pmarena schreef:Met de info die er nu ligt betwijfel ik eigenlijk of de mensen die zich van begin af aan over het dier "ontfermd" hebben, nu echt mensen zijn die er serieus verstand van hebben
Ze zullen er uiteraard meer van weten dan menigeen, maar van begin af aan hebben ze blijkbaar iedereen die wilde (en had kunnen!!) helpen, op afstand gehouden en gerustgesteld met "we hebben het onder controle en kunnen dit zelf wel". Waardoor alle partijen dus ook de "redding" aan hen over lieten.
Maar het klinkt alsof ze enorm geblunderd hebben, met uitspraken als dat hij in een soort coma was gezakt en stervende was, nog dágen voor ze het dier afspoten....terwijl ze eerst vertelden dat dat niet mogelijk was. Vervolgens doen ze het toch, dier vecht verdorie!!! Een dier dat niet meer wil of kan, dat vecht niet.
En dan krijgen die prutsers het ook nog niet eens voor elkaar om hem af te spuiten![]()
Ik snap dat het lastig is omdat ze er te weinig ervaring mee hebben...en dat bewijst nu exact dat die gasten eigenlijk geen flauw idee hebben over de toestand van het dier. Ze hoefden hem niet voorzichtig onder narcose te brengen, het dier moest DOOD, dat heeft dan weinig te maken met de juiste dosering lijkt mij....dan neem je dus gewoon wat extra gif voor de zekerheid, dier hoeft immers toch niet meer wakker te worden
Neem aan dat ze dat dan ook wel gedaan hebben....om er maar een eind aan te maken.
Vervolgens gaat het dier niet dood (miskleun nummer zoveel) en de volgende poging lukt niet omdat hij zich blijkbaar verzet. Zo zwak was hij dan helemaal niet denk je dan met een beetje gezond verstand.
Al met al lijkt het er heel sterk op dat die mensen zomaar wat gedaan hebben, en dat dier zijn laatste kans hebben ontnomen vrijdagmiddag / avond toen er mensen gereed waren voor een serieuze reddingspoging.
Gewoonweg walgelijk dat die de kans niet hebben gekregen, maar dat die prutsers het dier zelf wilden houden omdat ze inderdaad allang bekonkeld hadden dat het een mooi object zou zijn voor Naturalis, bah.
Ik ga er overigens wel vanuit dat die mensen met alle goede bedoelingen tot die conclusie zijn gekomen (hij zal wel ziek zijn, hij zal wel veel pijn hebben, hij zal het wel opgegeven hebben, hij zal wel te lang gelegen hebben, hij zal wel teveel beschadigd zijn van binnen...enz. En dan natuurlijk nog extra gekleurd door het idee dat het een mooie projectje is om uit elkaar te halen...
Al met al hoop ik dat deze mensen nooit meer de verantwoordelijkheid over een aangespoeld dier naar zich toe mogen trekken, omdat ze teveel belang hebben bij het overleden beest.
Walgelijk ook hoe er hier al over het dier gesproken wordt: http://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/14/ges ... etenschap/
"het is nu nog een vies karkas" Terwijl het arme beest nog ligt te vechten voor zijn leven, er mogelijke redding op 15 meter afstand tegen gehouden wordt, en er een club klaarstaat om het dier af te spuiten...wat hij vervolgens ook nog overleeft, zo verzwakt was hij nou
Natuurlijk is de kans groot dat het dier al wat gemankeerd heeft, en natuurlijk is de kans groot dat er van alles beschadigd was door het lange liggen, maar al met al toonde hij mijns inziens nog levendig genoeg om hem nog een kans te gunnen.
Uit vanalles blijkt dat men ook maar bezig was met gissen en aannames als grond om het dier af te spuiten, daarmee maken die mensen zich gewoon onbetrouwbaar in hun oordeel, te onervaren om hun conclusies domweg te kunnen geloven. En dan ook tussen de oortjes al blij met het skelet
Ik hoop dat hier iets van een protocol uit voort komt zodat een volgend aangespoeld dier een betere kans op overleven krijgt en niet terechtkomt in de handen van mensen die graag een dood exemplaar willen hebben
Compleet met je eens!!