[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:26

elnienjo schreef:
Citaat:
6. Zijn jullie net zo faliekant tegen de massale import van voedsel zoals jullie tegen de massale export van voedsel zijn? Hoe kijken jullie aan tegen de supermarktschappen die vol staan met koffie, thee, rijst, cacao, bananen, ananas, mango's, meloenen en de voedselhypes in de vorm van quinoa en avocado's?

Het zijn producten die we hier niet kunnen kweken én die we hier massaal gebruiken. Nederlands fruit is alleen maar in de zomermaanden verkrijgbaar (of je moet eenzijdig hardfruit als appels en peren lekker vinden) Ik juich de klimaatverandering toe, hopelijk leidt dat ertoe dat hier in de toekomst ook citrusvruchten en bananen kunnen groeien.

Tot je 25 euro voor een pakje hooi moet betalen, alle paarden maar naar het slachthuis ? Denk toch na.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:37

Electra63 schreef:
fransje23 schreef:
Bedankt voor het delen elnienjo!
Sigrid krijgt nu zeker mijn stem, die kan bruggen bouwen ipv afstanden vergroten!

Precies..... het Briefje van Jan is sowieso altijd bashen. Niveau Dumpert of Geen Stijl :D

Stel dat Geert of Baudet als minister zulke bezoeken of gesprekken moet voeren?

Sterker nog, die kunnen niet eens een goedbetaalde baan krijgen bij een multinational of als wethouder of burgemeester aan de slag.
Terwijl ex-politici altijd snel weer aan de slag kunnen, door hun ervaring en connecties.

Of dit nou perse een goed ding is weet ik niet, al die vriendjespolitiek en baantjes onderling. Eigenlijk is daardoor alles nu GL/VVD/D66/Pvda/CDA. Zowel in bedrijven, de natuursector en gemeentes.

Zou eens tijd worden dat daar wat meer spreiding in kwam i.m.o.

purny

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:42

42% heeft al gestemd

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:42

Gestemd!

En nu zin in de uitslagen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:47

Boras schreef:
Gestemd!

En nu zin in de uitslagen.

De opkomst schijnt hoger te zijn dan 4 jaar geleden. En dan zijn de briefstemmers nog niet meegerekend.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:49

Mooi.
Vanavond een stuk volgen van de uitslagen.

Weet iemand toevallig of dat online live te volgen is?

(Ik kijk geen tv normaal gesproken)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:50

zal vast wel gestreamd worden. Alleen is het zonder Ron Fresen want die heeft corona.
En zonder Herman de Scherman..

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:56

En het cda feest zonder de Jonge.

Femke om 21 u komt ned1 met de exitpoll.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:59

MizzMontana schreef:
En het cda feest zonder de Jonge.

Femke om 21 u komt ned1 met de exitpoll.

Online feestjes hoop ik dan toch....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:59

elnienjo schreef:
Citaat:
6. Zijn jullie net zo faliekant tegen de massale import van voedsel zoals jullie tegen de massale export van voedsel zijn? Hoe kijken jullie aan tegen de supermarktschappen die vol staan met koffie, thee, rijst, cacao, bananen, ananas, mango's, meloenen en de voedselhypes in de vorm van quinoa en avocado's?

Het zijn producten die we hier niet kunnen kweken én die we hier massaal gebruiken. Nederlands fruit is alleen maar in de zomermaanden verkrijgbaar (of je moet eenzijdig hardfruit als appels en peren lekker vinden) Ik juich de klimaatverandering toe, hopelijk leidt dat ertoe dat hier in de toekomst ook citrusvruchten en bananen kunnen groeien.

Ben het niet altijd met je eens, maar nu wel. Bovendien geloof ik niet in klimaatverandering door de mens, want Nederland had ooit een tropisch klimaat met koraalriffen. Dat we met minder plastic toekunnen geloof ik wel. Maar klimaatverandering kan niet gestopt worden, zeker niet omdat de mens niet de veroorzaker is.
Als ik gewoon terugkijk op wat ik dan als zgn. natuurproblemen heb meegemaakt: zure regen, gat in ozonlaag, stikstofuitstoot, CO2 en broeikasgassen. Dan blijkt het allemaal wel mee te vallen en verzinnen ze steeds weer wat nieuws.
Het betekent niet dat we terugmoeten naar kolen. Het betekent dat we best om ons heen mogen kijken. Maar het betekent ook dat we de economie niet hoeven te stoppen of te beperken en daarmee globalisering prima door kunnen laten gaan. We kunnen ook met globalisering wel duurzamer produceren, denk aan minder wegwerpprodukten of betere kleding.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:01

Citaat:
Citaat:

Overigens zit de wereld ook zo hypocriet in elkaar dat huisvestingssystemen die hier vanuit dierwelzijn niet meer worden toegestaan gewoon worden doorverkocht en geïnstalleerd door Nederlandse bedrijven.
We zijn, of waren, de grootste exporteur van pluimveehouderijsystemen en slachtlijnen ter wereld.

