Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 17:24

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 17:25

Janneke2 schreef:
Tja, ik wil Wilders niet als premier.
Ik wens het mij niet voor te stellen.
Behalve het modderfiguur in het buitenland (we hebben als Nederland 'veel buitenland') is het ook nog een kwestie van kwetsbaarheid. Van beveiliging en een safe house en parlementaire onschendbaarheid
(binnen de orde van de vergadering mag je in het parlement / ps/gemeenteraad zeggen wat je wil zonder kans op strafvervolging)
volop in het echte leven, midden in de volle publiciteit, geen onschendbaarheid meer - het lijkt me gewoon niet slim.
(Net zoals zijn bezoek aan Kijkduin niet slim was. 'De mensen een hart onder de riem steken' - mijn hoela. Mensen laten barsten,
Wilders doet NIETS voor mensen in de hoek waar de klappen vallen,
en dan efkes meehuilen en de boel opstoken als er asielzoekers tijdelijk worden gehuisvest.)

Oh ja: migratie.
Asielzoekers zijn maar een klein deel.
En 'de instroom indammen' KAN niet, hè. Eerst de wereldvrede, en de woestijnen laten stoppen met oprukken - daarna kan het. Eerder niet.
(En ik blijf weg van stigmatiserende termen als tsunami.)

Ben dit niet helemaal met je eens. Wilders kon nooit wat doen voor mensen omdat hij altijd buiten gesloten werd als het om regeren ging. (Wat ze nu overigens ook aan het proberen zijn) Hij ging daarom steeds harder roeptoeteren.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 17:29

Popstra schreef:
Janneke2 schreef:
Tja, ik wil Wilders niet als premier.
Ik wens het mij niet voor te stellen.
Behalve het modderfiguur in het buitenland (we hebben als Nederland 'veel buitenland') is het ook nog een kwestie van kwetsbaarheid. Van beveiliging en een safe house en parlementaire onschendbaarheid
(binnen de orde van de vergadering mag je in het parlement / ps/gemeenteraad zeggen wat je wil zonder kans op strafvervolging)
volop in het echte leven, midden in de volle publiciteit, geen onschendbaarheid meer - het lijkt me gewoon niet slim.
(Net zoals zijn bezoek aan Kijkduin niet slim was. 'De mensen een hart onder de riem steken' - mijn hoela. Mensen laten barsten,
Wilders doet NIETS voor mensen in de hoek waar de klappen vallen,
en dan efkes meehuilen en de boel opstoken als er asielzoekers tijdelijk worden gehuisvest.)

Oh ja: migratie.
Asielzoekers zijn maar een klein deel.
En 'de instroom indammen' KAN niet, hè. Eerst de wereldvrede, en de woestijnen laten stoppen met oprukken - daarna kan het. Eerder niet.
(En ik blijf weg van stigmatiserende termen als tsunami.)

Ben dit niet helemaal met je eens. Wilders kon nooit wat doen voor mensen omdat hij altijd buiten gesloten werd als het om regeren ging. (Wat ze nu overigens ook aan het proberen zijn) Hij ging daarom steeds harder roeptoeteren.

Vertel. Hoe proberen ze Wilders nu buiten te sluiten?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 17:30

Ach kom nu, Wilders mocht eens meeregeren en kapte er alweer snel mee. Dikke draaikont, ene dag fel tegen hogere pensioenleeftijd en de volgende ochtend : Och, 67 is ook niet zo erg.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 17:32

pien_2010 schreef:
Een artikel van RTL over hoe boeren tegen de uitkoop regeling aankijken.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... nden-duren

Jammer dat het lang moet duren, maar wel hoopgevend dat er veel geinteresseerden zijn. Dan is dwang hopelijk niet nodig..
Die regeling blijft dan wel bestaan toch? met het nieuwe kabinet? Of kunnen die dat weer terugdraaien?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 17:33

Popstra, Wilders heeft een keer, het was in 2010, toen ze bijna rond waren, de stekker uit de formatie getrokken.
Zijn mede coalitie partners waren onthutst en laaiend!
Zo laaiend dat ze met hem verder niet meer in de coalitie wilden zitten.
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/p ... t-formatie

Dus het ligt iets genuanceerder.
Hij is nu de grootste en hij trekt nu aan de touwtjes. En na 13 jaar, staat de deur wagenwijd open bij een aantal partijen en deVVD zegt te gedogen

Het is nog te vroeg om te zeggen dat het nu weer gaat mislukken.
De verkenner,door Wilders aangewezen, is net begonnen.

