Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:52

jameyskatje schreef:
denigrerend
1) Kleinerend 2) Kleinerend spreken over 3) Minachtend

kan je jou mening onderbouwen Fixture? ben er wel benieuwd naar.

wat nou als het de eigen keus is van zo'n vrouw? en wat nou als het voor haar juist het tegenovergestelde is van denigrerend, dat het haar waardigheid en zelfvertrouwen ten goede komt? vind je het dan nog steeds denigrerend?

ik vind het denigrerend voor vrouwen dat ze in een etalage zonder kleding moeten staan, mannen moeten binnenlaten en seks met hun moeten hebben om zo de kost te verdienen. om maar iets te bedenken. vind jij dat ook? of vind je dat juist het tegenovergestelde en dus niet denigrerend?

Ik vind het niet geheel je eigen keus om een hoofddoek te dragen. Het is niet hetzelfde als een pet opzetten, wat geheel je eigen keus is. Het word je toch een soort van opgedragen vanuit je geloof. Als je het niet doet als moslima dan wordt er toch een stempel op je gedrukt. Dus heel erg vrij ben je er niet in. Bij mijn zusje op de middelbare school werden er veel Marokkaanse meisjes verplicht om een hoofddoek te dragen.

Wat mij vooral stoort van een hoofddoek, is dat het alleen voor vrouwen 'verplicht' is. Waarom niet ook de mannen? Emancipatie staat bij mij erg hoog in het vaandel. De rol tussen man en vrouw in het gezin kan verschillend zijn (man werkt, vrouw zorgt voor gezin of andersom), maar ze horen wel gelijk te zijn. Ik vind niet dat een vrouw afgedekt rond hoeft te lopen om haar te beschermen tegen 'vrijpostige' mannen. Moet een man dan ook niet beschermt worden tegen 'vrijpostige' vrouwen?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:13

Flosje deze vraag heb ik ook al eens gesteld en kreeg als antwoord dat de man niet in staat is om zijn driften te beheersen, en dat de vrouw een beeld van zich creeert door haar haar en armen en benen (liefst het gezicht ook nog) niet te bedekken, en daarmee het ongewenste contact van een man hierdoor kan aantrekken..

Wat ik persoonlijk geklets vindt.. Alsof een man niet in staat is om te beredeneren en zijn ' driften' te beheersen. Het komt op me over alsof zowel mannen als vrouwen kleine kindjes zijn die aan de hand van de grote oom verteld moet worden hoe te leven.. Liefst niet zelf een mening mogen hebben.. Want als ze wel kiezen om juist niet die hoofdbedekking te dragen, ziet jamyskatje ze als hypocrieten.. Dan ben je in haar ogen geen juiste moslim..

Over veroordelen gesproken...(je zal juist maar een hele vrome maar moderne moslim zijn die zich op straat wil aanpassen aan het land waar je woont.. het is dan nooit goed he.. het land waar je woont wil graag dat je beetje aanpast.. maar de achterban vinden je dan weer hypocriet en geen echt moslim)

Zucht.. ik ben meer van het geloof van Anshop en Insum...
Je kunt wel proberen moralen e.d. in een boek te vinden, maar die leer en beleef je pas in het ' echte' leven en dat is je eigen leven.

Ouders kunnen hun kinderen beschermd opvoeden met de juiste normen en waarden, maar toch zal het kind zijn eigen weg moeten vinden, zelf in zijn/haar hart de waarheid moeten vinden van bv hoe met elkaar en jezelf om te gaan..

Houden van jezelf is ook houden van een ander.. Jammer dat het hier zo weinig gezegd wordt.. Hoeveel frustratie zie je wel niet bij mensen alom, dat ze zich te dik, of lelijk vinden. Hoeveel moet er wel niet worden afgewogen op het feit dat men je beoordeelt op je uiterlijk??

Kunnen we niet gewoon in vrede, respect en liefde met elkaar omgaan zonder te wijzen of je het wel of niet goed doet omdat je wel of niet een hoofddoek draagt..??

Ik weet niet precies wie het zei, kon Anshrop of Insum zijn, maar ooit eens echt nagedacht over het gezegde, ga met een ander om zoals je met jezelf om wilt gaan...Als dit nu eens een algemene gedachtenkracht wordt, zal er een hoop kunnen gaan veranderen..

Onderdrukking en fanatisme ... nee.. openstaan en respect voor jezelf en een ander... ja..

