Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Animal

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 19:42

Toen een vriend en oud klasgenoot van mij een maand vermist werd (later helaas dood teruggevonden), schreef Vrijland ook dat hij waarschijnlijl helemaal niet bestond.
https://www.martinvrijland.nl/nieuws-an ... vermoeden/

Zelfs na contact per email waarbij ik hem foto's en bewegende beelden van hem en mij opgestuurd had, bleef hij op zijn website zijn standpunt volhouden.

Raar figuur..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 19:48

Animal schreef:
Toen een vriend en oud klasgenoot van mij een maand vermist werd (later helaas dood teruggevonden), schreef Vrijland ook dat hij waarschijnlijl helemaal niet bestond.
https://www.martinvrijland.nl/nieuws-an ... vermoeden/

Zelfs na contact per email waarbij ik hem foto's en bewegende beelden van hem en mij opgestuurd had, bleef hij op zijn website zijn standpunt volhouden.

Raar figuur..

:n :oo wat erg.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 19:54

Misschien moeten we mensen als Willem Engel gewoon negeren en geen podium geven.
Als ze aandacht krijgen, worden ze pas gevaarlijk.
Tot die tijd zijn het de dorpsgekken van vroeger.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 19:54

Boras schreef:
Misschien moeten we zulke mensen gewoon negeren en geen podium geven.

_/-\o_
Dat denk ik dus ook.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 20:29

Sansevieria schreef:
Boras schreef:
Misschien moeten we zulke mensen gewoon negeren en geen podium geven.

_/-\o_
Dat denk ik dus ook.
.

Eens! Daarom praat ik er nooit over.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 21:52

ik lees al een tijdje mee bij jullie.

Maar als ik na zo'n ramp een lichaam in mijn tuin zou vinden zou dat wel erg dubbel gevoel hebben. aan de ene kant vreselijk en aan de andere kant wel een fijn gevoel omdat je dan het lichaam aan de familie terug kan geven. veel mensen zullen na zo iets ook niet meer terug gevonden worden denk ik.

Hadden jullie dat nieuws bericht gezien van een Poolse man op een bootje ( volgens mij op de Maas??) die niet gered wilde worden?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:13

Sansevieria schreef:
Nee, zulke grappen zijn ook ongepast.
Dommigheid of goedkoop even over de rug van iemand anders de blitz maken :?
Hoe dan ook smakeloos.

Ik heb medelijden met al die mensen die nu de lichamen van de overledenen moeten bergen, en nog veel meer met zo een kind die dat aantreft :(:)

Gek genoeg word je daar heel snel hard in. Mijn vriend heeft gisteren twee lichamen gevonden, maar heeft er vrij weinig last van. Zodra hij klaar is met werken, is het onderwerp afgesloten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:15

Destination, je vriend is professioneel hulpverlener? Want die hebben over het algemeen goede begeleiding na trauma’s.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:15

Ik zit nu het nieuws terug te kijken. Beelden van Pepinster, de zwaarst getroffen gemeenschap in België. Ik blijf het onwerkelijk vinden om die ravage te zien. In Duitsland zijn al meer dan 160 dodelijke slachtoffers gevallen en er worden nog 170 mensen vermist.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:17

bigone schreef:
Destination, je vriend is professioneel hulpverlener? Want die hebben over het algemeen goede begeleiding na trauma’s.

Hij is er als vrijwilliger met de brandweer, maar doet dit soort vrijwilligerswerk onderhand al meer dan 10 jaar. Echt begeleiding is er op het moment niet, omdat er zo veel mensen met trauma’s zijn. Ze hebben het er als collega’s over en that’s it. Maar dat is over het algemeen ook voldoende. Zoals ik al zei, je wordt er hard in.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:32

Het kan hard lijken maar onderschat niet het praten onder elkaar met collega’s, ook dat is verwerking en kunnen ze door. Ik heb twee maal een fataal ongeluk als ehbo er meegemaakt en toen was er nog geen opvang. EHBO had ik gehaald als privé persoon, dacht dat het van pas kon komen met paard hobbelende kinderen maar was wel even een graad erger wat ik voor de voeten kreeg.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:40

pien_2010 schreef:
Citaat:
Nou, ik ben echt van de zwarte humor en kan er behoorlijk stevig in gaan, maar je moet weten wat wel of niet kan, wanneer wel of niet en waar wel of niet.

En ik vind absoluut dat men tegenwoordig een te teer zieltje heeft, korte teentjes etc. Maar soms is het gewoon echt niet oke.

De enige die grapjes mogen maken zijn die gene die het onheil geraakt heeft. Dat kan heel verfrissend zijn, want het niet slachtoffer kijkt dan geschokt bv voordat hij ook lacht.
Maar iemand die geen slachtoffer is mag hier absoluut geen grapjes overmaken.