Cer ik denk dat de regeling blijft bestaan.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:20

pien_2010 schreef:
Een artikel van RTL over hoe boeren tegen de uitkoop regeling aankijken.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... nden-duren

Misschien hadden ze "Maar het gaat nog maanden duren voordat duidelijk wordt of de opkoopregelingen van het kabinet-Rutte IV boeren echt kan verleiden hun dieren aan de wilgen te hangen." beter wat anders kunnen verwoorden :x

pien_2010 schreef:
Popstra, Wilders heeft een keer, het was in 2010, toen ze bijna rond waren, de stekker uit de formatie getrokken.
Zijn mede coalitie partners waren onthutst en laaiend!
Zo laaiend dat ze met hem verder niet meer in de coalitie wilden zitten.
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/p ... t-formatie

Sterker nog, daarna hebben de VVD en het CDA een regering gevormd met gedoogsteun van de PVV, en die viel een paar jaar later doordat ze hun gedoogsteun introkken tijdens de Catshuiscrisis.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:30

weet niet of het inmiddels is veranderd, maar die 'woest aantrekkelijke' regeling was niet woest aantrekkelijk. Dus ben benieuwd wat hier uiteindelijk uitkomt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:31

Citaat:
Wilders kon nooit wat doen voor mensen omdat hij altijd buiten gesloten werd als het om regeren ging. (Wat ze nu overigens ook aan het proberen zijn) Hij ging daarom steeds harder roeptoeteren.

?
Wilders is inmiddels het langst zittende Kamerlid.
Hoezo 'kan je dan niets voor mensen doen' - ?
(Het is iets anders dan regeren, maar je kunt een hoop.)

En 'het kwam tot een breuk' tussen de vvd en Wilders omdat hij de vvd te links en te progressief vond.

En als al eerder aangehaald: en de onderhandelingen over R1 gingen stroef vanwege zijn opstelling,
en het vallen van R1 kwam door het terugtrekken van toegezegde steun.
Twee blunders, dus.
Daarna had Rutte het echt met hem gehad.

Dus 'de zieligerd wetd telkens buitengesloten' valt erg mee.

Dat hij dáárom zo ging roeptoeteren vind ik klinken als een wat zwak excuus. Volgens mij ook niet waar als in: vanwege het geroeptoeter ging hij de vvd uit - dat is een eigen keuze.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:40

En de uitkoopregeling voor de boeren: dat lijkt mij nu de eerste regeling die de regering van Wilders zou gaan afschaffen.
('Mestoverschot? Stikstof? Linkse hobby's!')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:45

Cer schreef:
pien_2010 schreef:
Appelster ik zeg dat iedereen polariseert en mee verhard. Jij doet dat en ik ook en velen in dit topic. Ik probeer iedere keer wel om mezelf daarin te corrigeren en er niet aan mee te doen. Me gewoon tot de feiten te verhouden, de waarheid blijven zoeken en kritisch op mezelf daarin te zijn.

ik bedoelde niet dat jij polariseert (hoewel je dat hier wel lijkt aan te geven) maar dat 'men' het doet en dat het eigenlijk niks toevoegt.. volgens mij is dat wat je ook schrijft toch?

Qua feiten, soms vind ik dat lastig.. want (en dan wil ik niet in een complot fuik duiken) sommige dingen veranderen soms gewoon.. zoals medicijnen (de strijd in de USA tegen de Oxy's bijvoorbeeld), of dingen die ineens aan het licht komen, over de kerk, over de padvinderij, over andere zaken.. Dus een scherp oog is denk ik altijd wel goed. Jezelf dingen blijven afvragen, vooral nu met AI, 'klopt het wel wat ik lees, zijn er meer bronnen' en soms gewoon de headlines laten voor wat het is..

qua formatie enzo, ik heb daar geen verstand van, ik vind het erg interessant om te lezen wat jullie daarover schrijven, en hoe dat met die poppetjes kan gaan :j

Dat heet voortschrijdend inzicht, en vind ik wat anders dan feiten ontkennen :)

