God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:49

Voor de rest werk ik keihard, niets toegift :)

Maar ben jij ALTIJD gelukkig Ella? Laatst is bv mijn kat overleden, was er rondom kapot van, maar dat heeft voor mij niets met een God te maken. Tuurlijk heb je fijne en minder fijne periodes, maar ik kan daar geen God in vinden, sorry.

Oomens; wederom heel mooi verwoord.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:50

@sdi: Voor mij heb je nog geen bevredigend antwoord gegeven op mijn vragen. Je wijst mij op de diepgang, de invloed van het boek en het feit dat hier een zondvloed in beschreven staat. Dit bewijst niet dat het afkomstig is van een god en het boek in de tussentijd onveranderd is gebleven.
Je hebt me wél nieuwsgierig gemaakt naar de zondvloed. Kan je mij vertellen waar ik deze bijbelse omschrijving van de ark kan vinden en de onderzoeken die hiernaar zijn gedaan? Mocht het van pas komen, ik heb een OT en een NT in mijn kast liggen.
@sdi: Voor wat betreft het geweten, sluit ik me wederom aan bij oomens. Prima verwoord! :)
@_Ella_: Je zult mij niet gauw uitspraken horen doen over de 'waarheid' van de bijbel. ;) Het kan kloppen, net zo goed als dat het allemaal verzonnen kan zijn. Eerder in dit topic vermelde ik dat: "Feitelijk zit ik ook in dat grote grijze gebied. ;) Als ik niet zeker weet hoe iets zit dan laat ik graag alle mogelijkheden open, anders maak je jezelf blind. Natuurlijk heb ik bepaalde vermoedens, maar die zijn het vermelden niet waard (al kan je ze tussen de regels vinden). Het enige dat ik hier probeer is om mezelf en anderen aan het denken te zetten."
Voor deze ene keer ben ik bereid om mijn mening/gevoel te plaatsen. Hierover wil ik niet graag in discussie (discussie over een gevoel is m.i. onzinnig), wel wil ik het verder toelichten. Het christendom en de bijbel kan een combinatie zijn van: een vorm van bestuur (regering), een wetboek, een rechtssysteem, een sociaal vangnet, een vorm van onderwijs, een stuk bewustwording, et cetera. De bijbel is mogelijk geïnspireerd door een bijzonder persoon (soort Ghandi), aangevuld met ontzettend veel symboliek (de bijbel wordt voor mijn gevoel te letterlijk gelezen) en dat is in de loop van de tijd zowel bewust als onbewust vervormd en verdraaid.
@_Ella_: Een sluitend bewijs voor de hel? Dat wil ik zien. :)
@[edit]In het algemeen: Laten we ons even verplaatsen naar bijv. een kleine, nog niet ontdekte volksstam in Zuid-Amerika. Hoe zit het met deze mensen die nog nooit van het christendom hebben gehoord? Staat deze mensen (volgens jou) een enkeltje hel te wachten?
Het is voor mij moeilijk om te geloven dat een slecht, gelovig persoon wél in de hemel komt en een goed, maar goddeloos persoon niet. Daarnaast heb ik de indruk dat er bij de geboorte en door de omgeving al voor een groot deel wordt bepaald of een persoon goed/slecht en gelovig/ongelovig wordt.
Laatst bijgewerkt door Snader op 19-02-09 14:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:10

@Snader: Volgens mij vergis jij je ergens. Ik heb nl gezegd dat ik er niet zeker van ben dat de hel bestaat ;)
Bovendien is het volgens mij zo dat degenen die het niet aangerekend kan worden dat ze niet in God geloofden, daar ook niet voor verantwoordelijk gehouden zullen worden.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:17

Sorry. Tijdens het bijlezen zal ik jou verwisseld hebben met iemand anders, want ik zie nu dat jij een heel gematigde mening hebt. Het bericht heb ik aangepast, zodat het niet meer op jou gericht is. :)

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:49

Blue_Eyes schreef:
@Snader: Volgens mij vergis jij je ergens. Ik heb nl gezegd dat ik er niet zeker van ben dat de hel bestaat ;)
Bovendien is het volgens mij zo dat degenen die het niet aangerekend kan worden dat ze niet in God geloofden, daar ook niet voor verantwoordelijk gehouden zullen worden.

