Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:25

Ponytante schreef:
Het is gewoon raar dat Trump zo veel macht heeft. Hij kan vandaag op morgen importtarieven opzetten terwijl de Nederlandse regering 20 maanden (!!!) nodig heeft voor een vuurwerkverbod 8)7 .

En dan kan hij dus van alles en nog wat ontslaan, rechters ook. Dus zelfs instanties die misschien iets zouden kunnen doen (om hem te remmen), doen of durven het niet.

Er werd ook 1x op de radio gespeculeerd, dat als US in oorlog belandt, dan komen er geen verkiezingen en zit Trump oneindig. Beetje Houthi's bombarderen is nog geen oorlog, maar wat wel? (Overigens geldt dit oorlog-ding ook voor Zelensky en vast in de meeste, zo niet alle, landen).

Ik vind het allemaal heel eng. Ook de tekst op de vorige pagina (zijn social-rant). |o

Dat komt omdat Trump gebruik misbruik maakt van zgn. Executive Orders. Daarmee omzeilt hij het Congres en de Senaat. En dus de democratie. Bovendien zijn er maar 2 partijen en hebben de Republikeinen momenteel in beide een meerderheid. Dus als er gestemd moet worden is dat ook (meestal) een formaliteit. Want de afgelopen 4 jaar heeft Trump zo ongeveer iedereen weggewerkt die hem tegengas durfde geven binnen de partij.

In Nederland moet er eerst gesteggeld worden in de coalitie. Doet iedereen er een plasje over. Wordt het 30x aangepast. En aan het einde blijft er een vaag aftreksel van een oorspronkelijke voorstel over.

Dat is ook verre van ideaal. Maar mijn inziens verre te verkiezen boven het dictatoriale wat Trump nu laat zien.

Ik vind het trouwens heel raar dat rechters in Amerika politiek benoemd en ontslagen kunnen worden. Dat conflicteert met een onafhankelijke rechtspraak.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:49

VV met jouw reactie laat je zien dat bij zo'n figuur vroeg of laat niemand meer veilig is om het een of het ander. Want laten we nu wel even de zaken nuanceren, onderzoek naar autisme kan interessant zijn om die mensen die het betreft handvaten te geven om gelukkiger in het leven te staan. Maar "an sich" is autisme niet zo heel erg interessant omdat veel mensen wel iets autistisch hebben zonder dat ze het ook zijn. We hebben allemaal wel iets dat in een rijtje past zoals adhd, of hoog sensitief zijn , hoog iq of juist laag iq, dyslexie etc etc.
Het kan een handreiking geven waarmee het leven gemakkelijker gemaakt wordt, niets meer en niets minder.

VuurVleugels

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 21:13

Ik snap je post niet zo goed, Pien, welke richting wil je op? Meer in de richting van "Laten we dit nuanceren, meer inzicht kan geen kwaad", of "Niemand ontspringt uiteindelijk de dans, dit gaat van kwaad tot erger?".

