Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:36

Waarom er nog steeds mensen denken dat Ukraïne beter af is (geen kou hoeft te lijden in de winter bijvoorbeeld) wanneer er met Rusland onderhandeld gaat worden en delen van Ukraine als wisselgeld kunnen dienen is mij een raadsel.

Door Rusland bezet gebied Mariupol (ligt diep in bezet gebied, dus niet op de rand van het front):
Citaat:
'De kinderen zijn bevroren! Waar zijn de ramen?', 'We zijn bevroren! Help!': zulke borden verschijnen in het tijdelijk bezette Mariupol, meldt de Mariupol City Council.

Afbeelding https://twitter.com/Flash_news_ua/statu ... 4248743936

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:39

irmaz schreef:
Dit is toch verschrikkelijk %)
Dit tweet het hoofd van Luhansk Serhiy Hayhay:
Citaat:
Russen proberen onze verdediging bij Svatove-Kreminna te doorbreken. De grond daar is bezaaid met de lichamen van dode orks. Elke keer tijdens aanvallen sturen Russen hun soldaten op 'verkenning', waarin ze niet kunnen overleven. Ze sterven , en dan de volgende, dan opnieuw en opnieuw
tamary schreef:
Gruwelijke vorm van psychologische oorlogsvoering.
Maar helemaal knetter, kijkende naar die soort spiegel en omdraaien waarheid van Rusland. Ze weten dat de bevolking krimpt (anti homowetten, etc. moet je ook in dat licht zien), zijn ze nu zo ver in hun eigen verdraaiingen dat ze denken dat meer mensen de dood in sturen bevolkingsgroei is?

Laatst ook een uitspraak van een of andere Russische geestelijke gezien die reageerde op het verdriet van een moeder die haar zoon had verloren: Het verdriet was haar eigen schuld had ze maar meer kinderen moeten krijgen |o

Mungbean

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 20:42

Wat zijn/betekend orks?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:46

Orcs = Russische soldaten en vooral degene die zich gruwelijk gedragen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 20:52

tamary schreef:

Dank!
Is dat dan ook echt een direkt verwijs naar orcs/goblins als monster of is het toevallig een onhandige afkorting?

Heb het nog nergens anders lang zien komen namelijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:59

Waarom noem je de slachtoffers van zoiets wreeds dan Orcs?
Hoe weet je dat deze jongens zich misdragen hebben? Of doen ze dat om het vermoorden makkelijker te maken.
De walgelijkheid van oorlog.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:08

Sizzle schreef:
tamary schreef:

Dank!
Is dat dan ook echt een direkt verwijs naar orcs/goblins als monster of is het toevallig een onhandige afkorting?

Heb het nog nergens anders lang zien komen namelijk.

Oekrainse mensen (en dan vooral soldaten) gebruiken de term sinds februari toch vrij regelmatig als het over Russische soldaten gaat. En ja, het is een rechtstreekse verwijzing naar de Orcs uit Lord of the Rings.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:10

Cowboy55 schreef:
Oekrainse mensen (en dan vooral soldaten) gebruiken de term sinds februari toch vrij regelmatig als het over Russische soldaten gaat. En ja, het is een rechtstreekse verwijzing naar de Orcs uit Lord of the Rings.

Ja als je mensen eerst dehumaniseert is het vervolgens makkelijker om ze dood te schieten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:15

Loretta schreef:
Cowboy55 schreef:

Ja als je mensen eerst dehumaniseert is het vervolgens makkelijker om ze dood te schieten.

De een noemt de vijand Orcs, de ander noemt de vijand Nazi’s.

Laten we wel vasthouden dat de Orcs voor de tweede keer in 8 jaar hetzelfde autonome buurland binnen gevallen zijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:19

Loretta schreef:
Cowboy55 schreef:

Ik denk dat een deel van de reden is. Ik vermoed dat het voor Ukraïners (in het begin) nog veel moeilijker was om in Russen het gevaar te zien dan voor ons westerlingen. Veel Ukraïners hebben familie in Rusland en zijn nooit bezig geweest met een wij-zij idee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:36

Loretta, het is indirect Putin die ze de dood instuurt. De leiders van het Russische leger hebben maar één optie, doorgaan ongeacht hoeveel doden er aan hun kant vallen. Je hebt drie ringen, wanneer de voorsten zich terugtrekken worden ze door de tweede afgeknalt ( dus eigen vuur) en wanneer de tweede ring zich over wil geven of terugtrekken knalt de eerste ring ze af. Hoezo gruwelijke Oekraïne.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:36

Citaat:
Ik denk dat een deel van de reden is. Ik vermoed dat het voor Ukraïners (in het begin) nog veel moeilijker was om in Russen het gevaar te zien dan voor ons westerlingen. Veel Ukraïners hebben familie in Rusland en zijn nooit bezig geweest met een wij-zij idee.

