Stemmen 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:14

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:19

Jans schreef:
Als ik een windmolen in mijn tuin moet zetten is mn tuin vol := :D ik ben wel een groot voorstander van windmolens en andere groene opwekmethoden. Zo is er hier in het dorp een zonnepanelenpark geopend. Gebied zit vol zonnepanelen op alle loodsen, en de loodsen worden weer gebruikt voor strooizout en rijkswaterstaatspul. Zonnepanelen zijn deels van de energieleverancier, deels van privéklanten. Bijvoorbeeld huurhuiseigenaren die gewoon geen zonnepanelen mogen leggen van de verhuurder.

Overigens ben ik ook wel iemand die gewoon op het vliegtuig blijft stappen voor vakantie. Wel heb ik ook absoluut geen problemen met dichtbij op vakantie gaan. Dit jaar doen we beiden, over een week vliegen we naar de andere kant van de wereld. En dit najaar blijven we in eigen land. En volgend jaar zien we wel weer. Kan met de auto, kan met de trein, kan met het vliegtuig.

Ik zie persoonlijk niets in 21% btw op vlees en andere dierlijke voedingswaren zoals melk, zo maak je het voor de mensen die het wel nodig hebben (klein percentage, maar lichamelijk hebben sommige mensen gewoon écht vlees nodig. En de mens is natuurlijk omnivoor), maar ik ben wel voor eerlijkere prijzen: zorg ervoor dat er minder aan de strijkstok blijft hangen. Zorg ervoor dat het bij de producenten, de boeren, terecht komt. Nu gaat er teveel op aan al die tussenhandel.

Ik vind niet dat je een vleestax niet moet invoeren omdat er een kleine minderheid is die er baat bij heeft om vlees te eten. In dat geval kun je natuurlijk ook gaan pleiten om voor die mensen, en de mensen met bv glutenallergie, dieetvoeding op te nemen in een zorgverzekering ofzo.

Want, als ik nu eens naar het supermarkt schap kijk, moeten mensen met een glutenallergie behoorlijk centjes hebben :P

secricible

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:20

Waarvan ze een deel terugkrijgen van de belasting als die intolerantie if allergie is aangetoond. Dat kan met vlees dan in theorie ook.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:24

secricible schreef:
Waarvan ze een deel terugkrijgen van de belasting als die intolerantie if allergie is aangetoond. Dat kan met vlees dan in theorie ook.

Dat bedoel ik idd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:41

420BlazeIt schreef:
Waar kan ik de laatste peilingen vinden? Ben benieuwd

De laatste peilingen zijn die van gisteravond, om 9 uur komt de exit poll van de NOS. Peilingen die nu overdag gehouden worden zijn in principe extreem onbetrouwbaar. De opkomst is in ieder geval wel echt heel erg hoog in vergelijking met voorgaande verkiezingen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:43

Marjoow schreef:
secricible schreef:

Nee, ik bedoel dat dat nu al zo geregeld is ;) je krijgt geld terug als je een dieet volgt waarvan bekend is dat er extra kosten aan zijn verbonden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:08

secricible schreef:
Marjoow schreef:

Nee, ik bedoel dat dat nu al zo geregeld is ;) je krijgt geld terug als je een dieet volgt waarvan bekend is dat er extra kosten aan zijn verbonden.

Met vlees niet toch ;)

Ik vraag mij wel af wat alle politici stemmen. Stemmen die op zichzelf of zouden ze ook strategische stemmen uitbrengen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:10

Haha, nee, maar dan zou dat met vlees ook kunnen. Volgens mij praten we langs elkaar heen of niet? :+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:11

secricible schreef:
Haha, nee, maar dan zou dat met vlees ook kunnen. Volgens mij praten we langs elkaar heen of niet? :+

Ik geloof t ook :')

Ik bedoel dus te zeggen dat er dan eenzelfde regeling voor mensen die vlees nodig hebben als voor mensen die glutenvrij moeten eten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:14

Citaat:
.

Ik zie persoonlijk niets in 21% btw op vlees en andere dierlijke voedingswaren zoals melk, zo maak je het voor de mensen die het wel nodig hebben (klein percentage, maar lichamelijk hebben sommige mensen gewoon écht vlees nodig. En de mens is natuurlijk omnivoor), maar ik ben wel voor eerlijkere prijzen: zorg ervoor dat er minder aan de strijkstok blijft hangen. Zorg ervoor dat het bij de producenten, de boeren, terecht komt. Nu gaat er teveel op aan al die tussenhandel.

Citaat:
Ik vind niet dat je een vleestax niet moet invoeren omdat er een kleine minderheid is die er baat bij heeft om vlees te eten. In dat geval kun je natuurlijk ook gaan pleiten om voor die mensen, en de mensen met bv glutenallergie, dieetvoeding op te nemen in een zorgverzekering ofzo.

