17 jarige Lisa vermoord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hakkipilke87

Re: 17 jarige Lisa vermoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 14:30

ik vindt dat je weg kijkt Benzz , tuurlijk heb je ook monsters van witte mannen die gruwelijke dingen doen , maar staat niet in verhouding dat is het hele punt .. als je niet gericht de doelgroep aan pakt en benoemd zal er nooit iets veranderen

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 15:00

Cer schreef:
Is het niet zo dat sommige culturen / religies / groeperingen het wat meer hebben dan anderen? Procentueel gezien ?

Benzz, je laat gemakshalve de hele laatste alinea weg? Waarin ongeveer staat wat jij ook beweert? Dat vrouwen eens als gelijke gezien moeten worden, want dat is wat ik voornamelijk uit de post haal

Ik pleit absoluut voor vrouwen als gelijke zien, maar dan moet je niet 1 groep wegzetten om maar je gelijk te halen.

Het idee dat seksueel geweld ‘in sommige groepen zit’ klopt simpelweg niet. De verschillen die je ziet, volgen geen etniciteit maar wetgeving, handhaving en sociale normen. Kijk naar Spanje: sinds daar strengere wetten en betere handhaving zijn ingevoerd, zijn de cijfers extreem gedaald. Dat bewijst dat gedrag verandert wanneer de omgeving verandert. Seksueel geweld is dus geen eigenschap van een volk, maar van een systeem dat het toelaat. Als je alleen naar ‘andere culturen’ wijst, mis je precies de factoren die wél werken om het probleem terug te dringen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 15:02

hakkipilke87 schreef:
ik vindt dat je weg kijkt Benzz , tuurlijk heb je ook monsters van witte mannen die gruwelijke dingen doen , maar staat niet in verhouding dat is het hele punt .. als je niet gericht de doelgroep aan pakt en benoemd zal er nooit iets veranderen

Ik kijk niet weg, ik kijk juist naar de volledige werkelijkheid. Het punt is niet dat ‘witte mannen ook monsters kunnen zijn’, maar dat seksueel geweld overal toeneemt of afneemt afhankelijk van normen, wetgeving en handhaving. Kijk naar Spanje: strengere wetten en betere opsporing, en de cijfers kelderen. Dat bewijst dat het geen etnisch kenmerk is, maar een systeemprobleem. Als je één etnische groep als ‘de doelgroep’ aanwijst, pak je niet de oorzaak aan maar een karikatuur. De echte doelgroep is: mannen in contexten waar machtsmisbruik kan gedijen. Dáár verandert beleid iets, niet door etniciteit te essentialiseren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 15:08

Cer schreef:
Is het niet zo dat sommige culturen / religies / groeperingen het wat meer hebben dan anderen? Procentueel gezien ?

Benzz, je laat gemakshalve de hele laatste alinea weg? Waarin ongeveer staat wat jij ook beweert? Dat vrouwen eens als gelijke gezien moeten worden, want dat is wat ik voornamelijk uit de post haal

Zelfs al zou dat zo zijn, toont het nog geen oorzaak-gevolg relatie aan. Correlatie is geen causatie. Juist door dit ten onrechte een verkeerd verband te geven, worden vaak echte oorzaken vergeten.

Zo zie je vaak een correlatie tussen criminaliteit en herkomst. Maar er is geen oorzaak-gevolg relatie tussen criminaliteit en afkomst. Maar wel tussen sociaal economische klasse en kans om in aanraking te komen met criminaliteit. Een statisch verband is geen verklaring.

Veel mensen maken ten onrechte die conclusie, en ook daar zijn vrouwen niet mee geholpen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 15:08

Benzz schreef:
Kaja schreef:
Enige tijd geleden kwamen er wat feiten naar buiten over de werkwijze van het OM.
Een moeder, gescheiden van de vader, die herhaaldelijk aangifte heeft gedaan bij de politie over absoluut ongewenst gedrag van de vader.
Het OM geeft aan de vader niet te vervolgen omdat het schadelijk zou zijn voor het kind.

Het herhalen van het feit dat het altijd mannen zijn, mag wel achterwege blijven, dat is zo oud als de weg naar Kralingen en een feit die niets bijdraagt aan de discussie noch de oplossing. Mannen zijn nu eenmaal het sterkere geslacht. En vrouwen al sinds de ijstijd ondergeschikt. Dat er een kanteling heeft plaatsgevonden in onze maatschappij en vrouwen inmiddels als volwaardig gezien worden, betekent niet dat de machtsverhoudingen nimmer zoek zijn.
Dat heeft niets met nationaliteiten te maken, maar het is wel van belang je te realiseren dat sommige culturen nog altijd een denigrerende houding hebben richting vrouwen.

