Trump of Clinton

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary Clinton vs. Donald Trump

Clinton
1250 (90%)
Trump
130 (9%)

Totaal aantal stemmen: 1380

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:39

Shanna schreef:
Ik hoorde net dat dit nog niet de definitieve uitslag is. Het zijn kiesmannen, en de helft van die kiesmannen is verplicht te stemmen op de kandidaat waar hun staat op heeft gestemd, maar de andere helft heeft vrije keuze. Dan nog zijn er wel veel die uit loyaliteit stemmen op de keuze van hun staat, maar er zijn ook kiesmannen die toch de stem wijzigen.

ah serieus? Zou er dan nog zoveel gewijzigd kunnen worden?

Libera

Obama word in NL inderdaad erg opgehemeld, net als Obamacare, wat niet te betalen is.

purny

Volgens mij zijn een heleboel keuzes gebaseerd op een middelvinger naar Obama. Hetgeen wat we hier ook kunnen gaan verwachten in maart. Ik blijf in ieder geval m'n reizen naar de vs plannen.
En ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:40

Ik denk vooral dat een groot deel nogal onwetend is en vanuit emotie reageert?( De amerikanen)
Waarom zien ze niet welke goede dingen obama heeft voor elkaar gekregen? Misschien omdat hij niet heel snel heel duidelijke dingen heeft verwezenlijkt?
En dan waren er nu twee slechte keuzes, een iemand die duidelijk is en hen voor een stuk vertelt wat ze willen horen (omdat ze niet beter weten? Omdat ze niet door de luchtbel kunnen heenprikken?) En dan iemand die wordt gezien als een 'nog slechtere' versie van obama? Als de verpersoonlijking van alles wat er mis is met de politiek?
Pff ik snap niet waarom er niet meer op de derde partij hebben gestemd, dat is voor mij persoonlijk een betere 'ik ben het hier niet mee eens stem' dan stemmen voor trump.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:41

Kan wel, als er een eerlijk belasting systeem wordt ingevoerd.

Overigens ken ik Amerikanen die helemaal Obama waren...maar mensen werden ontevreden omdat sommige dingen niet van de grond kwamen...

Indestal

Re: Trump of Clinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:42

Purny waarom zou je niet naar Amerika kunnen?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:42

Maar is dat niet altijd zo? Kijk hier naar de regering, hebben die echt dingen veranderd de laatste jaren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:44

The_Cat schreef:
Shanna schreef:
Ik hoorde net dat dit nog niet de definitieve uitslag is. Het zijn kiesmannen, en de helft van die kiesmannen is verplicht te stemmen op de kandidaat waar hun staat op heeft gestemd, maar de andere helft heeft vrije keuze. Dan nog zijn er wel veel die uit loyaliteit stemmen op de keuze van hun staat, maar er zijn ook kiesmannen die toch de stem wijzigen.

ah serieus? Zou er dan nog zoveel gewijzigd kunnen worden?

Er zou wel een verschil kunnen komen als veel kiesmannen bij Trump vrij mogen stemmen. Dan kan het verschil tussen beide kleiner worden, maar ook kan dan toch nog Clinton winnen. Andersom kan dat natuurlijk ook, dat het verschil groter wordt omdat de kiesmannen uit de Clinton-staten toch op Trump gaan stemmen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:45

Naje en dat Obama niet alles heeft kunnen uitvoeren zegt niet alleen iets over hem. Continu had die te maken met het senaat waar de meerderheid republikeins is. Ja dan heb je natuurlijk sowieso een achterstand.

Ik denk dat het allemaal wel mee gaat vallen. De onrust die er is is puur omdat omdat heel veel onbekend is. Net als de koers die Trump wil gaan volgen. Ook hij realiseert zich heus dat hij zich moet temperen en dat veel van de kiezers hun stem hadden uitgebracht, omdat Clinton in hun ogen net iets slechter was dan Trump him self. En niet omdat het zo'n uitstekende kandidaat is.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:46

Amandavd schreef:
Maar is dat niet altijd zo? Kijk hier naar de regering, hebben die echt dingen veranderd de laatste jaren?