Maar wat is de reden dan dat het wel prima is in andere landen maar niet prima in Nederland? Dat is toch in principe net zo hypocriet?

Ja, dat vraag ik mij dus ook af :)

En vervolgens gaan we wijzen dat hun dierwelzijn minder is dan bij ons :j

Nederlandse bedrijven leveren van alles op het gebied van agrarische techniek aan Azië. Ze weten dat het een groeimarkt is.
Je sector afstemmen en afhankelijk maken van een buitenlandse markt waar je weinig tot geen invloed op hebt maakt kwetsbaar.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:03

fransje23 schreef:
F_Orumster schreef:
Erger: dierenwelzijn in het gedung en het gaat decennia duren voordat ze het met eenzelfde efficientie en dus nog meer dieren de dupe.

Waarom zou dat decennia duren?
De kennis is er, kun je gewoon verkopen.

Dat is wat te simplistisch gesteld, met snel wat koeien en kennis kopen ben je er niet. Er steekt een heel fokprogramma achter. Deels een reden waarom een veehouder niet even opnieuw opstart. Daarnaast ben ik nog niet zo overtuigd dat Chinezen al sterk innovatief zijn, het zijn grotendeels nog steeds volgers. Maar dit is meer op meningen gebaseerd dan feiten, denk ik.

tammiebels schreef:
Maar wat is de reden dan dat het wel prima is in andere landen maar niet prima in Nederland? Dat is toch in principe net zo hypocriet?

We prediken voor dezelfde kerk. Beter onder onze welzijnsnormen in Nederland dan de grens over met andere welzijnsvoorschriften.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 17-03-21 16:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:03

@fransje23: Dankjewel dat je de tijd hebt genomen om alle vragen te beantwoorden. Ik ben blij dat we het niet overal over oneens zijn :)

Het meest verbaasd ben ik over het antwoord op vraag 3 en daarom ben ik wel benieuwd naar de argumentatie die erachter zit.

Onderstaand onderzoek (Nature, 2014) zegt namelijk dat de biodiversiteit gemiddeld genomen 10,5% hoger is op biologische akkers dan op niet-biologische akkers. Dat vind ik niet heel veel beter, uitgaande van van onze akkers die (volgens sommigen/velen) een monocultuur zijn en zelfs geregeld 'doorgespoten' worden. Ik hoor bijvoorbeeld vaak dat onze akkers 'zo dood als een pier zijn'. Dan is 10% meer soorten op een biologisch akker niet bijzonder veel beter. Ik denk zelfs dat het in de verste verte niet in de buurt komt bij de biodiversiteit die er in échte natuur hoort te zijn.

Daar komt dan nog eens bij dat de opbrengsten per hectare gemiddeld 30-35% lager zijn in de biologische landbouw tov intensieve landbouw (WUR). Om dezelfde hoeveelheid voedsel te produceren heb je dus een derde méér grond nodig, terwijl op die grond de biodiversiteit slechts één tiende beter is dan op een niet-biologische akker. Volgens mij gaat dan de totale biodiversiteit eerder achteruit dan vooruit.

Concreet denk ik dat biologische landbouw zeker meer op natuur lijkt dan gangbare landbouw, maar bij lange na niet in de buurt komt van echte natuur. Daarom denk ik dat het beter is voor de aarde om die extra grond die nodig zou zijn voor biologische landbouw juist échte natuur te laten blijven/zijn/worden, waar de biodiversiteit echt kan floreren. En recreatie? Laten wij mensen vooral niet de natuur nog meer verstoren dan we al doen.

