Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:06

Wat een aangrijpend filmpje idd.
Ik kies er ook voor geen donor te zijn en ik vind het ook heel ver gaan dat dit in de wet vastgelegd gaat worden.

Zeker ook omdat de rechten van nabestaanden zoals ik het nu in het nieuws hoor heel onduidelijk zijn.

Jammer dat D66 het zover heeft kunnen brengen.
Bevestigd wederom dat alles waar deze partij voor staat is, niets is waar ik mij persoonlijk in kan vinden.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:27

@pmarena.
Nou je doet erg je best mensen negatief te beïnvloeden. Ga zo door, want ik heb het al eerder gezegd, een ontvanger wil geen orgaan van iemand die niet wil geven.
Ik heb geluisterd naar dit verhaal. Het is jaren geleden gebeurd. De mensen van het ziekenhuis hebben de grove fout gemaakt, te beginnen over donatie , terwijl de patiënt nog niet overleden was. Ik neem aan dat dit consequenties heeft gehad voor die medewerkers. Het lugubere over de testen later, geven wel aan dat er meerdere testen gebeuren om zeker te weten dat iemand dood is. Dat men niet zomaar over gaat tot het uithalen van een orgaan. Als er dan besloten wordt, niet te doneren, wordt de persoon in kwestie begraven of gecremeerd. Indien een ziekenhuis niet zorgvuldig te werk gaan en je niet wil geven, dus die testen worden nagelaten, beland je levend in je graf. Want dat is waar de nee stemmers nu mee opgezadeld worden. Toch?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:29

Ersina schreef:
aikon schreef:
Ik loop al jaren met donorcodicil op zak met een duidelijke nee. Ik ben ook tegen deze wet. Wat volgt, waar de roverheid van vind het voor ons burgers te moeten bepalen omdat er volgens hun te weinig animo voor is?
Inmiddels ook al veel ja geregistreerden gehoord en van gelezen dat die het om gezet hebben naar nee. Puur en alleen vanwege deze wet. Net als ik vinden ze het schandalig dat een overheid gaat bepalen wat er met een doodverklaard persoon mag gebeuren.

Komt er weer iemand met kul verhalen. Blijf jij boven de grond leggen als je doodverklaard wordt?....ik geloof dat we dan inderdaad een probleem hebben.
Verder hoef je niet te zeggen dat de overheid bepaald, wat er met je lichaam gebeurt. Net als bijvoorbeeld in de landen Portugal en België , komt er een systeem waarbij je actief moet reageren als je geen donor wil zijn. Dus de beslissing ligt nog steeds bij jou. Als je begraven/gecremeerd gaat worden, regelen je nabestaanden je begrafenis. Heus, er komt niemand van de regering om dit te doen...tenzij dat je familie is :D

Ik mag hopen dat je weet wat rigor mortis is? Als dat in zet ben je ECHT dood. Daarvan staat niemand meer op. Het treed in tussen een 2 tot 5 uur na dood, afhankelijk van de temperatuur. Is dit niet het geval leeft die persoon dus gewoon nog. Op het punt van rigor mortis hebben artsen niks meer aan organen. Daarom willen ze binnen 2 uur na hersendood verklaring de organen oogsten omdat het anders niet meer te gebruiken is.
En ja, na vaststellen van rigor mortis kan je begraven/gecremeerd worden.
Ja de overheid bepaald wel. Deze hebben immers een wet in het leven geroepen dat iedereen automatisch donor is. Dat je zelf (nog wel) in een NEE kan omzetten doet er niet toe. Deze wet had er niet hoeven komen. Meer voorlichting/uitleg wel.
Mijn familie regelt mijn begrafenis niet. :n Dat staat allemaal al op papier, de begrafenisondernemer hoeft dit allen maar te volgen en klaar.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:40

Marie_Anne schreef:
Nikass schreef:
Ik had het filmpje al eerder gezien, maar ik ben weer geschokt. Wat een nachtmerrie.

Ik ben het met haar eens dat haar zoon de vrijheid moet hebben om er geen keuze in te maken, zonder de consequentie dat hij daarmee donor is. Op die manier is er dus geen vrijheid om niet te kiezen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen nav dit verhaal nee zeggen. En dat is ook helemaal prima lijkt me.

