zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:39

Ik vind geen hand geven meer dan alleen een irritatie, sorry. Ik vind het onfatsoenlijk en kan voor zo iemand geen respect op brengen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:41

Nicolletje schreef:
Aha.
Toch ga ik hierin met Kiwiko mee.
Ik durf bijna te zeggen dat er weinig mensen met mijn achtergrond (dorps, blank gezin, jaren 70) zo 'blootgesteld' zijn in hun jeugd aan andere kleurtjes en dingetjes als ik.
Mijn vader heeft nog wel eind jaren 70 allerlei Indiers en Pakistani's aan verblijfsvergunningen geholpen vanuit zijn functie.

Kleuren zijn mij niet vreemd, andere cultuur is mij niet vreemd, ik ben altijd belangstellend geweest.

Toch is er érgens in mijn hoofd iets anders geworden, wat Kim zojuist verwoordt... Dat opgedrongen islam-gedoe in de samenleving.

Sorry voor de mensen die bewust Moslim zijn geworden, zonder deze opdringerigheid had ik, maar misschien heel veel meer Nederlanders, er heel anders tegenaangekeken.
Als jij boeddhist zou zijn geworden, staat men bijna te juichen oh wat een mooi geloof.
Wat is er mis :?

That makes three of us. Dat is ook wat ik er tegen heb. Het wordt ons verplicht het te willen. Of je het wilt of niet, je moet en zal meedoen met het door hen georganiseerde feestje. Is het niet goedschiks dan maar kwaadschiks.
Maar zouden we hier iets gevonden hebben dat voor veel meer mensen geldt? Zou de politiek daar dan niet beter wat aan kunnen doen?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:41

Ik heb dat nog niet eerder meegemaakt Daphna, met wie dan ook.
Ook tig jaar geleden in Marokko, Tunesie, Israel, Egypte en Jordanie heeft men mij niet zo raar bejegend

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:42

Daphna schreef:
Ik heb begrip voor je mening. Natuurlijk zie ik ook dat er flink wat botsingen zijn, naar mijn inzicht gaat het helemaal niet om de islam, maar om een heel erg verkeerd integratie beleid wat zich jarenlang verkeerd heeft ontwikkeld. Daarbij is de criminaliteit veelste soft aangepakt... Met als gevolg dat jongeren veelste brutaal zijn geworden, en omdat deze jongeren een islamitische achtergrond hebben, worden nu alle moslims daarop afgerekend. Hoofddoekjes gedoe en het geen hand willen geven is enkel irritatie dat eigenlijk irrelevant is, joden hebben dit ook en daar heeft men geen enkele moeite mee.

Ik denk dat Daphna absoluut de vinger op de zere plek legt. Tel daarbij de positieve discriminatie op, en je hebt het onderbuik gevoel van de gemiddelde Nederlander te pakken.

Geen hand willen geven vind ik ook gewoon ronduit onbeschoft :)

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:43

Een skinhead vol tattoo´s kiest voor zijn kale kop en voor de tattoo´s die hij draagt. Iemand met een donkere huidskleur kiest daar niet voor, maar wordt er mee geboren en moet het er mee doen.
Ik houd mijn studenten ook altijd voor dat je met je uiterlijk een statement kunt maken, waarmee je het risico loopt dat de grote massa vervolgens over je oordeelt.

om dezelfde reden zal je bijvoorbeeld bij KLM geen zichtbare tattoo´s of piercings tegenkomen. Dit onder het mom van uniformregels. Is dat dan ook discriminatie? Nee, gezond zakelijk verstand, zoals Kiwiko als schreef. KLM heeft geen boodschap aan je voorkeuren, jij vertegenwoordigt het bedrijf tijdens je werk. Zo zijn er zoveel functies waarbij hetzelfde geldt. Daar heb ik helemaal geen moeite mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:45

ik denk ook niet dat je bij de klm een hoofddoekje op mag. Is dat ook discriminatie?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:45

Borg....... tatoos haal je niet zo makkelijk weg, en kaal worden alle mannen ergens een keer...... sommige zijn al kaal op hun 30ste........

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:46

Daphna schreef:
Tja, je zet iemand in een winkel die affiniteit heeft met het product wat er verkocht wordt. In een gitaarwinkel zet je ook niet iemand neer die geen gitaar kan spelen.... ik weet niet wat jullie punt is.