Los daarvan: onderzoek naar autisme (en welke vorm van neurodiversiteit dan ook) is zeker heel waardevol, en ik juich dat ook alleen maar toe. Maar dit is geen neutraal onderzoek. Geen motivatie van "Goh, wel benieuwd hoe dit nou zit eigenlijk", maar "Hoe zit dit, want dan kunnen we het uitroeien". Als neurodiversiteit een ziekte zou zijn geweest zou dat een begrijpelijke instelling zijn. Maar neurodiversiteit is niets meer en niets minder dan een andere manier van "bedrading" in de hersenen. Waar een prikkel in een niet-autistisch brein op een 'kruispuntje' misschien rechtuit zou gaan, gaat die prikkel bij een autistisch brein misschien naar rechts. Simpel gezegd: zodat er andere dingen met de prikkel gedaan kunnen worden. Er zijn inmiddels meerdere onderzoeken die uitlichten dat neurodiversiteit waarschijnlijk helemaal naar de oertijd terug te voeren is. Het is gewoon géén ziekte. Ja, omgeving heeft invloed, voeding heeft invloed, maar neurodiversiteit is geen kanker ofzo. Neurodiversiteit is er altijd al geweest. Alleen in deze bizarre maatschappij, waar alles ineens zo rechtlijnig moet en het aantal prikkels met miljoenen per dag is toegenomen in vergelijking met maar een paar honderd jaar geleden, valt het ineens veel meer op. Een neurotypisch brein (dus zonder autisme etc.) snoeit in de kindertijd ruim 80% van zenuwverbindingen in de hersenen weg. Een neurodivergent brein snoeit er maar zo'n 20% weg. Dat zijn dus mil-joen-en méér zenuwverbindingen, die dus miljoenen meer prikkels verwerken dan bij iemand zonder autisme. En als jij in 18zoveel in een Achterhoeks dorpje woonde, kon een autistisch brein die prikkels nog een stuk beter bijhouden, zelfs met het overschot. Maar in deze maatschappij is dat gewoon geen doen meer en dán valt neurodivergentie ineens op. Bedenk bijvoorbeeld ook dat dyslexie pas in 1861 voor het eerst genoemd werd. Niet omdat het toen uitgevonden werd, maar toen maakte 'de massa' voor het eerst kennis met lezen. Daarvoor was het geen probleem om een dyslectisch brein te hebben (wat veel verder gaat dan simpelweg strugglen met lezen en schrijven, mensen met dyslexie hebben vaak een gigantisch gaaf episodisch/empathisch geheugen bijvoorbeeld), je vond je weg toch wel in je dorpje.

Ik bedoel maar: onderzoek naar hoe breinen werken om te kijken hoe we deze mensen kunnen helpen hun weg te vinden in deze maatschappij; ja, graag. Onderzoek naar hoe breinen werken om te kijken hoe we iedereen neurotypisch kunnen maken? NEE. Dat is ableïsme ten top. De grootste uitvinders, muzikanten, kunstenaars, acteurs, schrijvers, artiesten zijn neurodivergent. Met alle respect, een wereld zonder neurodivergente mensen moet je niet willen. Neurodiversiteit is biodiversiteit: we zijn er inmiddels achter dat het beter is voor een stuk land om er niet één gewas op te laten groeien en al het andere uit te wieden. Daar sterft de grond van af. We waren goed op weg om dat besef ook wat betreft mensen onder de aandacht te brengen. Maar we gaan weer keihard terug, nu.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 21:14

Als je doorklikt zie je dat ze naar de oorzaken van autisme willen graven, omdat "iets het veroorzaakt", en ze willen weten of dat iets is dat je eet, drinkt - of ingespoten hebt gekregen.

Gewoon weer terug naar vaccinaties als oorzaak van autisme :\

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 21:23

En daarbij staat ook in de link beschreven wat er precies als data meegenomen wordt. Dit zijn geen vrijwillige enquêtes, focusgroep gesprekken, of hersenscans.

Nee, ze gaan gebruiken: "Medication records from pharmacy chains, lab testing and genomics data from patients treated by the Department of Veterans Affairs and Indian Health Service, claims from private insurers and data from smartwatches and fitness trackers will all be linked together, he said."

Medicatiebonnetjes. Patiëntgegevens en medische informatie van behandelingen. Smartwatches en fitnesstrackers. Dit is gewoon privé data die ze gaan afnemen. Waar je dan ergens in onleesbare kleine lettertjes vast bezwaar tegen kan maken, waarin je every step of the way door wollig taalgebruik op het verkeerde been wordt gezet zoals Meta nu ook doet met het gebruiken van je data voor AI.

Dit is géén neutraal onderzoek met welwillende intentie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 22:22

VV, volgens mij kun je via een formulier bij insta en facebook bezwaar aantekenen tegen het gebruik van je gegevens.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 22:30

BigOne schreef:
VV, volgens mij kun je via een formulier bij insta en facebook bezwaar aantekenen tegen het gebruik van je gegevens.