Ja, alles voor de werkende man afgekalft...bruto netto verhouding amper nog verschil...lage bruto met subsidie netto bijna gelijk aan gemiddelde bruto zonder subsidie..
Geen banen maar wel een cultuur laten onstaan waarbij je als 45plus al uitgerangeerd bent, terwijl in het buitenland je dan pas mee telt.

Een voedingsbodem voor schreeuwende nietsnutten ipv prestaties.

Een slap beleid dus waar geen enkele richting in zit.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:47

Ik denk dat er in de politiek een verschuiving is geslopen die politici ervan weerhoudt om meer gedurfde en nieuwe beslissingen te maken.
Het lijkt er (zeker in Amerika waar sommigen al 20 jaar in dat cirkeltje zitten) erop dat ze beslissingen maken als het moet, en dan kiezen voor de veiligste weg die zo min mogelijk weerstand gaat opwekken want owee als we niet nog een keer gekozen worden of onze meerderheid verliezen.
Dan verander je details, maar niet genoeg om echt een andere kant op te varen dus het is een cirkel, die langzaam in een neerwaartse spiraal veranderd.

Beetje pappen en nathouden, en zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:49

Indestal schreef:
Kan wel, als er een eerlijk belasting systeem wordt ingevoerd.

Overigens ken ik Amerikanen die helemaal Obama waren...maar mensen werden ontevreden omdat sommige dingen niet van de grond kwamen...

Niet alleen dat. Ook omdat hij gefrustreerd (wat ik snap) dingen er via omwegen doorheen is gaan drukken. Dingen waar een hoop mensen niet blij mee waren/zijn. Dan krijg je ze wel tegen je. Daarnaast vonden veel mensen hem te laf (wel spreken, niets doen)
Obamacare is in deze opzet niet te doen, alleen als je extreem arm bent of heel rijk. Er is zeker in de laatste jaren veel onvrede geweest over Obama en dat zie je ook terug in deze verkiezingen. Veel mensen waren bang dat er met Clinton te weinig zou veranderen.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 09-11-16 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:50

Tja dat is hier toch ook in Belgie (en nederland waarschijnlijk?)

Misschien wordt trump wel de eerste president die grootse dingen verwenlijkt omdat hij toch geen acht jaar president wil zijn :+

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:51

Shanna schreef:
Shanna schreef:

Er zou wel een verschil kunnen komen als veel kiesmannen bij Trump vrij mogen stemmen. Dan kan het verschil tussen beide kleiner worden, maar ook kan dan toch nog Clinton winnen. Andersom kan dat natuurlijk ook, dat het verschil groter wordt omdat de kiesmannen uit de Clinton-staten toch op Trump gaan stemmen.

en wanneer weten we dat?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:51

Er sterven elk jaar 1 miljoen mensen doordat ze geen ziektekosten kunnen betalen...als er een ziekenfonds wordt ingevoerd met een particuliere mogelijkheid zoals het hier ooit ook was, dan kan dat wel...de minder bedeelden betalen een lage premie, werklozen geen en de rijken verzekeren zich particulier met een mooie 1 persoons kamer..desnoods prive kliniek.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:52

Hahah ja. Toch is mij ook van Trump nog niet helemaal duidelijk welke koers die in wil gaan. Ook met de handel met o.a. europa bijvoorbeeld. Nu weet ik overigens ook niet of daar veel gehandeld word. Ik bedoel hij zegt wel een muur bij Mexico, maar probeer dat maar te realiseren.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:54

Waarom roept google zelf dan al trots dan Trump de presidentsverkiezingen gewonnen heeft?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:55

De US of A heeft het districtenstelsel -wat wij in 1916 hebben afgeschaft.
Verder hebben bijna alle Staten een 'winner takes all' verdeling.

