Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

Snoevie

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:33

dat heb ik ook weleens gezien ja,speciale sport hoofddoekjes.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:45

Ik vind dat je iemand met een hoofddoek gerust mag weigeren op een kartbaan, dat is geen discriminatie.
Er zijn ook genoeg atrakties waar kinderen onder een bepaalde lengte niet in mogen, is dit dan ook discrimineren van kleine mensen ?
Ze moeten zich maar gewoon aanpassen en anders opzouten.
En als die mannen hun " driften" niet onder controle kunnen houden, dan moeten ze die maar laten catreren ipv de vrouwen in te pakken in doeken, stelletje zotten.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:28

kleine mensen kunnen idd geweigerd worden uit veiligheid. volgens mij zou jij ook niet willen dat je kleine meid onder de armleuningen door glipt als ze met 150km over de kop gaat....

wat een hoofddoek daar nou weer mee te maken heeft :S:S . vind sommige hoofddoeken (bv zo'n elastieke of een sporthoofdddoek of een hoofddoek die niet wappert) juist veiliger dan bv een lange paardenstaart of losse haren hoor. I don't get your post.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:35

Ik bedoelde eigenlijk een Burka ipv een hoofddoek.
Je ziet wat er kan gebeuren als je met zo'n ding in een kart gaat zitten, het is dus niet veilig, maar als je ze om die reden weigert, dan discrimineer je.
Als je een te klein mens in een achtbaan zet, is dat ook niet veilig, dus die worden ook geweigerd en daar doet niemand moeilijk over, dat is eigenlijk mijn punt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:37

Jameyskatje, ik mis in elke post van jou dat je ook maar probeert begrip op te brengen voor de mening van iemand anders. Zodra iemand iets zegt wat je niet past doe je denigrerend want ze hebben dan volgens jou gewoon geen verstand van de islam. Alle extreme dingen die wel degelijk voorkomen ontken je of zeg je dat dat niet het "echte geloof" is, hopelijk ga je ooit nog eens begrijpen dat juist deze struisvogelpolitiek die alle misstanden ontkent ervoor zorgt dat er niets aan verandert....
Dus verbeter de wereld, begin bij jezelf, en ga niet alle mensen die negatief tegenover de islam staan vertellen dat het allemaal zo geweldig is terwijl dat gewoon niet klopt, maar doe iets aan de misstanden van binnenuit!
Niet is perfect en roepen dat het wel zo is, komt alleen maar heel ongeloofwaardig over en getuigt van weinig inzicht in de realiteit.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:46

jij bent degene die mij niet begrijp hoor. want voor onderbouwde post heb ik absoluut wél respect!

maar reacties als 'lekker opzouten, lekker dit lekker dat'. daar ga ik inderdaad tegenin.

ja inderdaad, ik scheid heel erg het geloof van de mensen. daar sta ik inderdaad voor. want er wordt altijd naar de islam gewezen, terwijl de islam schuldenvrij is. de mensen verpesten het.

wie ben jij om te zeggen dat de islam 'gewoon niet klopt'. inderdaad, dan wil ik wel weten wat jou achtergrond is? bij welke geleerde jij bent opgeleid en dergelijk? want inderdaad, de islam kan je niet na 1 artikel begrijpen. dat wil ik mensen uitleggen, dat ze niet zo snel iets gaan roepen zonder het eerst te hebben onderzocht.

ik moest toch aan mezelf werken? en nu aan de 'misstanden' van binnenuit.

jij mag dat ongeloofwaardig vinden. daarom geloof ik wel en jij niet.

maar het missen van inzicht en realitiet, kan je dat onderbouwen? heel vreemd vind ik dat namelijk

dankjewel voor je advies hoor, ik zal het meenemen, mezelf verbeteren. zucht zucht.

daarbij zijn er heel veel bokkers waarmee ik vind dat ik goed kan discussieren. ik respecteer hun absoluut terwijl wij helemaaal niet dezelfde mening en overtuiging hebben. (in real life trouwens ook hoor, mijn familie bv, hoe dichtbij is dat ;) maar ik hou het even bij bokt..) bijvoorbeeld blue-eyes, heino, sarabande, kiwiko etc etc etc. ik weet niet of jij de discussies met hun heb doorgelezen?
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 11-04-10 10:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:48

Omdat het compleet niet bij onze cultuur hoort om vrouwen zo te onderdrukken dat ze niet zichtbaar mogen zijn voor mannen.