Voor de mensen die het interessant vinden: Een voorbeeld wordt geschetst door deze bloggende boer uit de polder. Hij is gangbare akkerbouwer van oa uien. Zijn buurman teelt biologische uien. Wat blijkt? Op het gangbare akker zijn méér kivietsnesten (je weet wel, die prachtige weidevogel *D ) aanwezig, dan op de biologische akker.
https://bloggendeboer.com/2018/09/17/wa ... esticiden/

https://www.nature.com/articles/ncomms5151#ref25
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 17-03-21 16:07, in het totaal 3 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:04

ruitje schreef:
Electra63 schreef:

Precies..... het Briefje van Jan is sowieso altijd bashen. Niveau Dumpert of Geen Stijl :D

Stel dat Geert of Baudet als minister zulke bezoeken of gesprekken moet voeren?

Sterker nog, die kunnen niet eens een goedbetaalde baan krijgen bij een multinational of als wethouder of burgemeester aan de slag.
Terwijl ex-politici altijd snel weer aan de slag kunnen, door hun ervaring en connecties.

Of dit nou perse een goed ding is weet ik niet, al die vriendjespolitiek en baantjes onderling. Eigenlijk is daardoor alles nu GL/VVD/D66/Pvda/CDA. Zowel in bedrijven, de natuursector en gemeentes.

Zou eens tijd worden dat daar wat meer spreiding in kwam i.m.o.

Wat je ook van deze politici vindt, ze zijn vaak goed opgeleid, kunnen goed netwerken en polderen en zijn welbespraakt.

Je kan nu eenmaal niet de schilder, de bakker of de stratemaker uit het niets, wethouder of burgemeester of Lid van de Raad van Bestuur van een Shell of Heineken maken.

Als zij daar interesse of capaciteit voor hebben, was dat al lang boven komen drijven.

Bij nieuwe partijen breekt vaak de pleuris uit omdat er ineens politici nodig zijn en dat dan vaak onervaren mensen zijn in de bestuurskunde of politiek.

Je kan je ook afvragen, waarom capabele of goed opgeleide mensen voor een degelijke politieke partij kiezen en niet voor een PVV bijvoorbeeld?
Waarschijnlijk omdat zij zich realiseren dat je geen bedrijf of gemeente kan leiden, zonder eenheid te kweken of te bewaren i.p.v. haat te zaaien of mensen uit te sluiten.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:04

Wat ik me afvraag; GL en SP hebben volgens mij een aardig overeenkomstig programma maar toch lees ik hier meer over GL dan SP, waarom?

Ik vind het maar lastig. De stemwijzer kun je niks mee want aan elke stelling zitten zoveel haken en ogen en is soms erg interpretatie afhankelijk.

Ik kom nu wel beetje oo GL/SP uit. Maar om boeren te minderen en het vervolgens vol te bouwen met huizen ben ik ook niet zo voor.
Ik snap dat er wat moet veranderen in landbouw/natuur/klimaat maar de manieren die genoemd worden waarop zijn nog niet echt de oplossingen waar ik blij van wordt.

Even een toevoeging op de landbouw discussie; in “onze boerderij” was 2? Jaar terug een boer uit groningen met varkens. Hele stal omgebouwd om een ster hoger te komen in vlees, vervolgens werd het vlees niet meer gekocht omdat het voor de consument te duur werd. Alles afschuiven op boeren vindt ik ook not done. Er zijn zoveel meer oplossingen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:09

germie schreef:
elnienjo schreef:

Ben het niet altijd met je eens, maar nu wel. Bovendien geloof ik niet in klimaatverandering door de mens, want Nederland had ooit een tropisch klimaat met koraalriffen. Dat we met minder plastic toekunnen geloof ik wel. Maar klimaatverandering kan niet gestopt worden, zeker niet omdat de mens niet de veroorzaker is.
Als ik gewoon terugkijk op wat ik dan als zgn. natuurproblemen heb meegemaakt: zure regen, gat in ozonlaag, stikstofuitstoot, CO2 en broeikasgassen. Dan blijkt het allemaal wel mee te vallen en verzinnen ze steeds weer wat nieuws.
Het betekent niet dat we terugmoeten naar kolen. Het betekent dat we best om ons heen mogen kijken. Maar het betekent ook dat we de economie niet hoeven te stoppen of te beperken en daarmee globalisering prima door kunnen laten gaan. We kunnen ook met globalisering wel duurzamer produceren, denk aan minder wegwerpprodukten of betere kleding.

Hoe zou dat toch komen dat die zure regen en het in de ozonlaag verbeterd zijn ?? :D

Jullie willen alleen de voordelen van het klimaat, zoals mango en banaan? Ook de nadelen? Extreme droogte, tropische stormen, maar vooral de stijging van de zeespiegel?

