Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:37

elnienjo schreef:
IMANDRA schreef:
Het ‘probleem’ met die protesten is denk ik dat ze voor de gemiddelde (mild-racistische) Nederlander niets doen behalve hun overtuiging versterken (‘zie je wel ze zeuren om niks/ze maken dingen kapot!’) in plaats van diezelfde mensen tot nadenken zetten over hun eigen gedrag. En met dat laatste zou BLM het meeste bereiken denk ik? Anderzijds is het nu wel groot nieuws en heeft vrijwel iedereen het erover.

Ik denk dat de meeste mensen zichzelf niet als racist zien en dus zich niet aangesproken voelen door deze protesten. Mijn schoonfamilie maakt redelijk vaak ontzettend racistische grappen, net als de familie van mijn vader. Maar die voelen zich niet aangesproken hoor. En als je er wat van zegt ben je flauw ‘want een grapje moet kunnen’ of ‘tja buitenlanders zijn nu eenmaal uitkeringstrekkers!’. Maar racistisch zijn ze niet hoor. Aldus hunzelf ;)

De beste manier om iemand van gedachten te laten veranderen is om diegene vragen voor zichzelf te laten beantwoorden. Een vergrootglas te plaatsen op hun eigen gedrag. Maar hoe doe je dat op een manier die niet dusdanig negatief/veroordelend is en ze vervolgens tegen het harnas worden gejaagd en alleen maar meer overtuigd raken van hun eigen gelijk?

Maar denk je dat er uit andere bevolkingsgroepen geen (harde) grappen worden gemaakt over andere bevolkingsgroepen? Dat is toch van alle tijden en men zou gewoon wat minder lange tenen en wat meer zelfspot moeten hebben. Wij staan toch ook bekend als de vrekken als Nederlander en buiten Europa als drugsgebruikers?

Natuurlijk, en ook dat is niet goed. Maar wij (CIS) blanke Nederlanders lopen niet vaak tegen discriminatie aan. Mensen met een andere huidskleur wel. En ideaal gezien wordt iedereen op z’n racistische gedrag gewezen. Maar prioriteit ligt toch echt bij blanke Nederlanders.

En zo’n flauw grapje over dat buitenlanders uitkeringstrekkers zouden zijn gaat behoorlijk ver. De mensen waar ik het over had zien grote groepen buitenlanders als minderwaardig want ‘wij werken voor ons geld en zij niet’. En stel je nou eens voor dat zo iemand manager is en de keuze krijgt tussen een blanke sollicitant en eentje met een andere huidskleur..

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:42

IMANDRA schreef:
Natuurlijk, en ook dat is niet goed. Maar wij (CIS) blanke Nederlanders lopen niet vaak tegen discriminatie aan. Mensen met een andere huidskleur wel. En ideaal gezien wordt iedereen op z’n racistische gedrag gewezen. Maar prioriteit ligt toch echt bij blanke Nederlanders.

En zo’n flauw grapje over dat buitenlanders uitkeringstrekkers zouden zijn gaat behoorlijk ver. De mensen waar ik het over had zien grote groepen buitenlanders als minderwaardig want ‘wij werken voor ons geld en zij niet’. En stel je nou eens voor dat zo iemand manager is en de keuze krijgt tussen een blanke sollicitant en eentje met een andere huidskleur..

Er zit wel vaak 'n grond van waarheid in natuurlijk, het gaat niet zelden over (Noord)Afrikanen. Valt er ooit een onvertogen woord over Chinezen bijvoorbeeld? Die hebben eigen zaken en zorgen dat hun familieleden onder de pannen zijn. Surinamers die hier in mijn overwegend blanke regio wonen draaien ook gewoon mee in de maatschappij en behoren niet tot een probleemgroep.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:48

elnienjo schreef:
Er zit wel vaak 'n grond van waarheid in natuurlijk, het gaat niet zelden over (Noord)Afrikanen. Valt er ooit een onvertogen woord over Chinezen bijvoorbeeld? Die hebben eigen zaken en zorgen dat hun familieleden onder de pannen zijn. Surinamers die hier in mijn overwegend blanke regio wonen draaien ook gewoon mee in de maatschappij en behoren niet tot een probleemgroep.

Neee echt? :') je maakt een grapje toch?
Een kennisje van mij is half Chinees, je wil niet weten hoe vaak die "sambal bij" of "hankie pankie" of weet ik veel wat te horen krijgt. Er zijn Chinese winkels waar veel gestolen wordt omdat de eigenaren gepest worden. Maar ze blijven wel lekker rustig onder de radar en vallen niet op, de Chinese cultuur is niet van het klagen, dus dat vinden we in Nederland wel lekker. Krijg je situaties waarin mensen die voor zichzelf opkomen als gevaarlijke idioten worden geframed.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:08

Magrathea schreef:
situaties waarin mensen die voor zichzelf opkomen als gevaarlijke idioten worden geframed.

