Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 17:49

Janneke2 schreef:
Hoezo: "groene stroom zou niet te regelen zijn"...?
Waterenergie, en getijde energie zijn dat bij uitstek.
Verder hebben we internationale 'kabels': windstilte hier betekent zelden dat het 400 kilometer ook windstil is, etc.
Verder is continuïteit ook op te bouwen via slim regelen:"zet de wasmachine aan op een moment dat het kan" ipv om half tien 'savonds.

Joh, je kunt elektriciteit niet straffeloos over 400km transporteren.

Oh, nog wat: al die zonnepanelen kunnen alleen leveren aan het net als dat net al spanning heeft.
Hoe krijg je die spanning op dat net? Juist, door een centrale.
Wanneer we gaan proberen met zon en wind (en nog wat klein spul) dat net overeind te houden en er gaat wat mis, ligt gewoon het hele net plat.

Denk even na over het begrip massa-traagheid tesamen met draaiende massa.

IMANDRA

Berichten: 10484
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 17:58

ikke schreef:
Janneke2 schreef:
Hoezo: "groene stroom zou niet te regelen zijn"...?
Waterenergie, en getijde energie zijn dat bij uitstek.
Verder hebben we internationale 'kabels': windstilte hier betekent zelden dat het 400 kilometer ook windstil is, etc.
Verder is continuïteit ook op te bouwen via slim regelen:"zet de wasmachine aan op een moment dat het kan" ipv om half tien 'savonds.

Joh, je kunt elektriciteit niet straffeloos over 400km transporteren.

Oh, nog wat: al die zonnepanelen kunnen alleen leveren aan het net als dat net al spanning heeft.
Hoe krijg je die spanning op dat net? Juist, door een centrale.
Wanneer we gaan proberen met zon en wind (en nog wat klein spul) dat net overeind te houden en er gaat wat mis, ligt gewoon het hele net plat.

Denk even na over het begrip massa-traagheid tesamen met draaiende massa.


Ik vind jou zo negatief over groene oplossingen hier... we zijn nog laaaaaang niet bij 100% groene stroom. En dat probleem wat je noemt is al heel lang bekend en daar zijn vast ook al talloze onderzoeken naar gaande. Beetje positiviteit en vertrouwen in de menselijke ingenieusiteit mag wel hoor. Kijk hoe ver we al vooruit zijn gegaan in de afgelopen 10 jaar!

Janneke2

Berichten: 23646
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 21:12

@Ikke, nee straffeloos kan het niet, er treedt wat verlies op. So what...? De infrastructuur ligt er....

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 22:32

Janneke2 schreef:
@Ikke, nee straffeloos kan het niet, er treedt wat verlies op. So what...? De infrastructuur ligt er....

Nope, die infrastructuur is HET probleem. Er treed niet een beetje verlies op, maar best wel veel over dergelijke afstanden.

Ik had ooit een klant en die klaagde dat elke ochtend zijn kopieermachine veel storingen gaf. Ik ben daar dus de volgende ochtend naar toe gegaan, meter in het stopcontact; 198Volt!! Ja, sorry, maar dat is te ver buiten spec; dat garandeert niemand meer. Bleek dat gewoon een bekend probleem; het net was lokaal te zwak maar er waren te weinig klachten om voor de netbeheerder aanleiding te zien om de kabels te verzwaren. Dat probleem speelde in de jaren '90, toen ik voor een kopieermachinefabrikant werkte.

Heb niet de illusie dat dat probleem intussen wel de wereld uit is, want dat is niet zo. Sterker nog; dat probleem gaat nog veel erger worden, totdat NL een keer echt helemaal plat gaat. Dan kan er opeens heel veel maar voorlopig komen we nog steeds goed weg.

@ IMANDRA: Nee, ik ben een realist die daarnaast, helaas voor de rest, ook een degelijke portie kennis van elektrotechniek in huis heeft. Daar word ik ook voor betaald; het is mijn vak!