Wellicht dat dit geldt voor de oudere generatie maar volgens de Oekraïense Yuliia is het vooral Russische propaganda want dat hele gel.l over broedervolk enz dat vinden veel Oekraïners al heel erg lang niet meer. Al voor de oorlog daar de Oekraïners al langer veel last hebben van dit "broedervolk". Daar keek ik ook wel van op. HEt werd met een behoorlijke felheid en emotionele lading tegen me gezegd en het was een zeer duidelijk verhaal. Dus kijk hier iets anders naar .

Het hele orks verhaal vind ik een zeer naar verhaal. Ik heb er pijn van in mijn buik eerlijk gezegd. Dat de Russen dit hun eigen mannen aandoen vind ik echt onvergeeflijk net zoals als alle ellende die ze de Oekraïners aandoen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 21:55

BigOne schreef:
Loretta, het is indirect Putin die ze de dood instuurt. De leiders van het Russische leger hebben maar één optie, doorgaan ongeacht hoeveel doden er aan hun kant vallen. Je hebt drie ringen, wanneer de voorsten zich terugtrekken worden ze door de tweede afgeknalt ( dus eigen vuur) en wanneer de tweede ring zich over wil geven of terugtrekken knalt de eerste ring ze af. Hoezo gruwelijke Oekraïne.

Er moet uiteindelijk wel iemand zijn om de trekker over te halen. Oorlog is het meest walgelijke dat er bestaat.
Het gaat hier om vaders, zonen en exhtgenoten die een paar weken geleden van huis zijn opgehaald. En nu door hun meerderen richting het front worden gejaagd en vervolgens wordt het door de Oekrainers afgemaakt. Tijd om de volgende lichting vaders, zonen en echtgenoten richting de Oekrainers te jagen die het kunstje dan weer herhalen. Oorlog is gewoon walgelijk. Wat er de afgelopen maanden ook allemaal met Oekrainse burgers gebeurd is is net zo walgelijk.
Maar wat ze orcs noemen zijn uiteindelijk ook gewoon vaders, zonen en echtgenoten. Ergens anders blijven verdrietige moeders achter die hun zoon nooit weer zien. Kinderen die hun vader kwijt raken en vrouwen die hun geliefde man niet terug krijgen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 22:38

pien_2010 schreef:
Citaat:

Wellicht dat dit geldt voor de oudere generatie maar volgens de Oekraïense Yuliia is het vooral Russische propaganda want dat hele gel.l over broedervolk enz dat vinden veel Oekraïners al heel erg lang niet meer. Al voor de oorlog daar de Oekraïners al langer veel last hebben van dit "broedervolk". Daar keek ik ook wel van op. HEt werd met een behoorlijke felheid en emotionele lading tegen me gezegd en het was een zeer duidelijk verhaal. Dus kijk hier iets anders naar .

Het hele orks verhaal vind ik een zeer naar verhaal. Ik heb er pijn van in mijn buik eerlijk gezegd. Dat de Russen dit hun eigen mannen aandoen vind ik echt onvergeeflijk net zoals als alle ellende die ze de Oekraïners aandoen.

Dat concept broedervolk snap ik sowieso niet. Maar het is natuurlijk ook zo dat Ukraïne al ruim 8 jaar met Rusland in oorlog is, dat was ik eigenlijk vergeten.
Ik vroeg me laatst af of juist het gevecht van Ukraïne tegen de corruptie het gevaar is dat Rusland zag (in plaats van Nazisme, of Satanisme, of uitbreiding van de Navo). Ik kreeg laatst ergens het idee dat Rusland (bepaalde rijke Russen tenminste) veel invloed hadden in het corrupte Ukraïne van na de val van de Sovjet Unie. Dat is natuurlijk ook een manier om een land leeg te roven zonder dat het zichzelf te veel kan ontwikkelen.

Dat Orcs verhaal lijkt me ook bijzonder traumatisch voor de Ukraïnse soldaten die op die vrij machteloze, keer op keer toe-rennende orcs moeten schieten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 22:39

Klopt, oorlog is walgelijk, vooral wanneer je als kanonnenvoer geen kant op kunt. En de trekker overhalen? Oekraïners hebben geen keus, ze verdedigen wat van hun is, wordt er geschoten dan schieten ze terug. Gezien de hoeveelheid burgerslachtoffers veroorzaakt door de Russen gedragen ze zich nog netjes, ze proberen in door Russen bezet gebied alleen de Russen te raken met precisie bombardementen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 22:45

Ik denk niet dat je kunt spreken voor het hele land met dat vriend/vijand verhaal. Er waren ook al interviews met Oekrainers die juist met de mobilisatie heel bang waren dat ze ineens op hun vrienden en familie moesten gaan schieten.
Het is maar net hoe lang geleden je familie uit Rusland naar Oekraine is geemigreerd of hoe dicht je in grensgebieden woont of gestudeert hebt.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 10:30

