Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:16

pmarena schreef:
Met de info die er nu ligt betwijfel ik eigenlijk of de mensen die zich van begin af aan over het dier "ontfermd" hebben, nu echt mensen zijn die er serieus verstand van hebben :o

Ze zullen er uiteraard meer van weten dan menigeen, maar van begin af aan hebben ze blijkbaar iedereen die wilde (en had kunnen!!) helpen, op afstand gehouden en gerustgesteld met "we hebben het onder controle en kunnen dit zelf wel". Waardoor alle partijen dus ook de "redding" aan hen over lieten.

Maar het klinkt alsof ze enorm geblunderd hebben, met uitspraken als dat hij in een soort coma was gezakt en stervende was, nog dágen voor ze het dier afspoten....terwijl ze eerst vertelden dat dat niet mogelijk was. Vervolgens doen ze het toch, dier vecht verdorie!!! Een dier dat niet meer wil of kan, dat vecht niet.
En dan krijgen die prutsers het ook nog niet eens voor elkaar om hem af te spuiten 8)7

Ik snap dat het lastig is omdat ze er te weinig ervaring mee hebben...en dat bewijst nu exact dat die gasten eigenlijk geen flauw idee hebben over de toestand van het dier. Ze hoefden hem niet voorzichtig onder narcose te brengen, het dier moest DOOD, dat heeft dan weinig te maken met de juiste dosering lijkt mij....dan neem je dus gewoon wat extra gif voor de zekerheid, dier hoeft immers toch niet meer wakker te worden :(:)

Neem aan dat ze dat dan ook wel gedaan hebben....om er maar een eind aan te maken.
Vervolgens gaat het dier niet dood (miskleun nummer zoveel) en de volgende poging lukt niet omdat hij zich blijkbaar verzet. Zo zwak was hij dan helemaal niet denk je dan met een beetje gezond verstand.

Al met al lijkt het er heel sterk op dat die mensen zomaar wat gedaan hebben, en dat dier zijn laatste kans hebben ontnomen vrijdagmiddag / avond toen er mensen gereed waren voor een serieuze reddingspoging.

Gewoonweg walgelijk dat die de kans niet hebben gekregen, maar dat die prutsers het dier zelf wilden houden omdat ze inderdaad allang bekonkeld hadden dat het een mooi object zou zijn voor Naturalis, bah.

Ik ga er overigens wel vanuit dat die mensen met alle goede bedoelingen tot die conclusie zijn gekomen (hij zal wel ziek zijn, hij zal wel veel pijn hebben, hij zal het wel opgegeven hebben, hij zal wel te lang gelegen hebben, hij zal wel teveel beschadigd zijn van binnen...enz. En dan natuurlijk nog extra gekleurd door het idee dat het een mooie projectje is om uit elkaar te halen...

Al met al hoop ik dat deze mensen nooit meer de verantwoordelijkheid over een aangespoeld dier naar zich toe mogen trekken, omdat ze teveel belang hebben bij het overleden beest.

Walgelijk ook hoe er hier al over het dier gesproken wordt: http://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/14/ges ... etenschap/

"het is nu nog een vies karkas" Terwijl het arme beest nog ligt te vechten voor zijn leven, er mogelijke redding op 15 meter afstand tegen gehouden wordt, en er een club klaarstaat om het dier af te spuiten...wat hij vervolgens ook nog overleeft, zo verzwakt was hij nou :n

Natuurlijk is de kans groot dat het dier al wat gemankeerd heeft, en natuurlijk is de kans groot dat er van alles beschadigd was door het lange liggen, maar al met al toonde hij mijns inziens nog levendig genoeg om hem nog een kans te gunnen.

Uit vanalles blijkt dat men ook maar bezig was met gissen en aannames als grond om het dier af te spuiten, daarmee maken die mensen zich gewoon onbetrouwbaar in hun oordeel, te onervaren om hun conclusies domweg te kunnen geloven. En dan ook tussen de oortjes al blij met het skelet :n

Ik hoop dat hier iets van een protocol uit voort komt zodat een volgend aangespoeld dier een betere kans op overleven krijgt en niet terechtkomt in de handen van mensen die graag een dood exemplaar willen hebben :(:)

Compleet met je eens!!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:31

Jammer dat dit verhaal zo sensationeel gemaakt wordt. Het is een tragedie, een dier dat langzaam sterft. Ook al is het dan maar een van de 35000 bultruggen die op de planeet leeft.

