Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:05

Loveglove is er misschien iemand die bij je in de buurt woont met wie je zou kunnen carpoolen? Als je dat kunt afwisselen kan het al de helft schelen aan benzinekosten :) anders zou ik ook een balletje opgooien bij de mensen die het organiseren, wellicht ben je niet de enige die hier tegenaan loopt, met overleg kan er wellicht een oplossing bedacht worden :)

Ik ben zelf vrijwilliger geweest voor sporten met mensen met een handicap, een van die deelnemers had ook geen eigen vervoer en die werd dan gewoon door een van de vrijwilligers opgehaald :j wellicht is zoiets een optie!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:10

Telpeva schreef:
Loveglove is er misschien iemand die bij je in de buurt woont met wie je zou kunnen carpoolen? Als je dat kunt afwisselen kan het al de helft schelen aan benzinekosten :) anders zou ik ook een balletje opgooien bij de mensen die het organiseren, wellicht ben je niet de enige die hier tegenaan loopt, met overleg kan er wellicht een oplossing bedacht worden :)

Ik ben zelf vrijwilliger geweest voor sporten met mensen met een handicap, een van die deelnemers had ook geen eigen vervoer en die werd dan gewoon door een van de vrijwilligers opgehaald :j wellicht is zoiets een optie!

Ik ben de enige die zo ver weg woont. Ik sta ingeschreven bij mijn ouders maar ben bijna altijd bij mijn vriend. Dat hebben we expres zo gedaan voor prive redenen. Dus de gemeente heeft me op dagbestedinf in hun gemeente gezet, 3 kwartier rijden van me vandaan. Ik ben de enige die zo ver weg is dus.

Mijn begeleider weet ook niks helaas. We hebben al wat zitten wikken en wegen :\

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:42

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:57

_San87_ schreef:
Exitium schreef:
Welke regio is dat dan, of heb je de duurste uitgezocht? :x Als ik hier kijk (regio Utrecht tot Den Bosch) zie ik veel prijzen rond de € 2,20 als goedkopere, met een uitschieter naar € 2,12. Zelfs aan de snelweg kom je hier vrijwel niet aan dat soort bedragen.

[ [url=m/X8CWzg.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wijchen, bijvoorbeeld :7.

Het is niet dat ik ze helemaal niet zie, maar als ik naar Wijchen kijk zie ik daar ook diverse pompen onder/rond de € 2,30. Een Esso, Tango en Tinq staan volgens directlease allemaal op € 2,289. Regio's waar alles boven de € 2,50 zit heb ik nog niet voorbij zien komen, vandaar mijn nieuwsgierigheid :D

Coby schreef:
Wanneer je goed afgelegen woont is OV echt niet te doen. Hier zou het een optie zijn om meer dan een uur te fietsen. En dan weer een uur terug. Maar met dierenboel hier thuis red je het dan al niet.
OV is hier heel erg ingewikkeld.

Je hoeft niet eens enorm afgelegen te wonen. Ik woon twee dorpjes van Zaltbommel vandaan en werk in Utrecht (Papendorp), en als ik die route invul op 9292.nl kom ik op een reistijd van 1,5 uur enkele reis. Daarin rij ik met de auto heen en terug en dan heb ik nog tijd over om te tanken en een bakje thee te drinken :') Ik kan er iets afsnoepen door op eigen vervoer naar het station in Zaltbommel te gaan in plaats van de bus te pakken, maar dan is het van vertrek trein tot aankomst op kantoor alsnog 52 minuten. (plus eigen reistijd naar het station dan nog dus)

IMANDRA schreef:
_San87_ schreef:
[ [url=m/X8CWzg.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wijchen, bijvoorbeeld :7.

Die app klopte helaas niet hier :')
Dacht voor 2,20 te kunnen tanken bij de goedkoopste. Bleek 2,27 -O-

Auto was nog niet leeg maar leek me toch verstandig weer af te toppen..

