Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:39

Geryon schreef:
Als je gaat afgeven op iemand die minder verdient dan jij, alleen omdat diegene wel op vakantie kan, is dat inderdaad ontzettend dom.

Ik geef helemaal nergens op af, vind iemand die in de bijstand zit niet meer of minder dan ieder ander, niet meer of minder dan mezelf.
Zie niet in waarom het nodig is zo persoonlijk en onder de gordel te worden alleen omdat ik vind dat de bijstand een vangnet is waarvan geen grote luxe zaken betaald kunnen worden.

Het is doodnormaal dat als je wat wil je er moeite voor moet doen. Dat geld voor iedereen op deze wereld, ik zieniet in waarom mensen in de bijstand dat anders zouden moeten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:40

[naam] schreef:
Pandora2 schreef:
In mijn ogen niet kort door de bocht, maar gewoon heel correct. Groenten en fruit horen dagelijks in een gezond rantsoen...en zijn goedkoper als je het zelf klaarmaakt dan broodjes en bouillon... :+
Ja, fruit is echt goedkoper dan een brood van 29cent en een zakje bouillon. :Y)

Tendance schreef:
Fruit is juist duur. Hoe lang doe je met een brood en hoe lang met een zak appels als je de 2 op een dag wilt eten?
Fruit is echt juist wel duur!
Dat zeg ik dus... mijn reactie was sarcastisch bedoeld.

Floortje_89

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:40

KoudbloedKim schreef:
Pandora2 schreef:
In mijn ogen niet kort door de bocht, maar gewoon heel correct. Groenten en fruit horen dagelijks in een gezond rantsoen...en zijn goedkoper als je het zelf klaarmaakt dan broodjes en bouillon... :+

Niet goedkoper nee maar wel beter voor je;) En wat is belangrijker, een paard of een gezond lijf?? Bezuinigen op je eigen gezondheid lijkt me niet zo handig, en bij dit levenspatroon zal je gezondheid er alleen maar op achteruit gaan, laat staan als je 20 jaar verder bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:41

Floortje, ik vroeg je wat...
Hoe verklaar je mijn huidige situatie dan?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:42

Robijntjah schreef:
Wat is dan zelfstandig is de volgende vraag....

Ik bedoel daarmee dat je onafhankelijk van anderen op een sociaal aanvaardbare wijze kunt functioneren. Misschien is mijn blik te beperkt: mijn cliënten die in de Wajong zitten worden nagenoeg allemaal nooit volledig zelfstandig. Maar wellicht is er een groep binnen de Wajongers waarbij dat anders is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:42

KoudbloedKim schreef:
Pandora2 schreef:

:j

Ik heb hier voor 7 euro fruit en groente voor ruim een week. En dan nog vries ik de helft van mn eten in.
Ik ken echter geen brood voor 29 cent :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:43

Floortje_89 schreef:
[naam] schreef:

Niet goedkoper nee maar wel beter voor je;) En wat is belangrijker, een paard of een gezond lijf?? Bezuinigen op je eigen gezondheid lijkt me niet zo handig, en bij dit levenspatroon zal je gezondheid er alleen maar op achteruit gaan, laat staan als je 20 jaar verder bent.
Als je mijn reactie goed gelezen had, had je kunnen zien dat eronder stond; buiten of het verstandig is of niet.

Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn concrete vraag; zouden jullie willen dat voor persoon A én B de uitkering omlaag ging, of alleen voor persoon B, want die heeft een paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:44

Onali schreef:

Ik heb hier voor 7 euro fruit en groente voor ruim een week. En dan nog vries ik de helft van mn eten in.
Nee? Ik wel. :))
Je krijgt het zelfs vaak gratis als je vlak voor sluitingstijd heen gaat en ze nog wat hebben liggen. :)
Net als bloemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:44

Nikass schreef:
Robijntjah schreef:
Wat is dan zelfstandig is de volgende vraag....

Ik bedoel daarmee dat je onafhankelijk van anderen op een sociaal aanvaardbare wijze kunt functioneren. Misschien is mijn blik te beperkt: mijn cliënten die in de Wajong zitten worden nagenoeg allemaal nooit volledig zelfstandig. Maar wellicht is er een groep binnen de Wajongers waarbij dat anders is.