Maar die vrijheid om niet te kiezen, daar kan ik niets mee. Niet kiezen betekent voor mij dat je je nabestaanden er mee opzadelt. Bij twijfel niet doen, dan kies je toch gewoon voor nee zolang je er niet echt over na wilt denken. Het hele leven bestaat uit keuzes maken.

Voor mij, en waarschijnlijk voor jou ook, heel makkelijk. Voor sommige mensen is de confrontatie met het onderwerp soms even te moeilijk. Helaas, zet uw trauma's maar even opzij want wij bepalen dat je even moet registreren...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:47

Nikass schreef:
Marie_Anne schreef:
Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen nav dit verhaal nee zeggen. En dat is ook helemaal prima lijkt me.

Maar die vrijheid om niet te kiezen, daar kan ik niets mee. Niet kiezen betekent voor mij dat je je nabestaanden er mee opzadelt. Bij twijfel niet doen, dan kies je toch gewoon voor nee zolang je er niet echt over na wilt denken. Het hele leven bestaat uit keuzes maken.

Voor mij, en waarschijnlijk voor jou ook, heel makkelijk. Voor sommige mensen is de confrontatie met het onderwerp soms even te moeilijk. Helaas, zet uw trauma's maar even opzij want wij bepalen dat je even moet registreren...?

Eerlijk: ja.
Als je geen keuze maakt zeg je nl in geval van een ongeluk tegen je nabestaanden: zet je enorme verdriet maar even opzij, want er moet nu een keuze gemaakt worden. Omdat ik er niet over na heb willen denken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:51

Ersina schreef:
Nikass schreef:
Je gaat voorbij aan de mensen met een iq tussen de 60 en de 80, die voor de wet volwassen zijn, en die geen netwerk hebben, en waarbij er soms geen diagnosen van hun licht verstandelijke beperking is.
Hoe ga je daar dan "zorgvuldig" mee om?

Mensen met een licht verstandelijke handicap, die geen ouders, familie, begeleider, collega's hebben? Hoe hebben ze ooit werk of een uitkering gekregen?Hoe kwamen ze aan hun huis? Want als ze thuis wonen bestaat dit probleem sowieso niet. iemand heeft ze daar toch bij geholpen? Overigens is de wet nog niet uitgewerkt en zullen er wel vragen als wat doen we met bepaalde mensen komen. Maar die mensen hebben er dan meer aan, dat er een oplossing komt, want die wet is aangenomen. Daar komt bij dat het mij lijkt dat een licht verstandelijk gehandicapte best in staat is om een formulier in te vullen. Mensen die niet begrijpen wat doneren is, noem ik niet licht gehandicapt. En een zwaar gehandicapte is afhankelijk van dat netwerk, kan dus ook nee invullen.

Ja dat is nou net de realiteit. Ze hebben geen werk en soms ook geen uitkering. Soms wel een Wajong die door blijft lopen ook al hebben ze geen inschrijfadres. Ze hebben ook geen huis :)*

Ik kom ze in mijn werk veelvuldig tegen. En ik kan je vertellen, een formulier invullen gaat hem echt niet worden. Je mag hopen dat ze de goede kant boven houden, dat is al heel wat.
Als je vraagt of ze begrijpen wat er bedoelt wordt zeggen ze op alles "JA", want ze schamen zich dat ze geen flauw idee hebben waar je het over hebt.
Je moet ze altijd terug laten vertalen wat je dan gezegd hebt. En heel vaak lukt dit niet. Een gesprek van langer dan een kwartier lukt soms niet. Met 1 onderwerp, anders wordt het verwarrend. En als ze het niet begrijpen worden ze soms agressief of opstandig.
En als Pietje waar ze tegen op kijken zegt je moet dit of dat doen, dan doen ze dat. Want ze zijn verschrikkelijk beïnvloedbaar en ze overzien de gevolgen niet. Daarom worden ze vaak gebruikt als loopjongen voor criminele klusjes.
Als ik tegen jou zeg kom met me mee midden in de nacht en ga even op de uitkijk staan bij dat huis, dan weet jij dat ik niet veel goeds van plan ben. Deze jongens denken daar niet over na, weten alleen dat ze straks een tientje krijgen. Hee, voor alleen maar even op straat staan, dat is makkelijk verdiend!

