Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 15:50

Groot aandeelhouder zijn van bedrijf met hoge beursnotering is iets anders dan veel geld op de betaalrekening hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 15:56

Bron skyNews

1.300 militaire satellieten zijn 'offline gegaan' Vrees dat Oekraïne de toegang tot Starlink zou kunnen verliezen

Naar schatting 1.300 satellieteenheden van het Oekraïense leger gingen vorige maand "offline", vertelden twee bronnen die bekend waren met de storing aan CNN.
Temidden van de groeiende angst dat Oekraïense troepen de toegang tot de Starlink-internetservice van Elon Musk zouden kunnen verliezen.

De satellieten, gemaakt door Musk's bedrijf SpaceX, hebben essentiële toegang tot communicatie geboden aan het Oekraïense leger, waardoor het online kan blijven ondanks internet- en telefoonstoringen.

De stroomstoringen begonnen op 24 oktober en werden beschreven als een "groot probleem" voor het Oekraïense leger.

Een bron zei dat de terminals waren "losgekoppeld" vanwege "gebrek aan financiering".
Dit betrof 1.300 satellietterminals die Oekraïne in maart van een Brits bedrijf kocht.

SpaceX liet in september in een brief naar het Pentagon weten dat het het Starlink in Oekraïne niet langer zou kunnen financieren.

Het beweerde dat het $ 100 miljoen aan dit project had uitgegeven en vroeg de Amerikaanse regering om de financiering over te nemen.

Kort daarna beweerde Musk echter dat hij "de overheid van Oekraïne gewoon gratis zou blijven ondersteunen".

Er wordt gezegd dat desondanks de onderhandelingen over financiering doorgaan tussen Space X en het Amerikaanse ministerie van defensie.

Een woordvoerder van het Pentagon bevestigde dat dit het geval was.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 16:25

Musk is compleet geniaal en gestoord .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 16:28

En stiekem pro Russisch heb ik de indruk. :=
Als meer geld niet meer bevredigt komt meer macht om de hoek kijken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 16:35

Babootje schreef:

Hij heeft een tijdje terug rare voorstellen gedaan hoe vrede te krijgen in Oekraïne. Raar want daar gaat Zelensky over met zijn regering, dus iedereen was stom verbaasd en hij had ook hierover met Poetin gesproken. Sindsdien is hij gaan draai konten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 16:38

WarMonitor meldt
Oekraïense troepen hebben met precisieaanvallen een Russische gemobiliseerde basis nabij het busstation van Cherson aangevallen.
-------

Reminder dat Russische troepen er niet in zijn geslaagd om zelfs maar 1 HIMARS-installatie te vinden en te vernietigen.
Elk exemplaar dat aan het Oekraïense leger is gegeven, blijft efficiënt en zonder schade opereren.

---

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 16:40

pien_2010 schreef:
Babootje schreef:

Hij heeft een tijdje terug rare voorstellen gedaan hoe vrede te krijgen in Oekraïne. Raar want daar gaat Zelensky over met zijn regering, dus iedereen was stom verbaasd en hij had ook hierover met Poetin gesproken. Sindsdien is hij gaan draai konten.

Zelenski is er duidelijk genoeg over
Bron De Telegraaf

Zelenski herhaalt: ’Vrede mogelijk, maar Russen moeten weg’

De Oekraïense president Zelenski heeft via Telegram nog maar eens herhaald dat er wat hem betreft maar één weg naar vrede is. "Rusland moet de VN-charter erkennen, de integriteit van het Oekraïense grondgebied erkennen, het Oekraïense volk respecteren, de schuldigen aan oorlogsmisdaden moeten worden gestraft en de schade moet worden gecompenseerd", zei hij.
Zelenski houdt daarbij de 'oude grenzen' van Oekraïne aan, dus met de Donbas en de Krim.
Hij benadrukte nog maar eens dat er nog altijd hevig wordt gevochten in de Donetsk-regio. "Rusland heeft ongeveer evenveel munitie gebruikt en levens verloren als in twee Tsjetsjeense oorlogen samen."

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 16:41

Aldus de Britten:

Russen krijgen training honderdduizenden rekruten niet rond'

De 300.000 Russische manschappen die na de 'gedeeltelijke mobilisatie' van Vladimir Poetin naar het front zijn gestuurd, staan daar goeddeels ongetraind. En dat gaat volgens Britse waarnemers van het ministerie van Defensie niet beter worden, want er komen nog eens 120.000 rekruten uit de normale dienstplicht aan. En die moeten ook worden getraind.

Niet alleen zijn er (te) veel soldaten die nog training nodig hebben, de ervaren trainers zijn vaak al naar het front gestuurd om te vechten. Een aantal van hen is daar gesneuveld.

De Russen zijn voor training nu uitgeweken naar het bevriende Wit-Rusland.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 16:51

Bedankt Babootje voor al je updates vandaag. Ik heb het te druk met koken om up te daten (norgen etentje en vandaag 2 brood gebakken).
Zelensky is zeer duidelijk, klopt en hij heeft al aangegeven als de oorlog voorbij is dan gaat hij in de Krim aan het strand vakantie vieren (hahahaha) met zijn familie.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 17:19

Ondertussen wordt er in Polen geschiedenis geschreven door het eerste congres van volksvertegenwoordigers van Rusland.

Citaat:
Parlementsleden en andere voormalige gekozen leiders van Rusland die verenigd zijn in hun verzet tegen Poetin, steun voor de soevereiniteit van Oekraïne en verlangen naar democratie.