Maar wat is dan sociaal aanvaardbaar en moet dat ten koste gaan van je eigen belang?

Ik kan niet zoveel met dat sociaal wenselijke wat hierachter lijkt te liggen in het topic.
Laten we ons toch allemaal als een kudde schapen hetzelfde gedragen want o wee als je een beetje afwijkt....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:45

vuurneon schreef:
KBK bedoelde dat ook sarcastisch...

Groenten dan misschien ? Zijn heus niet zo duur en kan je ook lekkere en gezonde dingen mee klaarmaken. Sorry hoor, maar als ik die " eetgewoontes " hierboven las... :x daarop kan ik mij ook niet goed blijven voelen...dan moeten de paarden hier ook in pension want dan kan ik na 2 weken geen schop mest meer opnemen en wegvoeren...Als je zo moet inboeten op een beetje gezonde kost voor jezelf...tja, dan is een paard in mijn ogen inderdaad een luxe die je je niet kan veroorloven....
En ja, ik doe ook al mijn boodschappen bij Aldi...dus ik heb een idee van de prijzen :+

Geryon

Nikass schreef:
Robijntjah schreef:
Ik heb PTSS, dat heeft mijn leven inderdaad behoorlijk beïnvloedt maar op dit moment gelukkig niet meer.
Ja ik heb slechte dagen. Maar ik heb ook goede dagen.
Weer een aanname...

Je reactie verbaasd me >;)
Allereerst doe ik geen aaname?
En verder geef ik alleen maar aan dat PTSS een ernstige stoornis is die dus ongetwijfeld je leven beïnvloedt. Dit als reactie op de suggestieve opmerking dat PTSS wellicht onvoldoende is om een Wajong te krijgen.
Jij zegt PTSS te hebben dus dan zou ik verwachten dat je mijn reactie begrijpt en het met me eens bent.

Dat je zo reageert zoals je doet begrijp ik dus echt totaal niet. :n

Al heb je tig stoornissen waaronder ernstige zoals ptss, kan het nog te weinig zijn voor een uitkering! Is toch logisch? De stempels betekenen namelijk helemaal niet per se dat je niet kunt werken. En dat zegt juist iemand met psychische stoornissen en daarom een wajong. :+

Mijn reactie over het afgeven en dom zijn, was serieus niet naar jou bedoeld, maar in het algemeen. Wist niet eens of jouw mening er wel of niet van toepassing op was. :)

Bowen

Tigear schreef:
Bowen schreef:

Dat is een mogelijkheid ja, had ik niet aan gedacht.
Maar dan denk ik dat het of een tijdelijk iets is, of dat de verantwoording hebben zelf voor een paard misschien niet zo verstandig is.
Dat omgaan/werken met paarden goed kan zijn betekend nog niet dat een eigen paard hebben een recht is of goed is.

Er zijn mensen die blijvend psychisch ziek zijn, ik ken meerdere mensen die echt op geen enkele manier door hun psychische ziekte vrijwilligers werk kunnen doen ook al willen die mensen heel graag. (meestal komt trouwens het geen vrijwilligers werk kunnen doen door ziektes die heel veel angst veroorzaken, hierbij moet je denken aan zeer ernstige autisme, PTSS of meerdere combinaties van ernstige stoornissen)
De mensen die ik ken liggen soms jankend op de grond omdat ze iets heel graag willen maar gewoon met geen mogelijkheid kunnen door de angst, een paar zijn zo dusdanig opgeknapt van het hebben van een dier dat ze nu bijvoorbeeld zelf kunnen koken, iets wat ze voorheen met geen mogelijkheid konden.
Dus ja ik vind dat mensen met Wajong zelf mogen kiezen waar ze hun spaargeld aan opmaken, ik gun dit soort mensen de hele wereld om ze maar wat beter te laten voelen.

Maar is het verstandig voor deze mensen om een eigen paard te hebben? Kan me goed voorstellen dat deze mensen veel baat kunnen hebben bij begeleid wat met paarden doen, maar als het zo ernstig is dat zelfs licht vrijwilligerswerk niet kan dan kan een eigen paard ook niet. Dat is dan teveel verantwoordelijkheid voor iemand die dat niet aankan, teveel dat echt moet gebeuren.