Wel heel opmerkelijk wanneer anderen een soortgelijke toon aan slaan dan zijn het roeptoeters die je moet doodzwijgen en zeker geen podium geven. Maar wanneer Jerry, Akwasi en Sylvana op een dergelijke manier hun ongenoegen uitten dan moeten we met zijn allen zwijgen en luisteren. Beetje merkwaardig dat de standaarden zo verschillen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:14

Loretta schreef:
Magrathea schreef:
situaties waarin mensen die voor zichzelf opkomen als gevaarlijke idioten worden geframed.

Wel heel opmerkelijk wanneer anderen een soortgelijke toon aan slaan dan zijn het roeptoeters die je moet doodzwijgen en zeker geen podium geven. Maar wanneer Jerry, Akwasi en Sylvana op een dergelijke manier hun ongenoegen uitten dan moeten we met zijn allen zwijgen en luisteren. Beetje merkwaardig dat de standaarden zo verschillen.

En als ik aangeef niet 'wit' te willen worden genoemd, word ik nog net niet verketterd...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:20

Magrathea schreef:
@penotti, dat lijkt me een goed idee, als je van mening blijft dat als iemand belachelijk gemaakt wordt dat de schuld van die persoon zelf is komen we inderdaad niet verder. Jammer.
Ik ken overigens ook geen homo's die zo doen zoals jij beschrijft, wel vrouwen, dus ja, misschien leven we gewoon in een andere omgeving :o

ja lijkt me inderdaad een goed idee als jij zo blijft lezen. :n
Misschien ook eens naar jezelf kijken, dat lijkt me behoorlijk moeilijk voor je. Wel weer apart dan voor iemand die staat waar jij voor zegt te staan.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:44

Waarom willen sommige mensen niet wit genoemd worden? Moet dat blank zijn? Maar is blank een kleur? Ik associeer dat hooguit met de blanke huid van dames in de negentiende eeuw, uit de hogere klasse. Daar gold een bleek gelaat als schoonheidsideaal. Oh bleek, bleekhuiden, is dat dan wat? ;)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:49

mysa schreef:
Waarom willen sommige mensen niet wit genoemd worden? Moet dat blank zijn? Maar is blank een kleur? Ik associeer dat hooguit met de blanke huid van dames in de negentiende eeuw, uit de hogere klasse. Daar gold een bleek gelaat als schoonheidsideaal. Oh bleek, bleekhuiden, is dat dan wat? ;)

Waarom wel? Ik ben gewend aan de term blank en die bevalt mij. Waarom moet aanpassen altijd van één kant komen?
Ik heb in mijn 51 jaar al regelmatig nieuwe woorden moeten gaan gebruiken voor anderen (omdat ze telkens weer 'n negatieve associatie ervaren) en dat doe ik elke keer zonder morren, maar ik trek een grens bij hoe ik genoemd wil worden.

Ik vind het trouwens ook belachelijk klinken als een presentator van het nieuws het over 'witte mensen' heeft. Je gaat Chinezen toch ook niet opeens voor 'gele mensen' uitmaken?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:51

Voor mezelf vind ik het ook ver gaan dat anderen bepalen hoe mijn huidskleur genoemd moet worden.
Daarnaast vind ik dit echt over de grens tussen “awakeness” en “overal bevestiging in zien” en vind ik dat een stap te ver gaan en afleiden van het echte probleem.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:57

Maar horen jullie dan wel eens hoe je huidskleur genoemd wordt? Dus niet in het algemeen maar persoonlijk? Ik ben nog nooit wit of blank ofzo genoemd?

Moeten we niet helemaal af van het benoemen van een huidskleur? We praten toch ook niet over groen-ogigen of bruinharigen anders dan in het algemeen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:03

Karl66 schreef:
Ik vind het ook jammer dat ik het gevoel had dit bericht te moeten plaatsen. Dit topic staat vol met, laat ik het netjes zeggen, xenofobische reacties. En die mensen staan elkaar allemaal op de schouders te kloppen, duimpjes tegen elkaar op te steken en elkaar te vertellen hoeveel gelijk ze hebben. Natuurlijk wel met de disclaimer dat ze natuurlijk geen racisten zijn, maar...

En het ergste is dat ze dat ook nog echt menen en niet eens doorhebben dat hun berichten iets anders zeggen. Dat is de reden waarom ik zo bot uit de hoek kom, in de hoop dat één of twee mensen misschien gaan nadenken over wat ze eigenlijk schrijven. Maar ik ben met je eens dat het jammer is, dat ik heb gevoel heb toch die reactie te moeten plaatsen.

