Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:34

Heino schreef:
Rebeccatjuh schreef:
Omdat Nederland aangegeven heeft geen paars+ te willen.
Er zijn stemmen door rechts gewonnen, en veel minder door links.

Oh? Ik zie toch regelmatig in polls en dergelijke behoorlijk wat animo voor paars+.... Daarnaast is dat gezien de verkiezingsuitslag ook gewoon een reëele optie, dus ik snap niet waarom je blijft vasthouden aan "het volk zegt wat anders". Als we in een echte democratie hadden geleefd had het nu gewoon PvdA, VVD en PVV geweest, maar dat lijkt toch ook een groot deel van Nederland niet te willen.

"Oh? " - Wordt gebruikt als er van verbazing sprake is.
Tevens zeg jij dat er behoorlijke animo voor paars+ is.

Voorbarige conclusie? Wat jij wil.

RoodZonnetje

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:38

Mja, de "oh" is gericht op jouw oordeel dat Nederland aangegeven heeft geen paars+ te willen. In polls zie ik echter dat paars+ nog behoorlijk populair is onder stemmers op die polls... En nee, ik heb geen zin die polls weer op te zoeken, ik bewaar namelijk niet al mijn kranten ;) Maar met een beetje zoekwerk kom je vast een heel eind.
Verder hou ik het hierbij, jij oordeelt meteen een end weg en daar heb ik geen zin in.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:39

Heino schreef:
Mja, de "oh" is gericht op jouw oordeel dat Nederland aangegeven heeft geen paars+ te willen. In polls zie ik echter dat paars+ nog behoorlijk populair is onder stemmers op die polls... En nee, ik heb geen zin die polls weer op te zoeken, ik bewaar namelijk niet al mijn kranten ;) Maar met een beetje zoekwerk kom je vast een heel eind.
Verder hou ik het hierbij, jij oordeelt meteen een end weg en daar heb ik geen zin in.

Prima. Van hetzelfde.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:44

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:47

41%, dat betekent dat 59% tegen is!

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:57

Als iedereen zo vreselijk graag paars + wil, waarom blijft de pvv dan groeien? Dan ontgaat me toch echt iets geloof ik.

Stond trouwens een aantal dagen geleden een geweldig artikel in het AD waarin Herman Tjeenk Willink zei dat Nederland graag Paars+ wilde, want samen hadden deze partijen wel 16 zetels gewonnen!
Gelukkig kwamen er 9 van de VVD......................

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:58

Rebeccatjuh schreef:
Als iedereen zo vreselijk graag paars + wil

Wie zegt dat?

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:59

Ik hoor dat het "populair" is en "recht doet aan de verkiezingsuitslag".

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:59

Da's wat anders dan wat je net beweerde.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:02

Als het "recht doet aan de verkiezingsuitslag" zou dat moeten betekenen dat volgens de verkiezingsuitslag de Nederlanders graag een paars+ kabinet willen, dat zou namelijk democratie betekenen.

Raar dat als Nederlanders dat zo graag willen, de pvv blijft stijgen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:06

Rebeccatjuh schreef:
Als iedereen zo vreselijk graag paars + wil, waarom blijft de pvv dan groeien? Dan ontgaat me toch echt iets geloof ik.

Stond trouwens een aantal dagen geleden een geweldig artikel in het AD waarin Herman Tjeenk Willink zei dat Nederland graag Paars+ wilde, want samen hadden deze partijen wel 16 zetels gewonnen!

Willink heeft zich voor het linkse karretje van Beatrix laten spannen. Helaas is dat karretje in een PVV spijker gereden die daar door het volk werd neergelegd en nu is de band lek. Zo lek zelfs, dat er geen enkele andere coalitie een meerderheid heeft dan een VVD-PVV-CDA coalitie. Als men nu nog steeds niet inziet wat de meerderheid van Nederland wil, dan moeten ze maar ff wachten, want de PVV zal steeds meer stemmen trekken. Dat is een lawine die niet meer tegen te houden is. Waar die lawine eerst nog vooral gevoed werd door het immigranten vraagstuk, is daar nu iets anders voor in de plaats gekomen. Een kracht die nog sterker is, een 'ik-laat-me-de-wet-niet-voorschrijven-door-de-elite' kracht. Een kracht die verontwaardigd is dat Beatrix zich met de politiek gaat bemoeien. Beatrix moet lintjes knippen en voor de rest bezoekjes afleggen en stil zijn.
Laatst bijgewerkt door janesmith op 11-07-10 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:06