Kan me ook voorstellen dat een ander huisdier ook goed kan zijn, daar mag van mij evt subsidie voor verstrekt worden(en hulp om in de gaten te houden of het wel goed is voor het dier!).
Ik heb het dan ook steeds heel specifiek over de bijstand en niet over andere regelingen waarbij iemand echt niet kan werken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:46

KoudbloedKim schreef:
Onali schreef:

Nee? Ik wel. :))
Je krijgt het zelfs vaak gratis als je vlak voor sluitingstijd heen gaat en ze nog wat hebben liggen. :)
Net als bloemen.

Nee, wel bij de Jumbo veel vlees voor 1 euro (heb zaterdag ook weer ingeslagen :') )
Brood is hier altijd op, zowel bij de Jumbo als de AH.
Koop bij de AH ook vaak dingen voor 35%

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:47

Ik zou overigens als persoon B veel sneller herstellen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:47

KoudbloedKim schreef:
KoudbloedKim schreef:
Ik wil nog één ding vragen voor ik me definitief terug trek uit dit topic.
Of eerder, ik wil een voorbeeld stellen en ben benieuwd naar de antwoorden.

Persoon A heeft een WaJong-uitkering en woont als volgt.
- Gemiddelde huurwoning
- Ontbijt met 2 broodjes + koffie
- Luncht met 3 broodjes + Yoghurt
- Avondeten bestaat uit groente, vlees en aardappeltjes
- Koopt haar producten bij de Jumbo.
- Heeft een tv
- Heeft een telefoonabonnement
- Heeft een wasmachine + droger
- Heeft een grote koelkast
- Heeft een auto voor de deur
- Gaat 1x per week naar de sportschool
- Is lid van de Libelle.

Haar buurvrouw, Persoon B heeft precies dezelfde WaJong-uitkering en woont als volgt.
- Lage huurwoning in achterstandswijk
- Luncht met 2 broodjes (boterhammen dus) en water
- Eet s'avonds 2 a 3 broodjes en misschien wat boulion.
- Koopt haar producten in de aanbieding bij de Lidl
- Heeft geen tv
- Heeft geen telefoonabonnement
- Heeft een 4dehands wasmachine, geen droger
- Heeft een koelkastje van familie gekregen
- Heeft geen auto voor de deur, enkel een fiets
- Heeft een paard gekregen en deze zeer goedkoop gestald.

Mijn oprechte vraag is; vinden jullie dat persoon A en B teveel geld krijgen aan uitkering? Of alleen persoon B omdat deze een paard heeft?
Edit; Ongeacht over het verstandig is.

Je vergelijking zegt alsnog niets want wellicht koopt persoon A haar vlees, groente en fruit wel op het moment dat het afgeprijsd is omdat het eigenlijk al de deur uit moet, wellicht betaalt ze haar abbo bij de sportschool niet zelf en wellicht heeft ze het abbo op de libelle wel gekregen. Een telefoonabbo kan heel goedkoop zijn als het een sim-only is en wasmachines, drogers en koelkasten kun je spotgoedkoop kopen in de aanbieding of van marktplaats.
En wie zegt mij dat persoon B haar broodjes niet met luxe-producten belegt?

Je vergelijking gaat gewoon niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:48

Iets met een paard en juist geen sociale verwachtingen, doen wat mogelijk is etc. :+

Anoniem

Pffff... hahaha, dit is gewoon lachwekkend aan het worden. _O-
Ik ga hier geen energie mee insteken.

Succes met de discussie verder! +:)+

Ayasha
Blogger

bruintje123 schreef:
mysa schreef:
Maar je kunt nooit in een ander kijken. Niet iedereen heeft dezelfde kracht/wilskracht. En als het bij lichamelijke dingen, zoals bij mijn moeder, als zo mis kan gaan, dan kun je wel nagaan dat het bij geestelijke aandoeningen helemaal vaak fout zal gaan.

Eens
Maar dan moet er niet verkondigd worden dat mensen die op wilskracht door gaan niet echt ziek zijn.
Dat is kul en maakt me boos.

Je dus echt mensen die moeten.
En maar ploeteren. Die ik zo graag geld zou gunnen.
En dan ken je mensen die alles dien betreft hobby want ja ze mogen toch wel wat in het leven is hun motto.