Jullie zijn echt het toppunt van egoïsme.....maar dat verbaasd me ook weer niet n.a.v. jullie berichten op Bokt ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:11

Stijgende hooiprijzen doen ook mee met een warmer klimaat.

Ik heb net gestemd, het was goed geregeld.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:14

Love_Rosie schreef:
Even een toevoeging op de landbouw discussie; in “onze boerderij” was 2? Jaar terug een boer uit groningen met varkens. Hele stal omgebouwd om een ster hoger te komen in vlees, vervolgens werd het vlees niet meer gekocht omdat het voor de consument te duur werd. Alles afschuiven op boeren vindt ik ook not done. Er zijn zoveel meer oplossingen.

Punt is dat mensen toch vaak stemmen vanuit het eigen oogpunt. Dus 'waar heb ik nu behoefte aan'. Een korte termijnvisie maar wel 1 met gevolgen. En ja, de wereld draait niet om 1 persoon. Maar om de zon. :D

Ik pleit ervoor dat producten in de supermarkt een duidelijker herkomstbeeldmerk krijgen. Heb wel eens met een stuk rundvlees in handen gestaan waarbij ik ergens in de hele kleine lettertjes 'herkomst spanje' las. Waarom staat er niet gewoon een vlag op :+

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:17

germie schreef:
bigone schreef:
Germie, wist je dat er door jouw stem het risico bestaat dat je naast aardbevingen ook nog een kerncentrale in je achtertuin krijgt??
Anjali, SGP? Ik vind dat dit soort partijen totaal geen bestaansrecht hebben, die zien alleen een man en vrouw die trouwen als volwaardige mensen, de hele grote groep LHTB ers zijn geen volwaardige groep of moet nog even genezen worden, grof schandaal.

Ja, en normaal zou ik ook niet op deze partij stemmen. Ik heb ook niet op Thierry gestemd, maar op Wybren. Op dit moment is je grondrecht, je vrijheid, je volledig afgenomen en dat moeten we terugkrijgen. Dat gaat voor alles. Dus ja, er is zeker goed over nagedacht. Geen vaccinatiepaspoorten, geen testmaatschappij, normaal reizen, alles open, gewoon het leven van voor 1 maart 2020.
De rest interesseert me op dit moment niet, want ik heb hier elke seconde last van. Je leeft op dit moment niet, maar vegeteert. Als Wybren bij een andere partij gegaan was of zelf een partij had opgericht had hij nog steeds mijn stem gekregen. Ik had ook liever gezien dat hij een eigen partij begonnen was.

SGP is eh eh eh, nogal vrouwonvriendelijk. Behoorlijk ouderwetse opvattingen. De vrijheid van de vrouw om alle functies gelijkwaardig te kunnen vervullen vind ik wel belangrijk. En het maakt mij niet uit of je dan een kleurtje hebt of een andere geaardheid, die vrijheid moeten we hier zeker wel behouden.

Qua voedsel, ja, ik geef eerlijk toe dat ik bij 2 gelijke groenten gewoon de goedkoopste kies. De reden is dat er geen oneindig budget hier is, als alleenstaande heb je het sowieso financieel zwaarder dan als tweeverdieners.
En ik ben blij met rijst, ananas, bananen en meloenen. :D Ik moet er niet aan denken het met spruiten en koolrabi en waspeen te moeten doen. Met als afwisseling dan zeker nog een schorseneer. :+

Je vind de SGP vrouwonvriendelijk maar stemt op FvD? Bijzonder..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:20

Wat ik wel een beetje gek vind is dat ik soms wel het idee krijg dat mensen aangevallen lijken te worden op hun stemkeuze.. we mogen hier toch op zich nog steeds stemmen op wie we willen? Ik vind het alleen maar goed als mensen aangeven waar ze op stemmen en waarom :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:21

Tiepfoudt schreef:
@fransje23: Dankjewel dat je de tijd hebt genomen om alle vragen te beantwoorden. Ik ben blij dat we het niet overal over oneens zijn :)

Het meest verbaasd ben ik over het antwoord op vraag 3 en daarom ben ik wel benieuwd naar de argumentatie die erachter zit.