Site updatet niet live volgens mij, dus als de prijzen kort geleden verhoogd zijn dan is dat op de site nog niet zichtbaar.

Ipsilonka

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 00:57

@exitium, dat hebben wij ook. Openbaar vervoer is 1 uur en 45 minuten enkele reis. Fietsen ongeveer 2 uur (moet ook met pontje dan) en met de auto is het 25 minuten…

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:49

Als ik naar mijn ouders wil met ov ben ik 4 uur bezig :+ Met auto 1 uur en 15 minuten.

Dan is de keus snel gemaakt hoor :')

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:57

Alsof openbaar vervoer zo goedkoop is, en altijd haalbaar.

Mijn dochter werkt ca 23km van huis en gaat op de brommer.
Ze kan 2x heen en weer en tankt dan ongeveer 4 liter.
Durf even niet te zeggen wat nu de E10-98 kost (zitten nl allemaal thuis met corona) maar vorige week was dat 2.179
4 x 2.179 = € 8,72

Enkele reis met de bus. Ze moet op het werk om 8.00 beginnen maar eerste bus komt hier pas om 8.05 dat houd in dat ze pas om 9.20 op dr werk is.
Enkele reis met de bus kost € 7,64 (goedkoper met abo) maar ze moet nog naar huis en de andere dag weer.
2x brommer € 8.72
2x openbaarvervoer € 30,56
Abo per maand voor deze reis € 264,65

Verwacht dat de abo's ook wel zullen stijgen door de hoge brandstofkosten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:59

Dat vraag ik me af. De meesten bussen hier in de regio zijn immers elektrisch.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:59

Spenk schreef:

Waar denk je dat elektriciteit voornamelijk mee opgewekt wordt...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:01

Spenk schreef:

Heel eerlijk, ik zou het niet weten waar ze hier op rijden. Maar ook de energieprijs vliegt flink omhoog.

Maar het is hier in de polder gewoon niet haalbaar om met openbaar vervoer te gaan en dan ook nog eens op tijd op je werk te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:03

Dit komt vrijwel allemaal uit de enorme zonnepanelen parken in deze regio :)

Of denk je dat elektrische tijd nog altijd volledig met brandstof wordt opgewekt? Dat is gelukkig niet meer zo. Voor het klimaat wordt het immers ook tijd dat we rap afscheid nemen van fossiele brandstoffen.

Dat het niet haalbaar is met de bus te gaan is wat anders.

Euro 98 betaal je overigens rond de 2,50 voor nu.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:04

Je hebt energie nodig, om stroom op te wekken als de zonnepanelen en of windmolens het niet niet doen. Dus gas, olie of steenkool. Meer smaken zijn er niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:06

Spenk schreef:

Of denk je dat elektrische tijd nog altijd volledig met brandstof wordt opgewekt? Dat is gelukkig niet meer zo.

Ja okay. Het grootste gedeelte van de Nederlandse energie wordt opgewekt met gas. Zonneenergie draagt nog geen 10% bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:06

nikkel schreef:
Je hebt energie nodig, om stroom op te wekken als de zonnepanelen en of windmolens het niet niet doen. Dus gas, olie of steenkool. Meer smaken zijn er niet.

En daarom zijn er steeds meer zonnepanelen parken en windmolens echt niet alle stroom komt voort uit olie gas of steenkool.

Ik las gisteren op LinkedIn dat als iedereen zijn verwarming nou 2 graden lager zet we kunnen stoppen met Russisch gas.

Dat zijn natuurlijk wel kleine dingen die je doen kan. De verwarming niet op 21 maar op 19 zetten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-22 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:08

LoveGlove schreef:
OV is voor mij geen optie want dan zou ik alsnog het laatste stuk een half uur of meer moeten lopen. 30 km fietsen zie ik ook nier zo zitten. Een paar uur fietsen. Ben ik al moe voorday ik daar uberhaupt ben. Uiteindelijk zal ik waarschijnlijk thuis moeten blijven

Is het mogelijk om een vouwfiets mee te nemen of bij het station/halte een goedkope fiets neer te zetten?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:09

Spenk schreef:
nikkel schreef:

En daarom zijn er steeds meer zonnepanelen parken en windmolens echt niet alle stroom komt voort uit olie gas of steenkool.