Wat ik hierboven schrijf geldt uiteraard niet voor alle lvb-ers, maar voor een groot deel wel. Ik schrijf dit niet om hen in diskrediet te brengen, maar juist om aan te geven dat ze beschermd moeten worden.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:02

Citaat:
Ik ben oprecht blij omdat ik weet dat dit meer donoren op gaat leveren voor de toekomst. Natuurlijk is er nu een tegenreactie, komen de meest bizarre tegenargumenten tevoorschijn en zullen er mensen zijn die hun 'ja' in een 'nee' veranderen wat hun goed recht is. Maar deze fase gaat voorbij, het wordt normaal om te besluiten wat je wilt dat er met je lichaam gebeurt als jouw leven eindig wordt.

Ik heb juist wel vertrouwen in de procedure. Ik ben erg bekend met de medische wereld en ken een transplantatiecoördinator. Ik weet hoe zorgvuldig er gehandeld wordt rondom orgaan- en weefseldonatie en heb er geen enkel probleem mee als mijn lichaam ooit op die manier nog nuttig blijkt te zijn. Zelf heb ik er dan toch niets meer aan.

Hoe weet jij dat eigenlijk? Eén van de redenen dat veel politici tegen waren is dat het nog maar de vraag is of het meer donoren gaat opleveren, dat is helemaal niet zo 1 2 3 gezegd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:03

Marie_Anne schreef:
Nikass schreef:

Eerlijk: ja.
Als je geen keuze maakt zeg je nl in geval van een ongeluk tegen je nabestaanden: zet je enorme verdriet maar even opzij, want er moet nu een keuze gemaakt worden. Omdat ik er niet over na heb willen denken.

Nou je zou ook kunnen vastleggen bij wet dat als iemand geen JA heeft geregistreerd dat het dan niet gebeurd.
Ik vind overlaten aan de nabestaanden namelijk ook helemaal niks.
Niet iedereen heeft nabestaanden, laat staan liefhebbende, goed willende nabestaanden.

Gruis: los van hoe je dit weet, het is toch heel dubieus? Als er meer mensen waren die echt wilden donoren dan hadden ze zich wel geregistreerd. Er gaat nu gebruik/misbruik gemaakt worden van mensen die zich niet registreren.
Ook de ex die te laks is om te registreren zou het recht moeten hebben om laks te zijn, zonder ingrijpende consequenties. Laat staan de mensen die om andere redenen niet registeren.
Mensen die in de war zijn, ouder zijn en het allemaal niet meer over zien, die hun leven aan het overleven zijn en geen tijd/energie hebben om over "luxe problemen" na te denken.
Oh ik weet wel dat het voor de ontvanger geen luxe probleem is, dat is niet wat ik bedoel.
Iemand die elke dag moet bedenken hoe hij die dag overleeft, heeft geen ruimte over om bezig te zijn met morgen.
En het is een utopie om te denken dat iedereen wel ergens een betrokken familielid of hulpverlener heeft rondlopen. Als dat zo was werden er geen mensen gevonden die al een week dood in hun huis liggen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 15-02-18 13:09, in het totaal 3 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:03

Het heeft helemaal geen zin om horrorverhalen erbij te halen want er worden op elk gebied medische fouten gemaakt maar dan ben je toch ook niet plots tegen ALLE ingrepen? Er staan ik weet niet hoeveel succesverhalen tegenover.
En het doneren bestaat nu eenmaal al, daar veranderd niks aan.
De keuze blijft ja of nee, alleen is het nu de andere groep die aan moet gaan geven dat ze het niet willen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:14

@ Nikass
Wat ik zo vreemd vind is dat je wel met allerlei moeilijkheden aankomt, maar eigenlijk niet probeert een oplossing te bedenken. Die wet is erdoor en als deze goed uitgewerkt is, gaat hij misschien in in 2020. Je werkt met verstandelijk gehandicapten. Hoe zijn die bij jou gekomen? Ik kan me er niet bij voorstellen dat een verstandelijk gehandicapte geen netwerk heeft. Wel schijnbaar een netwerk wat zijn kont tegen de krib zet, niet bereid is een gehandicapte met dit formulier te helpen.
De haken en ogen in de uitvoering van de wet, moeten opgelost worden. Misschien wordt er wel besloten een bepaalde groep uit te sluiten...?
Tegenstander zijn kan en mag (graag zelfs en je weet waarom)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:55

Ersina blijkbaar ken je de doelgroep niet. Wij noemen ze ook geen verstandelijk gehandicapten maar mensen met een licht verstandelijke beperking, waar je meestal niet aan kunt zien en vaak niet direct aan merkt dat ze verstandelijk functioneren op het niveau van een kind van zes tot acht.
Ze staan niet onder curatele en zijn dus zelf verantwoordelijk voor wat ze doen.

