Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:22

Cer schreef:
Nou ik weet wel dat minder autorijden voor mij veel makkelijker is dan mn appartement van het gas af... Dus die leefstijl aanpassen gaat zomaar niet zeg maar... :)
spenk schreef:
Ik doel op je verwarming wat lager zetten zodat we fors minder gas nodig zijn :)

Oh ik dacht dat je het over zonnepanelen had enzo.. dat is niet voor iedereen heel makkelijk zeg maar :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:24

Ons stroomnet kan prima meer energie aan, maar dat zul je wel moeten verdelen over heel Nederland, dus niet alle windmolens in Zeeland plaatsen en al die stroom naar Limburg willen verplaatsen, om maar een voorbeeld te noemen. Dat werkt niet. Het wordt tijd dat er wat minder weerstand komt tegen windmolen, en er gewoon naast elke stad, in de buurt van industrie-terreinen, een paar windmolens komen te staan.
En ze mogen de grootverbruikers wel eens aanpakken. Die data-centers bijvoorbeeld, daar kunnen ze toch zeker wel een betere plek voor vinden dan in het overvolle Nederland :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:24

Dat zou nog beter zijn maar niet voor iedereen haalbaar nee. Maar de oproepen zet je verwarming lager en douche minder lang kan iedereen doen lijkt me zo :)

Extra vest aan ipv je huis naar 21/22 graden opstoken en in 5 minuten douchen ipv 20.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:26

Begin vorige week was er een heel stuk op tv en daarin zeiden ze juist dat het netwerk het niet meer aankan.
Niet alleen in Zeeland staan er een hoop molens, al eens in de kop van Noord Holland gekeken?
En ja die data centra, ze bouwen gewoon weer een nieuwe erbij

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:28

https://www.ed.nl/eindhoven/poetin-dwar ... ~a68a2e46/
en dit is ook te doen volgens deze hoogleraar.

Van windmolens snap ik de weerstand, daar is Nederland te druk bevolkt voor.
Je moet er maar eens dichtbij wonen... ;(

Maar zonnepanelen kunnen op zoveel meer plaatsen, nee niet op de weides, daar moet graan staan.
Maar zoveel daken nog leeg.
En daar waar alles beton is kan het ook.

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:29

Er zijn afgelopen jaar al enorm veel mensen die de verwarming lager hebben staan. En niet van 21 naar 19, maar van 19 naar gewoon maar uit laten of heel af en toe naar 19 graden als het te koud is. Omdat het al niet meer te betalen was. Laat staan nu.

Zonnepanelen wilde ik jaren geleden al, maar niet toegestaan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:32

MyWishMax schreef:
Er zijn afgelopen jaar al enorm veel mensen die de verwarming lager hebben staan. En niet van 21 naar 19, maar van 19 naar gewoon maar uit laten of heel af en toe naar 19 graden als het te koud is. Omdat het al niet meer te betalen was. Laat staan nu.

Ik ben blij dat het weer mooi weer is en dat we zon hebben.
Nu hebben we weer de zon in de woonkamer vanaf een uur of 2 tot dat deze onder gaat. Hierop kunnen we de temp in huis goedhouden zonder al te veel te stoken.

Ik gok dat hier op het pand panelen ook niet zijn toegestaan. Iemand wilde een laadpaal voor zijn elektrische auto maar is door de VVE ook afgewezen. Maar gok mede doordat degene eiste dat de VVE deze betaalde (schijnt naar zijn zeggen te moeten bij een x aantal huizen)?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:33

DuoPenotti schreef:
https://www.ed.nl/eindhoven/poetin-dwar ... ~a68a2e46/
en dit is ook te doen volgens deze hoogleraar.

Van windmolens snap ik de weerstand, daar is Nederland te druk bevolkt voor.
Je moet er maar eens dichtbij wonen... ;(

Maar zonnepanelen kunnen op zoveel meer plaatsen, nee niet op de weides, daar moet graan staan.
Maar zoveel daken nog leeg.
En daar waar alles beton is kan het ook.

[ Afbeelding ]

Kijk, prima optie om parkeerplaatsen van zonnepanelen te voorzien. Volop zon en de auto's mooi in de schaduw, win-win.

Zonnepanelen op weilanden heb ik nooit gesnapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:33

MyWishMax schreef:

Nou als ik reacties lees van mensen hebben veel hem nog altijd op 20/22 graden. Dus er zijn nog genoeg mensen die dat wel kunnen doen.