Ik heb wel een aantal een heleboel vragen: hoe oud was dat dier? Was het een jong dier of een oud dier dat een plaats zoekt om te gaan sterven? Hoezo is het dier überhaupt verdwaald op die zandplaat? Wilde het dier er een eind aan maken? En zo ja, waarom dan? Heeft (het gedrag van) die potvis er iets mee te maken? Waarom komen dierenactivisten zo laat in actie? (woensdag gestrand, als je dan pakweg pas vrijdag of zaterdag in actie komt lijkt me dat een beetje langzaam).

Dan blijven we nog met een aantal ecologische/evolutionaire vragen zitten die me niet beantwoord lijken. Hier kan nog lang over nagekletst worden.

Ik ben een beetje sceptisch, naar alle richtingen toe. De motieven van de kant die het dier uit zijn lijden wilden helpen lijkt niet 100% zuiver, maar de motieven van de andere kant zijn dat evenmin.

Overigens, ik heb 57 pagina's maar even niet helemaal doorgelezen. Geen idee of er antwoorden staan op al mijn vragen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:36

Dat staat overal waarom anderen zo laat in actie kwamen: omdat degenen die er het eerst bij waren, alle anderen op afstand hielden omdat ze het zelf wel aankonden.... iedereen die zijn hulp aangeboden heeft, is weggewuifd, al van begin af aan, waarna ze zelf aan het prutsen zijn geslagen en waarna die andere mensen tòch zijn gekomen om alsnog een poging te wagen omdat ze het belachelijk vonden dat die eerste groep het dier geen kans meer gunde.

Wederom vàst wel met de goede bedoelingen (niet te veel herrie en stress voor de bultrug) maar er zijn wellicht wel mensen weggestuurd die meer capabel waren dan degenen die aan het prutsen zijn geweest....en die al vrij snel een plek voor het skelet aan het zoeken waren terwijl het dier nog volop voor zijn leven lag te vechten -O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:43

Joost: het ging om een jong dier.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:52

Cayenne: bedankt, nuttige info. Dat maakt het dan weer wel meer de moeite waard het dier te redden. Als ik de twitter van Lenie bekijkt, reageert ze pas op vrijdag, daarna gaat het (een stuk) sneller. Ik denk wel dat het tijd wordt om eens een goede discussie te hebben over wat in principe met die dieren te doen: proberen te redden, proberen uit zijn/haar lijden te verlossen of gewoon de natuur zijn gang laten gaan. Hierbij moet dan ten eerste gekeken worden naar het belang voor het voortleven van de soort en daarna naar de overlevingskansen van het individu en meteen besluiten wat te doen en dat ook duidelijk communiceren.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:15

Ik weet niet of deze foto inmiddels als is langs gekomen in dit topic, maar deze kwam ik tegen op Facebook met het volgende bijschrift:

Citaat:
Verdachte gaten gevonden in Johannes. Gaten die geboord zijn in een levend wezen om vergif in te brengen?

Afbeelding

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:16

Ik kan mij vergissen, maar volgens mij deden de foto`s van deze gaten gisteren al de ronde en zouden deze zijn van het toedienen van het slaapmiddel op vrijdag.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 21:19

Jolien87 schreef:
Ik weet niet of deze foto inmiddels als is langs gekomen in dit topic, maar deze kwam ik tegen op Facebook met het volgende bijschrift:

Citaat:
Verdachte gaten gevonden in Johannes. Gaten die geboord zijn in een levend wezen om vergif in te brengen?

[ Afbeelding ]

Dit is dus precies wat ik bedoel met stemmingmakerij...

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:22

Creatas schreef:
Paar keer ge-edit omdat ik even niet wist hoe het te noemen.
Maar die gaten zaten er (eer)gisteren ook al, toen werdt er geroepen/gespeculeerd dat dat voor euth. was.