Dat jij je niet kunt voorstellen dat ze geen netwerk hebben, wil niet zeggen dat het niet zo is. Er zijn heel veel mensen in Nederland zonder netwerk, veel ouderen ook (maar ouderen kom ik in mijn werk nagenoeg niet tegen).

Het gaat om kwetsbare mensen, net als verslaafden, daklozen, mensen met psychische problemen (bijvoorbeeld de verzamelaars die hun huis vol gestouwd hebben met rommel). Het gaat om mensen die nooit hun huur- of zorgtoeslag aanvragen. Denk je dat ze het geld niet willen hebben?
Het is misschien nieuw voor je, maar niet iedereen kan zo goed mee komen in het systeem van onze maatschappij.

Ja veldwerk of de ggd gaat wel naar deze mensen toe, ook op straat als ze geen huis hebben, om te proberen contact te leggen en om te proberen ze naar een hulpverleningstraject te bewegen, maar dit is een proces van jaren en is niet altijd succesvol.
Niet iedereen wil bemoeienis, niet iedereen wil geholpen worden. Door bezuinigingen vallen er steeds meer psychiatrische patiënten buiten de hulpverlening.

Ga je nou zeggen dat ík de oplossing moet bedenken? Ik heb die wet niet bedacht, en die oplossing had er al moeten zijn vóór dat de wet werd aangenomen.
Als jij kennis hebt, die ik mis, dat er wel degelijk iets voor deze groepen geregeld is, dan laat ik me graag bijpraten.
Tot die tijd doe ik moeilijk ja.

Edit: wij willen deze mensen best "met een formulier helpen". Al klinkt dat eenvoudiger dan het is. Maar de prioriteit is meestal een bed voor vannacht en wat te eten. Bij verslaafden zal je ze eerst op een afspraak moeten zien te krijgen, want de verslaving heeft prioriteit.

En er zou dan ook eerst eens wat minder moeten worden bezuinigd op hulpverlening, voor dit soort dingen is eigenlijk geen tijd en er wordt niet voor betaald door de overheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:11

Ersina schreef:
@ Nikass
Wat ik zo vreemd vind is dat je wel met allerlei moeilijkheden aankomt, maar eigenlijk niet probeert een oplossing te bedenken. Die wet is erdoor en als deze goed uitgewerkt is, gaat hij misschien in in 2020. Je werkt met verstandelijk gehandicapten. Hoe zijn die bij jou gekomen? Ik kan me er niet bij voorstellen dat een verstandelijk gehandicapte geen netwerk heeft. Wel schijnbaar een netwerk wat zijn kont tegen de krib zet, niet bereid is een gehandicapte met dit formulier te helpen.
De haken en ogen in de uitvoering van de wet, moeten opgelost worden. Misschien wordt er wel besloten een bepaalde groep uit te sluiten...?

Was dat maar waar, iedereen een netwerk. Eens met Nikass, ik heb in het verleden met daklozen gewerkt, en daar is een flinke groep met een verstandelijke beperking bij. Mensen die niet mee kunnen in de maatschappij, niet weten hoe ze bijstand moeten aanvragen, en geen familie of netwerk hebben die ze daarbij helpt.

Ik denk alleen dat deze mensen grotere problemen hebben dan de donorwet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:18

Lusitana schreef:
De keuze blijft ja of nee, alleen is het nu de andere groep die aan moet gaan geven dat ze het niet willen.

De keuze is veel ruimer dan ja of nee.

Ik heb vanaf 1978 een donorcodicil.
Toen het centrale donor register keam, heb ik mij geregistreerd.
Maar wel met de bepaling dat ik niet in de moderne ontwikkeling mee wilde.
(Dwz: als ik ga hemelen, mag nog steeds alles van waarde hier op aarde worden gebruikt, weefsels en organen - maar ik wil wel een ouderwets sterfbed waarmijn hart ophoudt met kloppen,mijn longen niet beademd worden etc.)