Loretta schreef:
Cowboy55 schreef:

https://www.ft.com/content/99349f01-c58 ... ff3c0fcd3b

Het dehumaniseren gaat ze zelf bijzonder goed af.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 11:33

Om even terug te komen op de benaming Orcs in relatie tot de wreedheden die Russen begaan in Oekraine.
Een premium artikel in de Telegraaf over de gebeurtenisen in Boetsja.
Ik zal het even samenvatten

Het Amerikaanse persagentschap AP en televisienetwerk PBS hebben beslag gelegd op honderden uren beelden van bewakingscamera’s uit Boetsja, het voorstadje van Kiev dat dit voorjaar zwaar onder de Russische bezetting leed. Ook telefoongesprekken van Russische soldaten werden onderschept. Daaruit blijkt dat de gruwel in Boetsja niet willekeurig, maar strategisch was.

In een kantoorgebouw dat door Oekrainers werd gebruikt als schuilkelder tot de Russen Boetsja binnenvielen zijn vele martelingen en executies gepleegd. De Russen maakten het gebouw tot hun hoofdkwartier.
Met een lijst van hun inlichtingen dienst gingen Russische soldaten van huis tot huis om mogelijke bedreigingen te neutraliseren. Zachitska werd dat in onderschepte berichten genoemd dat zoveel betekent als Zuivering.

De inwoners vertellen ze dat ze op zoek zijn naar wapens, maar de Russen nemen ook gereedschap, elektronica, voedsel en drank mee. Bij de inbraken krijgen de inwoners ook te horen dat ze bevrijd worden van de nazi’s, terwijl op de achtergrond buurtbewoners op straat geëxecuteerd worden. Het zijn de „potentiële bedreigingen”, oftewel vrijwilligers van het Oekraïense leger.
Wie niet onmiddellijk geëxecuteerd wordt, wordt meegenomen naar het hoofdkwartier en daar gemarteld.

Wanneer bleek dat de Russische troepen er maar niet in slaagden door te breken naar Kiev, namen de zuiveringen in Boetsja toe.
Er liggen burgers dood op straat.” Op 14 maart belt een soldaat met de bijnaam Lyonya zijn moeder. Die wil weten wie hen had neergeschoten. „Onze mensen”, zegt de soldaat. „Misschien waren het gewoon vreedzame burgers”, antwoordt zijn moeder.
Tijdens een volgend telefoongesprek beschrijft de soldaat aan zijn moeder hoe zijn eenheid een jongeman tegenhield en zijn Telegram-account op zijn telefoon controleerde. Daarop vonden ze informatie over de locatie en logistiek van de Russen. „Hij werd ter plekke neergeschoten”, zegt de soldaat aan zijn moeder.

Ook de Russische soldaat Ivan belt naar zijn moeder vanuit Boetsja en vertelt dat zijn eenheid „zuiveringen” uitvoert. „Iedereen wordt neergeschoten. Niemand kan het wat schelen: een kind, een vrouw, een oude vrouw, een oude man. Iedereen die wapens heeft, wordt gedood.”
Soldaat Maksym belt dan weer naar zijn vrouw. Hij vertelt dat hij heeft gedronken, „zoals iedereen hier drinkt, omdat het leven te zwaar is zonder alcohol.” Hij vertelt er ook bij dat het „zo gemakkelijker is om op burgers te schieten.”
„Weet je hoeveel burgers ik hier heb gedood?”, gaat Maksym verder.
„Zeg niets!”, waarschuwt zijn vrouw.
„Ik denk dat ik gek word. Ik heb al zoveel burgers gedood”, zegt Maksym.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:12

Op dit moment vrijwillig ik. Ik heb alleen mijn telefoon en er kunnen toeristen komen. Dat is de reden dat ik tegen de bokt regels in deze lange zeer interessantevdraad plaatst in de hoop dat iemand vandaag wel tijd heeft om hem te verwerken tot een goed verhaal.
Het is een interessante enuitleg en verklaring waarom de Russen zich terug getrokken hebben achter de rivier
https://mobile.twitter.com/MassDara/sta ... 9928889345

Ik kan het niet doen want mensen lopen in en uit. Sorry. Deze vond ik te interessant om te laten gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:35

pien_2010 schreef:
Op dit moment vrijwillig ik. Ik heb alleen mijn telefoon en er kunnen toeristen komen. Dat is de reden dat ik tegen de bokt regels in deze lange zeer interessantevdraad plaatst in de hoop dat iemand vandaag wel tijd heeft om hem te verwerken tot een goed verhaal.
Het is een interessante enuitleg en verklaring waarom de Russen zich terug getrokken hebben achter de rivier
https://mobile.twitter.com/MassDara/sta ... 9928889345

Ik kan het niet doen want mensen lopen in en uit. Sorry. Deze vond ik te interessant om te laten gaan.