Na een lange dag werken, dacht ik even bij te lezen.
Zelden zoveel vooroordelen gelezen, maar we discrimineren niet. ;)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:07

mysa schreef:
Maar horen jullie dan wel eens hoe je huidskleur genoemd wordt? Dus niet in het algemeen maar persoonlijk? Ik ben nog nooit wit of blank ofzo genoemd?

Moeten we niet helemaal af van het benoemen van een huidskleur? We praten toch ook niet over groen-ogigen of bruinharigen anders dan in het algemeen?

Je hebt het toch ook over blond, bruin, zwart en rood haar? Wat is blond nu eenmaal voor term? Het is een soort geel als je het letterlijk zou nemen. Waarom ligt er op huidskleur zo'n taboe? Het is wel het meest in het oog springende kenmerk als je iemand aan moet wijzen. Dan ga je toch ook niet omslachtig de kleding beschrijven als je de enige donkere mevrouw bedoelt van een groepje mensen?
Je maakt het er alleen maar erger mee om het woord blank te willen verbannen. Dat stuit mij in elk geval enorm tegen de borst.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:09

mysa schreef:

Ik heb ook nog nooit iemand donker of wat dan ook de sociaal geaccepteerde naam is genoemd in zijn bijzijn? Kan ook niet echt een situatie bedenken waarbij ik dat doe? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Persoonlijk vind ik gewoon dat gedoe over taal totaal afleiden van wat er wel toe doet. Een donkere of een blanke huidskleur is gewoon een eigenschap, niks anders. Als er een groep van 10 donkere mensen en 1 blanke staat dan heb ik het over “die blanke”. Als de groep andersom is over “die met die donkere huidskleur”.
Staat er iemand met rood haar tussen, heb ik het over “die met rood haar”, “die met die vreemde knot”, “die met die blauwe jas”, of “die met die grote neus”. Oogkleur dan weer niet, dat zie ik niet van een afstand.

Ik vind het een beetje woke ofzo.... en ik denk dat als racisme geen issue was geweest niemand had gezanikt over een benaming van een huidskleur van een ander. Ik zou liever hebben dat we ons druk maken over gelijke banenkansen ed. Dingen die er ook echt toe doen.

Als iemand er gelukkig van wordt om het wit te noemen vind ik dat prima, totaal geen laat van. Of bleek, of roze-achtig. Mijn irritatie zit in dat ik ineens racistisch, of fout zou zijn omdat ik wel blank zou zeggen. Dat mensen me gaan corrigeren “je mag geen blank zeggen, het is wit.” Dat gaat me een stap te ver.

Daarnaast vind ik het ook een beetje paradoxaal en een soort roze olifant (of ijsbeer, wat was het?) worden om er niet meer over te praten. Juist wel, het is gewoon een eigenschap. Waarom daar zo spastisch over doen?

Edit: ik praat volgens mij langs je geen mysa. Ik vind het dus geen probleem wit genoemd te worden :D ik heb er alleen problemen mee dat ik mezelf geen blank zou mogen noemen, want dan zou ik ineens racistisch zijn.
Laatst bijgewerkt door secricible op 08-06-20 21:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:09

mysa schreef:

Nou echt he ! Ik ben half zwart, cappuccino en het boeit mij niet hoe dat genoemd wordt. Ik zeg ook altijd dat mijn moeder zwart is en pa wit. Nooit bij nagedacht
Ik vind het allemaal zo geforceerd tegenwoordig.

En ben echt wel eens onheus bejegend hoor op kleur op vrouw zijn onder andere. Tja dat zegt dan meer over de ander dan over mij. En als kind gepest en dat heeft een vervelende invloed, maar ook weer mijn keuze hoe ik daarmee om kan gaan.

Ik krijg het bijna door de strot geduwd dat ik ook moet vinden dat ik ergens last van heb. En daar stoor ik mij echt aan.

(En ik vind geweld en echt doelbewust racisme echt erg en praat dat niet goed ofzo hiermee )

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:37

Cappucino vind ik dan wel weer een begeerlijk kleurtje/benaming. ;) Maar goed, als ik jou in het echte leven tegen kom, dan ga ik toch niet zeggen: "wat ben jij prachtig cappucino". :)

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:13

Jaren terug werd dat gewoon wel eens gezegd dus hoor cappuccino of caramel en diegene die het zeiden , prima.

En in de winter ben ik dus geel (en dat ziet er soms ziekelijk uit, maar ja dat is ander onderwerp)

Ik vind het echt jammer dat het benoemen van kleuren een beladen onderwerp is geworden. En de nadruk die er op gelegd wordt maakt het naar mij inziens er niet beter op.