Zo duur is glutenvrij eten niet - glutenvrij graan kan ingewikkeld zijn.
De groep die echt vlees nodig heeft is ook vrij klein - die mensen zou je kunnen voorzien dmv "hobbymatig gehouden" kippen etc.
Dat complete landen meer eiwit exporteren dan hun eigen bevolking nodig heeft - zo gaat het al een jaar of 40. Hoogste tijd om het in principe overbodige luxeartikel vlees gewoon als luxe artikel te belasten: 21% BTW.
(Ja, de mens is een omnivoor, maar kan prima toe met weinig of geen vlees. Wil je het dan toch, betaal dan wat het echt kost - aan de boer en noem maar op.)

Eloya

Zo ik ga straks stemmen :P en gelijk helpen met stemmen tellen.

Ik vind het wel goed dat publieke "figuren" die voornamelijk jongeren aanspreken zich inzetten om te stimuleren om te gaan stemmen. zo zag je toch een paar reacties op de social media van ik was het niet van plan maar omdat die en die zegt dat het belangrijk is ga ik het toch doen of ga ik me toch nog even inlezen. Vind ik wel tof.

Ik ben wel een jongere die zich er in interesseert en verdiept, maar ik denk dat er ook wel veel zijn die het niet zo interesseert

Kaus

secricible schreef:
http://hasna.nl/2017/03/10/wil-je-tacti ... eze-vrouw/ Voor de mensen die nog mogen, hoe stem je effectief op een vrouw

Maar waarom per se vrouwen in de kamer willen hebben? Als mensen goeie ideeën hebben en er wordt op gestemd, dan gebeurt dat. Dat is niet afhankelijk van geslacht. Kan me niet voorstellen dat mensen niet op iemand stemmen omdat het een vrouw is. Het lijkt me ook niet nodig vrouwen in de tweede kamer te forceren. Overigens heb ik toevallig wel op een vrouw gestemd, maar dit was dan wel de lijsttrekker. Heb het ook niet gedaan omdat het een vrouw is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:16

Janneke2 schreef:
Citaat:
.

Citaat:

Zo duur is glutenvrij eten niet - glutenvrij graan kan ingewikkeld zijn.
De groep die echt vlees nodig heeft is ook vrij klein - die mensen zou je kunnen voorzien dmv "hobbymatig gehouden" kippen etc.
Dat complete landen meer eiwit exporteren dan hun eigen bevolking nodig heeft - zo gaat het al een jaar of 40. Hoogste tijd om het in principe overbodige luxeartikel vlees gewoon als luxe artikel te belasten: 21% BTW.
(Ja, de mens is een omnivoor, maar kan prima toe met weinig of geen vlees. Wil je het dan toch, betaal dan wat het echt kost - aan de boer en noem maar op.)

De belastingdienst zal geen 900e per jaar laten aftrekken vd belasting bij glutenvrij eten voor de leuk ;) over het algemeen houden ze hun centen liever zelf.

En kaus, omdat je een afspiegeling wil van de samenleving?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:20

Nou een glutenvrij brood is toch wel veel duurder dan een gewoon brood... zeker als je het vergelijkt met basic merken :')

@Kaus, het is zo overheersend man tegenwoordig dat er wel wat meer vrouwen in mogen komen. Je hoort eigenlijk alleen de lijsttrekkers, en daarin komt Thieme als eerste vrouw voorbij...

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:27

Sta nu in de rij en even voor mij komt iemand er nu achter dat ie de verkeerde stempas bij zich heeft, nl die voor het Oekraïne referendum _O-

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:28

Foaly schreef:
Sta nu in de rij en even voor mij komt iemand er nu achter dat ie de verkeerde stempas bij zich heeft, nl die voor het Oekraïne referendum _O-

Wauw :')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:31

Ik heb gedacht, gedacht en gedacht maar ik weet het gewoon niet.
Eenmaal in de rij om blanco te stemmen appte vriendje dat hij geen mogelijkheid had om de stembus te halen, en heb ik besloten hem mijn stem te geven.
Hij had zich er in verdiept en zijn stem staat mij niet tegen, dus dan is mijn stem toch nog nuttig besteedt.
Hier is het dus D66 geworden, Pechtold.

Overigens over glutenvrij: dat is echt niet grappig!
Ik mag geen gluten en geen melk in de basis, nou ik vrat echt geen koekje ofzo meer, want de trek was al weg bij het zien van de prijs!
Ik eet zelfs uit principe geen dure glutenvrije zooi, ik doe het prima zonder glutenvrij brood en voor wat dat brood kost kan ik zat vervangers bedenken.
Echt, rustig 4,50 voor een pakje koekjes.. Of 3,50 voor brood ter grootte van een half normaal brood.
Verder tussendoortjes: mueslirepen? 3 euro per 4 stuks omdat het van eat natural moet zijn, in plaats van een euro per 5 ofzo.
Amandelmelk ook, 3 euro een pak van een liter!
Schreeuwend duur.
Ik weet nog dat toen we op vakantie gingen en we glutenvrij brood besteld hadden dat er voor 120 euro brood mee ging op vakantie, voor 4 weekjes.
Of even op vakantie met het vliegtuig: extra tussendoortjes, extra broodjes: er zat voor 60 euro eten in mijn koffer.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:32

Kaus schreef:
secricible schreef:
http://hasna.nl/2017/03/10/wil-je-tacti ... eze-vrouw/ Voor de mensen die nog mogen, hoe stem je effectief op een vrouw

Maar waarom per se vrouwen in de kamer willen hebben? Als mensen goeie ideeën hebben en er wordt op gestemd, dan gebeurt dat. Dat is niet afhankelijk van geslacht. Kan me niet voorstellen dat mensen niet op iemand stemmen omdat het een vrouw is. Het lijkt me ook niet nodig vrouwen in de tweede kamer te forceren. Overigens heb ik toevallig wel op een vrouw gestemd, maar dit was dan wel de lijsttrekker. Heb het ook niet gedaan omdat het een vrouw is.

