Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 05:55

Voor als je er écht niet uit komt..
_O-

Afbeelding

Gnome

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 06:20

Hahahaha wat erg. Kom nog goed uit ook.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 06:27

Ik kom overigens wel op dezelfde partij uit als waar ik echt op wil stemmen }>

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 06:32

Raineri schreef:

Dit ja :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 06:47

Oh, bij mij niet :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 07:13

Die is echt geweldig :D !

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 07:47

Bij mij ook niet, wel mijn nummer 2.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 07:56

'Heeft de maanlanding plaats gevonden' :')

Raineri waar ga jij eigenlijk op stemmen? Jij zat toch ook met het dilemma dat je economisch meer rechts en cultureel meer progressief wil stemmen? (Om het even in hokjes te versimpelen)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 08:16

Gnome schreef:
Raineri schreef:

Hier ook _O-

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 08:28

Gnome schreef:
Raineri schreef:

Bij mij ook...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 08:37

Ben je bang voor vrouwen ja Anjali? :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 08:46

Hey deze geeft andere resultaten als de stemwijzers :') niet de nummer 1 daaruit hoewel deze wel bij de 1e 5 zaten :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 09:05

MarlindeRooz schreef:

Ik ben zelf vrouw. Ik vind dat SOMMIGE mede-vrouwen behoorlijk vals en achterbaks kunnen zijn. Terwijl SOMMIGE mannen ook vervelend kunnen zijn maar meer rechtuit. Waardoor ik daar vaak beter mee om kan gaan. Wel erg generaliserend dit want uitzonderingen bestaan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 09:11

anjali schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik ben zelf vrouw. Ik vind dat SOMMIGE mede-vrouwen behoorlijk vals en achterbaks kunnen zijn. Terwijl SOMMIGE mannen ook vervelend kunnen zijn maar meer rechtuit. Waardoor ik daar vaak beter mee om kan gaan. Wel erg generaliserend dit want uitzonderingen bestaan.

Het was een grapje, niet zo zwaar aan trekken. Een van de dingen waar je 'ja' op moet antwoorden om bij de SGP uit te komen is 'ben je bang voor vrouwen'. En jij zegt bij jouw partij uit te komen (waarvan de aanname dus is dat dat SGP is, gezien je van PvdD af bent gestapt). Daar doelt MarlindeRooz op.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 09:30

@Imandra: Ik snap dat het een grapje is zoals die hele alternatieve test, maar er zit een serieuze ondertoon bij waar ik over na heb gedacht. In elk geval houd ik van mensen (v\m) die recht door zee zijn en die hoeven daarin beslist niet dezelfde mening te hebben als ik. Maar wel met open vizier strijden. Politici die eerlijk zeggen wat ze denken ook al zou het ze stemmen kunnen kosten respecteer ik ook altijd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 09:31

Het is toch prima dat je bang voor vrouwen bent. Waren maar meer mensen dat. Zou een hoop problemen oplossen. :D

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 12:22

Dat Nederland vol is bijvoorbeeld :) Haha die stemwijzer, ik kom ook eigenlijk uit bij mijn "standaard" partij, maar daar ga ik deze keer niet op stemmen

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 13:37

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 14:29

juliedo24 schreef:
'Heeft de maanlanding plaats gevonden' :')

Raineri waar ga jij eigenlijk op stemmen? Jij zat toch ook met het dilemma dat je economisch meer rechts en cultureel meer progressief wil stemmen? (Om het even in hokjes te versimpelen)

Ja ik identificeer mij het meeste met vrij progressief centrum rechts/liberalisme. Geloof wel dat dat spectrum gebaseerd is op enkele onderwerpen waardoor het kan vertekenen waar een partij zich werkelijk bevindt. Vaak speelt publieke opinie ook mee.

Los van voorkeur in politieke ideologie probeer ik vooral een keuze te maken op de volgende onderwerpen:
- hoe consistent heeft de partij gepresteerd en hebben zij constructief samengewerkt?
Ik vind betrouwbaarheid belangrijk. Ik geloof niet echt in dat gebekvecht. Daar zou ik al niet op stemmen.

- hebben ze voldoende partijleden met bestuurlijke ervaring die evt een ministerspost kunnen innemen?
Ik vind ervaring belangrijk, maar ben ook beetje moe van het paniek voetbal. We zitten weliswaar in een hybride oorlog, maar geen oorlog. Althans, liep net langs de dom. Hij was nog niet opgeblazen. Bij elke scheet komen de Russen kennelijk door het Oostblok marcheren naar Nederland. Een gewichtige reactie die de zaak neutraal en rationeel bekijkt lijkt me bovendien nuttig. Rusland situatie even als voorbeeld. Ben wel voor een Europees leger bijvoorbeeld. Maar alles lijkt wel in capslock te worden geschreven, vooral door de media. Daarnaast hebben we gezien wat er gebeurd als ministers geen bestuurlijke ervaring hebben: vrij weinig.