Jezelf afvragen of het klopt wat je leest is denk ik altijd goed. Het kan echt wel de moeite lonen imo om even het net op te gaan en op te zoeken hoe het nu echt zit :)

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:47

pien_2010 schreef:
Nee, ik ben niet polariserend. Ik baseer me echt op de feiten. Een feit is dat Baudet zijn leden begonnen zijn met het Tribunaal principe om iemand die anders dacht als zijzelf mee ter verantwoording te roepen. Niemand anders is daarmee begonnen en dat benoem ik. Dat is een glijdende schaal en dat niet vinden en niet benoemen dan laat iedereen het maar gebeuren. Mensen hebben beveiliging vanwege uitspraken van Baudet. Dat moet benoemd worden.
Een feit is ook, dat ik het vreselijk vind dat Baudet nu al 2x is aangevallen en dat die man geen fatsoenlijke beveiliging krijgt. Daar begrijp ik eigenlijk helemaal niets van want vandaag of morgen gaat dat mis.
Een feit is ook dat Wilders al veels te lang beveiliging krijgt. Dat is schandalig dat hele Fatwa gebeuren en keur ik ten strengste af. Zou niet moeten moeten.

Ik meet zeker niet met twee maten.

Ik vind het wel problematisch worden als mensen zeggen vaN zaken die al lang bewezen zijn dat het niet klopt en nee die zaken ga ik niet benoemen want dan krijgen we weer van die discussies die nergens toe leiden en herhaling van zetten. Steeds meer zie je verhalen langskomen van obscure sites en ik heb me daar jaren geleden echt diep in dat fenomeen verdiept en ik ben me kapot geschrokken van wat er allemaal rond gaat. Internet is wat dat betreft een riool.
Een kennis van mij, had sites open van Thierry Baudet. Ik heb het mogen lezen. Vreselijk wat een onzin wordt er verkocht. Ik heb tegen mijn kennis gezegd, dat de Nederlandse gemeenschap zo vreselijk klein is, hier, dat ik het er niet met haar over ga hebben, maar dat ik het zelf grote onzin vind en ook schokkend. Ze was het ermee eens dat we het niet erover gaan hebben. Dus kunnen we samen Zingen in het koor en optreden en hebben het leuk. Met afstand, dat wel, maar het is goed zo. Zo kan het dus ook. Met wederzijds respect.

Dit bedoel ik dus, met dat “feit is dat…” Hoe vaak volg je de politiek in Nederland? Hoe vaak volg je ander nieuws behalve dat alleen op de publieke omroepen? Hoe vaak heb je je verdiept in wat Baudet werkelijk heeft gezegd, de polariserende krantenkoppen daar gelaten?
Ik ben heel benieuwd wat je precies aan “vreselijke onzin” hebt aangetroffen op een website van Baudet. Maar vertel maar niet hier, anders krijgen we weer een ellenlange discussie. Punt is dat iedereen anders is en jouw weg (net zo goed als mijn weg) niet altijd de juiste is.
Als ik een website van GroenLinks of PVDA open zie ik ook vreselijke onzin. En dan vind ik dat er leugens worden verkocht om mensen maar geld afhandig te maken en mensen te beperken in hun doen en laten. Het is net hoe je ernaar kijkt.

Ik probeer echter niet met alles als “feiten” te komen, maar mijn kijk op dingen te geven. Zodra je heel stellig van “feiten” spreekt sla je de discussie neer en met een paar “vreselijk” en “obscure sites” termen erbij begint het polariseren. En dat wilden we juist niet. We kunnen het ook met elkaar oneens zijn en normaal doen.

Met een zoon diep in politiek Den Haag weet ik inmiddels dat bepaalde mensen die zeggen beveiligd te worden gewoon alleen (of met slechts 1 persoon erbij) op pad gaan. Iedereen kan ze, zeker daar, gemakkelijk benaderen. Dat vonden we in het begin van z’n avontuur in Den Haag erg bijzonder; hoe makkelijk een stagiare (toen nog) dichtbij belangrijke volksvertegenwoordigers kan komen. Waarschijnlijk hebben ze wel een check gedaan op zoon (waar hooguit uitkwam dat hij een kind is van Wappie ouders _O- ) maar wij vonden het maar raar, zeker toen beweerd werd dat mensen beveiligd werden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:59

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:00

Nou, dan hebben we nu al een impasse...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:09

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:14

Bij Omtzigt ben ik het echt kwijt wat hij werkelijk wil. Zei hij vlak na de verkiezingen niet dat hij zijn verantwoordelijkheid zou nemen? Wat verstaat hij daar dan onder?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:19

BrankaZ schreef:
Bij Omtzigt ben ik het echt kwijt wat hij werkelijk wil. Zei hij vlak na de verkiezingen niet dat hij zijn verantwoordelijkheid zou nemen? Wat verstaat hij daar dan onder?