@Rebeccatjuh: nee, dat paars+ één van de opties is... En democratie is, zoals ik al zei, PvdA, VVD en PVV. Maar da's nou eenmaal niet altijd mogelijk door die enorme verdeeldheid die er is en die steeds groter wordt.
En los van of de PVV stijgt, feit blijft gewoon dat uit die onderzoeken van Maurice de Hond paars+ op één na populairste optie is :)

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:08

janesmith schreef:
Rebeccatjuh schreef:

Willink heeft zich voor het linkse karretje van Beatrix laten spannen. Helaas is dat karretje in een PVV spijker gereden die daar door het volk werd neergelegd en nu is de band lek. Zo lek zelfs, dat er geen enkele andere coalitie een meerderheid heeft dan een VVD-PVV-CDA coaliie. Als men nu nog steeds niet inziet wat de meerderheid van Nederland wil, dan moeten ze maar ff wachten, want de PVV zal steeds meer stemmen trekken. Dat is een lawine die niet meer tegen te houden is.

Helaas zijn en nog een aantal politici die het lekke karretje maar eindeloos door blijven duwen.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:12

Heino schreef:
@Rebeccatjuh: nee, dat paars+ één van de opties is... En democratie is, zoals ik al zei, PvdA, VVD en PVV. Maar da's nou eenmaal niet altijd mogelijk door die enorme verdeeldheid die er is en die steeds groter wordt.
En los van of de PVV stijgt, feit blijft gewoon dat uit die onderzoeken van Maurice de Hond paars+ op één na populairste optie is :)

En wat was de populairste optie? Staat dat niet een beetje ver van paars+ af?

Snap nog steeds niet dat ze niet net zoals gewone werknemers met de grootste 3 partijen gaan. ( "neeee, ik wil niet met jou " Lekker belangrijk.)
VVD PVDA PVV.

2 rechtse partijen, dus een snufje links maar overwegend rechtse oplossingen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:15

Rebeccatjuh schreef:
janesmith schreef:

Willink heeft zich voor het linkse karretje van Beatrix laten spannen. Helaas is dat karretje in een PVV spijker gereden die daar door het volk werd neergelegd en nu is de band lek. Zo lek zelfs, dat er geen enkele andere coalitie een meerderheid heeft dan een VVD-PVV-CDA coaliie. Als men nu nog steeds niet inziet wat de meerderheid van Nederland wil, dan moeten ze maar ff wachten, want de PVV zal steeds meer stemmen trekken. Dat is een lawine die niet meer tegen te houden is.

Helaas zijn en nog een aantal politici die het lekke karretje maar eindeloos door blijven duwen.

Dat duurt niet lang meer. Volgende week gaat de VVD bekend maken dat paars+ niet haalbaar was en dat ze nu verder de mogelijkheid van VVD-PVDA-CDA gaan onderzoeken. PVDA zal dan tegenstribbelen maar uiteindelijk toch akkoord gaan en dat kabinet komt er ook. Dat is een hele goeie zaak. De PVDA kan geen kwaad met 2 rechtse partijen als VVD en CDA naast zich en de PVV zal blijven groeien ten koste van de PVDA, want de achterban van de PVDA gaat niet blij zijn.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:22

Rebeccatjuh schreef:
En wat was de populairste optie? Staat dat niet een beetje ver van paars+ af?

Populairste optie was VVD/PVV/PvdA, zoals ik al zei
En ja, dat staat ver van elkaar af, maar verschilt desondanks maar 2% in voorkeur :)
Dus wat dat betreft kan je stellen dat paars+ en VVD/PVV/PvdA elkaar niet veel ontlopen in gewenstheid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:42

janesmith schreef:
41%, dat betekent dat 59% tegen is!

