Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:43

Het is een (slap) begin.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:47

Dit soort ongein werkt voor gekleurde mensen alleen maar het tegenovergestelde van wat ze willen in de hand. Mensen raken geirriteerd, hebben het gevoel dat hun iets wordt afgenomen.
Door dit soort dingen worden mensen juist minder tolerant..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:08

Je zou je ook kunnen afvragen waarom we massaal en vurig willen vasthouden aan een voor ons blanken "klein detail" als de kleur van zwarte piet als onderdeel van het totale sinterklaas-idee/-feest. Waarom is dat zo belangrijk?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:44

Het is belangrijk omdat het al heel lang zo was en er nu om een handjevol mensen iets veranderd moet worden. Volgens mij heeft het gros van de allochtonen er geen enkel probleem mee. In dit topic praten we vooral over hoofddoekjes maar volgens mij zijn dat helemaal niet de mensen die over zwarte Piet vallen. Maar vooral een paar hooggeplaatste Surinamers in dit land, die hier eigenljk alle kansen hebben gekregen om te doen wat ze willen, willen nu hun zin doordrijven.(deze figuur onder andere: http://nl.wikipedia.org/wiki/Prem_Radhakishun) Ik denk dat deze mensen vooral zelf een probleem of minderwaardigheidscomplexje hebben ofzo en zo wil 1% van de bevolking ongeveer 99% van de bevolking afdwingen om hun zin te doen. En werkelijk ze zullen het in ons overtolerante landje nog wel voor elkaar krijgen ook denk ik. Het is in mijn ogen een machtspelletje en volgens mij zijn Nederlanders daar meestal veel te goeiig en makkelijk in, zo van oh laten we het maar aanpassen want anders komt er misschien gedonder van.
Misschien is het ook nog wel het verstandigst ook om ze hun zin te geven, ik bedoel wie wil er nu ellende of gewonden of wat dan ook tijdens een Sinterklaasintocht met kinderen. En thuis vier en zing je toch wat je wilt met je kinderen. Al zeg en zing ik 1000000x zwarte Piet, ik bedoel, wie kan er iets tegen doen? Wat ze willen bereiken, krijgen ze in ieder geval niet. Gelijk worden zullen we nooit, we zijn namelijk allemaal anders en niemand kan een neger blank maken of een blanke bruin maken, net zo goed als mijn grote tanden niet klein worden :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:02

Nikass schreef:
Dus omdat een ander land niet vrij of democratisch is wil jij het ook niet zijn?
Omdat er landen zijn die de mensenrechten schenden zou jij het ook willen doen?

Jij hebt duidelijk mijn post niet begrepen als dit het enige is wat je eruit kunt halen.

- Het is niet democratisch als enkelingen de meerderheid van een land wil dwingen zwarte piet af te schaffen.
- Zwarte piet is geen schending van het mensenrecht (dat wordt van deze kindervriend gemaakt) terwijl dit objectief bekeken niet zo is.

Daarnaast, zie de recentste reacties.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:06

Ik denk dat jij de reactie van nikass niet goed hebt begrepen als je de door haar genoemde voorbeelden gaat toepassen op zwarte piet. Ze bedoelde het denk ik in zijn algemeenheid.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:07

Dan gaat ze off topic want dit topic gaat over zwarte piet en of we nu allemaal racistisch zijn als je er voor bent. En niet of we voor of tegen de democratie zijn in Nederland of het buitenland.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:12

Boras schreef:
Ik denk dat jij de reactie van nikass niet goed hebt begrepen als je de door haar genoemde voorbeelden gaat toepassen op zwarte piet. Ze bedoelde het denk ik in zijn algemeenheid.

Ik ook, maar heb daarbij ook enkele andere voorbeelden genoemd. Daarnaast ging deze discussie inderdaad niet over democratie o.i.d.

