Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 15:34

FiveSports schreef:
Loretta schreef:
Ook niet alle Israeliers zijn het met de kolonisten op de westbank eens.

Klopt, maar ze delen zelf beelden dat ze met wapens gesteund worden vanuit de staat? Dat ze vaak beschermd worden door het leger is ook geen geheim.
Gelukkig zijn er steeds meer Israëliers die inzien hoe fout dat is, helaas heeft het nog weinig invloed op het beleid van Israël.

Ja dat klopt, de huidige regering van Israel maakt er een enorme puinhoop van. Israel is gewoon een verschrikkelijk land waar al jaren een constante dreiging is vanwege dit achterlijke wanbeleid.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 16:02

mysa schreef:
Misschien moet ik even die filmpjes die ik zag expliceren. Ik zag niet die van Popstra met vredige dorpjes vol vrouwen, kinderen en kapotgeschoten oude mannen.
Ik zag een vrouw die beweerde dat ze rustig in zo'n illegale nederzetting kon leven want 'God zal mij beschermen'.
Ook zag ik een filmpje van een vrouw die rondreed met een pistool op schoot, dat werd aanbevolen door de lokale autoriteiten. Op een gegeven moment legde ze haar hand op het pistool. Om even later het stuur weer vast te houden. De journalist vroeg: waarom deed u dat? "Omdat er een arabier langskwam".

Gister zag je op het NOS 8 uur journaal hoe de vrouwen en kinderen in de boomgaarden belaagd werden door kolonisten met zware wapens. En dat ging niet heel anders als toen Hamas die beruchte zaterdag huis hield.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:01

Loretta schreef:
Een artikel van RTL waarin de auteur waarschuwt voor het gevaar van ontmenselijking.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... propaganda

Aan beide kanten vallen burgerslachtoffers, aan beide kanten zit de haat intens diep.

Mooi stukje.
Ik lees juist dat de eigen pijn zo groot is dat je je niet meer kunt verplaatsen in de ander.
Niet dat "de haat zo diep zit" > dat klinkt zo onveranderlijk en kil.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:19

irmaz schreef:
Popstra schreef:
Ja ze gaan lekker te keer in die rand dorpjes waar vredige Palestijnse vrouwen met hun kinderen belaagd worden in hun olijf boomgaarden!
Worden mishandeld en verjaagd. Oude Mannen kapot geschoten..
Want ach, de aandacht is nu toch enkel op de oorlog in Gaza stad dus kunnen wij lekker plunderen en landje pik doen!
Grootste kriminelen zijn het!

En dit is nu een heel goed voorbeeld van ontmenselijking, bravo!

Het was een rotgezicht op het journaal en ik heb er slecht van geslapen.
Het leger keek toe, arme eenvoudige mensen die hard werkten werden lastig gevallen door orthodoxe gelovigen, een man die bij de vrouwen met de kinderen hoorden vroeg om daarmee op te houden en hij werd zo dood geschoten.

Die mensen die dat doen, het blijkt veel vaker voor te komen als wij weten, die grijpen nu hun kans, zijn in mijn ogen gewoon krapuul. Walchelijk om te zien. Echt walchelijk en zeer schokkend.

En natuurlijk maakt niet iedereen zich daar schuldig aan. Moest er nog bijkomen. Maar het klopt zo niet. Vreselijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:37

Beetje makkelijk om iemands (terechte) verontwaardiging als ontmenselijking weg te zetten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:41

Gelukkig niet gezien. Probleem is dat die orthodoxen in die nederzettingen gesteund worden door Ben-Gvir. Dat is de minister van veiligheid momenteel en zelf een extremist!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:42

mysa schreef:
Gelukkig niet gezien. Probleem is dat die orthodoxen in die nederzettingen gesteund worden door Ben Gvir. Dat is de minister van veiligheid momenteel en zelf een extremist!

Dat klopt dat werd er ook bijgezegd. Bedankt Mysa.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:44

Nikass schreef:
Beetje makkelijk om iemands (terechte) verontwaardiging als ontmenselijking weg te zetten.

Je hebt wel echt een top propaganda machine als random mensen het voor je gaan opnemen als je zelf de misdaden pleegt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:08

Ik betwist helemaal niet dat er misdaden zijn gepleegd en dat het inderdaad walgelijke misdaden zijn. Het gaat er om dat de misdaden aan een hele groep mensen gekoppeld wordt alsof deze misdaden deze groep definiëren. Het is niet zo dat alle kolonisten potentiële misdadigers zijn (zou dat het geval zijn dan vermoed ik zomaar dat er geen Palestijnen meer in die regio woonden).

Net zoals de misdaden van 7 oktober in de kibboets niet de standaard manier van Palestijnen is wanneer ze buiten de Gaza rondlopen, maar excessen van een groepje losgeslagen Hamas-strijders.

Groepen mensen wegzetten als misdadigers is ontmenselijking van deze groep en lijkt het recht aan anderen te geven om deze groep onmenselijk te behandelen.

Popstra

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:14

Oh want ik zei dat ze allemaal zo zijn ofzo??

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:21

Irmaz, wanneer pleegt de kolonist in dit geval volgens jou een misdaad? En wanneer niet?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:22

Popstra schreef:
Ja ze gaan lekker te keer in die rand dorpjes waar vredige Palestijnse vrouwen met hun kinderen belaagd worden in hun olijf boomgaarden!
Want ach, de aandacht is nu toch enkel op de oorlog in Gaza stad dus kunnen wij lekker plunderen en landje pik doen!