Hier valt een enorme winst te behalen voor de overheid en dat lukt enkel als ze vrouwen eens serieus gaan nemen en daar naar handelen!

Het is opvallend dat je generalisaties over ‘alle mannen’ afwijst, maar vervolgens wél hele bevolkingsgroepen wegzet alsof seksueel geweld daar exclusief voorkomt. Seksueel geweld is geen importproduct en ook geen etnisch kenmerk. Het komt voort uit machtsmisbruik, kansen en normen en die bestaan óók in onze eigen samenleving. Als je alleen naar ‘andere culturen’ wijst, ben je geen probleem aan het analyseren maar een vijandbeeld aan het bevestigen.

Het is bijzonder dat jij mijn post een hele andere kant op duwt, zonder enige aanleiding als enkel een eigen aanname.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 17:28

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 17:29

Online is wel wat anders dan groepsverkrachtingen en een politie die geen actie onderneemt juist omdat ze een kleurtje hebben en dit al gevoeliger ligt vanwege meerdere redenen..

Dat het zorgelijk is daar ben ik het volledig mee eens.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 17:35

Elisa2 schreef:
Online is wel wat anders dan groepsverkrachtingen en een politie die geen actie onderneemt juist omdat ze een kleurtje hebben en dit al gevoeliger ligt vanwege meerdere redenen..

Dat het zorgelijk is daar ben ik het volledig mee eens.

Precies de reden dat ik niemand quote en het bericht alleen plaats. Want als de toename online zo enorm is, is het wachten dat het offline gaat gebeuren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 17:57

Raineri schreef:
Zelfs al zou dat zo zijn, toont het nog geen oorzaak-gevolg relatie aan. Correlatie is geen causatie. Juist door dit ten onrechte een verkeerd verband te geven, worden vaak echte oorzaken vergeten.

Dus dan is het niet zo, dat mensen zoals Andrew Tate, met hun denkbeelden, ervoor zorgen dat geweld tegen vrouwen, toeneemt?

Ik denk namelijk dat het niet helpt… ook niet als bij streng christelijk-gereformeerden-etc gepromoot wordt dat vrouwen een bepaalde rol hebben, en zo kan ik nog wel meer bedenken ..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 18:13

De meeste vrouwen worden nog steeds vermoord door hun (ex-)partner of ander familielid.
De dood van Lisa door een volstrekte vreemde, komt (gelukkig) weinig voor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 18:16

Nou, dan hoeven we de nacht ook niet terug te vragen, want dat was hierdoor toch geïnitieerd?

Het is breder dan alleen moord volgens mij …

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 18:34

Afbeelding

Bron: Nieuwe wet moet verkrachters in Pakistan sneller en zwaarder straffen https://share.google/4YohYw42QLg4vC7br

Hier staat dus dat het komt omdat Pakistan net als India een patriarchale samenleving is en mannen daardoor anders naar vrouwen kijken dan in landen waar er meer feminisme is. Dan heeft de afkomst dus zeker wel te maken met de mentaliteit.

Afbeelding

Bron: World Report 2025: Pakistan | Human Rights Watch https://share.google/NGYjfMlb32UoFj36Z

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 18:37

Bijna alle samenlevingen zijn patriarchale samenlevingen. Dit geldt iig voor alle landen waar abrahamistische geloven beleid worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 18:38

Afbeelding

Bron: Politie Pakistan zoekt honderden mannen na aanranding vrouw in park https://share.google/rF1nq8ctnvc1MGFOh

San: nou dan kan het duidelijk zijn waarom het toe neemt als meer van dat soort mannen in het Westen komen wonen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 18:42

Ik wil de problemen in Pakistan en met Pakistaanse mannen niet bagatelliseren. Het is alleen wel kortzichtig enkel op heb te focussen.

(Voor de duidelijkheid, abrahamistische geloven zijn het jodendom, de islam en het christendom en alle geloven die daarvan afstammen.)
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 28-12-25 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 18:43

Maar niemand ontkent toch ook dat de cultuur in landen als Pakistan en India heel vrouwonvriendelijk is?

Er wordt alleen gezegd dat het weghalen van mensen die niet wit zijn het probleem niet op gaat lossen. Want mannen van elke kleur en afkomst doen dit soort dingen. Daarom moet er systematisch ingegrepen worden door overheden. Betere voorlichting, begeleiding voor vrouwen die slachtoffer zijn. Eerder ingrijpen bij problemen in huiselijke sfeer (de grootste probleemgroep). Zodat huiselijk geweld en femicide voorkomen wordt.