PS...Misschien voor hele lelijke vrouwen dat ik een uitzondering zou willen maken.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:57

Krips schreef:
Je hebt toch ook een soort 'sport'hoofdoekjes. de hoofdoek hoeft toch niet te wapperen?

ja klopt, capsters heten die, maar die zijn best duur, dus eigenlijk zonde om daar een cap op te zetten vind ik.

je kan ook gewoon zo'n hoofddoek dragen van elastiek, die wappert niet en bevat geen naalden. sluit perfect aan op je hoofd, voelt heeeel comfortabel en is helemaal niet warm. ze zijn alleen niet zo mooii, maar voor het paardrijden maakt dat niets uit. hier rij ik mee, vind het echt de beste oplossing.

een sjaal kan je ook zo dragen dat ie niet wappert hoor. alleen je zit dan of met naalden of met een dikke dot, dus dat is niet handig onder een cap.

verder een gewone hoofddoek kan je bv gewoon in je kleding doen, dan wappert er niets. voor de stevigheid gebruikt men meestal een speldje, maar opzich hoeft dat niet. alleen de stof is vaak syntetisch, dat vind ik niet lekker tijdens het sporten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:18

horseyfries schreef:
Jameyskatje, ik mis in elke post van jou dat je ook maar probeert begrip op te brengen voor de mening van iemand anders. Zodra iemand iets zegt wat je niet past doe je denigrerend want ze hebben dan volgens jou gewoon geen verstand van de islam. Alle extreme dingen die wel degelijk voorkomen ontken je of zeg je dat dat niet het "echte geloof" is, hopelijk ga je ooit nog eens begrijpen dat juist deze struisvogelpolitiek die alle misstanden ontkent ervoor zorgt dat er niets aan verandert....
Dus verbeter de wereld, begin bij jezelf, en ga niet alle mensen die negatief tegenover de islam staan vertellen dat het allemaal zo geweldig is terwijl dat gewoon niet klopt, maar doe iets aan de misstanden van binnenuit!
Niet is perfect en roepen dat het wel zo is, komt alleen maar heel ongeloofwaardig over en getuigt van weinig inzicht in de realiteit.

In mijn ogen is dit een typich geval van indoctrinatie. Maar dat gebeurt bij andere geloven ook.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:54

faye schreef:
horseyfries schreef:

In mijn ogen is dit een typich geval van indoctrinatie. Maar dat gebeurt bij andere geloven ook.

Grappig ik zat daar net over na te denken en nu zie ik het het hier ook voorbijkomen. Het komt eigenlijk inderdaad gewoon neer op indoctrinatie.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:58

Citaat:
Indoctrinatie (of: indoctrineren) is een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard. Het woord heeft een sterke negatieve connotatie en als gewenst beschouwde beïnvloeding wordt niet als indoctrinatie betiteld.

Een van de kenmerken van indoctrinatie is dat er, in tegenstelling tot leren, vaak straf gezet wordt op het bespreekbaar willen maken van de over te dragen overtuigingen of opvattingen, die straf kan een heel scala beslaan van fysieke straffen tot (stilzwijgende) uitsluiting uit de groep of uit allerlei dreigementen.

In de praktijk is het onderscheid tussen verantwoord onderwijs en beïnvloeding enerzijds en indoctrinatie anderzijds moeilijk te maken. Extreme vormen van indoctrinatie komen bijvoorbeeld voor onder totalitaire regimes. Ook worden sommige sekten ervan beschuldigd indoctrinatie toe te passen.

zo dit vind ik erg pittig hoor :S ik weet niet of ik dit als een beschuldiging moet opvatten..

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:59

pubelia schreef:
mistery schreef:
Ik vind de burka zeer storend, hoofddoekjes ook trouwens. Ik vind het gewoon niet kunnen in Nederland. Kom je hier vanuit het buitenland dan moet je je aanpassen. Blijf je een burka dragen dan vind ik niet dat je bezig bent met je aanpassen.

