pien_2010 schreef:Appelster ik zeg dat iedereen polariseert en mee verhard. Jij doet dat en ik ook en velen in dit topic. Ik probeer iedere keer wel om mezelf daarin te corrigeren en er niet aan mee te doen. Me gewoon tot de feiten te verhouden, de waarheid blijven zoeken en kritisch op mezelf daarin te zijn. Dat lukt me niet altijd wel vaak denk ik.
Ik kan het voor een ander niet doen. Maar ik denk als iedereen zo kritisch op zich zelf zou zijn, dat het er al een stuk gezelliger uit zou zien, zowel op social media als in de werkelijke maatschappij. En als ik geraakt ben of boos, dan neem ik afstand tot.....
Ik ken geen voorbeelden van naar gedrag en mensen framen in de Tweede Kamer van de VVD, Midden - en linkse partijen eerlijk gezegd.
Wilders is er kampioen in en vaak zijn zijn uitlatingen erg grappig (vinden wij ook) en ook over de grens en Baudet vind ik gevaarlijk want die spoort zelfs mensen aan om politici thuis lastig te gaan vallen. Dus je ziet tussen Baudet en Wilders ook weer een nare glijdende schaal waarbij Baudet echt vreselijk is en mensen aanspoort tot nare acties jegens politici en burgers.
Dus zijn we net gewend aan het nieuwe "normaal" door Wilders in de Tweede kamer gebracht, krijgen we nu Baudet die vele male verder gaat en zelfs de schijn van humor is er niet meer. En zo glijden we met zijn allen af naar beneden want met iedereen doet dit iets en het is blijkbaar v oor mensen heel aantrekkelijk en ze vinden het leuk en relativeren het niet meer als dat het eigenlijk niet kan.
Rainerie van de Pas vind ik ook een hele sympathieke dame, ook al ben ik het inhoudelijk niet met haar eens. Maar dat mag. Ik vind ook heel veel mensen erg aardig op Bokt waarmee ik inhoudelijk ook van mening verschil en dat hoort bij het leven. Ze brengt haar verhaal in normale taal en ze is duidelijk betrokken bij de zaak. Tevens is ze beleefd en heeft ze goede omgangsvormen. Erg fijn mens vind ik en ik geloof je moeder gelijk!
Het grote probleem is dat de “feiten” en “waarheid” van de een niet de feiten en waarheid zijn van de ander. Net als “de experts” die bij Corona, stikstof, klimaat etc worden geroepen; Wetenschap is geen vaststaand iets en als je wetenschappers met een andere mening of andere bevindingen weert uit het debat dan krijg je de uitslag die je wilt, maar niet perse “de waarheid”.
Dat is nu precies het grote probleem in Nederland. En misschien ook wel in andere landen.
Wat je nu schrijft over Baudet vind ik polariserend. Voorheen werd Wilders zo neergezet, die heeft nu al vele jaren beveiliging, en nu is Baudet al 2x aangevallen. En ook Van Haga heeft al een indringer in z’n huis gehad.
We hebben Pim Fortuyn al vermoord zien worden, door Linkse Volkert. Dit is dus het gevaar van zo polariseren.
Kijk eens naar het verkiezingsprogramma van de PVV en FVD, kijk eens hoe “gevaarlijk” die zijn. Of volg eens een aflevering van Ongehoord Nederland” of Forum Inside. Ik volg die programma’s al een hele tijd en volg ook al jaren heel veel debatten, maar heb zoiets nog nooit gehoord van FVD of Baudet zelf. Daarnaast is er een verschil tussen met een fakkel door de straat lopen bij iemand (die Max, persoon met psychische problemen, geen FVD lid) en mensen te lijf gaan.
Zolang mensen maar blijven roepen van “gevaarlijk, vreselijk” is er geen debat en ook geen afname van polarisering mogelijk. En zolang mensen alleen maar willen zien wat “rechts” verkeerd doet zonder ook naar links te willen kijken wordt het echt niets beter.