13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:10

Het Nederlandse gerecht staat de 13-jarige Laura Dekker niet toe om solo de wereld rond te zeilen. Het meisje wordt voorlopig twee maanden onder toezicht van de jeugdzorg geplaatst.
Volgens de kinderrechter in Utrecht zou de reis de ontwikkeling van het meisje kunnen schaden. De rechtbank zet ook grote vraagtekens bij Laura's vermogen om met extreme omstandigheden om te gaan.

De rechter oordeelde dat Laura's ouders niet 'slecht' zijn omdat ze het zeilplan van hun dochter steunen, maar heeft hun gezag tijdelijk wel sterk ingeperkt door het meisje twee maanden onder toezicht van de Nederlandse jeugdzorg te plaatsen.
Van de solozeitocht komt dus voorlopig niets in huis. Volgens de rechter wijkt de reis zozeer af van wat een gemiddeld 13-jarig meisje meemaakt dat Laura's ontwikkeling in het gedrang kan komen.
De Raad voor de Kinderbescherming had de rechtszaak aangespannen omdat ze het onverantwoord vindt dat het meisje de reis van twee jaar in haar eentje maakt.

De voorlopige ondertoezichtstelling geldt voor twee maanden. Half oktober moeten enkele onderzoeken naar de situatie en naar Laura zelf zijn afgerond. De kinderbescherming moet concreet laten zien waarom Laura volgens haar de reis niet zou moeten maken.
Ook heeft de kinderrechter een kinderpsycholoog aangesteld om de zeilster te onderzoeken. Op basis van die onderzoeken bepaalt de kinderrechter eind oktober of Laura langer onder toezicht moet blijven.

Ook Nieuw-Zeeland zegt neen

Eerder vandaag raakte bekend dat Dekker ook niet vanuit Nieuw-Zeeland zal kunnen vertrekken. Het meisje had laten verstaan eventueel vandaaruit af te willen reizen mocht Nederland haar tocht verbieden. Maar Nieuw-Zeeland weigert daarvoor toestemming te geven. 'Laura moet hier door de kinderbescherming op dezelfde manier behandeld worden als in Nederland', aldus een Nieuw-Zeelandse verantwoordelijke.

De 13-jarige werd in Nieuw-Zeeland op een boot geboren, tijdens een wereldreis van haar ouders. Daardoor draagt ze ook, naast de Nederlandse en de Duitse, de Nieuw-Zeelandse nationaliteit.

Alet74

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:36

Goed nieuws!! En Duitsland zal hierop geen uitzondering zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:38

tja, die onder toezicht stelling gaat haar niet schaden? Dat ze niet mag gaan, okee, begrijpelijk, maar onder toezicht stelling?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:51

Waarom zou dat haar schaden, Pharagirlke?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:53

Hoezo zou dat haar niet schaden? Voorlopige ondertoezichtstelling kan dus wel inhouden dat ze voor/over 2 maanden uit huis geplaatst zal worden. :\

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:03

Maar stel dat dat gebeurt, dan zal daar vast een aanleiding voor zijn lijkt me. Dat zal niet zomaar gebeuren.
En zou ze er nu dagelijks 'last' van hebben? Ik stel me zo voor (maar weet niet hoe het in het echt gaat) dat er regelmatig iemand belt of langskomt om te kijken hoe het thuisgaat.
Als paps en mams zich verder een beetje koest houden, moet dat toch geen problemen opleveren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:04

Volgens mij houd dat in dat een maatschappelijk werkster het allemaal op volgt. Daar heeft ze dus zeker wel weet van (en zij niet alleen vrees ik) en de ouders nog meer. Vind het vooral jammer voor de moeder die aan gaf het er niet mee eens te zijn, word ze alsnog op deze manier gestraft.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:05

Tuurlijk heeft ze er weet van, het gaat immers om haar. En de rest van Nederland weet het ook. Waarom vind je dat de moeder zo gestraft wordt? Ik denk eigenlijk dat ze er blij mee, zij had liever dat Laura kwaadschiks aan de wal bleef als het niet goedschiks ging.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:08

Benieuwd of ze het nog zo graag heeft als blijkt dat Laura in een pleeggezin/instelling terecht komt. Lijkt me idd bijzonder goed voor Laura :j

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:10

Maar er staat toch nergens dat ze uit huis geplaatst wordt, toch alleen dat ze onder toezicht komt te staan, en dat er een onderzoek komt.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:13

Laten we maar niet op de zaken vooruit lopen, voorlopig woont ze nog gewoon thuis en is er geen aanleiding om te denken dat ze uit huis geplaatst gaat worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:14

Anoeska schreef:
Maar er staat toch nergens dat ze uit huis geplaatst wordt, toch alleen dat ze onder toezicht komt te staan, en dat er een onderzoek komt.