Als je het in je huis wil dragen prima, maar je geloof mee naar buiten brengen op zo'n opzichtige manier vind ik niet ok.

Als jij naar turkijen gaat doe jij dan ook een hoofddoek aan? En waarom zijn er dan friet tenten in bv spanje waar nerderlandse gerechten worden geserveerd... Hoe zo moeten mensen van uit het buitenland zich aan passen aan nederland, als nederlanders zich niet eens op een vakantie zich aan kunnen passen aan de cultuur vanwaar je op vakantie gaat...

Ik heb op ja gestemd... Mensen vinden wel eens dat hun aan moeten passen aan onze nederlandse gewoontens, maar kunnen wij ons nu echt niet aan passen aan mensen aan een burka, nederland is toch een vrij land...?

Het verschil is juist dat in Turkije door de meerderheid van de turken geen hoofddoek wordt gedragen.
Dus in die zin hoeven vakantiegangers ook geen hoofddoek te gaan dragen. In landen waar vrouwen de schouders moeten bedekken doen de vakantiegangers dat toch ook?

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:15

Nee, ik vind dat de Burqa niet mag worden gedragen in het openbaar.
Iedereen is vrij om te gaan, staan en dragen wat hij/zij wilt, maar iemand moet wel als persoon herkenbaar blijven.

Als ik iemand zie, of al helemaal spreek wil ik kunnen zien tegen wie ik praat -het moet geen vermomming van je eigen persoon zijn.

Bivakmutsen zijn om die reden ook verboden, een gezicht moet zichtbaar blijven.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 08:28

jameyskatje schreef:
Citaat:
Indoctrinatie (of: indoctrineren) is een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen, met de bedoeling dat deze kritiekloos worden aanvaard. Het woord heeft een sterke negatieve connotatie en als gewenst beschouwde beïnvloeding wordt niet als indoctrinatie betiteld.

Een van de kenmerken van indoctrinatie is dat er, in tegenstelling tot leren, vaak straf gezet wordt op het bespreekbaar willen maken van de over te dragen overtuigingen of opvattingen, die straf kan een heel scala beslaan van fysieke straffen tot (stilzwijgende) uitsluiting uit de groep of uit allerlei dreigementen.

In de praktijk is het onderscheid tussen verantwoord onderwijs en beïnvloeding enerzijds en indoctrinatie anderzijds moeilijk te maken. Extreme vormen van indoctrinatie komen bijvoorbeeld voor onder totalitaire regimes. Ook worden sommige sekten ervan beschuldigd indoctrinatie toe te passen.

zo dit vind ik erg pittig hoor :S ik weet niet of ik dit als een beschuldiging moet opvatten..

misschien had er beter gezegt kunnen worden liefde maakt ziende blind en horende doof, jij houd van de islaam ziet alleen het goede,het mooie en sluit je ogen voor het kwaad wat er ook in zit.

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 08:59

Want een overdreven reacties op Jameyskatje.
Ik lees hier zeker geen indoctrinatie.

Het is maar hoe je het leest kennelijk. Met welke (bevooroordeelde) bril je naar de wereld kijkt.

Ik ben zelf geen moslim of gelovig, maar jullie reacties vind ik echt overdreven in dit topic. Ik weet natuurlijk niet of jullie elkaar al 'kennen' van andere topics...

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:08

ja eerlijk gezegd vind ik de uitspraken ook best ver gaan en voel ik me nu echt 1 of andere idioot die in een zweverige niet bestaande wereld leeft.. zo wordt er al snel naar gelovigen gekeken merk ik, dat vind ik heel jammer en ik voel me nu best bestempeld

@britt20099: nee hoor, ze kennen mij niet. want ik ben juist heel down to earth en juist heel kritisch naar mezelf en mijn overtuigingen. natuurlijk is het vanzelfsprekend dat je graag verdedig waar je van hou en waar jij je geluk in vind.. zal vreemd zijn als ik dat niet deed, maargoed, ik vind dit ook heel vreemd eigenlijk. snap het niet zo goed :S

doet me heel erg denken aan het volgende, wat iemand mij ooit zei: de islam is als een vreemd iets gekomen en zal als een vreemd iets vertrekken, je moet niet denken dat jij dat in je 1tje kan veranderen want je put jezelf uit, accepteer gewoon dat het zo is. zit nog best waarheid in eigenlijk