Klopt, heb ik al gedaan. Maar ik zie veel berichten van mensen die het allemaal maar verwarrend vinden, blijkbaar krijg je ook per manier van bezwaar maken andere opties/teksten.

Wel bedankt voor de tip. Maar, dat was echt wel het minst belangrijke punt van mijn post(s) :')

Kaaskoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 22:43

Vuurvleugel eens met jouw posts betreffende neurotypisch brein. Bedankt voor jouw toevoegingen hierover.

Ik las zojuist dat de medaille voor moeders van bepaald aantal kinderen ook al is voorgedragen
https://www.nytimes.com/2025/04/21/us/p ... osals.html

Het is naar mijn mening echt van groot belang dat we onze stem laten horen als vrouwen zijnde. Als we stil zijn en blijven, dan gaan we terug in de tijd. Geweldloos verzet is enorm belangrijk.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 07:09

Kaaskoekje schreef:
Vuurvleugel eens met jouw posts betreffende neurotypisch brein. Bedankt voor jouw toevoegingen hierover.

Ik las zojuist dat de medaille voor moeders van bepaald aantal kinderen ook al is voorgedragen

Het is naar mijn mening echt van groot belang dat we onze stem laten horen als vrouwen zijnde. Als we stil zijn en blijven, dan gaan we terug in de tijd. Geweldloos verzet is enorm belangrijk.

Ja, ze zullen kanonnenvoer nodig hebben.
Nieuwe aanwas om mee te kunnen spelen.
Spelletje risk XXL.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 07:24

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:02

VuurVleugels schreef:
Ik snap je post niet zo goed, Pien, welke richting wil je op? Meer in de richting van "Laten we dit nuanceren, meer inzicht kan geen kwaad", of "Niemand ontspringt uiteindelijk de dans, dit gaat van kwaad tot erger?".

Los daarvan: onderzoek naar autisme (en welke vorm van neurodiversiteit dan ook) is zeker heel waardevol, en ik juich dat ook alleen maar toe. Maar dit is geen neutraal onderzoek. Geen motivatie van "Goh, wel benieuwd hoe dit nou zit eigenlijk", maar "Hoe zit dit, want dan kunnen we het uitroeien". Als neurodiversiteit een ziekte zou zijn geweest zou dat een begrijpelijke instelling zijn. Maar neurodiversiteit is niets meer en niets minder dan een andere manier van "bedrading" in de hersenen. Waar een prikkel in een niet-autistisch brein op een 'kruispuntje' misschien rechtuit zou gaan, gaat die prikkel bij een autistisch brein misschien naar rechts. Simpel gezegd: zodat er andere dingen met de prikkel gedaan kunnen worden. Er zijn inmiddels meerdere onderzoeken die uitlichten dat neurodiversiteit waarschijnlijk helemaal naar de oertijd terug te voeren is. Het is gewoon géén ziekte. Ja, omgeving heeft invloed, voeding heeft invloed, maar neurodiversiteit is geen kanker ofzo. Neurodiversiteit is er altijd al geweest. Alleen in deze bizarre maatschappij, waar alles ineens zo rechtlijnig moet en het aantal prikkels met miljoenen per dag is toegenomen in vergelijking met maar een paar honderd jaar geleden, valt het ineens veel meer op. Een neurotypisch brein (dus zonder autisme etc.) snoeit in de kindertijd ruim 80% van zenuwverbindingen in de hersenen weg. Een neurodivergent brein snoeit er maar zo'n 20% weg. Dat zijn dus mil-joen-en méér zenuwverbindingen, die dus miljoenen meer prikkels verwerken dan bij iemand zonder autisme. En als jij in 18zoveel in een Achterhoeks dorpje woonde, kon een autistisch brein die prikkels nog een stuk beter bijhouden, zelfs met het overschot. Maar in deze maatschappij is dat gewoon geen doen meer en dán valt neurodivergentie ineens op. Bedenk bijvoorbeeld ook dat dyslexie pas in 1861 voor het eerst genoemd werd. Niet omdat het toen uitgevonden werd, maar toen maakte 'de massa' voor het eerst kennis met lezen. Daarvoor was het geen probleem om een dyslectisch brein te hebben (wat veel verder gaat dan simpelweg strugglen met lezen en schrijven, mensen met dyslexie hebben vaak een gigantisch gaaf episodisch/empathisch geheugen bijvoorbeeld), je vond je weg toch wel in je dorpje.