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:29

Nikass schreef:
Ga je nou zeggen dat ík de oplossing moet bedenken? Ik heb die wet niet bedacht, en die oplossing had er al moeten zijn vóór dat de wet werd aangenomen.
Als jij kennis hebt, die ik mis, dat er wel degelijk iets voor deze groepen geregeld is, dan laat ik me graag bijpraten.

. Bij verslaafden zal je ze eerst op een afspraak moeten zien te krijgen, want de verslaving heeft prioriteit.

En er zou dan ook eerst eens wat minder moeten worden bezuinigd op hulpverlening, voor dit soort dingen is eigenlijk geen tijd en er wordt niet voor betaald door de overheid.

Nee hoor, je mag allerlei bezwaren aan blijven dragen. Alleen heeft het zo weinig zin, want de wet is erdoor. Je komt m.i met jezelf in de knoop. Nederland liep achteraan, want er zijn al vele landen voorgegaan die en automatische donorregistratie hebben. Dus ik neem aan dat de bezwaren die jij oproept, ook een rol hebben gespeeld in die andere landen en dat daar een oplossing voor is gekomen. Ik krijg ook het idee dat je denkt dat iedereen geschikt is om te doneren. Verslaafden kan je sowieso apart hangen, want die hebben hun organen zo verziekt en hun levensstijl is zo anders, dat de kans gering is, dat ze op de juiste manier in een ziekenhuis belanden en geschikt zijn.
Met je laatste zin ben ik het eens, maar is in dit topic niet aan de orde. Graag zou ik willen dat er meer geïnvesteerd werd in hulpverlening .
Deze donor discussie is niet bedoelt om mensen aan te vallen over hun ideeën of denkwijze. Daarom is dit het laatste wat ik nog toevoeg, omdat ik merk dat we toch een beetje in een kringetje beginnen te praten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:42

Marie_Anne schreef:
Was dat maar waar, iedereen een netwerk. Eens met Nikass, ik heb in het verleden met daklozen gewerkt, en daar is een flinke groep met een verstandelijke beperking bij. Mensen die niet mee kunnen in de maatschappij, niet weten hoe ze bijstand moeten aanvragen, en geen familie of netwerk hebben die ze daarbij helpt.

En hoe groot is de kans dat die op de intensive care terecht komen?
Daar moet je denk ik voor verzekerd zijn en als ze geen uitkering of wat ook hebben, zijn ze dus ook niet verzekerd. Ze gaan gewoon dood in huis of op straat.
Als ze wel naar een ziekenhuis gaan, betekent dat automatisch dat er dus wel degelijk iemand is die wat voor ze invult, want je moet altijd wat ondertekenen, dus die heeft dan ook kunnen helpen met een nee registratie. Of als die aanwezig is kan die alsnog zeggen dat het niet mag.

Daarbij alle problemen die je kunt bedenken zij door andere landen allang al rechtgestreken, jullie zijn een van de weinige landen die het andere systeem hebben. Dus er zijn heus oplossingen tegen bezwaren.

aikon

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:08

Elk mens krijgt de nodige zorg ook als je niet verzekerd bent. Die laten ze echt niet op straat liggen. Of bij ontdekking weer op straat sturen zoals in amerika.
Kennis is niet verzekerd en word toch gewoon geholpen met spoed. Als ze ergens die kosten weg kunnen halen doen ze dat, anders gaat het in de grote pot waar iedereen aan mee betaald.
ik heb nog nooit wat hoeven onderteken hier, legitimatie laten zien bij een ziekenhuis waar ik nooit geweest ben en klaar.

We hebben het wel over Nederland he. Hier loopt het altijd net even anders dan in landen waar iets al jaren draait. Hier moet het wiel steeds opnieuw uitgevonden worden, want stel je voor dat het land waar iets van gebruikt word het toch ergens fout heeft?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:10

Marie_Anne schreef:
Ersina schreef:
@ Nikass

Juist ja, en daarom registreren ze zich niet. Niet omdat dat een bewuste keuze is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:15

Lusitana schreef:
Het heeft helemaal geen zin om horrorverhalen erbij te halen want er worden op elk gebied medische fouten gemaakt maar dan ben je toch ook niet plots tegen ALLE ingrepen? Er staan ik weet niet hoeveel succesverhalen tegenover.

