Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:Dus omdat een ander land niet vrij of democratisch is wil jij het ook niet zijn?
Omdat er landen zijn die de mensenrechten schenden zou jij het ook willen doen?
Boras schreef:Ik denk dat jij de reactie van nikass niet goed hebt begrepen als je de door haar genoemde voorbeelden gaat toepassen op zwarte piet. Ze bedoelde het denk ik in zijn algemeenheid.
Marleenloveu schreef:Ik heb wel gelezen dat in Amsterdam de pieten niet meer gouden oorbellen mogen dragen, er is onderzoek naar geweest en het blijkt níks met discriminatie te maken te hebben, ook niet in een ver verleden. Het is gewoon zodat die 21 mensen die erom gezeurd hebben tenminste iets te geven wat ze willen.
Ikzelf vind het belachelijk, sinterklaas is onze traditie, mét zwarte piet! Ik zeg niet dat alle 'buitenlanders' zo zijn maar als ze in ons land komen moeten ze zich ook aan ons land aanpassen. De meeste komen hier omdat het niet goed gaat in eigen land, dan mogen ze van geluk spreken dat wij ze hier zo goed opvangen! Maar er zijn ook buitenlanders die gewoon vrolijk met sinterklaas meedoen en er met volle teugen van genieten, dát vind ik echt super, mensen die zich er niet zo druk om maken en gewoon blij zijn met wat Nederland ze allemaal biedt.
Lusitana schreef:Het is geen racisme, zwarte Piet vertegenwoordigd immers niet echt ras, men kan niet eens het eens worden over zijn afkomst, dus de tegenstanders zullen een ander argument moeten bedenken.
Boras schreef:Je zou je ook kunnen afvragen waarom we massaal en vurig willen vasthouden aan een voor ons blanken "klein detail" als de kleur van zwarte piet als onderdeel van het totale sinterklaas-idee/-feest. Waarom is dat zo belangrijk?