IMANDRA

Berichten: 10484
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 07:18

ikke schreef:
@ IMANDRA: Nee, ik ben een realist die daarnaast, helaas voor de rest, ook een degelijke portie kennis van elektrotechniek in huis heeft. Daar word ik ook voor betaald; het is mijn vak!

En jouw vak is niet onderzoek verrichten, niet nieuwe dingen bedenken etc. Je bent geen scheikundige die een onderzoek doet naar batterijen, of een natuurkundige die naar oplossingen zoekt voor het verlies wat je noemt. Dus zoals ik zei mag je best wat positiever zijn. Genoeg slimme mensen die hier op dit moment onderzoek naar aan het doen zijn. Groene energie en groene oplossingen maar afschrijven omdat ze nu nog niet perfect zijn vind ik best slecht.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 08:26

Janneke2 schreef:
@Ikke, nee straffeloos kan het niet, er treedt wat verlies op. So what...? De infrastructuur ligt er....

'Per duizend kilometer gaat er over een hoogspanningsleiding ongeveer 15 procent van de elektriciteit verloren'
Dit is als het bestaande hoogspanningsnet gebruikt wordt.
https://www.lowtechmagazine.be/2009/01/ ... ergie.html

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:47

IMANDRA schreef:
ikke schreef:
@ IMANDRA: Nee, ik ben een realist die daarnaast, helaas voor de rest, ook een degelijke portie kennis van elektrotechniek in huis heeft. Daar word ik ook voor betaald; het is mijn vak!

En jouw vak is niet onderzoek verrichten, niet nieuwe dingen bedenken etc. Je bent geen scheikundige die een onderzoek doet naar batterijen, of een natuurkundige die naar oplossingen zoekt voor het verlies wat je noemt. Dus zoals ik zei mag je best wat positiever zijn. Genoeg slimme mensen die hier op dit moment onderzoek naar aan het doen zijn. Groene energie en groene oplossingen maar afschrijven omdat ze nu nog niet perfect zijn vind ik best slecht.

Ik weet waar de ontwikkelingen staan en hoe lang de weg nog is.

Heeft niks met afschrijven te maken maar met een realistisch zicht op hoe lang die ontwikkelingen nog duren en welke voorwaarden er geschapen dienen te worden voordat het een beetje serieus beschikbaar kan komen voor de gewone verbruiker.

Of je het nu leuk vindt of niet, ga er maar niet vanuit dat jij, als gemiddelde consument, voor 2030 iets beschikbaar krijgt dat een soort van serieus langere termijn alternatief gaat zijn voor wat we nu hebben en kennen.
Oh, en als het later is, moet je ook niet boos op mij worden, ook ontwikkelingen hebben gewoon hun tijd nodig.

IMANDRA

Berichten: 10484
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:35

ikke schreef:
IMANDRA schreef:
En jouw vak is niet onderzoek verrichten, niet nieuwe dingen bedenken etc. Je bent geen scheikundige die een onderzoek doet naar batterijen, of een natuurkundige die naar oplossingen zoekt voor het verlies wat je noemt. Dus zoals ik zei mag je best wat positiever zijn. Genoeg slimme mensen die hier op dit moment onderzoek naar aan het doen zijn. Groene energie en groene oplossingen maar afschrijven omdat ze nu nog niet perfect zijn vind ik best slecht.

Ik weet waar de ontwikkelingen staan en hoe lang de weg nog is.

Heeft niks met afschrijven te maken maar met een realistisch zicht op hoe lang die ontwikkelingen nog duren en welke voorwaarden er geschapen dienen te worden voordat het een beetje serieus beschikbaar kan komen voor de gewone verbruiker.