Issie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:55

Ik vind een Burka zeer storend. Als ik met iemand een gesprek aan wil gaan wil ik het gezicht van die persoon kunnen zien.
Ik vind het heel dreigend overkomen. Ik zal niet uit mezelf contact maken met iemand met een burka om. Een hoofddoek vind ik dan iets anders, maar ben ik ook geen grote voorstander van. Met een hoofddoek kun je het gezicht teminste zien, dit komt minder dreigend over. Maarjah iedereen heeft hier zijn eigen mening of opvatting over.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:44

Helemaal mee eens Jesser. Wat ik me dus vooral afvraag, is hoe de grote verschillen in opvatting en interpretatie van dat geloof verklaard kunnen worden door de gelovigen binnen de islam. Want de ene zegt, wij leven juist volgens de regels, en die zeggen juist dat wij vrij zijn, vredelievend zijn, de man moet voor de vrouw zorgen, en binnen het geloof hebben we onze eigen vrijheid ect ect, heel mooi allemaal, tenminste zo klinkt het als bijna utopisch!. Jameyskatje zegt ook dat dit haar interpretatie is van haar geloof, maar ik heb nog niet verklaard gekregen hoe het dan kan dat er nog steeds oproep tot jihad gedaan wordt, en dat degenen die sterven voor hun geloof als martelaren vereerd worden, ongeacht hoeveel onschuldigen zij de dood mee innemen, die zielen tellen niet, want dat zijn ongelovigen. Zodra je een boek schrijft wat niet bevalt, je een politiek boegbeeld bent die grote invloed kan hebben op veel vrouwen en het geloof afvalt, je anti islam getinte spotprenten maakt, je anti islam getinte films maakt, of wanneer je als land soldaten stuurt naar een islamitisch land en daar steun geeft aan de bevolking zodat radicalisering geen ruimte krijgt, wordt je letterlijk met de dood bedreigd. Dat rijmt niet met het utopie verhaal, daar wringt de schoen. Dan is dat allemaal verzonnen door de pers, of dat is niet de waarheid, of dat gebeurd bijna nooit en zeker niet in Nederland. Terwijl het juist iedere dag om ons heen gebeurd, en mensen die heel dicht bij mij staan iedere dag hun leven in de waagschaal stellen voor onze vrijheid en er goed geld mee verdienen ons te beschermen tegen deze groep. Ik kan daar niet omheen. Ik zou vrede kunnen hebben met uitbreiding van de Islam in Nederland, als iedereen het zo zou interpreteren als zij dat doet, maar helaas is dat niet zo. Het radicale deel, is echt gevaarlijk, wreed, star, vrouw onvriendelijk en een regelrechte bedreiging voor onze vrijheid.
Denk dat je het een beetje kan vergelijken met een gevechts getrainde pitbull, prachtig ras, mooi hond, ziet er goed uit, de meeste tijd kan hij lief zijn, geeft hij je kindertjes kusjes, tot ze zijn botje afpakken of hem een keertje te hard aan zijn staartje trekken, dan vreet hij ze op.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:14

jameyskatje schreef:
denigrerend
1) Kleinerend 2) Kleinerend spreken over 3) Minachtend

kan je jou mening onderbouwen Fixture? ben er wel benieuwd naar.

wat nou als het de eigen keus is van zo'n vrouw? en wat nou als het voor haar juist het tegenovergestelde is van denigrerend, dat het haar waardigheid en zelfvertrouwen ten goede komt? vind je het dan nog steeds denigrerend?

ik vind het denigrerend voor vrouwen dat ze in een etalage zonder kleding moeten staan, mannen moeten binnenlaten en seks met hun moeten hebben om zo de kost te verdienen. om maar iets te bedenken. vind jij dat ook? of vind je dat juist het tegenovergestelde en dus niet denigrerend?

ik vind het dus kleinerend door de gedachte die er vaak achter ligt; de vrouw moet haar haar maar verstoppen want de mannen kunnen zich niet inhouden
als ze het zelf willen moeten ze dat vooral zelf weten, ik stoor me er toch niet aan

jameyskatje

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:06

@fixture. nee hoor, dat is niet de reden van een hoofddoek. maargoed, is ook al 100x uitgelegd. de boktimams zijn weer actief dus ik hou mijn mond maar weer eens, voordat ik in herhaling ga vallen.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:13

Wat bedoel je met boktimams Jameyskatje? Ik wil het niet negatief opvatten maar er ligt wel een naar ondertoontje in je opmerking.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:19

boktimams. oo is niet naar bedoeld hoor, misschien hebben wij andere humor. boktimams zijn bokkers die heeeel veeel over de islam weten, hier studies over hebben gevolgd, de wereld hebben verkend en spreken uit jarenlange praktijkervaring etc etc.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:39

jameyskatje schreef:
@fixture. nee hoor, dat is niet de reden van een hoofddoek. maargoed, is ook al 100x uitgelegd. de boktimams zijn weer actief dus ik hou mijn mond maar weer eens, voordat ik in herhaling ga vallen.