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:28

jameyskatje schreef:
@fixture. nee hoor, dat is niet de reden van een hoofddoek. maargoed, is ook al 100x uitgelegd. de boktimams zijn weer actief dus ik hou mijn mond maar weer eens, voordat ik in herhaling ga vallen.

zo is het mij meerdere malen uitgelegd door moslims

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 11:25

Het lijkt meer alsof er hier een soort gal gespuugd wordt naar bepaalde mensen die een hoofddoek dragen /moslim zijn. Iets wat niets te maken lijkt te hebben met Jameyskatje.

@Jameyskatje: De reacties in dit topic zeggen meer over de reageerders als over jou. Kennelijk zitten bepaalde ideeen/gedachten erg diep bij mensen/raakt het ze en zien ze hier een mogelijkheid om die gevoelens kwijt te kunnen; ten koste van jou.

Zoals wel vaker op bokt: Topic vergeten en lekker doorgaan :-)

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 08:15

Wat een onzin.. we hebben gewoon onze mening en gevoel geuit..verder niets en als dat niet mag of geaccepteerd kan worden is het niet een discussie...

Op het moment dat je je gevoel of mening uit, en er wordt gelijk gesneerd met bokt-imams of je spreekt je bezorgdheid uit en je krijgt zulke reakties dan heeft het geen zin om een discussie verder te zetten..

Ik heb diverse keren aangegeven in nette bewoordingen dat ik het niet op prijs stel dat vrouwen in een burka rondlopen, want dat is de vraagstelling en daar liep de hele discussie over. Ik had een hele duidelijke stelling over vrouwen-onderdrukking en gebaseerd op feiten. Toen dit minder leuk aankwam op Jamyskatje begon ze reclame voor andere forum te maken en toen dat ook minder aankwam wordt er gesuggereerd dat we bokt-imams zijn..

En met mij meerdere mensen die daar op een nette manier over discussieren. dus ga aub niet zielig doen of een algemene opmerking plaatsen van dit is een typisch boktverhaal.. dit was geen ordinaire scheld partij...wellicht beter of het hele verhaal lezen voor je zo kunt (ver)oordelen...

(ps, mijn opinie is dat ik meer het vermoeden heb dat er zieltjes gewonnen moet worden.. maar dat is mijn opinie, en nee ik zal mezelf never nooit niet verlagen door voor een geloof, mijzelf te laten onderdrukken en hoofdoekjes of wat dan ook verplicht op te doen.. dan ga ik nog liever emigreren..en ik denk dat het meerendeel met me eens zal zijn gezien de aantal stemmen die gezet zijn op liever niet een burka...en dat heet democratie en hoef je niet meteen rasistisch voor te zijn of Wildersaanhangers genoemd te worden, want ook dat is gesuggereerd door Jamyskatje)

Ik wens jullie een prettige voortzetting in deze ' discussie'

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 09:58

Tsja, als je in een discussie er niet tegen kunt dat andere mensen een andere mening hebben dan valt er weinig te discussiêren. Wel jammer dat er dan gelijk weer in de slachtofferrol gekropen wordt, en niet eens nagedacht of je idd zo objectief bent als je zelf denkt omdat er blijkbaar mensen zijn die daar anders over denken. Dat zou bijv. ook kunnen komen omdat je dingen anders verwoordt dan je ze bedoelt, maar dat is wel hetgeen wat wij lezen en waar we onze mening op baseren.
Respect voor de mening van de ander is bij mij in ieder geval niet dat je iemand uitmaakt voor hypocriet als hij vrijere opvattingen over zijn (en jouw) geloof heeft dan jezelf, en ook niet om spottend over "bokt-imams" te spreken als mensen een andere mening hebben.
"Vertel niet dat het allemaal geweldig is terwijl het gewoon niet klopt" onderbouwen is simpel: volg het wereldnieuws en zie wat er allemaal onder het mom van je geloof gebeurt! Dat kun je toch niet ontkennen?
Het missen van inzicht in de realiteit komt op hetzelfde neer, er worden nu éénmaal vreselijke dingen gedaan in de naam van het geloof, zelfmoordaanslagen zijn schering en inslag, dit kun je toch niet ontkennen?
Dat bedoel ik, ontken niet wat er voor misstanden plaatsvinden maar zeg dat het ook anders kan, dat zou een stuk realistischer overkomen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:46