Hier op 17 overdag als ik werk en savonds even 19. Het is maar net wat je jezelf aanwendt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:35

Mijn verwarming staat al lang laag, en lang douchen doe ik ook niet... douchen kan binnenkort nog kouder want electrische infrarood straler erbij.. en inderdaad gelukkig wordt t voorjaar/zomer..
Zonnepanelen in mijn VVE gaat niet, warmtepomp in mn appartement al helemaal niet.. :')
Electrische auto is nog te duur

Zonnepanelen op daken... ik las dat mijn gemeente alle gemeentedaken (lage gebouwen) van groen wil voorzien, dat vond ik wel een mooi plan... dus misschien zonnepanelen op hogere daken..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:35

Nou als ik de jeugd op internet bezig zie, snapchat enzo, alles moet gefilmd en gedeeld en al die data wordt opgeslagen. Ook daar zouden we veel zuiniger kunnen zijn.
Ik vind het maar een naar idee dat we blijkbaar naar moeilijke tijden gaan. We leefden blijkbaar bij de gratie van meewerkend Rusland.. er worden nu dusdanig grote stappen gezet, daar kan je zo snel toch helemaal niet op anticiperen dmv verduurzaming?
Al die huizen in al die vele dorpen steden en gehuchten, hoe dan..
En alles en iedereen compenseren, gewoon onmogelijk.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:36

Het hangt ook wel een beetje van je huis af.
Mijn moeder woont in een senioren flat met blokverwarming. Het is daar echt met heel veel moeite binnen op 19 graden te krijgen. En dat zijn nieuwe gerenoveerde flats.
Terwijl het hier thuis binnen 3 tellen warm te stoken is bij wijze van spreken.

Warmte pomp is hier ook geen optie idd.

Marigold. Vergeet niet dat die generatie compleet afhankelijk gemaakt is van mobiele telefoons, internet. Alleen al voor de middelbare school kunnen ze niet meer zonder.
Dan heb ik het niet over alles filmen, snapchat etc

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:39

En er zijn al heel veel mensen die hem niet eens overdag op 17 graden zetten. Dat kan je ook nog lager zetten. Er is geen aanwennen als je het niet kan betalen. Ik kan hem niet op 17 graden laten staan, dan wordt er nog steeds gestookt. Dus staat op 15 graden en af en toe even naar de 19. Geen kwestie van aanwennen, maar geen andere optie hebben. Kost wel meer medicatie, dat dan weer wel.

Dus die groep die hem al uit heeft staan grootste gedeelte van de tijd en af en toe maar aanzet moet je er wel aftrekken van jouw redenatie over de hoeveelheid gas.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:40

Marigold schreef:
Nou als ik de jeugd op internet bezig zie, snapchat enzo, alles moet gefilmd en gedeeld en al die data wordt opgeslagen. Ook daar zouden we veel zuiniger kunnen zijn.
Ik vind het maar een naar idee dat we blijkbaar naar moeilijke tijden gaan. We leefden blijkbaar bij de gratie van meewerkend Rusland.. er worden nu dusdanig grote stappen gezet, daar kan je zo snel toch helemaal niet op anticiperen dmv verduurzaming?
Al die huizen in al die vele dorpen steden en gehuchten, hoe dan..
En alles en iedereen compenseren, gewoon onmogelijk.

We leven bij de gratie van meewerkend Rusland, jij studeert drama :D?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:40

Ik sta elke keer te kijken van dit topic hoe groot die kloof is tussen arm en rijk in NL, ik dacht altijd dat die kloof kleiner was := de dingen waar jullie je zorgen over maken heb ik niet eens :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:42

Bij 17 slaat hij hier niet aan dat is de standaard temperatuur :) we hebben het huis goed geïsoleerd en daar in geïnvesteerd.

En doen het overigens ook niet omdat we het niet zouden kunnen betalen. Dat is geen probleem. Maar omdat we het niet nodig vinden.

We zullen in oplossingen moeten denken en niet wat allemaal niet kan.

Als de grote groep die wel flink stookt dat nu minder doet dan draagt het alweer bij. Bij niks doen helpt het sowieso niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-22 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

@Telpeva: Bedoel je dan arm of rijk?

nikkel

Zonnepanelen en 18 graden helpt hier al meer dan behoorlijk. De prijsstijgingen kan je daarmee niet ongedaan maken, maar het blijft wel leefbaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:44

kiki1976 schreef:
Begin vorige week was er een heel stuk op tv en daarin zeiden ze juist dat het netwerk het niet meer aankan.
Niet alleen in Zeeland staan er een hoop molens, al eens in de kop van Noord Holland gekeken?
En ja die data centra, ze bouwen gewoon weer een nieuwe erbij

Langs de hele kust staan er inderdaad behoorlijk veel, maar in het binnenland veel en veel minder. Dan krijg je in verschillende regio's héél veel stroom in een keer, en in andere regio's juist heel weinig. Dat zou gewoon beter verdeeld moeten worden. Als ik uit het raam kijk zie ik een groot windmolenpark, net over de Duitse grens. En hier in Limburg stonden er een paar jaar geleden in de hele provincie maar acht := Ze zijn nu wat aan het bijbouwen gelukkig, maar wij hebben hier meer dan genoeg plek op het netwerk voor windenergie. Iets beter verdelen zou veel schelen.
Daarnaast; als je windmolens in de buurt van energiecentrales zet, daar is het netwerk al lang aangepast op veel stroom, dus kun je het zo aansluiten.
Als we meer stroom nodig hebben dan moet er sowieso hier en daar nieuwe kabel worden getrokken, of die kabel nu naar een windmolenpark of een nieuwe biomassa centrale zou gaan.