Of je het nu leuk vindt of niet, ga er maar niet vanuit dat jij, als gemiddelde consument, voor 2030 iets beschikbaar krijgt dat een soort van serieus langere termijn alternatief gaat zijn voor wat we nu hebben en kennen.
Oh, en als het later is, moet je ook niet boos op mij worden, ook ontwikkelingen hebben gewoon hun tijd nodig.


Nou je opmerkingen over elektrisch rijden slaan kant nog wal. Je noemde bijv dat de EV ‘factor drie vervuilender’ is, maar dat klopt gewoonweg niet. Qua productie is de EV iets vervuilender maar over het hele leven is de EV verreweg de groenste.

Gezien je ‘kennis’ over EV’s neem ik de rest van je opmerkingen ook maar met een grote korrel zout.

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:37

IMANDRA schreef:
ikke schreef:
Ik weet waar de ontwikkelingen staan en hoe lang de weg nog is.

Heeft niks met afschrijven te maken maar met een realistisch zicht op hoe lang die ontwikkelingen nog duren en welke voorwaarden er geschapen dienen te worden voordat het een beetje serieus beschikbaar kan komen voor de gewone verbruiker.

Of je het nu leuk vindt of niet, ga er maar niet vanuit dat jij, als gemiddelde consument, voor 2030 iets beschikbaar krijgt dat een soort van serieus langere termijn alternatief gaat zijn voor wat we nu hebben en kennen.
Oh, en als het later is, moet je ook niet boos op mij worden, ook ontwikkelingen hebben gewoon hun tijd nodig.


Nou je opmerkingen over elektrisch rijden slaan kant nog wal. Je noemde bijv dat de EV ‘factor drie vervuilender’ is, maar dat klopt gewoonweg niet. Qua productie is de EV iets vervuilender maar over het hele leven is de EV verreweg de groenste.

Gezien je ‘kennis’ over EV’s neem ik de rest van je opmerkingen ook maar met een grote korrel zout.

Ik zal even kijken of ik nog wat staatjes van de schoorsteenmetingen van de centrale heb. Kun je dat omrekenen daar de uitlaatgassen van je EV......

IMANDRA

Berichten: 10484
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 17:38

@ikke: ik hoef niks te berekenen. Genoeg betrouwbare wetenschappelijke onderzoeken die het uitwijzen.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:46

Ev's zijn zeker nog niet schoner dan andere nieuwe voertuigen. De impact is mede door de grondstoffen van de akku's nog erg groot. Ook omdat deze relatief niet lang mee gaan.

Wil niet zeggen dat je het dan maar moet laten, maar het is zeker nog niet de heilige graal en ook nog niet De oplossing

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:01

Riddershow schreef:
Ev's zijn zeker nog niet schoner dan andere nieuwe voertuigen. De impact is mede door de grondstoffen van de akku's nog erg groot. Ook omdat deze relatief niet lang mee gaan.

Wil niet zeggen dat je het dan maar moet laten, maar het is zeker nog niet de heilige graal en ook nog niet De oplossing

De elektrische auto-met-accu zal het ook nooit gaan maken. Dat is al 100 jaar niet gelukt en ik zie geen reden waarom dat nu opeens wel zal lukken. Het is altijd gerommel in de marge geweest en dat zal ook blijven.

Maar wat het wel oplevert is brede kennis van het regelen en beheersen van het vermogen (en de motor) en het gedrag op de langere termijn, zodat, op het moment dat de brandstofcel zinvol in de auto wordt (lees: we de produktie en distributie van die brandstof, bijvoorbeeld waterstofgas, goed voor elkaar hebben) we weten hoe dat werkt met dergelijke vermogens in auto's.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:23

Volgens mij is het hier ook wel eens langsgekomen: de zeespiegel stijgt helemaal niet! Hij daalt zelfs!
Toevallig kwam ik dit tegen, deze docent heb ik wel eens gesproken, aardige man :j
En een erg interessant college, ook voor de mensen die wél geloven dat klimaatverandering een probleem is :j
Edit: ik zie dat de titel wegvalt, die is "Waarom kan de zeespiegel dalen wanneer de ijskappen smelten?"