Dat hangt een beetje van de vraagstelling af lijkt me :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:48

Ik vind dit een beetje een rare discussie worden. Volgens mij worden de verhoudingen in de tweede kamer pas na de volgende verkiezingen anders. Op dit moment heeft Paars+ gewoon een zetelmeerderheid van 81 zetels en die houden ze gewoon tot de volgende verkiezingen. Om nu al te voorspellen wat er bij de volgende verkiezingen gaat gebeuren kan je gewoon niet zeggen. Er is nog geen regering, geen regeeraccoord, we hebben nog geen flauw idee hoe Rutten zich als premier zal ontwikkelen en hoeveel premiersbonus dat gaat opleveren en als belangrijkste, we hebben geen flauw idee hoe de situatie in Nederland op dat moment is. Op dit moment daarover speculeren heeft geen enkele zin.

Wat we op dit moment wel weten is dat CDA-VVD-PVV een meerderheid van 1 zetel heeft en met minimaal één splijtzwam, in de vorm van Hero Brinkman, is dat gewoon veel te minimaal voor een stabiele coalitie. Daarnaast is het gewoon bekend dat de aanhang van de PVV voor een groot deel uit zwevende kiezers bestaat, ze zouden bij de eerste kamer verkiezing voor de PVV kunnen kiezen, maar net zo gemakkelijk een andere keuze maken. Een CDA-VVD-PVV heeft op dit moment zeker geen meerderheid in de eerste kamer en het is op zijn best wishfull thinking dat die er na de provinciale verkiezingen wel is.

We weten ook dat op persoonlijk niveau de verhoudingen tussen PvdA en CDA behoorlijk verstoord zijn. Dat gaat verder dan Balkenende vs Bos. Dat speelt ook tussen politici die actief blijven zoals Verhagen en Plassterk. Het is een coalitie waar tussen de partijen echt weinig animo voor is en die het risico heeft dat die persoonlijke animositeit meegenomen wordt naar een nieuw kabinet.

Als laatste is er dan de mogelijkheid van Paars+. Het grootste risico is dat de kiezers niet gecharmeerd waren van het laatste paarse kabinet. Maar aan het eind van de rit gaat het Paars+ afgerekend worden op z'n eigen beleid en niet op dat van het laatste paarse kabinet, dus zal dat niet spelen in de onderhandelingen. Er is een grote kamermeerderheid, er zijn goede persoonlijke verhoudingen. D66 en GL zijn in veel opzichten behoorlijk liberale partijen. Natuurlijk lopen alle VVD-ers te verkondigen dat het moeilijk gaat worden en dat de anderen veel water bij de wijn moeten doen. Dat is een kwestie van je huid zo duur mogelijk verkopen, maar iedereen weet dat er geen zinnige andere keuze is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:54

Karl66 schreef:
Ik vind dit een beetje een rare discussie worden.

Worden? Je vond de 53 eerdere pagina's plus de vorige topics heel normaal?

Citaat:
Op dit moment heeft Paars+ gewoon een zetelmeerderheid van 81 zetels en die houden ze gewoon tot de volgende verkiezingen. Om nu al te voorspellen wat er bij de volgende verkiezingen gaat gebeuren kan je gewoon niet zeggen.

Dat hangt geheel af van de kwaliteit van je glazen bol.

Citaat:
Er is nog geen regering, geen regeeraccoord, we hebben nog geen flauw idee hoe Rutten zich als premier zal ontwikkelen en hoeveel premiersbonus dat gaat opleveren en als belangrijkste, we hebben geen flauw idee hoe de situatie in Nederland op dat moment is. Op dit moment daarover speculeren heeft geen enkele zin.

Als het geen enkele zin heeft, is het dan niet beter om dit topic te voorzien van een mooi hangslot? Schiet een van de medemods aan of zo.... het onderwerp van dit topic is speculeren over de toekomst ('hoe nu verder'). Als dat geen zin heeft, heeft de discussie weinig bestaansrecht. Ik neem overigens aan dat je dit alles op persoonlijke titel schrijft en niet als mod van NM?