- Respecteren ze de rechtstaat, democratie en internationaal recht ?
- beseffen ze dat Nederland geen eiland is maar een onderdeel van een Europees verband en dat Europese betrekkingen daarmee essentieel zijn?

Vorig jaar heb ik het boekje grootmacht Europa gelezen, vond dat erg interessant. We kunnen geen raar oord zijn met aparte regels, dat werkt niet. Ik vond het idee dat de Gaza situatie doorslaggevend kon zijn voor de verkiezing daarom ook vrij idioot. Als Nederland alleen kan je echt niets. Het was echt symboolpolitiek. Wat je wel kan doen is te bekijken wat Europa kan. En als Europa niets wilt doen, wie liggen er dan dwars? En hoe gaan we dit met ze bespreken? Daarnaast denk ik dat Europa de geopolitieke situatie moet versterken, we lopen echr risico weg te glijden als continent op allerhande fronten. Dat zal enkel versterken met dat populistische gezwets. We gaan echt een sterk Europa nodig hebben dat durft te innoveren.

- hoe solidair is de partij met minderheden? Worden vrouwen beschermt?
Actualiteiten liegen er niet om en gros van partijen geeft geen kloot hierom.

- besteden ze aandacht aan essentiële onderwerpen en geen zelfbedachte crises
Geen populisme in het kort. Echt de ondergang van de democratie. We hebben te maken ten eerste met een enorm gebrek aan leiderschap. Stikstofdossier wat al decennia oud is, is een voorbeeld. Daarnaast zijn er problemen met het net, onderwijs gaat al jaren achteruit. Geen haan die er naar kraait.

Al met al kom ik op volt of d66 uit. Volt vind ik niet ervaren genoeg en ik wil niet op een kleine partij stemmen. D66 blijft over, weet niet op wie. Wellicht iemand die internationaal goed in de boeken staat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 14:43

Nou? Even om op Nederland en Israël terug te komen, er had wel degelijk wat gedaan kunnen worden. Nederland is de grootste investeerder en handelspartner van Israël van alle Europese landen.
Europese Unie (EU): De EU als geheel is de grootste investeerder, met een totaal van €72,1 miljard aan directe investeringen in 2023.
Nederland: Binnen de EU is Nederland de grootste investeerder, met €31,2 miljard aan investeringen eind 2023.
Een groot deel van de import uit Israël bestaat uit groenten en fruit. Nederland importeert na Frankrijk het meest uit Israël, waaronder ook producten uit Israëlische nederzettingen in de bezette Palestijnse gebieden.

En vooral dat laatste !! Inmiddels kijk ik in winkels heel goed waar spullen vandaan komen. Mini druppel maar toch.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 15:04

Invloed als consument: ja. Maar dit gaat om politieke invloed. De hele motie van piri vond ik nutteloos. Laat ze maar wat nuttigs doen ipv constant nutteloze moties om echte beslissingen niet te nemen.. daar is dit niet de enige van trouwens. Zie constant nutteloze moties.

En volgensmij bevestig je alleen maar ik zeg door een eu voorbeeld re gebruiken. En vooralsnog, het land dat echt invloed had was de VS.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 15:50

Omdat AIPAC al decennia Amerikaanse politici financieel “ omkoopt”, zowel dan republikeinse als democratische kant. En dan heb je het over een politicus op laag niveau ( gemeentelijk) als ze pro joods is en voor verkiezingen staat dan gaat er een zak geld heen.
Mensen uit het congress incl trump , dan hebben we het over honderdduizenden tot meerdere miljoenen per persoon.
Maar de jongere garde is Israël aan het verliezen, daarom kopen Joodse miljardairs social media op, zetten ze in op vers aangetrokken influencers die 7000 dollar per post krijgen.
Allemaal om de usa pro joods te houden.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 19:53

Kijkt iemand het debat op 6?

Er worden 70.000 woningen per jaar gebouwd maar er is een asiel instroom van 100.000 per jaar...

Uh...

En het is sneu om statushouders in een asielzoekerscentrum te laten wonen dus die hebben volgens Timmermans voorrang. :')
Sorry en de Nederlander van 30 die nog bij papa en mama woont is geen urgentie?
Laatst bijgewerkt door Esaqar op 23-10-25 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 19:55

Voor sommige politici blijft het lastig om van zich af te rekenen :')

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 19:55

Veronica2 schreef:
Voor sommige politici blijft het lastig om van zich af te rekenen :')

Nou ik schrik echt van deze getallen!