Wat is dan wel de reden?
Ik heb er verschillende redenen gevonden, maar het komt er allemaal op neer dat de vrouw corrumperend is en de mannen zich anders niet in kunnen houden. Daarnaast is het niet duidelijk in de koran of de hijab bedoelt was voor de vrouwen van de profeet Mohammed of dat dit ook bedoeld is voor de 'normale' vrouw.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:49

je kan het even terugzoeken in dit topic of de vraag stellen op http://www.ontdekislam.nl/forum daar zal het je absoluut goed uitgelegd worden .

sorry maar ik mag eigenlijk helemaal niet bokken, ik moet maandag mijn portfolio afhebben voor school dus ik zit druk aan mijn huiswerk

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 22:18

Maar jameyskatje dat jij het niet als denigrerend ervaart wil niet zeggen dat dat het voor andere wel is. Denigrerend is wat dat betreft een subjectief woord.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 23:19

dat klopt ook. ieder zijn mening hoor, daar heb ik geen problemen mee, mits je mening een beetje te onderbouwen is.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 23:25

Ik vind het niet kunnen, Dit is Nederland en niet hun land. Als ze hier willen wonen moeten ze zich aanpassen, Zo moeilijk is dat toch niet ?

Ik vind het er onbeschoft uitzien en gewoon niet.. Menselijk.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 23:28

@annettu_ : ik kan begrijpen dat je het er onbeschoft vind uitzien en ik begrijp dat je het er niet menselijk uit vind zien, ik kan me dat voorstellen.

maar hoe zit dat dan met de nederlandse vrouwen die een niaab dragen? (ca 150 vrouwen in nl, waarvan een groot deel nederlanders zijn). dit is toch hun land?

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 23:32

jameyskatje schreef:
@annettu_ : ik kan begrijpen dat je het er onbeschoft vind uitzien en ik begrijp dat je het er niet menselijk uit vind zien, ik kan me dat voorstellen.

maar hoe zit dat dan met de nederlandse vrouwen die een niaab dragen? (ca 150 vrouwen in nl, waarvan een groot deel nederlanders zijn). dit is toch hun land?

wat is een niaab.?

Bedoel je een niqab ? Ik heb nog nooit zulke mensen tegen gekomen dus ik heb er geen mening over.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 00:00

Ja, maar dat is juist moeilijk natuurlijk als het gaat om iets subjectiefs. Maar ik vind het heel moeilijk. Ik krijg er namelijk wel een vreemd gevoel bij. En vind het naar als meiden verplicht worden. Ik ben namelijk bijna feministisch te noemen. :P Maar ik zal het nooit in mijn hoofd halen om een ander te vertellen wat ze moet doen. Dus als jij die hoofddoek ophoudt is dat jou goed recht en moet je dat lekker doen. Maar vooralsnog vind ik niet dat de vrouw haar schoonheid niet mag tonen. Ik snap jou redenatie heel goed, dat het daardoor voor jou niet zo voelt. Maar ik kan me er al wild over maken dat jongens lekker in een los zwembroekje schaamteloos en vrij over het strand lopen en dat als ik dat doe ik vreemd wordt aangekeken :P

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 01:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 07:38

En dan ook nog een claim indienen, moet niet gekker worden :+
Voor een pretpark valt het ook niet mee, want als je een bordje ophangt bij een attractie met verboden voor hoofddoekjes, discrimineer je weer......

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 08:42

en toch zou ik zo iemand weigeren.
net als dat ik iemand met hoofddoek maar zonder cap in de les op een manege zou weigeren.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:28

cap kan toch gewoon over de hoofddoek :p als het de regel is om een cap te dragen dan is de hoofddoek geen belemmering hoor. gelijk weigeren? je kan haar toch ook aanspreken en verzoeken om een cap te dragen omdat dat een voorwaarde is in jou les.

het is allemaal heel makkelijk typen, maar wat als je nu ECHT in zo'n situatie staat. hoe ga je het dan aanpakken? dat weigeren?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:30

bij mij in de les werd er gewoonweg niet zonder helm gereden........ geen helm, geen rijden... en ik weiger dan inderdaad om die persoon les te geven :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:31

hoofddoek of niet,op veel maneges/stallen is een cap verplicht.

cap eroverheen kan toch best?al moet ik bekennen dat ik dat op de manege waar ik nu rij nog nooit gezien heb

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:36

klopt, dat is je ook goed recht! geen cap, niet rijden. maar hoofddoek of niet, die cap kan gewoon gedragen worden.

nee ik heb het ook nog niet meegemaakt :P
wel eens een meid die dreadlocks had met een smoesje van 'mijn cap past nu niet meer en deze dreads zijn duur'. ja jammer dan meid, geen les

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:40

ik zou ook eisen stellen aan hoe de hoofddoek vast zit. Ik wil geen wapperende kleren op een paard, dus ook geen wapperende hoofddoek :)

Sjahwls mogen van mij ook niet :)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:31

Je hebt toch ook een soort 'sport'hoofdoekjes. de hoofdoek hoeft toch niet te wapperen?