Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 22:06

Ieder z'n ding, natuurlijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 22:08

Urbanus schreef:

Zie jij je kinderen nu graag naar Israël gaan?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 22:12

Iemand Lubach gezien van gisteren? Vond het wel een goede informatieve uitzending. En dan te bedenken dat hij in 20 minuten niet eens de helft van het verhaal heeft kunnen vertellen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 22:12

Vanmiddag in de herhaling zag ik het. Ik vond het een knap stukje.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 22:16

pien_2010 schreef:
Urbanus schreef:

Zie jij je kinderen nu graag naar Israël gaan?

Ze zijn 4 en 6, er gaat geen vliegtuig heen, hoe wil je dat ze daar komen? Dus nee, natuurlijk niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 22:20

_O- dat weet ik toch

Maar die van mij zijn volwassen en ik sta altijd achter ze en dat zal ik blijven doen.
Maar ben nu met al die toestanden toch wel heel blij dat er geen enkele belangstelling is om hun leven om te gooien nu richting Israël. _O- Want die kunnen wel zelfstandig reizen. Dat bedoelde ik indirect te schrijven...
Eenmaal mams, altijd mams....

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 22:32

Iris82 schreef:
Iemand Lubach gezien van gisteren? Vond het wel een goede informatieve uitzending. En dan te bedenken dat hij in 20 minuten niet eens de helft van het verhaal heeft kunnen vertellen.

Het voordeel was dat het historisch redelijk accuraat was. Maar dat zegt niks over de Palestijn/Israeli die x jaar geleden door toedoen van de tegenpartij iets of iemand verloren heeft en sindsdien uit zijn eigen kamp te horen heeft gekregen dat het zijn levensdoel moet zijn dat ie wraak moet nemen.

En dat geldt voor iedereen op elk niveau. Extreem voorbeeld:in 1976 kaapten Duitse en Palestijnse terroristen een vliegtuig (van El Al meen ik) vol Israeli en vlogen ermee naar Entebbe, Oeganda. Mafk*t Idi Amin vond het prachtig. Israël stuurde commando’s naar Entebbe en die bevrijdden bijna alle gijzelaars. Er sneuvelde 1 Israëlische commando. De leider. Jonathan ‘Yoni’ Netanyahu. Broer van Benjamin. Zo ver gaat het dus.

Toevoeging: achteraf bleken 2 Israëlische vrouwen niet tussen de bevrijde gijzelaars te zijn. Die waren net ergens anders. Ze werden doodgeschoten na de bevrijding. Weer 2 families die wellicht wraak wilden nemen. Daarna liet Idi Amin honderden (Joodse) Kenianen die in Oeganda woonde vermoorden want verraders. Weer honderden families met een potentieel motief voor wraak. Enzovoort enzovoort.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 26-10-23 22:58, in het totaal 5 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 22:51

Ah, ik wist dat zijn broer was omgekomen maar niet dat het daarbij was. Verder is trouwens de strekking van je post heel accuraat.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 00:11

Thanks, dat kostte me een uur leestijd over Amin, de Uganda - Tanzania war, etc :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-23 06:37

Iris82 schreef:

Ja, vond het een prima stuk. Toch knap hoe je in zo'n korte tijd een enorm complexe situatie kunt uitleggen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 10:50

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 10:54

Cowboy55 schreef:
Iris82 schreef:

Het voordeel was dat het historisch redelijk accuraat was. Maar dat zegt niks over de Palestijn/Israeli die x jaar geleden door toedoen van de tegenpartij iets of iemand verloren heeft en sindsdien uit zijn eigen kamp te horen heeft gekregen dat het zijn levensdoel moet zijn dat ie wraak moet nemen.

Het kan ook anders, heb je weleens gehoord van Miko Peled?
Een Israëlier uit een (belangrijke)zionistische familie, wiens vader heeft gevochten in de 6-daagse oorlog, wiens nicht (13jaar oud) vermoord is bij een Palestijnse zelfmoordaanslag...

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 10:56

Loretta schreef:
Een artikel van RTL waarin de auteur waarschuwt voor het gevaar van ontmenselijking.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... propaganda

Aan beide kanten vallen burgerslachtoffers, aan beide kanten zit de haat intens diep.

Interessant:
Citaat:
Ook in de oorlog tussen Israël en Hamas worden stereotypen en vooroordelen gebruikt. Zoals dat Hamas door Israël wordt afgeschilderd als de Islamistische Staat (IS). Of Israël dat door Hamas wordt neergezet als de bezetter.