IMANDRA

Berichten: 10484
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 21:39

ikke schreef:
Riddershow schreef:
Ev's zijn zeker nog niet schoner dan andere nieuwe voertuigen. De impact is mede door de grondstoffen van de akku's nog erg groot. Ook omdat deze relatief niet lang mee gaan.

Wil niet zeggen dat je het dan maar moet laten, maar het is zeker nog niet de heilige graal en ook nog niet De oplossing

De elektrische auto-met-accu zal het ook nooit gaan maken. Dat is al 100 jaar niet gelukt en ik zie geen reden waarom dat nu opeens wel zal lukken. Het is altijd gerommel in de marge geweest en dat zal ook blijven.

Maar wat het wel oplevert is brede kennis van het regelen en beheersen van het vermogen (en de motor) en het gedrag op de langere termijn, zodat, op het moment dat de brandstofcel zinvol in de auto wordt (lees: we de produktie en distributie van die brandstof, bijvoorbeeld waterstofgas, goed voor elkaar hebben) we weten hoe dat werkt met dergelijke vermogens in auto's.


“We found that battery electric cars generate half the emissions of the average comparable gasoline car, even when pollution from battery manufacturing is accounted for.”
https://www.ucsusa.org/clean-vehicles/e ... -emissions

De elektrische auto gaat het echt wel maken. Batterijen worden steeds beter, accus steeds sterker. Wat denk jij, dat we continu op benzine blijven rijden? Of waterstof? Die laatste is basically een elektrische auto alleen moet je het waterstof en de techniek om waterstof naar elektriciteit om te zetten óók meeslepen.

De elektrische auto begint de laatste jaren pas goed te ontwikkelen omdat daarvoor de olie industrie veel te belangrijk was.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 22:46

Imandra, wel met kanttekening dat dit pas na X jaar is. Ik geloof 6 ofzo. Maar goed ik neem aan dat je niet en nieuwe auto koopt om hem na 3 jaar al naar de sloop te brengen :=

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 22:46

IMANDRA schreef:
ikke schreef:
De elektrische auto-met-accu zal het ook nooit gaan maken. Dat is al 100 jaar niet gelukt en ik zie geen reden waarom dat nu opeens wel zal lukken. Het is altijd gerommel in de marge geweest en dat zal ook blijven.

Maar wat het wel oplevert is brede kennis van het regelen en beheersen van het vermogen (en de motor) en het gedrag op de langere termijn, zodat, op het moment dat de brandstofcel zinvol in de auto wordt (lees: we de produktie en distributie van die brandstof, bijvoorbeeld waterstofgas, goed voor elkaar hebben) we weten hoe dat werkt met dergelijke vermogens in auto's.


“We found that battery electric cars generate half the emissions of the average comparable gasoline car, even when pollution from battery manufacturing is accounted for.”
https://www.ucsusa.org/clean-vehicles/e ... -emissions

De elektrische auto gaat het echt wel maken. Batterijen worden steeds beter, accus steeds sterker. Wat denk jij, dat we continu op benzine blijven rijden? Of waterstof? Die laatste is basically een elektrische auto alleen moet je het waterstof en de techniek om waterstof naar elektriciteit om te zetten óók meeslepen.

De elektrische auto begint de laatste jaren pas goed te ontwikkelen omdat daarvoor de olie industrie veel te belangrijk was.

En wat komt er uit de schoorsteen van die kolenbak die de elektriciteit opwekt voor jouw auto?
Rendement van die kolenbak is met wat mazzel 40%. Rekenen we even geen transportverliezen, maar die accu haalt ook maar een rendement van ordergrootte 30 - 40%. Dus van die 100 eenheden energie die in die kolenbak gestopt worden voor elektriciteit, gebruik jij er uiteindelijk 18. 18% rendement (en dan ga ik nog even voorbij aan het verlies in de motor en de regeling). Sjongejonge, wat een prestatie......