Je benoemd niemand specifiek, je suggereert dan iedereen behalve Palestijnen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:23

FiveSports schreef:
Irmaz, wanneer pleegt de kolonist in dit geval volgens jou een misdaad? En wanneer niet?

Als die dingen die Popstra noemt waar zijn lijken mij dat walgelijke misdaden >;)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:29

irmaz schreef:
FiveSports schreef:

Als die dingen die Popstra noemt waar zijn lijken mij dat walgelijke misdaden >;)

Hoe denk je dat dit heeft kunnen gebeuren? Vredige gesprekken met "goede" kolonisten die geen misdaden plegen?

Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:46

Die kaartjes kregen een hoop kritiek, zowel op websites als op Twitter. Helaas kan ik niets terugvinden, alleen bij vooringenomen bronnen als 'christenen voor Israël en Cidi. Maar goed, het gaat uiteindelijk om de inhoud, die moeten we zelf maar beoordelen.

https://www.cidi.nl/dossier/misleidende ... krachting/

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:50

Maak ook eens een kaartje van Nederland met grond gekocht door bv Chinezen 8-) Huizen door Amerikaanse beleggers?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:50

FiveSports schreef:

Ik vind illegaal koloniseren eigenlijk al een misdaad op zich, op welke manier dan ook.

Heb de actualiteit al enkele dagen niet meer gevolgd, had het enorm druk en zat er bijna doorheen, dus slecht nieuws kon er even niet bij (vandaag 2 jobs, één van 7 tot 12 en één van 12u30 tot 18u, moet nu nog mijn stallen uitmesten en paarden alles geven voor de nacht).

Maar ik was wel opgelucht dat onze Palestijnse PostNL chauffeur er was. Hij zag er erg opgewekt uit, en vertelde dat zijn familie nog leeft. Hun huis is met de grond gelijk gemaakt, ze kunnen zich niet wassen omdat er geen water is, er is geen elektriciteit, en toch straalde hij. Niets dan respect voor de veerkracht en moed van deze jongeman.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:53

irmaz schreef:
Maak ook eens een kaartje van Nederland met grond gekocht door bv Chinezen 8-) Huizen door Amerikaanse beleggers?

Er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen kopen en innemen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:54

hwn schreef:
Maar ik was wel opgelucht dat onze Palestijnse PostNL chauffeur er was. Hij zag er erg opgewekt uit, en vertelde dat zijn familie nog leeft. Hun huis is met de grond gelijk gemaakt, ze kunnen zich niet wassen omdat er geen water is, er is geen elektriciteit, en toch straalde hij. Niets dan respect voor de veerkracht en moed van deze jongeman.

Lief van jou...!

(Ik dacht nog, bij het lezen, heel even 'fijn' - maar zijn berichten zijn om te huilen....)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 19:58

hwn schreef:
Ik schrok even toen ze vanmorgen op zoek gingen naar de Palestijnse Mohammed A., die van plan was om martelaar te worden. Onze PostNL-chauffeur waarvan zijn familie mogelijk gedood is in Gaza, heet Mohammed […] (dus ook Mohammed A.). Gaat "gelukkig" over een andere persoon, al ben ik wel benieuwd waar de onze uithangt, die was er vorige week ook niet.

Is dit dezelfde Palestijnse postbode?
hwn schreef:

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 20:03

Boycot iemand hier de Hema al?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 20:13

mysa schreef:
Die kaartjes kregen een hoop kritiek, zowel op websites als op Twitter. Helaas kan ik niets terugvinden, alleen bij vooringenomen bronnen als 'christenen voor Israël en Cidi. Maar goed, het gaat uiteindelijk om de inhoud, die moeten we zelf maar beoordelen.

https://www.cidi.nl/dossier/misleidende ... krachting/

Je kunt ook boeken lezen of luisteren naar joodse critici van Israël en/of Israëliërs zelf.
Vind het zacht gezegd bizar, dat er joodse organisaties zijn en Israëlische mensenrechten organisaties zijn die keihard Israël om hun wandaden veroordelen, maar dat "wij" ze hier verdedigen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 20:16

irmaz schreef:
Popstra schreef:

En dit is nu een heel goed voorbeeld van ontmenselijking, bravo!

Vraag: omschrijf voor mij eens wat je precies bedoelt met 'ontmenselijking' . Ik weet niet zo goed wat ik van zo'n kreet moet denken nl.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 20:19

Benzz schreef:
irmaz schreef:

Er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen kopen en innemen.

Ik weet niet of dat op de lange duur echt verschillend is, de tijd zal het uitwijzen :)

Maar goed, land innemen van iemand anders die het daar niet mee eens is, is wat mij betreft niet toegestaan en een daad van agressie.
Maar.... dat is al vele tientallen jaren aan de gang, ik heb op bokt tot de laatste weken nog weinig verontwaardiging over kunnen lezen. Vind het dus een beetje goedkoop om daar nu ineens heel dramatisch over te gaan doen en iedereen daar als de grootste criminelen weg te zetten.

Overigens ben ik geen pleitbezorger van Israel, zoals ik al een aantal keer heb aangegeven zie ik weinig verschil tussen Netanyahu en Putin. Ik ben wel een pleitbezorger tegen de ontmenselijking van hele groepen als gevolg van de akties van een deel van die groep. Ontmenselijking leidt altijd tot vele onschuldige slachtoffers.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 20:23

irmaz schreef:
Ik weet niet of dat op de lange duur echt verschillend is, de tijd zal het uitwijzen :)

.

Bij kopen gaan beide partijen akkoord, bij innemen niet. Dat lijkt mij toch een wezenlijk verschil.