Ik ben wel benieuwd wat dan wél de reden is om een burka te dragen.
“En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun blikken neerslaan en hun kuisheid bewaken, en dat zij hun schoonheid niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is.”

Ofzoiets staat er in de Koran.

Ik haal hieruit dat ik minstens een onderbroek en BH aan moet...

Roepen met termen als oh oh de bokt-imams zijn weer bezig. dat zijn dingen waar je inderdaad niets mee kan in een discussie :n

Edit: http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=750

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:54

Gisteren avond een prachtig programma op nld 2, over een vrouw die als kindbruidje van 16 jaar naar nederland was gehaald, opgesloten, zwanger gemaakt, zat gevangen in huis,mocht niet nederlands leren, en mocht niet alleen de straat op. Zij heeft een poging tot zelfmoord gedaan, is van het balkon gesprongen, daarna kon ze beginnen met haar echte leven. Ze is haar man ontvlucht, heeft ondergedoken gezeten samen met haar kinderen. Ze is er nog steeds trots op moslima te zijn, maar draagt geen hoofddoek meer. Haar geloof in de islam is wat ze er nu zelf van maakt, haar eigen interpretatie. Ze kan en wil er ondanks haar ellende geen afscheid van nemen, en haalt de goede dingen er uit. Is zo iemand, die nu dus geen hoofddoek meer wil dragen, die heel erg geleden heeft onder het het religieuze juk van haar echtgenoot, maar zichzelf nog steeds moslima noemt, dan ook hypocriet?
Die tweeslachtigheid in deze religie daar kan ik niet over uit, ik veroordeel de onredelijke, aggresieve, onderdrukkende kant van jouw geloof jameyskatje, niet jouw mening of jouzelf, maar het geloof zelf, dat zo sterk uiteenlopende kanten heeft. En je kunt niet ontkennen dat dit geloof een kant heeft die primitief is, en zelfs gevaarlijk al helemaal voor vrouwen. Ben ik dan een bokt imam, omdat ik dingen zie en hoor die jij niet wilt of kunt accepteren, prima.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 18:57

Ik ben het denk ik wel met jou eens. Er zit inderdaad een onderdrukkende kant aan geloof. Maar niet alleen aan de Islam maar aan elk geloof. En ik geloof dan ook niet dat welke religie dan ook per defenitie één 'zuivere' vorm heeft. Religie is naar mijn mening intepretatie. En hoe iemand dat geloof dan ook opvat, maakt dan niet uit. Ik vind dat die moslima nog steeds islamtisch, als zij zichzelf als religieus beschouwt, dan is zij dat. En dan is ze imo net zo écht religieus als iemand die meer letterlijk de regels van het geloof volgt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:06

horseyfries schreef:
"Vertel niet dat het allemaal geweldig is terwijl het gewoon niet klopt" onderbouwen is simpel: volg het wereldnieuws en zie wat er allemaal onder het mom van je geloof gebeurt! Dat kun je toch niet ontkennen?

Precies, maar dat zijn geen Moslims maar misbruikers van geloof. Dat heeft in mijn ogen vrij weinig met de Islam an sich te maken maar met 'excuusgeloven'

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:27

Krips schreef:
Citaat:
Ik ben het denk ik wel met jou eens. Er zit inderdaad een onderdrukkende kant aan geloof. Maar niet alleen aan de Islam maar aan elk geloof.

Dat klopt, kijk maar naar de SGP! Maar groot verschil is wel dat leden van de christelijke kerk geen enkele dominee in de kerk hebben staan die waar dan ook ter wereld die oproept tot heilige oorlog en het doden van ongelovigen! Heb nog geen enkele gereformeerde zichzelf op zien blazen in een trein of theater of school om martelaar te worden!