalen.

In het Buitengewoon besluit arbeidsverhoudingen (BBA) staan regels over ontslag. Bijvoorbeeld wanneer je werkgever toestemming van het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) moet hebben om je te ontslaan.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:30

Nicolletje.. dat mag écht niet..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:31

Nou kom maar met bewijzen dat het niet mag :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:33

janesmith schreef:
Ik ben me rot aan het googelen, maar kan het zo gauw niet vinden. Ik las zoiets een tijd geleden en vond het gelijk oen ik het las belachelijk. Op die manier konden die bedrijven de wet omzeilen, vond ik. Dat is dus een voorbeeld waarvan ik wel vind dat de CGB een schone taak heeft. Dat soort praktijken moeten te vuur en zwaard bestreden worden. Tijden mijn googelen kwam ik wel diverse gevallen tegen waarbij contracten niet verlengd werden en dat die vrouwen geen poot hadden om op te staan. Is dat zo? Ik las ook een uitspraak van het Europees Hof die in 2009 een uitspraak hadden gedaan dat de diverse lidstaten hun eigen regelgeving mochten hebben omtrent de zwangerschapsbepaling. Dat zou ik ook belachelijk vinden, want ik vind dat het in heel de wereld verboden zou moeten worden dat vrouwen hun baan kwijtraken vanwege zwangerschap en zeker in de E.U.
Ik blijf zoeken en als ik het vind, laat ik het weten. Vooralsnog heb ik er niets over kunnen vinden en begin te vermoeden dat het of niet meer mag of alleen in bepaalde bedrijfstakken. Zou dat kunnen?

Wordt vervolgd.

Ah, je had "zoiets" een "tijd geleden" "eens gehoord". :')

Fijn dat je lekker onderbouwd iets zo stellig in de groep gooit. Is dat bedoeld als een soort bezigheidstherapie voor de mensen die wel weten waar ze het over hebben?

Oh, en nu zie je trouwens opeens wel een beetje nut in het CGB? Net wilde je het nog afschaffen en was het een linkse hobby... :?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:33

Armani88 schreef:
Ik heb PVV gestemd !! *\o/*

Dat heb je heel wijs gedaan. Goede keus! +:)+

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:36

Nicolletje: eigenlijk heel simpel, art. 1 v/d grondwet. Je mag niet discrimineren op grond van oa geslacht, dus ontslag wegens zwangerschap is een 1+1 verhaal..

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:37

Waves schreef:
janesmith schreef:

Wordt vervolgd.

Ah, je had "zoiets" een "tijd geleden" "eens gehoord". :')

Fijn dat je lekker onderbouwd iets zo stellig in de groep gooit. Is dat bedoeld als een soort bezigheidstherapie voor de mensen die wel weten waar ze het over hebben?

Oh, en nu zie je trouwens opeens wel een beetje nut in het CGB? Net wilde je het nog afschaffen en was het een linkse hobby... :?

Dit kan gewoon via het juridisch loket/advocaat geregeld worden?!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:39

Serieus... Het is geen wettelijke bepaling, het is geen discriminatie, het is geen CAO en het is geen ontslagbescherming, geen opzeggingsverbod.
Want er wordt niks opgezegd maar op voorhand bepaald.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:40

CtjeLief schreef:
Nicolletje: eigenlijk heel simpel, art. 1 v/d grondwet. Je mag niet discrimineren op grond van oa geslacht, dus ontslag wegens zwangerschap is een 1+1 verhaal..

Ja er staat toch niet dat ze je niet aannemen vanwege vrouw zijn?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:41

Rebeccatjuh schreef:

Dat is niet het punt van het betoog dat je quote :*

Bovendien doet het CGB veel meer.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:41

Een vrouw vanwege haar zwangerschap ontslaan (of contract niet verlengen) of niet aannemen, is echt discriminatie op grond van gslacht en dus bij wet verboden.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:42

zwangerschap valt onder de discriminatiegrond 'geslacht'

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:43

Waves schreef:
Rebeccatjuh schreef:

Dat is niet het punt van het betoog dat je quote :*

Bovendien doet het CGB veel meer.

Excuus , zie net dat ik het te snel gelezen had :*