Eens, ik heb ook nog nooit iemand zien protesteren om 'meer mannen in de zorg'. Doe niet zo moeilijk, ik heb nog nooit een artikel gezien dat iemand een baan wordt geweigerd omdat het een vrouw was. Zelfde als dat ik laatst een artikel las: 'Er zitten te weinig vrouwen met migratie-achtergrond op de PABO'. Ja uh niemand houdt ze tegen naar de PABO te gaan toch? Man ik lees soms artikelen en dan moet ik me bijna schuldig voelen dat ik blank ben.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:33

Jessica van Eijs, D66 is het geworden.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:33

@Marjoow, maar is het dan niet een kwestie van wachten tot er vrouwen komen met goede ideeën waardoor er wel meer vrouwen in de kamer komen? Het is niet alsof die mannen allemaal lijsttrekker zijn omdat ze man zijn (SGP daar gelaten).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:36

Kaus schreef:
Maar waarom per se vrouwen in de kamer willen hebben? Als mensen goeie ideeën hebben en er wordt op gestemd, dan gebeurt dat.

Helaas is dat nog niet zo. Er zijn nog veel bewuste en onbewuste vooroordelen die maken dat ideeen van vrouwen minder overwogen worden, dat ze harder worden bekritiseerd, en dat als ze zelf ergens voor strijden sneller als hysterisch weg worden gezet.

ALs je kijkt naar de lijsttrekkers de afgelopen jaren, zijn bv Femke Halsema, Jolande Sap en Agnes Kant heel bewust steeds aangevallen op hun vrouw-zijn.

Ook maakt een onevenredige vertegenwoordiging (nu 2/3 man, 1/3 vrouw) het veel makkelijker dat mannen gaan stemmen tegen vrouwenrechten: zelf hebben ze daar geen last van. Bij openlijke dingen gebeurt dat gelukkig niet, maar veel onopvallendere problemen (bijvoorbeeld seksueel geweld tegen vrouwen dat aantoonbaar nog altijd veel voorkomt) krijgt toch minder aandacht omdat heel veel mensen op de invloedsposities er niet mee te maken hebben.

Citaat:
Kan me niet voorstellen dat mensen niet op iemand stemmen omdat het een vrouw is.

SGP. Hoe goed je idee ook is - als vrouw ben je niet gewenst in hun fractie.
Er wordt dus door zeker 1 partij en 1 groep kiezers welbewust en nadrukkelijk gediscrimineerd, waarbij duidelijk is dat ze een man verkiezen boven een vrouw ongeacht de kwaliteit van iemands werk of inzet.

Op een vrouw stemmen kan dan een bewuste keuze zijn om daar tegenwicht aan te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:38

Gestemd, nummer 44 CDA.
Maurits!!

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:40

Zo, rechtstreeks vanuit het vliegtuig gaan stemmen (voor de eerste keer) op Schiphol :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:41

Harder bekritiseerd, dat zal misschien. Maar moet je daarom mensen die minder populair zijn, minder gehoord worden, minder populaire ideeën hebben maar in de kamer zetten waardoor je ze eigenlijk enorm kwetsbaar maakt? Als iemand goede ideeën heeft, dan worden ze wel gehoord. En inderdaad, de SGP daar gelaten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:50

Kaus schreef:
Maar moet je daarom mensen die minder populair zijn, minder gehoord worden, minder populaire ideeën hebben maar in de kamer zetten waardoor je ze eigenlijk enorm kwetsbaar maakt? Als iemand goede ideeën heeft, dan worden ze wel gehoord.

Huh, rare omkering hier?

Ten eerste neem ik aan dat iedereen die zich op de lijst verkiesbaar stelt, ook verkiesbaar is.

Ten tweede is het dus niet juist dat ze minder populaire ideeen hebben, en dat de goede ideeen wel gehoord worden.

Ten derde is het herstellen van de balans juist een manier om die bewuste en onbewuste vooroordelen tegen te gaan.

Citaat:
En inderdaad, de SGP daar gelaten.

Maar als je weet dat een van de partijen de balans bewust verstoort, mag je dat toch corrigeren?
Heb laatst al ergens anders een vergelijking gemaakt: een auto zou als je het stuur in het midden hebt, gewoon rechtdoor moeten gaan. Maar stel dat er een afwijking is (bij mij loopt een van de remblokken wel eens aan) - wat doe je dan: principieel je stuur in het midden houden, maar dus van de weg afwijken? Of bewust tegensturen? Ik denk dat je een ongelijke situatie niet kunt herstellen door niets te veranderen.