Hun doel is om Putin te vervangen door een democratisch bewind.
https://twitter.com/officejjsmart/statu ... 5166814208

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 18:17

Dat is nogal wat zeg, zo op de foto te durven. Als je weet wat er normaal gesproken gebeurt met tegenstanders van Poetin zelfs als ze al niet zo uitgesproken zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 18:21

irmaz schreef:
Ondertussen wordt er in Polen geschiedenis geschreven door het eerste congres van volksvertegenwoordigers van Rusland.

Citaat:
Parlementsleden en andere voormalige gekozen leiders van Rusland die verenigd zijn in hun verzet tegen Poetin, steun voor de soevereiniteit van Oekraïne en verlangen naar democratie.

Hun doel is om Putin te vervangen door een democratisch bewind.
https://twitter.com/officejjsmart/statu ... 5166814208

Dit vind ik iets heel groot en ook heel dapper!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 19:14

Ik vind het ook een hele mooie ontwikkeling, nu maar hopen dat ze snel veel aanhang genereren vooral van degenen die Rusland ontvlucht zijn voor de mobilisatie :j

Ik heb dat bericht mbt Starlink proberen uit te zoeken maar ik kan alleen het incident van een paar weken geleden vinden. Elon Musk heeft toen uiteindelijk toegezegd dat hij het verschil zelf wel zou bijpassen. Mede als gevolg daarvan heeft de VS toen toegezegd om ook een andere verbinding voor het Ukraïnse leger te gaan verzorgen. Ik snap eigenlijk niet waar het huidige bericht over de haperingen van Starlink vandaan komt, er wordt op Twitter helemaal geen melding van gemaakt :?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 19:16

Ik ben ook heel benieuwd naar wat het gaat opleveren :)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 19:17

Nog wat vuurwerk in Rusland:
Citaat:
Een spoortrein met brandstof, klaargemaakt voor levering aan de Russen in Oekraïne, is 's nachts in Jekaterinenburg opgeblazen.

De nationale beweging van het Legioen 'Vrijheid van Rusland' nam de verantwoordelijkheid.
https://twitter.com/Flash_news_ua/statu ... 9495881728

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 19:48

irmaz schreef:
Ik vind het ook een hele mooie ontwikkeling, nu maar hopen dat ze snel veel aanhang genereren vooral van degenen die Rusland ontvlucht zijn voor de mobilisatie :j

Ik heb dat bericht mbt Starlink proberen uit te zoeken maar ik kan alleen het incident van een paar weken geleden vinden. Elon Musk heeft toen uiteindelijk toegezegd dat hij het verschil zelf wel zou bijpassen. Mede als gevolg daarvan heeft de VS toen toegezegd om ook een andere verbinding voor het Ukraïnse leger te gaan verzorgen. Ik snap eigenlijk niet waar het huidige bericht over de haperingen van Starlink vandaan komt, er wordt op Twitter helemaal geen melding van gemaakt :?

Precies. Ik begrijp het ook niet waar dit vandaan komt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 20:28

Off topic. Is er iemand hier die verstand heeft van en voor mij wil uitzoeken of een bepaald vliegtuig is geland. Zo ja dan krijg je pb met wat ik zoek. Ben een beetje ongerust over een kind van mij.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 20:34

Stuur maar door Pien, mijn lief werkt(e) in de reisbranche en regelmatig met actuele (online) vliegschema's.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 20:39

Je hebt pb!

Later, ik heb net bericht. Ze zijn veilig aangekomen. Opgelucht!!!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 22:43

Fijn Pien!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 13:42

Ik kwam zojuist per ongeluk op een pro-Russisch (onzin) account en deze tweet wil ik jullie niet onthouden, om een beetje een beeld te geven wat er uit die hoek geroepen wordt.
Ik neem aan dat dit een halloween nabrander is:
Citaat:
NAVO-leden hebben Oekraïne van bloed in blik voorzien voor de strijdkrachten van Oekraïne. Het was besmet met hiv en hepatitis. Dit bedreigt het land met een epidemie van dodelijke ziekten.

Maar de vijanden zijn nog steeds 'Moskovieten'.

Het 'bloed in blik' is geen vertaal dingetje, de echte tekst was 'canned blood'. Ik vraag me dan af, wat gaan Ukraïners in hemelsnaam doen met ingeblikt bloed? >;) }> 8)7

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 13:50

Ik kan me best voorstellen dat er bloed heen gaat voor bloedtransfusies. Maar dat is in de regel goed gecontroleerd bloed.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:12

Babootje schreef:
Ik kan me best voorstellen dat er bloed heen gaat voor bloedtransfusies. Maar dat is in de regel goed gecontroleerd bloed.

Uiteraard, dat lijkt mij ook.
Sowieso is het een idiote tweet met claims die niet te controleren zijn en inhoud die totaal onlogisch is, geschreven door een partij die de laatste is die deze informatie zou hebben als het waar zou zijn en dus heel hoog scoort op de schaal van 'fake'

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:14

Las vanochtend een tweet dat terwijl Scholz bij Xi op bezoek was, China een waarschuwing naar Rusland heeft gestuurd mbt het eventueel gebruik van nucleaire wapens. Sorry, ik ben de bron daarvan kwijt. Misschien heeft iemand daar iets van gezien?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 14:17

Nog even over het bericht van gisteren van de Starlinks die niet zouden werken:
Citaat:
Volgens CNN zijn 1,3 duizend Starlink-terminals van de 25K in UA uitgeschakeld. Arestovych bevestigde dat sommige terminals zijn losgekoppeld om redenen die niet kunnen worden bekendgemaakt (niet om financiële redenen zoals aangegeven door CNN).

De niet bekend gemaakte reden is vermoedelijk dat er een aantal Starlinks buitgemaakt zijn door het Russische leger. https://twitter.com/SmartUACat/status/1 ... 5071281152