https://www.hbvl.be/regio/limburg/oudsb ... 98851.htmlBron
https://archive.ph/ozfpMWolf pakt paard in Meeuwen: “Hij was niet meer te redden, we hebben hem laten inslapen”
OUDSBERGEN Vrijdag in de loop van de namiddag of vooravond is in de Heideveldstraat in Meeuwen een paard aangevallen. Het 26-jarige drafpaard Job Desvaux werd zwaar gebeten in de achterhand - de bil - en moest worden ingeslapen.
Roger Dreesen
Correspondent
Eigenaar Ronny Camps, gekend in de Belgische drafsport, is er zeker van dat de wolf de dader is: “Wanneer gaat dit stoppen?”, begint hij.
De aanval gebeurde waarschijnlijk in de loop van de namiddag of de vooravond. “Elke avond ga ik mijn paarden verzorgen en voederen. Om ze dan binnen te zetten”, vertelt Ronny (59). “Ze liepen te grazen in een grote weide langs een kleine beekvallei, waar de begroeiing heel dicht is. De weide raakt aan natuurgebied. Hier kan je niet zomaar een afsluiting plaatsen.”
Job Desvaux is een gekend kampioen in de drafsport. “Het paard heeft een schofthoogte van 165 centimeter. Dus geen klein paard. Het was een machtig paard dat hier stond te genieten van zijn oude dag. Dat had het ook verdiend. In de koets een ritje maken, daar genoot deze kampioen nog van. Ik ben veertig jaar actief in de draf- en paardensport. Maar op deze manier een paard moeten afgeven, dat is triest”, zegt Ronny.
Wolfproof
Vorige week kwam het Wolf Fencing Team de aanpalende geitenweide van Ronny nog wolfproof maken. “Gelukkig, want anders waren onze geiten zeker ook het slachtoffer geweest. Op dat moment heb ik ook met Nathan van WFT bekeken hoe we onze paardenweide veiliger konden maken. Dat is nu meer dan nodig. We moeten de poorten aanpassen en ook voor de weideafsluiting moeten we een oplossing zoeken”, zegt Ronny.
Een dierenarts kwam ter plaatse en nam de schade op. “De bijtwonden en klauwen op de huid waren te diep en waren niet meer te herstellen. Hechten had geen zin. Het paard was niet meer te redden en stond volledig onder stress. Het zag af van de pijn, en zelfs de verdoving werkte niet. We hebben hem laten inslapen. Het andere paard gaat nu op stal”, besluit Ronny. “Ik vind het belangrijk dat ook paardenhouders gewaarschuwd zijn. De uitspraak dat grote paarden geen gevaar lopen, wordt hier vandaag ontkracht.”
Vraatpatroon
Jeroen Denaeghel, woordvoerder van het Agentschap Natuur en Bos: “We kregen inderdaad een schademelding van een gewond paard in Oudsbergen binnen. Op basis van de bijhorende foto’s kunnen we niet officieel bevestigen of het om een wolvenaanval gaat. Daar is DNA-analyse voor nodig. Maar het vraatpatroon doet wel vermoeden dat de wolf de dader is. Meer informatie kunnen we momenteel niet geven. Het is belangrijk dat schademeldingen snel via wildinzicht.be aan ons gemeld worden. Niet alleen om de dader te kunnen identificeren maar ook om een schadevergoeding te krijgen. Zonder melding kunnen we die niet uitkeren.”