Maar het geloven in God zou toch niet afhankelijk moeten zijn van het kennis kunnen nemen van een boek?

Waarom spreekt God dan niet op andere manieren tot hen? Dat deed hij immers toch ook al toen de bijbel nog niet op papier stond?

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:04

Quellian schreef:
Voor de rest werk ik keihard, niets toegift :)

Maar ben jij ALTIJD gelukkig Ella? Laatst is bv mijn kat overleden, was er rondom kapot van, maar dat heeft voor mij niets met een God te maken. Tuurlijk heb je fijne en minder fijne periodes, maar ik kan daar geen God in vinden, sorry.

Oomens; wederom heel mooi verwoord.

Nee hoor ik ben niet altijd gelukkig, maar dat heb ik ook niet gezegd. De aarde is niet zo'n gelukkige plek. Maar het beetje geluk dat er wel is, is er niet omdat we dat verdienen.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:09

@snader: Ik bedoelde, dat er in de Bijbel meerdere malen over de hel gesproken wordt. Dit is idd geen sluitend bewijs, want er is ook geen sluitend bewijs dat de bijbel waar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:14

_Ella_ schreef:
Nee hoor ik ben niet altijd gelukkig, maar dat heb ik ook niet gezegd. De aarde is niet zo'n gelukkige plek. Maar het beetje geluk dat er wel is, is er niet omdat we dat verdienen.

Waarom niet? Ik ken genoeg mensen met het hart op de juiste plek. Waarom zouden die geen geluk verdienen?

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:16

Geluk is zooo subjectief. Het is maar net wat je er zelf van maakt. Je maakt mij niet wijs dat de hoeveelheid geluk vaststaat, en dat je ook nog bij God in de rij moet staan om het te 'verdienen'.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:26

faye schreef:
_Ella_ schreef:

Waarom niet? Ik ken genoeg mensen met het hart op de juiste plek. Waarom zouden die geen geluk verdienen?

Inderdaad... wat ik aan geluk ken heb ik toch echt wel verdiend, door een goed mens te zijn...

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:34

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:01

faye schreef:
_Ella_ schreef:

Niemand 'verdiend' iets, dit kan ik niet uitleggen zonder het hele verhaal van schepping en zondeval nóg weer een keer te herhalen. Ik zou zeggen, zie topic. Ik zie ze even vliegen, dus ik kap er even mee. tot later...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:09

Wat apart zeg, eerst moet je nog verdienen om in de hemel te komen, maar vervolgens verdient niemand iets? Heel vreemd.

Maar Ella... waar halen mensen die niet geloven in God dan hun goede momenten en geluk vandaan? Geluk schijnt niet te koop te zijn en als je het niet kunt verdienen, dan begint het mij te duizelen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:12

Op dezelfde plaats waar mensen die geloven God vandaan halen, nl. uit hun eigen grijze cellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:42

Quellian schreef:
Wat apart zeg, eerst moet je nog verdienen om in de hemel te komen, maar vervolgens verdient niemand iets? Heel vreemd.

Maar Ella... waar halen mensen die niet geloven in God dan hun goede momenten en geluk vandaan? Geluk schijnt niet te koop te zijn en als je het niet kunt verdienen, dan begint het mij te duizelen.

Blijkbaar heeft geloof in God (of nee: de kerk en de bijbel) het alleenrecht ;)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:21

Er is geen bewijs dat er een god is, er ook geen bewijs dat hij er niet is.
Het is maar net waar je in gelooft......
Gisteren nog een vorm van christelijk extremisme gezien. Waar een gezin uit een dorp werd verbannen, omdat ze de engelse versie van de bijbel hebben gelezen ipv de duitse, waar ze geen woord van begrepen. Toch bleven ze in God geloven volgens deze mensen mag het niet uit maken in welke taal de bijbel is geschreven. En gelijk hebben ze, maar heb je naasten lief gaat voor het dorp niet op.
Je kunt ook te ver gaan met de bijbel in de hand. Waar niet eens in staat dat je mensen moet verbannen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:23

Ik lees hier dat iemand denkt dat er geen hel bestaat, maar wat is er dan het "slechte"?