Ik bedoel maar: onderzoek naar hoe breinen werken om te kijken hoe we deze mensen kunnen helpen hun weg te vinden in deze maatschappij; ja, graag. Onderzoek naar hoe breinen werken om te kijken hoe we iedereen neurotypisch kunnen maken? NEE. Dat is ableïsme ten top. De grootste uitvinders, muzikanten, kunstenaars, acteurs, schrijvers, artiesten zijn neurodivergent. Met alle respect, een wereld zonder neurodivergente mensen moet je niet willen. Neurodiversiteit is biodiversiteit: we zijn er inmiddels achter dat het beter is voor een stuk land om er niet één gewas op te laten groeien en al het andere uit te wieden. Daar sterft de grond van af. We waren goed op weg om dat besef ook wat betreft mensen onder de aandacht te brengen. Maar we gaan weer keihard terug, nu.

Wat ik bedoel te zeggen is dat ik het heel zorgelijk vind en alleen de nuancering wil aanbrengen dat het om iedereen gaat en niet alleen de autisten (effe plat gezegd). Autisme is zeker een belangrijk onderzoek als het neutraal en wetenschappelijk gedaan wordt want kan de mensen helpen die het betreffen.
Dus zoals je zelf schrijft:"het wordt alleen maar erger en niemand ontspringt de dans". Ben het volkomen eens met je post helaas gaat het niet alleen over "de autisten" oneerbiedig gezegd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:09

Nouja als ze zo veel willen gaan onderzoeken dan nemen ze het onderzoek wèl serieus, zou je ook kunnen denken.
Ik snap dat het niet prettig voelt onder deze regering -O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:34

karuna schreef:
https://www.ad.nl/buitenland/roadtrip-v ... ~a1a7fd35/

Echt fijn en ontspannen om naar de us van a op vakantie te gaan. Brrr. Grotere kans op problemen met instanties -O-

Dit is altijd al geweest. Je moet gewoon aan bepaalde voorwaarden voldoen. Een esta is niet bedoeld om te werken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:39

_San87_ schreef:
Polar schreef:
De beurs is weer gigantisch groen, wat zou er nu weer naar buiten zijn gekomen. :+

Niks, de beurs is irrationeel. Kijk maar eens naar de trendlijn van bijv. NASDAQ en zet m op 6 maand.
Toch niet helemaal.
Citaat:
Minister van Financiën Scott Bessent zegt tijdens een investeerdersbijeenkomst dat hij verwacht dat er ‘zeer binnenkort’ een de-escalatie zal plaatsvinden in de handelsstrijd tussen de VS en China. De beurzen veren direct na dit nieuws op. Enkele uren later zegt Trump dat hij het spel met China niet ‘hard zal spelen’. Hij denkt dat er ‘vrij snel’ een deal kan komen waarbij de tarieven ‘aanzienlijk’ zullen dalen, maar niet nul zullen zijn.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:47

purny schreef:
karuna schreef:

Echt fijn en ontspannen om naar de us van a op vakantie te gaan. Brrr. Grotere kans op problemen met instanties -O-

Dit is altijd al geweest. Je moet gewoon aan bepaalde voorwaarden voldoen. Een esta is niet bedoeld om te werken.