Affiniteit. Stel voor het is een Islamitische slager, mag er dan een meisje met een kort rokje zonder hoofddoekje werken?
Volgende week ben ik in Amsterdam, dan ga ik een in Amsterdam oost kijken, en dan ga ik de hele indische buurt langs en opschrijven hoeveel islamitische winkels ik tegen kom en in hoeveel er meisje er werken zonder hoofddoekjes of niet moslima's. Gewoon uit interesse, heb jij een schatting?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:47

De KLM bepaalt de lengte van je rokje, je blouse, jas en de hoogte van je blauwe hakken en je foundation op je gezicht.
Ik denk niet dat een hoofddoekje bij dat uniform past.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:48

Nee, mag ook niet. Er waren vroeger zelfs voorgeschreven haarbanden en haarclips te krijgen. Je mocht niet zelf een etos-gevalletje uitzoeken en in je haar doen.
Verder: max 1 oorbel ik elk oor, max 1 ring aan elke hand, altijd een panty aan, geen zichtbare ketting etc.
Wanneer je dat teveel is: voor jou 10 anderen. :D

En omdat je tattoo´s niet zo makkelijk weghaalt, waarschuw ik jongeren om mij heen om er goed over na te denken waar je hem laat zetten. Net zoals het blijven uithalen van rottigheid je ineens een verklaring van goed gedrag kan kosten die je zomaar nodig blijkt te hebben voor die leuke baan. Jammer dan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:49

Janesmith, misschien moet je ook even een lijstje maken met hoeveel meisjes en vrouwen je überhaupt in de winkels tegenkomt :)
Ik ben er langggg niet geweest maar ik heb zo een vermoeden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:52

Borg schreef:
Nee, mag ook niet. Er waren vroeger zelfs voorgeschreven haarbanden en haarclips te krijgen. Je mocht niet zelf een etos-gevalletje uitzoeken en in je haar doen.
Verder: max 1 oorbel ik elk oor, max 1 ring aan elke hand, altijd een panty aan, geen zichtbare ketting etc.
Wanneer je dat teveel is: voor jou 10 anderen. :D

En omdat je tattoo´s niet zo makkelijk weghaalt, waarschuw ik jongeren om mij heen om er goed over na te denken waar je hem laat zetten. Net zoals het blijven uithalen van rottigheid je ineens een verklaring van goed gedrag kan kosten die je zomaar nodig blijkt te hebben voor die leuke baan. Jammer dan.

Yep, Yep en Yep...........

ik heb mensen die naar mijn idee goed waren voor de functie ook moeten laten gaan omdat de verklaring van goed gedrag, niet echt goed was ......... doodzonde!!!! En zonder verklaring van goed gedrag kon ik ze echt niet aannemen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:52

De blauwe-pumpenwinkel op Schiphol (waar anders koop je die dingen :? ) doen goeie zaken ja :D

Ik vond het belachelijk dat er een hak van minimaal 3 of 4 cm onder moest zitten (kan toch niet goed voor je zijn, de hele dag zo staan??) maarja inderdaad voor jou 10 anderen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:55

Nicolletje schreef:
Janesmith, misschien moet je ook even een lijstje maken met hoeveel meisjes en vrouwen je überhaupt in de winkels tegenkomt :)
Ik ben er langggg niet geweest maar ik heb zo een vermoeden.

Dat was ik precies van plan. Ik ben bang dat we gaan schrikken. Over een dag of 10 heb ik een onderzoekje klaar. Precies het aantal winkeltjes en aantal vrouwen dat ik daar tegenkom. We gaan schrikken van de cijfers, dat weet ik nu al. Maar daar zul je geen PVDA, GL of CGB over horen.
Zoals de VVD het noemt, Nieuwe Discriminatie

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:56

Mwah, er liepen genoeg collega´s op dappere stappers hoor, van Ara of Gabor. Ik had zelf een aardige hak voor in de vertrekhal en een soort ballerina´s met een klein hakje voor in de pieren.
Ik vond de kou ´s winters persoonlijk veel erger. Lekker in de wind over het platform in je rok met panty, brrrrr

Maar on-topic: ik ben er helemaal voor om zichtbare uitingen van religie te verbieden. Dan ben je van alle discussies af.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:59