Citaat:
Als laatste is er dan de mogelijkheid van Paars+. Het grootste risico is dat de kiezers niet gecharmeerd waren van het laatste paarse kabinet. Maar aan het eind van de rit gaat het Paars+ afgerekend worden op z'n eigen beleid

Zou het? Zouden we in de tussentijd zoveel inzicht krijgen? Tot nu toe worden er voortdurend 'afrekeningen' gedaan op basis van oneliners... een echt inhoudelijk afrekenen op basis van beleid heb ik niet meegemaakt - het lijkt me wel verfrissend overigens :)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:57

@Karl66
Mooi verhaal, maar volgende week gaat de stekker uit paars+.
Rutte heeft intern al gezegd dat er uit beleefdheid nog gepraat gaat worden maar dat het overleg afgelopen vrijdag al mislukt is.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:13

Karl66 schreef:
Maar aan het eind van de rit gaat het Paars+ afgerekend worden op z'n eigen beleid en niet op dat van het laatste paarse kabinet, dus zal dat niet spelen in de onderhandelingen.

Hmm paarsplus wordt nut al afgerekend door sommigen terwijl het nog nooit een kans gehad heeft :D

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:18

VVD-stemmers sceptisch over paars-plus
AMSTERDAM - De meeste VVD-stemmers vinden dat de partij niet moet onderhandelen over een paars-pluskabinet, waarin naast de VVD ook PvdA, D66 en GroenLinks zitten. Van hen vindt 58 procent dat de partij dan kiezersbedrog pleegt. Ruim twee derde verwacht niet dat de onderhandelaars er in zullen slagen deze coalitie tot stand te brengen.

Dat blijkt uit de wekelijkse peiling die Maurice de Hond zondag naar buiten bracht. Van de VVD-stemmers vindt ook bijna driekwart (72 procent) dat de VVD door de gesprekken over paars-plus veel kiezers kwijt zal raken. Minder dan de helft (43 procent) is van mening dat VVD-leider Mark Rutte niet anders kan dan onderhandelen over deze coalitie

Lees verder >>

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 01:32

Jane, alle politici realiseren zich heel goed dat er pas weer bij de volgende verkiezingen weer verantwoording aan de kiezers afgelegd moet worden. Deze peilingen zijn op z'n best gebaseerd op wat de kiezer verwacht over de afspraken die gemaakt gaan worden en wat ze vantevoren verwachten wat er uit gaat komen. Niet over wat er door de politici werkelijk gepresteerd is. Daar kan je als politicus geen beleid en zeker geen coalitie op bouwen. Laten we maar gewoon afwachten wat er volgende week gaat gebeuren.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:13

Karl66 schreef:
Jane, alle politici realiseren zich heel goed dat er pas weer bij de volgende verkiezingen weer verantwoording aan de kiezers afgelegd moet worden. Deze peilingen zijn op z'n best gebaseerd op wat de kiezer verwacht over de afspraken die gemaakt gaan worden en wat ze vantevoren verwachten wat er uit gaat komen. Niet over wat er door de politici werkelijk gepresteerd is. Daar kan je als politicus geen beleid en zeker geen coalitie op bouwen. Laten we maar gewoon afwachten wat er volgende week gaat gebeuren.

Zo is het ook en ik vind het eigenlijk leuk om het te analyseren en naar aanleiding van die analyse een voorspelling te doen. Dan naderhand bekijken of wat je dacht uit strookt met de werkelijkheid.
Ben je het wel met me eens, Karl, dat de statenverkiezing wel heel dichtbij zijn en een paarse minderheid in de Eerste Kamer voor grote problemen gaat zorgen voor een evt. zittend paars kabinet?
Ik denk dat Rutte maar één doel voor ogen heeft en dat is een Oranje kabinet. VVD-PVDA-CDA. en dat hij nu stapje voor stapje alle andere mogelijkheden aan het elimineren is.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:48

Vandaag verscheen een stuk in HP/De Tijd dat precies zegt wat ik vorige week al uit betrouwbare bron had vernomen.

Een paars kabinet kan sowieso makkelijk worden afgeblazen, want door open te staan voor een paars kabinet heeft Rutte PvdA-leider Job Cohen in feite gedwongen een nationaal kabinet van VVD-PvdA-CDA niet meer tegen te houden. Een slimme zet, die waarschijnlijk hard nodig is om alsnog een kabinet op de rails te zetten. En als dat niet lukt, kan er altijd nog een rechts (gedoog)kabinet aantreden.

De vraag is dus niet óf Rutte de stekker eruit trekt, maar wanneer precies.

Bron HP/De Tijd