Ik vind dit lastig. Humor is óok een manier om met het leven en ellende om te gaan. Zolang het niet uitlachen wordt, maar die grens is soms heel moeilijk. Sowieso is dit moeilijk. Wie kwets je en is het dat waard? Maar ik zie juist soms de mensen die er middenin zitten er het hardst mee lachen omdat die denken ‘ wat moet je anders?’ Veel stand up comedians hebben daar wel een idee over en bij sommige die erover vertelden was er juist zoveel respect, en ook duidelijk dat die zich heel goed geïnformeerd hadden, daar heb ik dan meestal geen moeite mee. Maar plat uitlachen nee.

Zo ben ik wel eens naar een show geweest waar de beste man een heel draadje had tegen ‘roste mensen’. Ik weet het compleet niet te vergelijken met dit onderwerp. Maar ik ben hier als kind en puber wel vaak mee gepest en voor buitengesloten. Ik zat op de eerste rij en ik kon zien dat hij me heel goed in de gaten had en keek hoe het landde. Ik heb er zo moeten om lachen. Want juist zijn grappen waren echt een protest tegen dit soort dwaze vooroordelen. Snap je? Mijn uitleg is wazig :’)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:41

Heftig Destination en Bigone, later kan ineens de klap komen inderdaad.
Laatst bijgewerkt door amber15 op 11-07-25 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:43

Als vrijwilliger van een hulpinstantie zoals de brandweer of Reddingsbrigade daar maak je soms vrij heftige dingen mee. Daar moet je echt wel tegen kunnen denk ik.

Ik heb jaren bij de reddingsbrigade gezeten en vrij heftige dingen meegemaakt. Waarbij we de evaluatie vaak met alle betrokken hulpverlener s deden. Sommige collega's hielden er echt trauma's aan over. En tegen zulke incidenten moet je maar net tegen kunnen. :(:)
Ik heb er nooit last van ervaren gelukkig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:53

Citaat:
Maar ik zie juist soms de mensen die er middenin zitten er het hardst mee lachen omdat die denken ‘ wat moet je anders?’

Dat is precies wat ik schrijf poes. Zelf ooit ook gedaan in een behoorlijk verdrietige dramatische toestand die MIJ overkwam.
Mensen waren eerst geschokt dat ik in die situatie dat grapje kon maken, en toen moesten ze ook vreselijk mee lachen. MAAR de buitenstaanders/ hulpverleners hadden dat zelfde grapje absoluut niet kunnen maken. Dat moet je aanvoelen en kunnen begrijpen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 22:55

Dat is inderdaad het verschil wat ik aan gaf, wanneer je bij een organisatie bent word er of met collega’s onderling gepraat maar als individu had je dat toen niet, nu krijgt men gelukkig slachtofferhulp aangeboden en dat is soms maar goed ook. Ik heb het wel een plekje gegeven maar dat heeft even geduurd. Ik kan naar de meest heftige bloederige zaken op tv kijken maar wanneer je er ineens in het echie bij komt, als eerste en met ehbo op zak, poeh . Is toch andere koek maar zou het direct weer doen hoor.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 23:00

Het is ook maar net of je het verwacht of niet. Mijn vriend weet wat hem te wachten staat en heeft handvaten om er mee om te gaan. Een private vrijwilliger die een deur open trekt, heeft wellicht niet in zijn achterhoofd dat er ook een lichaam achter de deur kan liggen. Die private vrijwilliger heeft misschien nog nooit eerder een dood lichaam gezien of kent diegene. Misschien waren ze buren of zijn ze samen opgegroeid. Als semi-professionele vrijwilliger sta je toch iets neutraler in het gebeuren en iets steviger in je schoenen. Desalniettemin zien ook zij verschrikkelijke dingen. Gisteren hebben brandweerlieden een compleet gezien gevonden in een auto in een garage ;( Ze wilden waarschijnlijk het water nog snel ontvluchten, waren helaas te laat en zijn verdronken. Dan kun je nog zo goed voorbereid zijn, zoiets vergeet je niet snel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 23:07

Klopt en ik had wel vaker doden gezien maar niet dat ze onder mijn handen stierven, ook al waren het vreemden. En klopt helemaal wat je zegt, je denkt even snel een boodschap te doen en ipv daarvan ben je aan het reanimeren. Dat is inderdaad het verschil, je verwacht het niet en de profs hebben wel door wat ze kunnen verwachten. En ik zou niet graag in hun schoenen staan, diep respect.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 23:28

Dat gezin, wat afschuwelijk.. |(

Voor mensen als jij heb ik ook diep respect, Bigone.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 00:21

pien_2010 schreef:
Citaat:
Maar ik zie juist soms de mensen die er middenin zitten er het hardst mee lachen omdat die denken ‘ wat moet je anders?’

