elnienjo schreef:IMANDRA schreef:Het ‘probleem’ met die protesten is denk ik dat ze voor de gemiddelde (mild-racistische) Nederlander niets doen behalve hun overtuiging versterken (‘zie je wel ze zeuren om niks/ze maken dingen kapot!’) in plaats van diezelfde mensen tot nadenken zetten over hun eigen gedrag. En met dat laatste zou BLM het meeste bereiken denk ik? Anderzijds is het nu wel groot nieuws en heeft vrijwel iedereen het erover.
Ik denk dat de meeste mensen zichzelf niet als racist zien en dus zich niet aangesproken voelen door deze protesten. Mijn schoonfamilie maakt redelijk vaak ontzettend racistische grappen, net als de familie van mijn vader. Maar die voelen zich niet aangesproken hoor. En als je er wat van zegt ben je flauw ‘want een grapje moet kunnen’ of ‘tja buitenlanders zijn nu eenmaal uitkeringstrekkers!’. Maar racistisch zijn ze niet hoor. Aldus hunzelf
De beste manier om iemand van gedachten te laten veranderen is om diegene vragen voor zichzelf te laten beantwoorden. Een vergrootglas te plaatsen op hun eigen gedrag. Maar hoe doe je dat op een manier die niet dusdanig negatief/veroordelend is en ze vervolgens tegen het harnas worden gejaagd en alleen maar meer overtuigd raken van hun eigen gelijk?
Maar denk je dat er uit andere bevolkingsgroepen geen (harde) grappen worden gemaakt over andere bevolkingsgroepen? Dat is toch van alle tijden en men zou gewoon wat minder lange tenen en wat meer zelfspot moeten hebben. Wij staan toch ook bekend als de vrekken als Nederlander en buiten Europa als drugsgebruikers?
Natuurlijk, en ook dat is niet goed. Maar wij (CIS) blanke Nederlanders lopen niet vaak tegen discriminatie aan. Mensen met een andere huidskleur wel. En ideaal gezien wordt iedereen op z’n racistische gedrag gewezen. Maar prioriteit ligt toch echt bij blanke Nederlanders.
En zo’n flauw grapje over dat buitenlanders uitkeringstrekkers zouden zijn gaat behoorlijk ver. De mensen waar ik het over had zien grote groepen buitenlanders als minderwaardig want ‘wij werken voor ons geld en zij niet’. En stel je nou eens voor dat zo iemand manager is en de keuze krijgt tussen een blanke sollicitant en eentje met een andere huidskleur..