Je kan geen pure goedheid ervaren als je nooit geweten hebt wat pure slechtheid is. Kortom: er moeten tegenstellingen zijn. Zonder hel vind ik het christelijke geloof zo mogelijk nog ongeloofwaardiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 18:37

ik geloof niet in god, de bijbel bestaat uit menselijke ethiek, en god bestuit uit menselijke logica en menselijke projecties.
Het is voor mij niet zo heel logisch dat god 'menselijk' is(waarom zou de 'kracht' die de aarde heeft gecreëerd eruitzien als een mens? :') Juist, omdat dat makkelijk is om te geloven en we ons dan in kunnen leven) God is door de mensen gecreëerd omdat het makkelijk is om in te geloven.

Darwintheorie, tja ik snap niet zo goed wat daar aan te ontkennen valt :o

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:27

Ella: mocht er een almachtige God bestaan dan vind ik de bijbel nog niet geloofwaardig. Imo is de bijbel niet bedoeld om letterlijk op te vatten. Ik kan niet goed oordelen waar/of het verhaal mank loopt, aangezien ik nooit verder ben gekomen dan de kinderbijbel :P

sdi: er zijn wel degelijk evolutionaire verklaringen voor het ontstaan van het moraal :j
Baschetti, 2005 schreef:
Morality arose as a selectively advantageous product of evolution and preceded all religions and philosophies by millions of years. For the 99% of humankind's evolution, morality was axiomatically aimed at reducing the sufferings of the social members, because pains and afflictions, as expressions of diseases and impairments, tended to hasten the extinction of the small ancestral groups, which characteristically consisted of a few tens of members.

Snader schreef:
Het is voor mij moeilijk om te geloven dat een slecht, gelovig persoon wél in de hemel komt en een goed, maar goddeloos persoon niet. Daarnaast heb ik de indruk dat er bij de geboorte en door de omgeving al voor een groot deel wordt bepaald of een persoon goed/slecht en gelovig/ongelovig wordt.

:j Ik zou niet eens in zo'n god willen geloven :)

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:11

Menino schreef:
ik geloof niet in god, de bijbel bestaat uit menselijke ethiek, en god bestuit uit menselijke logica en menselijke projecties.
Het is voor mij niet zo heel logisch dat god 'menselijk' is(waarom zou de 'kracht' die de aarde heeft gecreëerd eruitzien als een mens? :') Juist, omdat dat makkelijk is om te geloven en we ons dan in kunnen leven) God is door de mensen gecreëerd omdat het makkelijk is om in te geloven.

Je hebt soorten bewijzen:
- historisch bewijs (vastgelegd in bouwwerken, sporen en boeken/verhalen) door mensen
- wetenschappelijk (herhaalbaar/toetsbaar/ uitgaand van feiten) bewijs.

Statistisch is evolutie vanuit een 1 cellige, naar een mens al onmogelijk.
Een eencellige ontwikkeld zich via allerlei tussenvormen, naar een mens van 100miljoen cellen. De cellen moeten ook nog allemaal goed werken, want anders doen sommige delen het niet. Dit is dan niet bij de mens gebeurd, maar ook nog eens bij tienduizenden diersoorten. Dat is een kans van 1 op 1(heel erg veel nullen).
Daarbij komt nog dat 1 cel, ook nog een complex systeem is op zichzelf.
Dat maakt dat evolutie gewoon niet klopt, het verklaard niet waarom al die soorten zijn ontstaan. Er is ergens informatie (bouwtekening) voor nodig geweest om e.a. zo te laten ontwikkelen.