Dat is precies wat ik schrijf poes. Zelf ooit ook gedaan in een behoorlijk verdrietige dramatische toestand die MIJ overkwam.
Mensen waren eerst geschokt dat ik in die situatie dat grapje kon maken, en toen moesten ze ook vreselijk mee lachen. MAAR de buitenstaanders/ hulpverleners hadden dat zelfde grapje absoluut niet kunnen maken. Dat moet je aanvoelen en kunnen begrijpen.

Ik bedoelde juist dat een ander erover grapt en dat dan de ‘slachtoffers’ er het hardst mee lachten. Maar ik ben het met je eens dat het heel erg moeilijk blijft.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 07:58

Ik heb ook als professioneel hulpverlener gewerkt, maar helaas door beroepsgerelateerde ptss uitgevallen, hoe ironisch, maar het verschil vond ik dat je als hulpverlener bedacht bent op het feit dat zulke dingen kunnen gebeuren als je aan het werk bent. Voor mij was mijn uniform ook een soort ‘pantser’ (tot op zekere hoogte). Je trekt je uniform aan en weet dat er vanaf dat moment zaken kunnen gebeuren die niet al te fraai zijn zullen we maar zeggen. Als je als burger ergens ineens mee geconfronteerd wordt ben je daar totaal niet op bedacht. Dat was voor mij ook de reden om me nooit aan te melden voor de organisaties voor reanimaties etc. Thuis is mijn veilige omgeving en daar ‘horen’ geen nare zaken bij.

Oh, ik zie nu dat Bigone hetzelfde zei. Mosterd iemand?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 09:07

Herken dit wel vanuit m'n werk bij de dierenambulance, waar een heel groot deel van de tijd je toch bezig bent met kadavers opruimen, vervoeren, etc. Of gewoon echt ellende ziet bij een nog levend dier, wat toch gepaard gaat met een onmacht gevoel en veel verdriet bij eigenaren ook van de niet wilde dieren waar je mee werkt. Daar kon ik tijdens het werk dus best goed mee om gaan - moet ook wel als je vaak als eerste ter plaatse bent en op de wagen rijdt om ook dode dieren op te halen.

Maar zo heb ik afgelopen week regelmatig zitten huilen om de ellendige foto's en filmpjes die voorbij kwamen van de dieren in nood. Als ik daadwerkelijk zelf daar aanwezig was geweest, had ik dat 'uit' kunnen zetten en kunnen helpen. Maar als ik idd zo thuis ben en ermee bezig ben, gaan mijn hersens er heel anders mee om :j

Bij mensen lijkt het me idd ook enorm heftig, dus ik heb echt zooo onwijs veel respect voor zowel professionele hulpverleners maar ook de mensen erbuiten die zich in nood inzetten om iemand te helpen. Echt knap :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:37

Ik hoop maar dat de verzekeringskwesties ook allemaal soepel en snel gaan verlopen voor al deze zwaar getroffen mensen.

De verzekeringsagenten zijn al op sommige plekken geweest ( in maatpak en met laqué schoentjes :+ )
Ze interviewden mensen die al bezoek gekregen hadden. Ze moesten hun polisnummer en de eigendomsakte voorleggen.
Gaat die man, zich worstelend door de modder en nattigheid in een huis waar de meubels op een hoop gespoeld zijn, op zoek naar de kast waar het mogelijks zou kunnen inliggen...
En hij vond wonder boven wonder nog een aftreksel van wat ooit een deftige akte van eigendom was !
Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen dit geluk zal hebben.

Om 12u hier in het hele land een minuut stilte en alle sirenes aan bij alle hulpdiensten _/-\o_

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:51

Dat zal indrukwekkend zijn Pandora. Ik zag het op het journaal gisteren (canvas 1). Wij zullen zeker in gedachte meedoen om 12 uur!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:55

Pandora2 schreef:
Ik hoop maar dat de verzekeringskwesties ook allemaal soepel en snel gaan verlopen voor al deze zwaar getroffen mensen.

De verzekeringsagenten zijn al op sommige plekken geweest ( in maatpak en met laqué schoentjes :+ )
Ze interviewden mensen die al bezoek gekregen hadden. Ze moesten hun polisnummer en de eigendomsakte voorleggen.
Gaat die man, zich worstelend door de modder en nattigheid in een huis waar de meubels op een hoop gespoeld zijn, op zoek naar de kast waar het mogelijks zou kunnen inliggen...
En hij vond wonder boven wonder nog een aftreksel van wat ooit een deftige akte van eigendom was !
Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen dit geluk zal hebben.

Om 12u hier in het hele land een minuut stilte en alle sirenes aan bij alle hulpdiensten _/-\o_

Echt van de zotte dat sommige verzekeraars dit zo doen, alle gegevens staan in hun computer dus draai daar een kopie uit van de mensen waar je op bezoek gaat.