Misschien bedenk ik mij net, is er inderdaad wel sprake van een klein cultuur verschil met betrekking dat de familie waaruit ik kom meer dan 3 nationaliteiten heeft naast het nederlands , oa duits , chinees. En als kind benoemde je gewoon die verschillen. Van Harry is geler , Minoes heeft blauwe ogen, Svadilfari1 is zomers net moriaantje ( dat was een kinderliedje uit mijn tijd)

Daarom is het lastig voor mij dat ik mij met 7 tinten bruin bezwaard zou moeten voelen om het beestje bij de naam de te noemen.
Dat doe ik ook bij paarden en honden ook.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:19

Ik vind het overigens niet erg om informeel als witte, kaaskop of bleekscheet aangeduid te worden, maar in de officiele media vind ik het nergens op slaan en infantiel klinken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:25

Svadilfari1 schreef:
Daarom is het lastig voor mij dat ik mij met 7 tinten bruin bezwaard zou moeten voelen om het beestje bij de naam de te noemen.
Dat doe ik ook bij paarden en honden ook.

Nu je toch over paarden begint. Wat konden mensen daar een voorbeeld aan nemen. Heerlijk een weiland met totaal verschillend uitziende paarden. Met veel meer diversiteit dan dat er in de hele mensheid bestaat. En niet eentje die er een probleem over maakt. Wat kunnen mensen dan toch feitelijk gigantisch zeuren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:29

Ik heb juist altijd begrepen dat schimmels gemiddeld genomen slechter liggen in een kudde omdat ze te weinig schutkleur hebben. Dus dat ook dieren discrimineren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:47

Oh ja, moriaantje zonder hoed. Nostalgie. Zou nu ook niet meer kunnen. Net als Pimpampoentje, Pompernikkel en Piepeling. Vond ik als kind een geweldig boekje.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 07:29

Loretta schreef:
Babootje schreef:

Zet de oproerpolitie dan maar alvast klaar. Die BLM gasten kennen het woord NEE niet. Alleen de woorden ik, ik en ik.

En zoals voorspeld:
https://m.hln.be/in-de-buurt/leuven/verboden-protest-tegen-racisme-in-leuven-loopt-uit-de-hand~a4818540/

“Een 100-tal mensen waren toch aanwezig voor de verboden manifestatie”, zegt Del Piero. “De manifestatie was niet aangevraagd bij de stad, dus er kon ook geen toestemming voor worden gegeven. Onderweg is met enkele vuilbakken gegooid, tegen fietsen gestampt en met projectielen gegooid. De politie is tussenbeide moeten komen en er zijn enkele arrestaties verricht.”

Aan het station van Leuven bleef de sfeer ook nog een tijdje heel grimmig toen verschillende demonstranten zich tegen de politie keerden. Hier werden ook enkele mensen opgepakt. Rond 19.30 uur keerde de rust weer. Voor komende zondag is een aanvraag ingediend bij de stad Leuven voor een nieuwe ‘Black Lives Matter’ demonstratie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 07:37

En met geweld hopen ze nu wel toegelaten te worden? Hopelijk houdt die burgemeester z'n poot stijf.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 07:40

elnienjo schreef:
En met geweld hopen ze nu wel toegelaten te worden? Hopelijk houdt die burgemeester z'n poot stijf.

Inderdaad, dat hoop ik ook, en dat de waterkanonnen klaarstaan voor zij die denken dat ze boven de wet staan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 07:41

Even terug naar het onderwerp...
Dat is volgens mij 'demonstreren tijdens Corona' toch?
Met alle topics die nu lopen is het wat lastig om het juiste onderwerp in het juiste topic te bespreken.. :+

De mensen die rellen, zijn rellers, volgens mij zijn dat geen demonstranten. Maar gelukkig gedraagd de meerderheid van de mensen zich prima.
Maar je ziet wel dat ook hier gebeurd wat de media goed kan... de excessen eruit halen, en die bespreken en wat zij doen, over de hele groep uitsmeren...

het hele kleuren-verhaal doet er voor dit onderwerp, denk ik, niet toe.. Het is meer 'welk risico hebben de demonstraties opgeleverd ivm extra besmettingen" toch?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 07:50

Ik zag gisteren dat ze het standbeeld van Leopold naar gehaald hadden in Belgie, na uitleg wat voor een gruwelijkheden die man heeft begaan kan ik daar alleen maar begrip voor opbrengen eerlijk gezegd. Ik vind het wel een mooie actie.

Als we allen eens zouden beginnen op de basisschool met kinderen gelijkheid leren, mensen in hun waarde laten, respectvol met elkaar omgaan. Hoe respectvol communiceren, geen geweld etc. Emotiemanagement..respectvol discussieren zonder persoonlijk te worden etc. Hoe anders zou de wereld er dan uit kunnen gaan zien ipv de harde maatschappij die het nu is?