Mijn punt. Ik snap de afweer. Als jij met een klein aantal mensen in een ander land bijvoorbeeld gaat brullen dat de ramadan afgeschaft moet worden omdat (vul in) dan krijg je dezelfde soort reacties als hier gegeven worden. Ondanks dat ramadan (of een andere traditie) in jouw ogen verkeerd is en verboden moet worden. Maar maakt dat de traditie verkeerd of denk jij dat? Kun jij het maken dat een eeuwenlange traditie zo op de schop moet omdat jij voor afgeleide ervan bang bent? Dus niet eens voor het feest zelf?

Miepie77

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:03

Zo, de rechter vind zwarte Piet ook onschuldig, hopelijk zijn we nu klaar met die onzin.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:46

Miepie77 schreef:
Zo, de rechter vind zwarte Piet ook onschuldig, hopelijk zijn we nu klaar met die onzin.

Ze gaan vast gewoon lekker doordrammen.
Nog een rechtszaak, weer een website, verder zeiken op Facebook, nog meer T shirts verkopen, en andere ludieke protestacties.

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:02

Ik heb wel gelezen dat in Amsterdam de pieten niet meer gouden oorbellen mogen dragen, er is onderzoek naar geweest en het blijkt níks met discriminatie te maken te hebben, ook niet in een ver verleden. Het is gewoon zodat die 21 mensen die erom gezeurd hebben tenminste iets te geven wat ze willen.
Ikzelf vind het belachelijk, sinterklaas is onze traditie, mét zwarte piet! Ik zeg niet dat alle 'buitenlanders' zo zijn maar als ze in ons land komen moeten ze zich ook aan ons land aanpassen. De meeste komen hier omdat het niet goed gaat in eigen land, dan mogen ze van geluk spreken dat wij ze hier zo goed opvangen! Maar er zijn ook buitenlanders die gewoon vrolijk met sinterklaas meedoen en er met volle teugen van genieten, dát vind ik echt super, mensen die zich er niet zo druk om maken en gewoon blij zijn met wat Nederland ze allemaal biedt.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:34

Ik hoorde zelfs al dat ze willen gaan rellen door die uitspraak, een groep wil tijdens de intocht een drama gaan maken.
Er werd zelfs door een vrouwtje gezegd; ''al moet er bloed vloeien''
zegt alweer genoeg over hun.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:56

Wie zijn "ze", "een vrouwtje" en "hun"?
En heb je deze verdachtmakingen uit eerste hand?
Zo ja, dan zou ik er melding van amken bij de politie.
Zijn het niet meer dan roddelpraatjes, dan zou ik ze niet uiten, want daar heeft niemand wat aan.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:57

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 16:00

Marleenloveu schreef:
Ik heb wel gelezen dat in Amsterdam de pieten niet meer gouden oorbellen mogen dragen, er is onderzoek naar geweest en het blijkt níks met discriminatie te maken te hebben, ook niet in een ver verleden. Het is gewoon zodat die 21 mensen die erom gezeurd hebben tenminste iets te geven wat ze willen.
Ikzelf vind het belachelijk, sinterklaas is onze traditie, mét zwarte piet! Ik zeg niet dat alle 'buitenlanders' zo zijn maar als ze in ons land komen moeten ze zich ook aan ons land aanpassen. De meeste komen hier omdat het niet goed gaat in eigen land, dan mogen ze van geluk spreken dat wij ze hier zo goed opvangen! Maar er zijn ook buitenlanders die gewoon vrolijk met sinterklaas meedoen en er met volle teugen van genieten, dát vind ik echt super, mensen die zich er niet zo druk om maken en gewoon blij zijn met wat Nederland ze allemaal biedt.