Maar wat in het artikel staat is dat deze mensen ook niet wilden werken.
Maar dat hun woorden verdraaid of verkeerd begrepen zijn.

Jij gaat binnenkort daarheen toch?
Mijn advies: vraag gelijk om een tolk als je in een rare situatie met de overheid komt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:24

karuna schreef:

Er zijn genoeg andere landen die wel veillig zijn.
De VS jaagt toeristen gewoon weg. Voor de lol naar de VS gaan klinkt nu zeker niet aantrekkelijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:27

Nee niet echt. Wij hadden destijds al wat gedoe ivm geen hotel nog bekend. Ik wist gewoon niet hoe brak ik uit het vliegtuig zou komen en of een hotel bij het vliegveld nodig zou zijn of dat we Orlando nog konden halen, en toen werd je niet random vastgezet daarvoor. :n

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:31

karuna schreef:
Nee niet echt. Wij hadden destijds al wat gedoe ivm geen hotel nog bekend. Ik wist gewoon niet hoe brak ik uit het vliegtuig zou komen en of een hotel bij het vliegveld nodig zou zijn of dat we Orlando nog konden halen, en toen werd je niet random vastgezet daarvoor. :n

Maar ook als je wel een hotel hebt geregeld is het nog geen garantie dat alles goed gaat. Andere voorbeelden in het artikel zijn nog veel heftiger. De VS is gewoon een gevaarlijk land op het moment om naar toe te reizen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:47

Polar schreef:
_San87_ schreef:

Niks, de beurs is irrationeel. Kijk maar eens naar de trendlijn van bijv. NASDAQ en zet m op 6 maand.
Toch niet helemaal.
Citaat:
Minister van Financiën Scott Bessent zegt tijdens een investeerdersbijeenkomst dat hij verwacht dat er ‘zeer binnenkort’ een de-escalatie zal plaatsvinden in de handelsstrijd tussen de VS en China. De beurzen veren direct na dit nieuws op. Enkele uren later zegt Trump dat hij het spel met China niet ‘hard zal spelen’. Hij denkt dat er ‘vrij snel’ een deal kan komen waarbij de tarieven ‘aanzienlijk’ zullen dalen, maar niet nul zullen zijn.

Neemt mijn opmerking niet weg, er gebeurt niks concreet. Het is heel lastig te voorspellen hoe of wat, veel geruchten, veel wat-als'jes, veel ik denk dit, ik denk dat. De beurs reageert daar meteen op met wat groei, maar de trendlijn is nog steeds dalend.

De beurzen in de VS zijn in 1 klap een jaar aan groei kwijtgeraakt en staan op t zelfde niveau als deze periode vorig jaar.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:51

Ja, dat is zeker waar.
En zelfs als je als Europeaan je geld eruit wil halen op een hoger punt, verlies je alsnog vanwege de dalende dollar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:52

Mijn zoon is net terug uit New York en heeft het erg leuk gehad en gelukkig geen problemen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:14

pmarena schreef:
Nouja als ze zo veel willen gaan onderzoeken dan nemen ze het onderzoek wèl serieus, zou je ook kunnen denken.
Ik snap dat het niet prettig voelt onder deze regering -O-

Dat is wel een redelijk naïeve gedachte vind ik. Dit zijn gewoon medische gegevens van miljoenen Amerikanen die worden geraadpleegd en wie weet waarvoor gebruikt. Simpelweg de manier waarop achteloos met gegevens wordt omgegaan door deze administratie (signal gate bijv) maakt dat al heel zorgelijk.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:39

Kaaskoekje schreef:

Medaille voor groot aantal kinderen bestaat ook al in Rusland... Het lijkt me duidelijk waar Trump dit soort 'goede' ideeën vandaan haalt.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 12:15

Polar schreef:
Ja, dat is zeker waar.
En zelfs als je als Europeaan je geld eruit wil halen op een hoger punt, verlies je alsnog vanwege de dalende dollar.

Hoe bedoel je dit?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 12:43