Dan mag een benzinemotor met 35% rendement misschien niet best zijn, maar dan doet ie het toch zo slecht nog niet.

En nee, sorry, de ontwikkeling van de accu is aardig op z'n eind. Heel veel meer is niet meer mogelijk.

Ik ga nog een stap verder: die verbrandingsmotor blijft gewoon bestaan; we stoppen er alleen iets anders in, bijvoorbeeld ammoniak.....

IMANDRA

Berichten: 10484
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 23:49

Magrathea schreef:
Imandra, wel met kanttekening dat dit pas na X jaar is. Ik geloof 6 ofzo. Maar goed ik neem aan dat je niet en nieuwe auto koopt om hem na 3 jaar al naar de sloop te brengen :=


Klopt. Maar dat doe je met een benzine auto ook niet neem ik aan?
Bovendien, als je al om de paar jaar een nieuwe auto zou kopen, komt de oude niet in de sloop terecht. Die wordt weer doorverkocht dus de lifecycle gaat nog steeds door ^^.

ikke schreef:
En wat komt er uit de schoorsteen van die kolenbak die de elektriciteit opwekt voor jouw auto?
Rendement van die kolenbak is met wat mazzel 40%. Rekenen we even geen transportverliezen, maar die accu haalt ook maar een rendement van ordergrootte 30 - 40%. Dus van die 100 eenheden energie die in die kolenbak gestopt worden voor elektriciteit, gebruik jij er uiteindelijk 18. 18% rendement (en dan ga ik nog even voorbij aan het verlies in de motor en de regeling). Sjongejonge, wat een prestatie......

Dan mag een benzinemotor met 35% rendement misschien niet best zijn, maar dan doet ie het toch zo slecht nog niet.

En nee, sorry, de ontwikkeling van de accu is aardig op z'n eind. Heel veel meer is niet meer mogelijk.

Ik ga nog een stap verder: die verbrandingsmotor blijft gewoon bestaan; we stoppen er alleen iets anders in, bijvoorbeeld ammoniak.....


"Electric cars emit less CO2 over their lifetime than diesels even when powered with dirtiest electricity"
https://www.transportenvironment.org/pr ... lectricity

Als jij denkt dat de ontwikkeling van de accu op z'n einde is heb je het goed mis. Ken persoonlijk mensen die op DIT moment onderzoek naar gloednieuwe accu's gemaakt van andere (beter recyclebare & groenere) materialen die ook nog eens meer lading kunnen dragen. Dit zijn dan andere verbindingen dan lithium-ion.
Zelfs met 'gewone' lithium ion batterijen worden nog steeds veel ontwikkeld:
"Rechargeable lithium metal batteries with increased energy density, performance, and safety may be possible with a newly-developed, solid-electrolyte interphase (SEI), according to Penn State researchers."
https://news.psu.edu/story/562521/2019/ ... ife-safety

Andere ontwikkelingen, een snelle google:
https://www.solarpowerworldonline.com/2 ... thium-ion/

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 00:03

Ja, ik doelde dus op mensen die hem daadwerkelijk naar de sloop zouden brengen. Geen idee wie dat zou doen, maar okee. Aangezien hier altijd de zeer zeldzame situatie aan wordt gehaald om een heel punt onderuit te halen := (even vergeten hoe dat type drogreden heet)

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 01:18

Ik vraag me af of de vergelijking op gaat met hier in Europa. De gemiddelde auto in de US verbruikt een stuk meer, groter is (dus zwaarder) en vooral benzine die meer CO en koolstoffen uitstoot dan diesel.

Alle andere vergelijkingen die ik heb gelezen van auto's in Europa, waren een stuk minder rooskleurig. En niet alleen het maken van de akku's (die niet het hele leven van de auto's meegaan) is belastend, ook het afvoeren ervan. En dan moet je het ook nog hebben over de magneten.