Inderdaad, niet aan kunnen passen? Dan enkeltje terug naar land van herkomst. Toen deze kwestie nog niet aan de hand was hoorde je geen enkele kleurling over discriminatie. Nu hoor je niks anders dan alleen maar.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 16:11

Nederland is mijn land van herkomst, en een groot deel van de klachten kwam van autochtone Nederlanders Cultuur is geen excuus voor racisme, dus je zult een ander argument moeten vinden om zwarte piet te verdedigen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 16:47

Het is geen racisme, zwarte Piet vertegenwoordigd immers niet echt ras, men kan niet eens het eens worden over zijn afkomst, dus de tegenstanders zullen een ander argument moeten bedenken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:21

Lusitana schreef:
Het is geen racisme, zwarte Piet vertegenwoordigd immers niet echt ras, men kan niet eens het eens worden over zijn afkomst, dus de tegenstanders zullen een ander argument moeten bedenken.

Zelfs als je zwarte piet wel ziet als iemand met een zwarte huidskleur, het is daarmee nog niet gezegd dat het rascisme is. Waarom zou je in namelijk van ieder uiterlijk kenmerk een stereotypering/karikatuur mogen maken zonder gevolgen behalve voor huidskleur en eigenlijk ook nog alleen niet blanke huidskleur. Dat is gewoon ronduit onzinnig, mensen moeten zichzelf niet zo serieus nemen :roll:

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 17:35

Boras schreef:
Je zou je ook kunnen afvragen waarom we massaal en vurig willen vasthouden aan een voor ons blanken "klein detail" als de kleur van zwarte piet als onderdeel van het totale sinterklaas-idee/-feest. Waarom is dat zo belangrijk?

Zwarte Piet is door de jaren heen al veranderd en zou rustig blijven veranderen en uiteindelijk wel eindigen in iets dat in de multiculturele sfeer past. Men houdt dus helemaal niet zo krampachtig vast aan Zwarte Piet zoals die is.
Men protesteert omdat hij in een klap door druk van buitenaf moet verdwijnen.
Dan gooit iedereen de kont tegen de krib, ongeacht het onderwerp.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:07

Het gaat eigenlijk erom dat een geschminkt persoon niet te herkennen is en iemand die niet geschminkt is wel, of hij moet een enorme baard hebben, zoals de Sint. Dat het zwart is geworden is ook omdat men vroeger ècht met roet schminkte, dan hielden ze een kurk in een vlam en voila, zwarte schmink... andere kleuren was niet zo makkelijk aan te komen in 1800. In 1970 deden ze het schminken vaak zelfs nog met een beroete kurk.

Ziedaar een belangrijke reden van de traditie Piet zwart te maken.

Maar ja, de grootste racisten zijn vaak de mensen die met lange gevoelige tenen zelf speuren naar racistische uitingen...
Zoals de gast is, vertrouwd die zijn gastheer zullen we maar zeggen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:46

En toen ontstond er een steekvlam en was het hoofdhaar ineens veranderd in kroeshaar en de lippen zagen er zo aangezet uit als gevolg van brandwonden. En dat hebben ze vervolgens maar zo gelaten :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:15

Tuurlijk Boras... maar racisme is negatieve eigenschappen van bepaalde mensen benadrukken. Het is geen negatieve eigenschap zwart kroeshaar of rode lippenstift op het hoofd te hebben. Zwarte Piet wordt niet neergezet als kindermoordenaar, luie zwarte uitkeringstrekker en heeft ook geen Surinaams accent.
Ook stopt ie kinderen niet in een kookpot om ze te kannibaliseren.
Hij is in de regel ook niet werkzaam als suicidebomber.
En kinderen die mensen met een fysieke aanpassing aan een tropisch klimaat aanzien voor "Zwarte Piet" hebben een bril nodig.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:33

Dat is niet de definitie van racisme.
Maar daar ging het mij niet om.

Ik vond je verklaring waarom men tot een zwarte gelaatskleur is gekomen niet volledig en daarom niet erg geloofwaardig. Het bleef immers niet bij een zwarte gelaatskleur, waardoor mensen er een negeroide persoon in zien. Daar zijn naast het zwarte gelaat het kroeshaar en de opvallende lippen ook debet aan. Maar die eigenschappen mis ik in je verklaring.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:58

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:59