FlyAway schreef:
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij deden de foto`s van deze gaten gisteren al de ronde en zouden deze zijn van het toedienen van het slaapmiddel op vrijdag.

Dat meende ik dus ook. Raar om slaapmiddel zo toe te dienen wellicht. Maar was wel gelinkt aan de euth. dacht ik :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:24

Nou als ze door 20 cm spek heen moeten dan ontkomen ze er wellicht niet aan om dat met een boor te doen omdat ze er met de hand met een spuit anders niet doorheen komen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:29

voor iedereen hier let op wat je op twitter gooit want ze gaan mensen ervoor aanspreken enzo was net op t nieuws...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:31

NathalietjeB schreef:
voor iedereen hier let op wat je op twitter gooit want ze gaan mensen ervoor aanspreken enzo was net op t nieuws...

Interessant. Ben benieuwd hoe ze dat aan willen pakken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:36

Ibbel schreef:
@Kuggur: op IJsland zijn ze ongetwijfeld iets nuchterder ja. Als je dat daar niet bent ben je dood.
Harpoen er in, en eten voor de hele winter voor een heel dorp. Plus verlichting.

Een jaar of zes geleden is er hier een jonge bultrug in een net van een visser (klein bootje, tweemans bemanning, kustvisserij) beland. Hij is naar de haven gesleept, levensgevaarlijk gewond verklaard (ik zag het er niet vanaf...).
Vakkundig het hoekje om geholpen met behulp van een krachtig geweer, en daar heeft inderdaad het hele dorp van gegeten, ik heb er op m´n werk ook een hapje van meegegeten, voor de geinteresseerden, vergelijkbaar met rundvlees met levertraan aroma.
Eh, en voor de goede orde, de verlichting hier wordt met iets modernere middelen geregeld dan traanlampen....
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 16-12-12 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 21:36

En terecht imo. Er zijn doodsbedreigingen en al op Twitter gegooid

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:38

FlyAway schreef:

Of het nou was vanwege de zogenaamd euthenasie of vanwege het gif....

dit doe je niet!!!

Normaal gesproken met ik nou niet echt een dierenactiviste, maar de afgelopen avonden/nachten ben ik er heel erg druk mee geweest.
ik vind het echt schandalig........

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:39

stef schreef:
En terecht imo. Er zijn doodsbedreigingen en al op Twitter gegooid

ach, ecomare moet zich niet zo aanstellen.
mensen twitteren dit soort dingen uit emotie, en praat het niet goed, maar om nu meteen naar de politie te hollen??

en een boycot?
niets op tegen

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:40

Lotus83 schreef:
FlyAway schreef:

Of het nou was vanwege de zogenaamd euthenasie of vanwege het gif....

dit doe je niet!!!

Normaal gesproken met ik nou niet echt een dierenactiviste, maar de afgelopen avonden/nachten ben ik er heel erg druk mee geweest.
ik vind het echt schandalig........

Ik zeg toch ook nergens of dit wel of niet ok is? Ik geef alleen aan wat ik in de media tegen ben gekomen. I

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:41

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 21:43

Lotus: wát doen je niet? Er is helemaal niet bekend waar de gaten van zijn

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:43

@flyAway, was niet persoonlijk naar jou gericht, sorry.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:43

stef schreef:

wel waar, die gaten zijn gemaakt voor het toedienen van het "slaapmiddel"

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:44

Lotus83 schreef:
@flyAway, was niet persoonlijk naar jou gericht, sorry.

Ok ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 21:45

Lotus: sinds wanneer zit de borstspier daar?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:46

Lotus83 schreef:
stef schreef:

wel waar, die gaten zijn gemaakt voor het toedienen van het "slaapmiddel"

Dat is inderdaad wat ik gisteren in de media oppikte. Kan het nu helaas niet meer terugvinden.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:47

heb t ook ergens gelezen idd dat die gaten er waren voor t slaapmiddel ook geen idee meer waar ik dat nou las was dat niet bij lenie van t hart op twitter toevallig??