Het grote probleem is niet alleen de uitstoot,maar ook de winning van de materialen die benodigd zijn geeft een hoop (toxische) vervuiling in die regio. Om de auto't lichter te maken wordt ook weer andere materialen gebruikt etc.

Dat ze bezig zijn naar betere alternatieven voor auto's is helemaal top! Dat een waterstofmotor ook elektriciteit nodig heeft is logisch, maar dat zal anders zijn dan een elektromotor. Persoonlijk zie ik in die laatste meer heil. Die is overigens ook al heel oud, ik heb er tijdens mijn middelbare (en dat is al een tijdje terug) een werkstuk over gedaan. Helaas is toen dat patent overgekocht door een oliemaatschappij en in de doofpot gestopt.

Voor steden zijn elektrische auto's op het moment een goed alternatief (als je even de brandrisico's niet meerekend) maar het gaat nog wel even duren voordat er een definitieve betere vervanging is voor de huidige mogelijkheden.

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 08:30

Riddershow schreef:
Ik vraag me af of de vergelijking op gaat met hier in Europa. De gemiddelde auto in de US verbruikt een stuk meer, groter is (dus zwaarder) en vooral benzine die meer CO en koolstoffen uitstoot dan diesel.

Alle andere vergelijkingen die ik heb gelezen van auto's in Europa, waren een stuk minder rooskleurig. En niet alleen het maken van de akku's (die niet het hele leven van de auto's meegaan) is belastend, ook het afvoeren ervan. En dan moet je het ook nog hebben over de magneten.

Het grote probleem is niet alleen de uitstoot,maar ook de winning van de materialen die benodigd zijn geeft een hoop (toxische) vervuiling in die regio. Om de auto't lichter te maken wordt ook weer andere materialen gebruikt etc.

Dat ze bezig zijn naar betere alternatieven voor auto's is helemaal top! Dat een waterstofmotor ook elektriciteit nodig heeft is logisch, maar dat zal anders zijn dan een elektromotor. Persoonlijk zie ik in die laatste meer heil. Die is overigens ook al heel oud, ik heb er tijdens mijn middelbare (en dat is al een tijdje terug) een werkstuk over gedaan. Helaas is toen dat patent overgekocht door een oliemaatschappij en in de doofpot gestopt.

Voor steden zijn elektrische auto's op het moment een goed alternatief (als je even de brandrisico's niet meerekend) maar het gaat nog wel even duren voordat er een definitieve betere vervanging is voor de huidige mogelijkheden.

Punt is uiteindelijk dat je niet met opgeslagen elektriciteit moet gaan rondzeulen. Leuk als hulpmiddel maar niet als bedrijfsmiddel.
Maar er is inderdaad nog geen werkbaar alternatief beschikbaar, dus moeten we maar halleluja doen over de elektrische auto.
Laat ze eerst maar eens aantonen dat ze in redelijkheid de leeftijd en betrouwbaarheid van mijn oude Range Rover halen; praten we daarna verder......


Die magneten zijn niet per se nodig. Je kunt ook "gewone" kortsluitankermotoren gebruiken. Dat principe is ook al zo oud als de elektromotor zelf :D

juval

Berichten: 15282
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:14

Afbeelding
:+

IMANDRA

Berichten: 10484
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:07

Riddershow schreef:
Ik vraag me af of de vergelijking op gaat met hier in Europa. De gemiddelde auto in de US verbruikt een stuk meer, groter is (dus zwaarder) en vooral benzine die meer CO en koolstoffen uitstoot dan diesel.

Alle andere vergelijkingen die ik heb gelezen van auto's in Europa, waren een stuk minder rooskleurig. En niet alleen het maken van de akku's (die niet het hele leven van de auto's meegaan) is belastend, ook het afvoeren ervan. En dan moet je het ook nog hebben over de magneten.