Tel deze 2 op en je hebt een twee partijen systeem zonder de toegang tot het parlement die wij hebben.
(Voor een zetel in de 2e kamer heb je 1x de kiesdeler nodig- dwz het aantal uitgebrachte stemmen gedeeld door 150 (zetels)).

En zaken als de NOS of de BBC zijn er taboe, mogelijk nog als erfenis van de ketterjacht op communisten in de 1950er jaren. Betrouwbare openbare informatie en informatie over het buitenland zijn nauwelijks voorhanden, dus dat vertekent ook.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:56

HorseTimeXL schreef:
Hahah ja. Toch is mij ook van Trump nog niet helemaal duidelijk welke koers die in wil gaan. Ook met de handel met o.a. europa bijvoorbeeld. Nu weet ik overigens ook niet of daar veel gehandeld word. Ik bedoel hij zegt wel een muur bij Mexico, maar probeer dat maar te realiseren.

Och, als nu TTIP niet meer doorgaat, zoveel te beter.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:57

Indestal schreef:
Purny waarom zou je niet naar Amerika kunnen?

Ik zie geen problemen maar ik kan me wel voorstellen dat mensen Amerika gaan boycotten nu

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:58

420BlazeIt schreef:
Waarom roept google zelf dan al trots dan Trump de presidentsverkiezingen gewonnen heeft?

In de praktijk heeft ie gewonnen.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:59

Denk ook dat de kans minimaal is dat er een paar kiesmannen opstaan en zeggen "oh ja we hebben de toespraak al gehad, maarre.. surprise!!"
Daar zullen ze ook niet heel populair mee worden.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:59

Naja het wordt volgens mij wel duurder om naar Amerika te gaan meende ik. Hij wilde de prijzen van de visum toch omhoog gooien meende ik? Ik hoop niet heel snel. Wil graag nog een keer naar Amerika. Zelfs met Trump.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:00

Denk dat hij het vooral over working visa had, omdat die enorm gebruikt worden door bedrijven om goedkopere werknemers vanuit het buitenland naar binnen te halen.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:01

Drifter schreef:
Het vervelende van de vinger wijzen en de Amerikanen dom noemen, of bijvoorbeeld Wilders stemmers.. of wie dan ook met een andere mening weg zetten als "niet intelligent". Is dat je daarmee de oorzaak bij de kiezers legt.
Uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de regeringen om te luisteren naar hun burgers. In Amerika is dat al zo lang niet te voelen, en er zijn meerdere landen waar dit speelt, denk brexit e.d. Dat is de echte oorzaak van dit soort rare sprongen.

Als we blijven wijzen met vingers en beledigingen roepen naar kiezers komen we er nooit achter wat voor problemen die mensen zien met de politiek, wat ze willen zeggen, waarom ze voelen dat er geen andere weg is dan op een oranje reality ster te kiezen.
Zolang dat doorgaat vrees ik dat we allemaal ook de polariteit in onze eigen landen in de hand werken, beledigingen zijn zelden een start van een dialoog of het begin van een oplossing.

Dit, dit, driehonderd keer dit. Net als met de Brexit snap ik niet dat niemand dit heeft zien aankomen. De 'gewone man' heeft een boel zorgen, uit dat op alle mogelijke manieren maar wordt weggezet als dom, racistisch of gewoon niet de moeite. Die hoort dan iemand die met een oplossing komt. Is dat een onrealistische oplossing die meer kwaad doet dan goed? Bij gebrek aan alternatieven, vaak wel. Dan heb je twee opties: 1) maak 't compleet belachelijk en laat de oorspronkelijke zorgen en problemen niet legitiem klinken of 2) erken het, luister en probeer het wél in goede banen te leiden.

De oplossing is natuurlijk keuze 2, maar hoogopgeleid en besturend Nederland/buitenland kiest collectief voor optie 1 waardoor alles gie-rend uit de klauwen loopt. En dan nog roepen "Huh, hoe kan dit nou?". Onbegrijpelijk, hoop dat hier nou eindelijk lering uit getrokken wordt.