Onderstaand onderzoek (Nature, 2014) zegt namelijk dat de biodiversiteit gemiddeld genomen 10,5% hoger is op biologische akkers dan op niet-biologische akkers. Dat vind ik niet heel veel beter, uitgaande van van onze akkers die (volgens sommigen/velen) een monocultuur zijn en zelfs geregeld 'doorgespoten' worden. Ik hoor bijvoorbeeld vaak dat onze akkers 'zo dood als een pier zijn'. Dan is 10% meer soorten op een biologisch akker niet bijzonder veel beter. Ik denk zelfs dat het in de verste verte niet in de buurt komt bij de biodiversiteit die er in échte natuur hoort te zijn.

Daar komt dan nog eens bij dat de opbrengsten per hectare gemiddeld 30-35% lager zijn in de biologische landbouw tov intensieve landbouw (WUR). Om dezelfde hoeveelheid voedsel te produceren heb je dus een derde méér grond nodig, terwijl op die grond de biodiversiteit slechts één tiende beter is dan op een niet-biologische akker. Volgens mij gaat dan de totale biodiversiteit eerder achteruit dan vooruit.

Concreet denk ik dat biologische landbouw zeker meer op natuur lijkt dan gangbare landbouw, maar bij lange na niet in de buurt komt van echte natuur. Daarom denk ik dat het beter is voor de aarde om die extra grond die nodig zou zijn voor biologische landbouw juist échte natuur te laten blijven/zijn/worden, waar de biodiversiteit echt kan floreren. En recreatie? Laten wij mensen vooral niet de natuur nog meer verstoren dan we al doen.

Voor de mensen die het interessant vinden: Een voorbeeld wordt geschetst door deze bloggende boer uit de polder. Hij is gangbare akkerbouwer van oa uien. Zijn buurman teelt biologische uien. Wat blijkt? Op het gangbare akker zijn méér kivietsnesten (je weet wel, die prachtige weidevogel *D ) aanwezig, dan op de biologische akker.
https://bloggendeboer.com/2018/09/17/wa ... esticiden/

https://www.nature.com/articles/ncomms5151#ref25

Vraag is in hoeverre die biodiversiteit wordt beïnvloed door meer gangbare landbouwbedrijven rondom de akkers.
In hoeverre heeft het bij ons zin om biologisch te als de buurman gif spuit? Via het water en de lucht is het zo bij de buren.

Het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen vind ik ook discutabel.
Er is toch best wat wetenschappelijk bewijs dat glyfosaat neurotoxische effecten heeft. Moet je dat risico nemen?

Ik heb misschien wat genuanceerder kijk. Heb veel affiniteit met de sector maar sommige dingen zie ik duidelijk anders. Heb ook aardig wat discussie met agrarische bedrijfadviseurs gehad :D

Als mensen vertellen over een nieuw systeem voor vleeskuikens waarbij ze op een lopende band worden uitgebroed en opgefokt om vervolgens zo richting slachtlijn te gaan vraag ik mij af waar we mee bezig zijn.
In hoeverre zien ze nog het levende wezen in dat kuiken?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:21

Cer schreef:
Wat ik wel een beetje gek vind is dat ik soms wel het idee krijg dat mensen aangevallen lijken te worden op hun stemkeuze.. we mogen hier toch op zich nog steeds stemmen op wie we willen? Ik vind het alleen maar goed als mensen aangeven waar ze op stemmen en waarom :j

Ik wilde dit ook net typen inderdaad.
Het blijft een democratie. Je hoeft het niet met iemand haar stem eens te zijn, maar houdt het wel netjes naar elkaar.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:25

fransje23 schreef:
Als mensen vertellen over een nieuw systeem voor vleeskuikens waarbij ze op een lopende band worden uitgebroed en opgefokt om vervolgens zo richting slachtlijn te gaan vraag ik mij af waar we mee bezig zijn.
In hoeverre zien ze nog het levende wezen in dat kuiken?

Oh wauw. Die kende ik nog niet. Lijkt mij ook wat sterk want die lopende band moet dan een week of 10 draaien. (ja, dan zijn ze nog steeds niet oud nee)

Toevallig had mijn vader vroegah (en dan heb ik het over +25 jaar geleden) vleeskuikens. En die liepen allemaal los in het hok. Hij is ermee gestopt omdat het hele groeiproces steeds sneller moest.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:27

Cer schreef:

Natuurlijk, maar sommige argumenten (all-you-can-eat-restaurants weer open) zijn wel een beetje bijzonder. :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:29

Electra63 schreef:
Cer schreef:

Natuurlijk, maar sommige argumenten (all-you-can-eat-restaurants weer open) zijn wel een beetje bijzonder. :D

Nou dat is echt prioriteit hoor!!!