Het grote probleem is niet alleen de uitstoot,maar ook de winning van de materialen die benodigd zijn geeft een hoop (toxische) vervuiling in die regio. Om de auto't lichter te maken wordt ook weer andere materialen gebruikt etc.

Dat ze bezig zijn naar betere alternatieven voor auto's is helemaal top! Dat een waterstofmotor ook elektriciteit nodig heeft is logisch, maar dat zal anders zijn dan een elektromotor. Persoonlijk zie ik in die laatste meer heil. Die is overigens ook al heel oud, ik heb er tijdens mijn middelbare (en dat is al een tijdje terug) een werkstuk over gedaan. Helaas is toen dat patent overgekocht door een oliemaatschappij en in de doofpot gestopt.

Voor steden zijn elektrische auto's op het moment een goed alternatief (als je even de brandrisico's niet meerekend) maar het gaat nog wel even duren voordat er een definitieve betere vervanging is voor de huidige mogelijkheden.


Een van de links die ik plaatste noemde ook specifiek het vergelijken van elektrische auto’s met een vergelijkbare benzineauto. Bovendien, nog een quote uit een van mijn links:
“The study's lifecycle analysis of EVs shows that even when powered by the most carbon intensive electricity in Europe, they emit less GHG than a conventional diesel vehicle. As more renewable electricity enters the European grid, the climate impact of EV will further diminish.”

Er is ook de hele levenscyclus meegenomen zoals ik al zei. Productie, rijden, en destructie. Nog steeds is de EV beter dan een normale auto.

@ikke: hoezo zou je niet met een accu moeten zeulen? Ik weet dat ze nu ook bezig zijn met batterijen die níet kunnen ontploffen of ontbranden doordat ze van een ander materiaal gemaakt zijn (zijn dezelfde als waarvan ik zei dat ze beter recyclebaar zijn etc.)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:50

ikke schreef:
Punt is uiteindelijk dat je niet met opgeslagen elektriciteit moet gaan rondzeulen. Leuk als hulpmiddel maar niet als bedrijfsmiddel.
Maar er is inderdaad nog geen werkbaar alternatief beschikbaar, dus moeten we maar halleluja doen over de elektrische auto.
Laat ze eerst maar eens aantonen dat ze in redelijkheid de leeftijd en betrouwbaarheid van mijn oude Range Rover halen; praten we daarna verder......


Die magneten zijn niet per se nodig. Je kunt ook "gewone" kortsluitankermotoren gebruiken. Dat principe is ook al zo oud als de elektromotor zelf :D

Er is in dit topic letterlijk niemand die zegt dat de elektrische auto in zijn huidige vorm helemaal de halleluja is :+

Wél dat niet-fossiele auto's nu eenmaal de toekomst zijn, en dat we maar beter kunnen investeren in die sector zodat de dingen die nog niet optimaal zijn dat binnenkort wel worden.
De mensen die nu een elektrische auto kopen zijn top bezig, 'taking one for the team', want juist door het gebruik ervan merk je waar de haken en ogen zitten. En daar kun je de nieuwe generatie weer beter maken.

ikke, ik vraag me echt af waarom je alles hier alleen maar af loopt te branden? Waarom is het slecht dat we van fossiel af gaan en toe gaan naar een zwaar minder vervuilende transportsector?
En denk je trouwens dat de benzineauto in zijn huidige vorm bij de uitvinding ook al zo goed in elkaar zat als toen ie net een paar jaar op de markt was? :+ Denk het niet.

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 13:43

Magrathea schreef:
ikke schreef:
Punt is uiteindelijk dat je niet met opgeslagen elektriciteit moet gaan rondzeulen. Leuk als hulpmiddel maar niet als bedrijfsmiddel.
Maar er is inderdaad nog geen werkbaar alternatief beschikbaar, dus moeten we maar halleluja doen over de elektrische auto.
Laat ze eerst maar eens aantonen dat ze in redelijkheid de leeftijd en betrouwbaarheid van mijn oude Range Rover halen; praten we daarna verder......