We moeten ons richten op de systemen, politiek en sociale acceptatie die er is. Want niemand grijpt in als dit soort dingen gebeuren. Mensen letten niet op elkaar en leven voor zichzelf.

Een bepaalde huidskleur / religie aanwijzen als zondebok en verder niks doen lost echt niks op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 18:50

Zijn er Nederlandse blanke mannen die met honderden tegelijk 1 vrouw verkrachten?

Volgens mij niet, je moet je inderdaad focussen op de oorzaken en deze culturen kunnen zeker een oorzaak zijn. Waarbij ik niet zeg dat ze het standaard allemaal doen. Juist dat ontkennen daarmee houdt je het in stand zoals ook wel gebleken is uit wat er in Engeland gebeurd is.

Het is niet het enige en zij zijn niet de enigen die het doen maar het is er zeker een onderdeel van.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 18:52

_San87_ schreef:
Ik wil de problemen in Pakistan en met Pakistaanse mannen niet bagatelliseren. Het is alleen wel kortzichtig enkel op heb te focussen.

(Voor de duidelijkheid, abrahamistische geloven zijn het jodendom, de islam en het christendom en alle geloven die daarvan afstammen.)

Ik focus me daar nu op door wat er in Engeland is gebeurd. Het loont echt om het filmpje te bekijken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 18:56

Elisa2 schreef:
Zijn er Nederlandse blanke mannen die met honderden tegelijk 1 vrouw verkrachten?

Volgens mij niet, je moet je inderdaad focussen op de oorzaken en deze culturen kunnen zeker een oorzaak zijn. Waarbij ik niet zeg dat ze het standaard allemaal doen. Juist dat ontkennen daarmee houdt je het in stand zoals ook wel gebleken is uit wat er in Engeland gebeurd is.

Het is niet het enige en zij zijn niet de enigen die het doen maar het is er zeker een onderdeel van.

Niet Nederlands, maar je kent het verhaal van de Franse Gisèle Pelicot wel, denk ik. De Mazan-verkrachtingszaak.

Dit soort misstanden zijn niet landgerelateerd, maar geslachtgerelateerd.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 28-12-25 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 18:56

Witte mannen bedoel je? En waarom is het relevant of witte Nederlandse mannen het ook doen?

Er gaan jaarlijks 20.000 Nederlandse mannen naar Thailand om kinderen te verkrachten. En wat dacht je van die witte man (medewerker kinderopvang) die kinderen verkrachtte die zo jong waren dat ze niet konden praten. Konden ze ook niks vertellen.

Je huidskleur of religie bepaalt niet of je in staat bent tot vreselijke zaken. Dat katholieke priesters de meest gore dingen deden kwam niet door hun huidskleur of religie. Maar door het systeem en de interne cultuur die dat “toestond”.

Wanneer mensen zich doodstaren op huidskleur en religie missen ze heel erg veel belangrijke criteria.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 20:34

Ik snap sowieso niet waarom de situatie in Pakistan en India er bij wordt gehaald in dit topic.
Dit gaat over femicide in Nederland.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 09:09

Electra63 schreef:
Ik snap sowieso niet waarom de situatie in Pakistan en India er bij wordt gehaald in dit topic.
Dit gaat over femicide in Nederland.

Ik vermoed dat dat erbij wordt gehaald omdat volgens sommigen gezegd wordt dat ,ook in Nederland, door "buitenlandse" mannen die hierheen zijn gekomen, dergelijke misdaden begaan worden en dat dat in hun herkomstlanden dus nogal eens voorkomt. Helaas.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 09:27

Het gaat over het laatste filmpje dat hier gepost is, jammer dat mensen niet de moeite nemen om te kijken.

Ook doodstaren is niet aan de orde, lees mijn laatste genuanceerde post nog eens zou ik zeggen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 09:33

Bedoel je dit filmpje, Elisa2?

hakkipilke87 schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=otG8_uS1Llg
stukje van nieuwsuur in de UK , echt bizar

Ik zie het ook nu pas :oo
Ik had er wel zijdelings van gehoord, omdat Elon Musk hier wat over gezegd had, en ik dat een beetje afserveerde als 'oh ja, Elon weer hoor'... maar dit klopt dus gewoon, echt schandalig

Overigens hoop ik dat Engeland dan niet als voorbeeld voor Nederland geldt, en dat we het hier anders doen. Maar goed, als het doofpotwerk is, dan kom je er gewoon (voorlopig) niet achter.
Maar de UK slaat hier wel een enorme flater zeg, en dan snap ik wel dat rechts voet aan de grond krijgt..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 09:34

Ja dat filmpje inderdaad, de omgekeerde wereld..