Dit dus stoort me en helemaal eens met deze post.
Veel mensen stappen toch ook in het vliegtuig ook al heeft een halve zool nog niet zolang geleden het vliegtuig tegen de berg aan gevlogen?

Overal worden fouten gemaakt, gekke - c.q criminele dingen gedaan. Helaas is dit eigen aan de mens.
Dit zal heus ook wel gebeuren in de zorg.
Helaas zijn er ook wel eens mensen levend uit de koelcel gehaald. Dit is echter zo uitzonderlijk. Niet mee willen doen met deze wet, soi! Laat je nee registreren.
Door mensen als Karl en zijn uitleg, begrijp ik ook waar de boosheid zit jegens onze overheid en ik begrijp dan ook waarom hij tegen is. Dat is voor mij de winst van deze discussie.

Maar met deze bangmakerij heb ik helemaal niets mee. Integendeel het vertroebelt de discussie voor mij heel erg.

Wat betreft daklozen en mensen met een verstandelijke beperking verwacht ik dat veel artsen het niet eens in hun hoofd halen om te laten doneren. In mijn familie is die vraag niet eens gesteld, want zoiets mag je niet voor een verstandelijk gehandicapt iemand besluiten, zoals in ons geval voor mijn zusje.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 15-02-18 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:15

aikon schreef:
Elk mens krijgt de nodige zorg ook als je niet verzekerd bent. Die laten ze echt niet op straat liggen. Of bij ontdekking weer op straat sturen zoals in amerika.
Kennis is niet verzekerd en word toch gewoon geholpen met spoed. Als ze ergens die kosten weg kunnen halen doen ze dat, anders gaat het in de grote pot waar iedereen aan mee betaald.
ik heb nog nooit wat hoeven onderteken hier, legitimatie laten zien bij een ziekenhuis waar ik nooit geweest ben en klaar.

We hebben het wel over Nederland he. Hier loopt het altijd net even anders dan in landen waar iets al jaren draait. Hier moet het wiel steeds opnieuw uitgevonden worden, want stel je voor dat het land waar iets van gebruikt word het toch ergens fout heeft?

Heeft je kennis ook op de intensive care gelegen?

Als je geopereerd moet worden, moet je wel degelijk wat ondertekenen.

Als er iemand moet tekenen voor orgaandonatie op het uur u, zijn alle bezwaren weggenomen, want dan kan er dus ook niet geoogst worden als er niemand is die voor ze tekent...
Lijkt mij een vrij simpele oplossing.

Waarom moet het wiel opnieuw uitgevonden? Je kijkt toch gewoon naar hoe je het wel of niet wilt bij de voorbeeldlanden?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:25

Ersina schreef:
Nikass schreef:

. Bij verslaafden zal je ze eerst op een afspraak moeten zien te krijgen, want de verslaving heeft prioriteit.

Nee hoor, je mag allerlei bezwaren aan blijven dragen. Alleen heeft het zo weinig zin, want de wet is erdoor. Je komt m.i met jezelf in de knoop. Nederland liep achteraan, want er zijn al vele landen voorgegaan die en automatische donorregistratie hebben. Dus ik neem aan dat de bezwaren die jij oproept, ook een rol hebben gespeeld in die andere landen en dat daar een oplossing voor is gekomen. Ik krijg ook het idee dat je denkt dat iedereen geschikt is om te doneren. Verslaafden kan je sowieso apart hangen, want die hebben hun organen zo verziekt en hun levensstijl is zo anders, dat de kans gering is, dat ze op de juiste manier in een ziekenhuis belanden en geschikt zijn.
Met je laatste zin ben ik het eens, maar is in dit topic niet aan de orde. Graag zou ik willen dat er meer geïnvesteerd werd in hulpverlening .
Deze donor discussie is niet bedoelt om mensen aan te vallen over hun ideeën of denkwijze. Daarom is dit het laatste wat ik nog toevoeg, omdat ik merk dat we toch een beetje in een kringetje beginnen te praten.