En dan denk ik weer aan die ploeteraar.
Zijn lot is werken slapen en ellendige zijn??

maar er mag wel verkondigd worden dat mensen die wel een uitkering krijgen gewoon niet genoeg karakter hebben?

En aan degene die het had over dat de mensen die zielig deden en zeiden van een weekje te ruilen; wat is er zieliger aan zeggen 'kom maar eens een weekje in mijn plek' dan aan 'arme ik werk zo hard en kan niet eens een paard betalen'?

Anoniem

Jammer KBK, al snap ik je goed!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:49

Robijntjah schreef:
Nikass: ik heb verkeerd gelezen, ik zie het al :o
Excuses.

Ok geen probleem :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:50

Vrijwilligerswerk is niet vrijblijvend is mij altijd verteld op mijn vrijwilligerswerk.
Ben ik het mee eens maar brengt dus ook wat verwachtingen met zich mee.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:53

Bowen schreef:
Tigear schreef:

Er zijn mensen die blijvend psychisch ziek zijn, ik ken meerdere mensen die echt op geen enkele manier door hun psychische ziekte vrijwilligers werk kunnen doen ook al willen die mensen heel graag. (meestal komt trouwens het geen vrijwilligers werk kunnen doen door ziektes die heel veel angst veroorzaken, hierbij moet je denken aan zeer ernstige autisme, PTSS of meerdere combinaties van ernstige stoornissen)
De mensen die ik ken liggen soms jankend op de grond omdat ze iets heel graag willen maar gewoon met geen mogelijkheid kunnen door de angst, een paar zijn zo dusdanig opgeknapt van het hebben van een dier dat ze nu bijvoorbeeld zelf kunnen koken, iets wat ze voorheen met geen mogelijkheid konden.
Dus ja ik vind dat mensen met Wajong zelf mogen kiezen waar ze hun spaargeld aan opmaken, ik gun dit soort mensen de hele wereld om ze maar wat beter te laten voelen.

Maar is het verstandig voor deze mensen om een eigen paard te hebben? Kan me goed voorstellen dat deze mensen veel baat kunnen hebben bij begeleid wat met paarden doen, maar als het zo ernstig is dat zelfs licht vrijwilligerswerk niet kan dan kan een eigen paard ook niet. Dat is dan teveel verantwoordelijkheid voor iemand die dat niet aankan, teveel dat echt moet gebeuren.

Kan me ook voorstellen dat een ander huisdier ook goed kan zijn, daar mag van mij evt subsidie voor verstrekt worden(en hulp om in de gaten te houden of het wel goed is voor het dier!).
Ik heb het dan ook steeds heel specifiek over de bijstand en niet over andere regelingen waarbij iemand echt niet kan werken.

Ja dat kan serieus verstandig zijn! Ik ben zelf zo'n persoon die tigear omschrijft, heb meerdere ernstige stoornissen, en mijn paard kan ik inderdaad niet helemaal in mijn eentje hebben en verzorgen.
Maar er zijn natuurlijk ook mensen die al iets verder zijn dan mij in hun therapie en die kúnnen het nét aan en wel met heel veel moeite. Maar dat helpt wel. Zo leer je meer verantwoordelijkheid te verdragen bijvoorbeeld.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:54

Mijn vriend heeft een Wajong uitkering en dat is echt niet veel, houd niks over per maand zelfs vaak te kort. Dus wie hier van een Wajong een paard kan houden zou ik toch wel willen weten hoe diegene dit doet

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:54

Ik denk niet dat je het zo zwart wit moet zien.
Sommige mensen zouden voor een uitkering kiezen en andere zouden hun werk niet willen missen.
Mensen kan je niet in hokjes steken, en het is allemaal afhankelijk van...welke ziekte, persoon, kansen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:55

Strasshorse schreef:
Mijn vriend heeft een Wajong uitkering en dat is echt niet veel, houd niks over per maand zelfs vaak te kort. Dus wie hier van een Wajong een paard kan houden zou ik toch wel willen weten hoe diegene dit doet

Goedkopere stalling, bezuinigen op allerlei andere kosten, mogelijkheden genoeg.