Die magneten zijn niet per se nodig. Je kunt ook "gewone" kortsluitankermotoren gebruiken. Dat principe is ook al zo oud als de elektromotor zelf :D

Er is in dit topic letterlijk niemand die zegt dat de elektrische auto in zijn huidige vorm helemaal de halleluja is :+

Wél dat niet-fossiele auto's nu eenmaal de toekomst zijn, en dat we maar beter kunnen investeren in die sector zodat de dingen die nog niet optimaal zijn dat binnenkort wel worden.
De mensen die nu een elektrische auto kopen zijn top bezig, 'taking one for the team', want juist door het gebruik ervan merk je waar de haken en ogen zitten. En daar kun je de nieuwe generatie weer beter maken.

ikke, ik vraag me echt af waarom je alles hier alleen maar af loopt te branden? Waarom is het slecht dat we van fossiel af gaan en toe gaan naar een zwaar minder vervuilende transportsector?
En denk je trouwens dat de benzineauto in zijn huidige vorm bij de uitvinding ook al zo goed in elkaar zat als toen ie net een paar jaar op de markt was? :+ Denk het niet.

Batterijen zijn wat minder explosief als men je wil laten geloven. dat is meer gerucht dan werkelijkheid.

Dat we afstappen van fossiel aangedreven auto's is geen discussie; dat is een feit. Hoe die auto dan wel wordt aangedreven hangt van veel factoren af die niet alleen milieu gedreven zijn.
Het zal ook niet een oplossing zijn maar er zullen diverse systemen naast elkaar blijven bestaan.

Ik brand niks af, ik plaats de ideeën in de juiste context.

Om even een voorbeeldje over elektriciteit te noemen: hoe denk je dat je de overtollige elektriciteit van jouw zonnepanelen aan de andere kant van het land krijgt?
Nou, helemaal niet want het huidige distributienet is helemaal niet in staat om teruglevering in het laagspanningsnet over te zetten naar het midden- en hoogspanningsnet.
Ik zeg niet dat het onmogelijk is om dat wel te doen, maar dat vergt een hele forse ingreep in het distributienet; dat ga je met een miljard euro's niet goed maken, nog los van de beschikbare productiecapaciteit voor het maken van alle extra onderdelen die daarvoor nodig zijn.
Die buurtbatterij die men bedenkt om dit probleem te ondervangen gaat ook maar beperkt werken, als het al ooit van de grond komt want uiteindelijk te duur in de tijd.

Die aanpassingen zullen heus wel gedaan worden, maar dat gaat tijd kosten, heel veel tijd, als in: de komende tien jaar zijn we daar nog niet klaar mee.

Het is ook prima dat er pioniers zijn met EV's maar houdt op met te doen alsof je in de oplossing van de toekomst rijdt; dat doe je namelijk niet. Je rijdt rond in een experiment of zo je wil: in een onderzoeksproject. That's it.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 14:13

Nou, grappig dat je dat zegt, want momenteel bestaat het probleem van overtollige elektriciteit ook al. Ik ken iemand die met zijn bedrijf software schrijft die fabrieken laat draaien op het moment dat er overtollige energie is en stilzet wanneer de energie schaars is. Ook kassen werken op die manier, voor dit soort bedrijven maakt het weinig uit wanneer ze hun output geven, zolang het maar zoveel uur per dag is.

Ik denk eigenlijk dat de energietransitie vereist dat we anders naar energie moeten kijken. Misschien gewoon maar je stroom trekken op het moment dat er veel stroom is ipv waar je wil, wanneer je wil. Je laptop overdag opladen zodat je 's avonds kunt werken, evenals je powerbank, auto etc. Een andere manier is er (voorlopig) nog niet.