Geeft niet. Ik heb al eerder een draad van haar gevolgd. Ook hier gepost volgens mij.
Was ook heel informatief.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 12:41

Bron Kyiv Independent

ISW: Poetin zal waarschijnlijk doorgaan met geheime mobilisatie.

Volgens het Institute for the Study of War suggereren de plannen van de Russische dictator Vladimir Poetin om door te gaan met geheime mobilisaties dat gedeeltelijke mobilisatie niet voldoende troepen opleverde voor de Russische oorlog in Oekraïne.
De bewering van Poetin op 4 november dat Rusland zijn doel om 300.000 mannen te mobiliseren had overschreden, komt niet overeen met zijn decreet van 4 november dat Russische functionarissen toestaat burgers met openstaande veroordelingen en ernstige misdaden te mobiliseren, aldus de ISW.
-------

Russische bezetters plunderen kunstmuseum Kherson.

Onder het mom van 'evacuatie' plunderden gewapende mannen in burgerkleding het Oleksiy Shovkunenko Kherson Art Museum gedurende vier dagen, aldus de museumdirectie in een Facebook-bericht.
Volgens de post op FB, roofden de Russische bezetters en een aantal collaborateurs alles wat ze maar te pakken konden krijgen, zonderde werken goed in te pakken voor transport.
De collectie van het museum omvat meer dan 10.000 kunstwerken.
De vrachtwagens met de werken waren op weg naar de door Rusland bezette Krim, maar het is onduidelijk of dat hun eindbestemming is, schreef het museum.

De politie van Cherson Oblast heeft een strafrechtelijk onderzoek geopend naar de plundering van het museum.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 15:01

Babootje bedankt.

Ik heb een vraag. Op een ander forum wordt melding gemaakt dat de sateliet van Musk sputtert waardoor communicatie verbinding een probleem zou zijn geworden in Oekraïne. De Telegraaf zou daarover berichten. Ik heb er niets van gezien op twitter . Is dit zo? Want dat is toch wel wat als dit zo zou zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 15:17

Klopt....

Citaat:
Oekraïense troepen hebben de afgelopen dagen communicatieproblemen ondervonden vanwege storingen bij de satelliet-internetdienst Starlink van miljardair Elon Musk, vertellen bronnen aan nieuwszender CNN. Mogelijk ligt de oorzaak bij een tekort aan financiering voor de Starlink-verbinding van SpaceX. Het ruimtebedrijf onderhandelt met het Amerikaanse ministerie van Defensie over wie de rekening van de verbinding in Oekraïne moet betalen, zeggen bronnen tegen CNN.

Ongeveer 1300 Starlink-terminals zouden in de afgelopen week offline zijn gegaan, aldus CNN. Met behulp van in totaal zo'n 25.000 terminals kan Oekraïne via een satellietverbinding blijven communiceren op het moment dat mobiele telefoonnetwerken en internetverbindingen uitvallen als gevolg van de oorlog. Bondgenoten van Oekraïne, waaronder de VS, Polen en het Verenigd Koninkrijk, betalen het onderhoud van 11.000 Starlink-terminals.

Vraag is nu wie de 14.000 andere Starlink-terminals blijft betalen. De maandelijkse onderhoudskosten per eenheid kunnen oplopen tot 4500 dollar (ruim 4500 euro). Een bron binnen het Amerikaanse Pentagon zegt tegen CNN dat er onderhandelingen met SpaceX gaande zijn over het financieren van de verbinding in Oekraïne. De recente storingen worden omschreven als een ,,aanzienlijk probleem" voor de Oekraïense strijdmacht. De terminals zouden losgekoppeld zijn vanwege geldgebrek.

In september waarschuwde SpaceX het Amerikaanse ministerie van Defensie dat het al 100 miljoen dollar (ruim 100 miljoen euro) had uitgegeven aan de verbinding in Oekraïne en dat het bedrijf dat niet voor onbepaalde tijd zou kunnen volhouden. SpaceX verzocht het Pentagon een deel van de financiering over te nemen.

Liveblog van AD https://www.tubantia.nl/buitenland/live ... ~a0d71de9/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 15:27

Jeetje wat problematisch.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 15:48

pien_2010 schreef:
Jeetje wat problematisch.

Ja, ik dacht dat Elon Musk een tijdje terug de werking van Starlink zou garanderen, maar dat heeft ie dan toch niet gedaan. Het is wel essentieel dat de verbinding het blijft doen.
Moet toch niet zo'n probleem opleveren om dat te financieren lijkt me. (vooral niet als je Musk heet)