Riddershow schreef:Ik vraag me af of de vergelijking op gaat met hier in Europa. De gemiddelde auto in de US verbruikt een stuk meer, groter is (dus zwaarder) en vooral benzine die meer CO en koolstoffen uitstoot dan diesel.
Alle andere vergelijkingen die ik heb gelezen van auto's in Europa, waren een stuk minder rooskleurig. En niet alleen het maken van de akku's (die niet het hele leven van de auto's meegaan) is belastend, ook het afvoeren ervan. En dan moet je het ook nog hebben over de magneten.
Het grote probleem is niet alleen de uitstoot,maar ook de winning van de materialen die benodigd zijn geeft een hoop (toxische) vervuiling in die regio. Om de auto't lichter te maken wordt ook weer andere materialen gebruikt etc.
Dat ze bezig zijn naar betere alternatieven voor auto's is helemaal top! Dat een waterstofmotor ook elektriciteit nodig heeft is logisch, maar dat zal anders zijn dan een elektromotor. Persoonlijk zie ik in die laatste meer heil. Die is overigens ook al heel oud, ik heb er tijdens mijn middelbare (en dat is al een tijdje terug) een werkstuk over gedaan. Helaas is toen dat patent overgekocht door een oliemaatschappij en in de doofpot gestopt.
Voor steden zijn elektrische auto's op het moment een goed alternatief (als je even de brandrisico's niet meerekend) maar het gaat nog wel even duren voordat er een definitieve betere vervanging is voor de huidige mogelijkheden.
Punt is uiteindelijk dat je niet met opgeslagen elektriciteit moet gaan rondzeulen. Leuk als hulpmiddel maar niet als bedrijfsmiddel.
Maar er is inderdaad nog geen werkbaar alternatief beschikbaar, dus moeten we maar halleluja doen over de elektrische auto.
Laat ze eerst maar eens aantonen dat ze in redelijkheid de leeftijd en betrouwbaarheid van mijn oude Range Rover halen; praten we daarna verder......
Die magneten zijn niet per se nodig. Je kunt ook "gewone" kortsluitankermotoren gebruiken. Dat principe is ook al zo oud als de elektromotor zelf