Op welke manier kun je Israël niet zien als bezetter dan?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:01

FiveSports schreef:

Dat vroeg ik mij zelf eigenlijk ook af. Maar het ging mij meer om de algehele boodschap van het artikel.
Als je het mij vraagt dan is Israel inderdaad een bezttingsmacht. Ik zou weleens willen weten hoe de auteur het zelf zag.

Maar als het over het gevaar van ontmenselijking gaat ben ik het wel met het artikel eens. En ook dat je ook eens moet kijken naar nieuwsbronnen waar je het zelf niet mee eens bent.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 11:13

Loretta schreef:
FiveSports schreef:

Dat vroeg ik mij zelf eigenlijk ook af. Maar het ging mij meer om de algehele boodschap van het artikel.
Als je het mij vraagt dan is Israel inderdaad een bezttingsmacht. Ik zou weleens willen weten hoe de auteur het zelf zag.

Maar als het over het gevaar van ontmenselijking gaat ben ik het wel met het artikel eens. En ook dat je ook eens moet kijken naar nieuwsbronnen waar je het zelf niet mee eens bent.

True..

Ik vind het wel eng dat er weinig bewijs is vanuit Hamas zelf, video's van woordvoerders oid in dit huidige conflict waarbij normale burgers "ontmenslijkt" worden. Vanuit de video's die uit Israël zelf komen is juist het tegenovergestelde te zien:

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 13:18

Wat zou je dan vanuit Hamas willen zien?

Ik zie vanuit Israël ook afgrijselijke filmpjes van die godsdienstfanaten in de illegale nederzettingen. Wat een stel onverzoenlijke idioten met hun arabierenhaat. Die verspelen echt alle goodwill die er nog voor Israël is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 14:16

Ja ze gaan lekker te keer in die rand dorpjes waar vredige Palestijnse vrouwen met hun kinderen belaagd worden in hun olijf boomgaarden!
Worden mishandeld en verjaagd. Oude Mannen kapot geschoten..
Want ach, de aandacht is nu toch enkel op de oorlog in Gaza stad dus kunnen wij lekker plunderen en landje pik doen!
Grootste kriminelen zijn het!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 14:25

Popstra schreef:
Ja ze gaan lekker te keer in die rand dorpjes waar vredige Palestijnse vrouwen met hun kinderen belaagd worden in hun olijf boomgaarden!
Want ach, de aandacht is nu toch enkel op de oorlog in Gaza stad dus kunnen wij lekker plunderen en landje pik doen!

En dit is nu een heel goed voorbeeld van ontmenselijking, bravo!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 14:44

Ook niet alle Israeliers zijn het met de kolonisten op de westbank eens.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 15:12

irmaz schreef:
Popstra schreef:

En dit is nu een heel goed voorbeeld van ontmenselijking, bravo!

Nou inderdaad.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 15:13

Interessant....
Persoon A plundert het land van persoon B.
Persoon C noemt persoon A een crimineel en dat is dan onmenselijking en framing?!

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 15:15

Loretta schreef:
Ook niet alle Israeliers zijn het met de kolonisten op de westbank eens.

Klopt, maar ze delen zelf beelden dat ze met wapens gesteund worden vanuit de staat? Dat ze vaak beschermd worden door het leger is ook geen geheim.
Gelukkig zijn er steeds meer Israëliers die inzien hoe fout dat is, helaas heeft het nog weinig invloed op het beleid van Israël.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 15:21

FiveSports schreef:
Interessant....
Persoon C noemt persoon A een crimineel en dat is dan onmenselijking en framing?!

Geen idee, A B en C is abstract. Geef namen ipv letters en dan kan ik een mening geven.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 15:31

CharleyT schreef:
FiveSports schreef:
Interessant....

Geen idee, A B en C is abstract. Geef namen ipv letters en dan kan ik een mening geven.

Concreet genoeg?

Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 15:32

Misschien moet ik even die filmpjes die ik zag expliceren. Ik zag niet die van Popstra met vredige dorpjes vol vrouwen, kinderen en kapotgeschoten oude mannen.
Ik zag een vrouw die beweerde dat ze rustig in zo'n illegale nederzetting kon leven want 'God zal mij beschermen'.
Ook zag ik een filmpje van een vrouw die rondreed met een pistool op schoot, dat werd aanbevolen door de lokale autoriteiten. Op een gegeven moment legde ze haar hand op het pistool. Om even later het stuur weer vast te houden. De journalist vroeg: waarom deed u dat? "Omdat er een arabier langskwam".