Het enige wat van de Darwin/ evolutietheorie is bewezen, is het feit dat een soort binnen bepaalde grenzen kan aanpassen.
http://home.kpn.nl/hoek0153/creationisme.html

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:30

steeffie schreef:
Ella: mocht er een almachtige God bestaan dan vind ik de bijbel nog niet geloofwaardig. Imo is de bijbel niet bedoeld om letterlijk op te vatten. Ik kan niet goed oordelen waar/of het verhaal mank loopt, aangezien ik nooit verder ben gekomen dan de kinderbijbel :P

Als je de basis/ achtergrond van iets niet kent dan is het erg lastig oordelen.
Uitnodiging: lees om te beginnen de 4 evangelien in het nieuwe testament (mattheus, marcus, lucas en johannes).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:35

sdi schreef:
Menino schreef:

Je hebt soorten bewijzen:
- historisch bewijs (vastgelegd in bouwwerken, sporen en boeken/verhalen) door mensen
- wetenschappelijk (herhaalbaar/toetsbaar/ uitgaand van feiten) bewijs.

Statistisch is evolutie vanuit een 1 cellige, naar een mens al onmogelijk.
Een eencellige ontwikkeld zich via allerlei tussenvormen, naar een mens van 100miljoen cellen. De cellen moeten ook nog allemaal goed werken, want anders doen sommige delen het niet. Dit is dan niet bij de mens gebeurd, maar ook nog eens bij tienduizenden diersoorten. Dat is een kans van 1 op 1(heel erg veel nullen).
Daarbij komt nog dat 1 cel, ook nog een complex systeem is op zichzelf.
Dat maakt dat evolutie gewoon niet klopt, het verklaard niet waarom al die soorten zijn ontstaan. Er is ergens informatie (bouwtekening) voor nodig geweest om e.a. zo te laten ontwikkelen.

Het enige wat van de Darwin/ evolutietheorie is bewezen, is het feit dat een soort binnen bepaalde grenzen kan aanpassen.
http://home.kpn.nl/hoek0153/creationisme.html

Waarom kan 1 cel niet naar 100 miljoen cellen evolueren?
ik heb hier niet zoveel verstand van... Maar die site lijkt me zo subjectief als de pest :) ..

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:44

_Sigrid_ schreef:
@ Spettic: als je in God geloofd zou je het zo kunnen zien inderdaad.
Maar als je zoals ik niet in God geloofd, of ruimer genomen, geen opperwezen erkent kijk je er anders tegenaan. Kijk dat verhaal van Adam en Eva is best een mooi en leuk verhaal, maar het klopt natuurlijk van geen kanten. Ze kregen 2 zoons...en met wie hebben die zich vervolgens voortgeplant dan? En waar zijn de Dino's in dit verhaal gebleven? Dat die hebben bestaan staat als een paal boven water, maar ze komen niet in het scheppingsverhaal voor. Toch vreemd!

Nou ik geloof dat voor mij op de eerste bladzijde het verhaal staat waar ik ook achter sta.

De bijbel is een verhalenboek met soms een goede moraal. Maar meer dan een verhalen/sprookjesboek is het niet.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:47

vandaag valt er bij iedereen een folder in de bus, waarijn dit vraagstuk staat :j

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:58

Menino: Waarschijnlijk net zo subjectief als het evolueren van 1 cel naar 100miljoen cellen.

Die eerste cel, moet ergens vandaan komen? (geen antwoord van evolutietheorie)
Dat heeft met de complexiteit te maken, een cel is zelf al een hele complexe samenstelling van procesjes.

Een cel, deelt zichzelf op in 2 exacte kopieen. Bij het grootste deel van de celdelingen, is er een exacte kopie ontstaan van de orginele cel. Een zeer klein aantal van alle celdelingen gaat fout, dan onstaat er een levensvatbare niet goed werkende cel of een niet levensvatbare cel. Dit gebeurd bij vrijwel alle dieren en planten.
Ergens in de cel (dna), ligt informatie opgeslagen over hoe die cel moet delen en onder welke omstandigheden de cel dit moet doen.
Dit proces is wetenschappelijk bewezen. (herhaalbaar, toetsbaar en herleidbaar)