Je vult nogal wat in, en neemt nogal wat aan.
Maar goed, dit topic maar afsluiten dan omdat de wet er doorheen is? Dat is wat je zegt en een niet zo verrassende dooddoener. Wees niet bang, ik kom niet met mezelf in de knoop, persoonlijk en denigrerend worden is echt niet nodig.

pien_2010 zoals gezegd heeft niet iedereen een diagnose op zijn hoofd geplakt en een netwerk dat voor hem op komt.
Ik hoop van harte dat in de praktijk blijkt dat deze mensen beschermd worden, misschien wordt er een aanvullende regel op verzonnen; maar dat moet nog blijken en is dus wat mij betreft niet erg zorgvuldig (had van te voren al duidelijk moeten zijn)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:34

Nikass eens dat hier een aanvullende regel op had mogen komen. Wellicht dat nog een gedragsregel zal komen in de toekomst. Maar om artsen nu als een stel grijpgrage organen monsters te zien vind ik toch wel erg ver gaan. Veel artsen nemen hun eed van Hippocrates zeer serieus.
Eigen ervaring dat de vraag gesteld werd en aangezien het hier om een zeer jong babietje ging die al genoeg meegemaakt had, is er nee uitgesproken, dat gelijk zonder enige verdere druk uitoefening geaccepteerd werd op een hele fijne lieve manier door de artsen. De meeste artsen zijn gelukkig capabele en hele fijne mensen.

Je zag ook in Spanje in het voorbeeld wat ze lieten zien op TV, dat de artsen speciaal zijn opgeleid om gesprekken te voeren met familie, waarbij heel belangrijk is, centraal staat dat mensen echt in vrijheid de keuze maken voor wel of geen donatie. Spanje werd getoond op TV omdat hun wetgeving het meeste lijkt op zoals het in Nederland zal gaan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:52

Lusitana schreef:

Wat de horrorverhalen betreft:
Er zijn mensen in situaties geweest waarin ze geacht werden buiten bewustzijn te zijn, maar, tot verbazing van de artsen en verpleging en familie, toch nog alles na konden vertellen. (Twee familieleden van me hebben dat meegemaakt.)

Een donor is volkomen hulpeloos en krijgt alleen spierverslappers. Logisch toch dat zo iemand, mocht er toch bewustzijn zijn, alles van de orgaanuitname meekrijgt. En het is toch logisch dat eventuele pijn nooit naverteld kan worden door die donor, want die gaat dood.

Verder heeft iedereen die als donor geregistreerd staat maar een half procent kans om ooit daadwerkelijk als donor te fungeren. Donatie blijft dus een druppel op de gloeiende plaat en het systeem lijkt daarmee meer op een loterij voor wat happy few.

Ashleytjuhh

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 16:39

over donor worden gesproken ik kreeg net weer een email omdat ik ook stamcel donor ben, wellicht is dat iets voor mensen die geen orgaan donor zijn.
Er staan namelijk maar 32,2 miljoen stamceldonoren in de wereldwijde database. De kans daar je op opgeroepen word is namelijk zo klein omdat deze kans op match zo minimaal is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:44

Lusitana schreef:
Marie_Anne schreef:

En hoe groot is de kans dat die op de intensive care terecht komen?
Daar moet je denk ik voor verzekerd zijn en als ze geen uitkering of wat ook hebben, zijn ze dus ook niet verzekerd. Ze gaan gewoon dood in huis of op straat.
Als ze wel naar een ziekenhuis gaan, betekent dat automatisch dat er dus wel degelijk iemand is die wat voor ze invult, want je moet altijd wat ondertekenen, dus die heeft dan ook kunnen helpen met een nee registratie. Of als die aanwezig is kan die alsnog zeggen dat het niet mag.

Daarbij alle problemen die je kunt bedenken zij door andere landen allang al rechtgestreken, jullie zijn een van de weinige landen die het andere systeem hebben. Dus er zijn heus oplossingen tegen bezwaren.

Niet stukjes relevante tekst wegknippen uit mijn quote aub. Ik ben nl voor de donorwet.

Marie_Anne schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:46

Ashleytjuhh schreef:
over donor worden gesproken ik kreeg net weer een email omdat ik ook stamcel donor ben, wellicht is dat iets voor mensen die geen orgaan donor zijn.
Er staan namelijk maar 32,2 miljoen stamceldonoren in de wereldwijde database. De kans daar je op opgeroepen word is namelijk zo klein omdat deze kans op match zo minimaal is.

Heb ik ook al geprobeerd, maar vanwege lichaamsgewicht kom ik daar ook niet door de keuring heen. Terwijl ik die ene kilo er echt niet bij kan eten. Zelfde dus als bloeddonatie..