Meer zonnepanelen in de steden ben ik ook voorstander van :j Sowieso, hoe dichter bij de gebruiker, hoe minder ver zo'n stroom getransporteerd hoeft te worden.

In Engeland werken ze met een variabel tarief dat gedurende de dag aangepast wordt naarmate er meer of minder duurzame energie is. Het is zelfs wel eens voorgekomen dat er té veel wind- en zonne-energie was, en mensen geld terug kregen om stroom te gebruiken of hun elektrische auto te laden. Dat is nog eens een mooie manier om het grid te balanceren :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:45

_San87_ schreef:
[
Het zal even broekriem aanhalen zijn, maar we kunnen zonder Russisch gas. Rusland niet zonder onze betaling voor dat Russische gas.

Dan koopt China het wel van Rusland denk je niet? Die verhandelen 't dan weer met winst door.
Deden ze ook met producten uit Birma/Myanmar waar Amerika een boycot op had, die kocht China goedkoop op en verkocht ze met winst aan Amerika.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 09:49

Hier staat de verwarming op 19,5. Ten minste, de "officiële meter" wijkt 1-1,5 graad af van 4 verschillende andere thermometers in de woonkamer. Officiële meter op 19,5 = ongeveer 18 graden op de overige meters.

Prima voor als je bezig bent of onder een dekbed zit op de bank, maar voor achter de laptop stil zitten, heb ik een petroleum kachel die ik dan op 20,5 zet. Anders ben ik binnen enkele uren versteend.

Als ik van huis ben, of snachts staat de verwarming op 16,5.

Ik weiger de kachel lager te zetten, heb geen zin om dagelijks kou te moeten lijden.

Gelukkig heb ik een vast contract tot juni 2023 als Oxxio niet failliet gaat, dus merk ik nog weinig van de gestegen kosten.

Zonnepanelen komen misschien in de toekomst, maar warmtepomp zie ik niet zitten. Zal uiteindelijk wél moeten, maar ik blijf zo lang als mogelijk gewoon op gas koken en verwarmen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:51

Spenk schreef:
Dat zou nog beter zijn maar niet voor iedereen haalbaar nee. Maar de oproepen zet je verwarming lager en douche minder lang kan iedereen doen lijkt me zo :)

Extra vest aan ipv je huis naar 21/22 graden opstoken en in 5 minuten douchen ipv 20.

Dat zou slecht zijn voor mijn gewrichten en mijn astma. Ik ben gebaat bij warmere temperaturen. Al heb ik mijn verwarming nu wel van 21 naar 20,5 gezet, maar mijn astmamedicatie is verdubbeld en met slechts 18 fysiobeurten per jaar kom ik ook te kort.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:52

elnienjo schreef:
_San87_ schreef:
[
Het zal even broekriem aanhalen zijn, maar we kunnen zonder Russisch gas. Rusland niet zonder onze betaling voor dat Russische gas.

Dan koopt China het wel van Rusland denk je niet? Die verhandelen 't dan weer met winst door.
Deden ze ook met producten uit Birma/Myanmar waar Amerika een boycot op had, die kocht China goedkoop op en verkocht ze met winst aan Amerika.

Die afname is niet zo groot als Europa. Maar wie weet. Dan verkopen ze het gas aan China.

Als wij ondertussen andere bronnen aangeboord hebben, gas uit Nederland, Noorwegen, Amerika, kerncentrales, investeren in renewables, dan hebben we ook dat gas uit China niet nodig.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:57

Cer schreef:
@Telpeva: Bedoel je dan arm of rijk?

Zaken als de keuze hebben om een verwarming van 21 naar 19 te zetten, de keuze om met een auto x route af te leggen vs diezelfde route met het ov. Ik zie dat als luxe, rijkdom als je de keuze hebt, of jaren nooit die keuze hebt hoeven maken omdat je 'gewoon' de meest comfortabele keuze sowieso al kan betalen. Ik heb zelf niet eens een auto, nooit kunnen betalen ook, mijn werk heb ik moeten opzeggen omdat ik er niet meer geraak en ik heb lokaal op loopafstand werk moeten zoeken. Met het ov reizen heb ik afgelopen 2 jaar 2x kunnen doen omdat dat zo duur is, ik kom amper mijn woonplaats nog uit. Mijn verwarming kan niet van 21 naar 19, want hij staat al standaard op 17, en ik maak mij zodanig zorgen om mijn financiele situatie dat ik overweeg om hem op 16 te gaan zetten.
Arm en rijk waren wellicht niet de juiste woorden, want ik denk dat het eerder zou moeten gaan over arm, modaal, en rijk. Maar zelfs tussen arm en modaal zit in mijn ogen al een behoorlijke kloof.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:58

In het uiterste geval, gaat Alle handel, die vroeger met Europa gedaan werd via China. China is in alle gevallen de lachende derde, totdat de economie hier instort. Dan hebben zij ook een probleem.

Op de redelijk korte termijn, komt er een groter probleem aan: dat van de wereldwijde voedsel voorziening.