Zijn verantwoordelijkheid ligt ook bij zijn achterban en eens dat hij weigert om samen te werken met een partij die 75% van de ideeën niet stroken met de grondwet.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:20

Ik snap het wel hoor, het is toch gewoon heel dom om met pvv in een kabinet te gaan zitten. Dat heeft Omtzigt al eerder gedaan, met het CDA. Al doende leert men..

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:21

Ik ben niet voor de PVV, maar ik begrijp wel een deel van de onvrede die er bij burgers leeft.
Voor de ene groep zijn er luxe cruiseschepen, en de andere mag buiten gaan liggen.

https://www.ad.nl/almelo/jan-74-slaapt- ... ~a2e60178/

Het lijkt me beter dat er voor iedereen voldoende noodopvang en reguliere opvang is.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:23

Ik ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Omtzigt heeft natuurlijk wel gelijk over het partij programma van de PVV. Dat is op meerdere punten in strijd met de grondwet. Maar ik had dit niet aan zien komen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:24

Benzz schreef:
BrankaZ schreef:

Zijn verantwoordelijkheid ligt ook bij zijn achterban en eens dat hij weigert om samen te werken met een partij die 75% van de ideeën niet stroken met de grondwet.

Daar heb jij een punt.
Ik heb het vorige kabinet met Wilders nog vers in mijn geheugen en dat zal bij hem niet anders zijn.

Tango1979 schreef:
Ik ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Omtzigt heeft natuurlijk wel gelijk over het partij programma van de PVV. Dat is op meerdere punten in strijd met de grondwet. Maar ik had dit niet aan zien komen

Ik vind het wel integer van hem. Hij gaat dus écht niet tegen zijn overtuiging in. Ik vind dat heel sterk. Voor mij is dat idd ook een grens ovr.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:25

Dat had hij ook voor de verkiezingen kenbaar kunnen maken, dan hadden zijn kiezers - en die van de PVV - duidelijkheid gehad. Ik vind hem steeds minder geloofwaardig worden.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:25

sterregoud schreef:
Ik ben niet voor de PVV, maar ik begrijp wel een deel van de onvrede die er bij burgers leeft.
Voor de ene groep zijn er luxe cruiseschepen, en de andere mag buiten gaan liggen.

Het lijkt me beter dat er voor iedereen voldoende noodopvang en reguliere opvang is.

Er zijn gewoon opvangplekken voor mensen die dakloos zijn.
Ik kan het hele artikel niet lezen, maar dit staat (ook alweer) los van asielzoekers.
Overigens, die luxe cruiseschepen zijn luxe, omdat cruiseschepen nu eenmaal luxe zijn. Luxe waar een asielzoeker niet per se iets aan heeft. Ze hebben daar het bare minimum. Ik ken iemand die op zo'n schip werkt.

prompter schreef:
Dat had hij ook voor de verkiezingen kenbaar kunnen maken, dan hadden zijn kiezers - en die van de PVV - duidelijkheid gehad. Ik vind hem steeds minder geloofwaardig worden.

Dat heeft hij toch gedaan, de pvv uitgesloten tijdens de verkiezingen? Ik dacht van wel hoor, maar weet het niet zeker.
Laatst bijgewerkt door lies op 29-11-23 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:26

Die asielzoekers hebben ook niet om een schip gevraagd hè, toen ze hier kwamen. Maar bij gebrek aan iets anders worden ze er gehuisvest. Positief vond ik vandaag het nieuws dat ze vanaf nu langer dan 24 weken mogen werken :).

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:27

sterregoud schreef:

Dat kun je ook niet goedpraten.
En dat zijn er steeds meer, niet verslaafd, voldoende inkomen en toch geen dak boven je hoofd.

Zo iemand gaat echt niet met een gerust hart tussen de rest bij de daklozenopvang liggen.