Nee ik vind niet dat het verboden moet worden maar wel de vrijheid gegeven dat je in een bepaalde functie bepaalde kleding mag afwijzen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:02

Mensen gunnen elkaar de uitzondering niet. Wanneer er dus een uitzondering gemaakt wordt voor hoofddoekjes in bepaalde functies, begint de Sikh over zijn tulband, de Jood over zijn keppeltje enz. Zij hebben in hun beleving net zo´n dwingende reden om het te dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:04

Borg schreef:
Mwah, er liepen genoeg collega´s op dappere stappers hoor, van Ara of Gabor. Ik had zelf een aardige hak voor in de vertrekhal en een soort ballerina´s met een klein hakje voor in de pieren.
Ik vond de kou ´s winters persoonlijk veel erger. Lekker in de wind over het platform in je rok met panty, brrrrr

Maar on-topic: ik ben er helemaal voor om zichtbare uitingen van religie te verbieden. Dan ben je van alle discussies af.

Wees dan maar blij dat je niet bij MArtinair werkte, dat hoefden wij niet te proberen! :n

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:06

Borg schreef:
Mensen gunnen elkaar de uitzondering niet. Wanneer er dus een uitzondering gemaakt wordt voor hoofddoekjes in bepaalde functies, begint de Sikh over zijn tulband, de Jood over zijn keppeltje enz. Zij hebben in hun beleving net zo´n dwingende reden om het te dragen.

Ja maar elke uiterlijke vertoon van religie of cultuur verbieden vind ik iets anders wat ik zeg *edit sorry ik zat niet op te letten, zei het eerst een beetje raar.

Als ik zeg bepaalde kleding, dan bedoel ik niet alleen hoofddoeken, maar ook dat een tulband op het gemeentehuis niet echt nodig is.
Wat ze thuis dragen of op straat kan je moeilijk helemáál verbieden.

Mijn zusje werkte bij Menzies die moest echt bepaalde schoenen hebben hoor met minimaal zoveel hak.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:09

KiWiKo schreef:
zou jij als eigenaar van een islamitisch boekwinkeltje een ondergetatoueerde skinhead aannemen?

Kiwiko dat weet ik dan toch niet, zoals ik schreef als die uiters rechtse persoon zich niet uit in zijnde spraak, schrift, uiterlijk en voorwerpen? En als die aan de eisen voldoet?
Een mens op zijn huidskleur (ver)beoordelen is en blijft fout, dat is niet alleen mijn mening.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:10

Ok Nicolletje, ik snap ´m.

Faye, jullie moesten ook een hoedje op, gruwel gruwel. Ik was trouwens lid van de vakbond en dan kwam je er bij Martinair sowieso niet in. Over discriminatie gesproken! Schreuder hield niet van dat soort types, haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:10

dat is de vraag niet FS :D de vraag is of jij deze persoon wel of niet aanneemt :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:12

janesmith schreef:
KiWiKo schreef:
zou jij als eigenaar van een islamitisch boekwinkeltje een ondergetatoueerde skinhead aannemen?

Ik durf het anders te vragen. Zou er in zo'n winkeltje een meisje mogen werken met een kort rokje zonder hoofddoek?

In de smederij zijn ook veiligheidskleding verplicht en een korte broek of rok toegestaan. Hoofddoek geen probleem, net als een (veiligheids)bril, pet, hoed of "ban"dana.
Zijn (rijk)kleding niet verplicht op de stoeterij?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:13

Ik zou die persoon niet aannemen omdat die mij omzet gaat kosten. Klanten zullen niet meer willen komen en op den duur hebben zowel skinhead als ik geen baan meer. Politiek was ik wel correct, maar wat hebben we er allebei aan?

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:16

Ik zou aan de balie niet graag iemand zien met een hanenkam, of piercings in zijn gezicht, of een ander extreem uiterlijk. Liever een type doorsnee. Maar of die nou een blanke, lichtbruine of donkerbruine huidskleur heeft zal me worst zijn.
En graag netjes Nederlands spreken, ook dat ja.

Trouwens, op de middelbare school waar ik werkte hadden we ook altijd gedoe over de gymles met al die fladderlappen.
Daar zijn gewoon veiligheidsregels voor gekomen met voorschriften waaraan de gymkleding moet voldoen. Einde discussie.