En wat denk je dat het doel is van dat onderzoek?
Kijken of Laura ze nog allemaal op een rijtje heeft?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:16

Ik moet het natuurlijk ook maar hebben van de krantenberichten. Maar daaruit heb ik begrepen dat het onderzoek draait om de capaciteiten van Laura. Er wordt door verschillende experts (oa kinderpsychologen) onderzocht of Laura het aankan om een soloreis te maken.

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 22:12

pharagirlke schreef:
Benieuwd of ze het nog zo graag heeft als blijkt dat Laura in een pleeggezin/instelling terecht komt. Lijkt me idd bijzonder goed voor Laura :j

Beter dat, dan zo'n vader die een wereldrecord belangrijker vindt dan het leven van zijn dochter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:54

En moeder? Die telt niet meer?
Da's sympathiek.

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:33

Ze woont toch bij haar vader. Haar moeder heeft liever dat ze op het vaste land blijft en blijft leven dan dat ze op zee gaat. Daarna kan ze naar haar moeder gaan als die ervoor wilt gaan.

Beter een gezin dat goed voor dat meisje zorgt, dan een vader die haar pusht omdat hij zijn eigen droom niet heeft kunnen verwezenlijken. Is dat dan goed voor een kind, ik dacht het niet.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:44

Precies, moeder staat er niet achter. Misschien heeft zij nog wel extra aan de bel getrokken bij Jeugdzorg, wie zal het zeggen?

Het lijkt me voor zo'n jong kind wel gezond om even pas op de plaats te maken c.q. een schop onder de kont te krijgen en weer op aarde neer te dalen. En papa erbij (of die vooral).
En dan met behulp van goede onderzoeken een weloverwogen besluit nemen. (dat ze lekker thuis moet blijven)
Hoorde gisteren nog op de radio over een schip die een wereldreis o.i.d. maakte, die mensen waren ook gestrand. Allemaal ellende, gelukkig waren dat volwassenen. Je moet er toch niet aan denken dat dat met zo'n meisje gebeuren zal. Ze heeft werkelijk geen benul van waar ze in wil stappen. Eigenlijk is het gewoon een beetje zielig.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:04

pharagirlke schreef:
Hoezo zou dat haar niet schaden? Voorlopige ondertoezichtstelling kan dus wel inhouden dat ze voor/over 2 maanden uit huis geplaatst zal worden. :\

Als dat gebeurt, zal dat waarschijnlijk een goede reden hebben en dan is het dus vast niet zo slecht voor haar.

Ik vind het pas slecht voor haar als niemand wat doet en papa haar zomaar in haar eentje de zee op stuurt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:15

Ik vind papa er ook altijd als een banketstaaf rozewater achteraan lopen met zijn rugzakje de rechtbank in en zo.
Hij straalt niet echt ouderlijk gezag uit. Meer zo van ik ben hier maar ik heb toch niks in te brengen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:43

Ik heb hem nog niet gezien, weinig tv gekeken in die tijd. Maar het is zo'n popijopi-papa?

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:28

Pff daar hebben we onze Laura weer.
Wat een commotie allemaal...
Die moeder zegt nu ook ineens wat anders, dat ze overgehaald is door de vader.
Naja weetje laat dr anders maar gaan, als ze ALLE* kosten voor zichzelf houden!

*Dus ook als ze later geen werk krijgt, doordat ze onderwijs heeft gemist, zelf betalen. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 19:49

Da's goed, maar dan ook met die 16 en 18jarige die niet eens het middelbaar hebben afgemaakt vanwege hun eigenzinnigheid. :j

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:08

Volgens mij krijg je dan geen uitkering, tot je 25ste geloof ik? Dus lekker thuiszitten op kosten van de staat is er niet bij als het goed is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:09

Hier in België krijg je na een jaar uitkering meen ik.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:14

vind het de enige goede beslissing. heb niet alles gevolgd, maar welke ouder laat zijn kind dit soort risico's nemen. Ik ken in mijn kennissenkring twee zeer ervaren volwassen personen die zo'n reis hebben gemaakt en geloof me...die zijn in bepaalde situaties niet veilig geweest. onder toezicht houdt niet in dat je meteen uit huis wordt gezet; er kijkt iemand mee, die ervoor zorgt dat de ontwikkeling niet geschaad word. zolang iedereen het beste met Laura voor heeft is er echt niets aan de hand.