Meer dan de helft van de energie komt uit gas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:11

Ja en het wordt de hoogste tijd dat we dat veranderen :)

Daarom zijn er steeds meer zonnepanelen parken en windmolen parken in aanbouw en nemen steeds meer mensen zonnepanelen op hun huis.

Het is natuurlijk geen probleem van de oorlog. Dit speelt al veel langer we moeten af van olie en gas en wel zo snel mogelijk

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:13

Spenk schreef:

Of denk je dat elektrische tijd nog altijd volledig met brandstof wordt opgewekt? Dat is gelukkig niet meer zo. Voor het klimaat wordt het immers ook tijd dat we rap afscheid nemen van fossiele brandstoffen.

Dan nog is het goedkoper om met de brommer heen en weer te gaan in haar geval.

Brommer is dan € 5 per dag. 16x per 4 weken € € 80
Bus is € 15,28 per dag 16x per 4 weken € 244,48
Abo is € 264,65 per maand

Daarnaast gaat ze 1 dag in de week naar school in Amsterdam. Dan breng ik haar naar het station (brommers/fietsen worden daar veel gestolen en geen bewaakte stalling).
Hiervoor betaald ze aan het openbaar vervoer (trein + metro) rond de € 28 per keer
En dat voor 4 uurtjes les

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:13

Spenk schreef:

Het aandeel hernieuwbare energie in Nederland in 2020 was 11,1 procent van het totale energieverbruik

bron;CBS

dus....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:14

Spenk schreef:
Ja en het wordt de hoogste tijd dat we dat veranderen :)

Daarom zijn er steeds meer zonnepanelen parken en windmolen parken in aanbouw en nemen steeds meer mensen zonnepanelen op hun huis.

Het is natuurlijk geen probleem van de oorlog. Dit speelt al veel langer we moeten af van olie en gas en wel zo snel mogelijk

Ja, dat is natuurlijk de hoogste tijd. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat we afhankelijk zijn van gas. De gasprijzen liggen hoog. Energie wordt daarom duurder. Alles wat op energie loopt wordt duurder.

Renewables zijn leuk, maar binnen nu en vijf jaar kunnen ze het aandeel gas niet overnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:16

En als rusland doorzet en de gaskraan dichtdraait en de olie toevoer hebben we hier een gigantisch probleem. Blijkbaar hadden onze regeringsleiders dat niet voorzien dat rusland dat zou doen...

Amerika kondigt aan zonder te kunnen. Wij kunnen dat niet zolang we onze leefstijl niet aanpassen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:17

Daarnaast kan ons hele elektra net het allemaal niet aan, dat zit nu aan hun max capaciteit.
Dus nog meer schone energie (windmolens, zonnepanelen) kan nu gewoon niet meer.

Warmtepomp leuk. Dure jongens in elektra dus je moet al panelen aanschaffen.
Alsof iedereen dat zomaar nog kan betalen dit aan te schaffen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:18

Spenk schreef:
En als rusland doorzet en de gaskraan dichtdraait en de olie toevoer hebben we hier een gigantisch probleem. Blijkbaar hadden onze regeringsleiders dat niet voorzien dat rusland dat zou doen...

Amerika kondigt aan zonder te kunnen. Wij kunnen dat niet zolang we onze leefstijl niet aanpassen.

Dat valt wel mee. Er zijn meer landen met gas. Alleen Groningen heeft al genoeg gas. Noorwegen heeft ook veel gas, olie komt uit de VAE. Amerika levert vloeibaar gas.

Het zal even broekriem aanhalen zijn, maar we kunnen zonder Russisch gas. Rusland niet zonder onze betaling voor dat Russische gas.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:19

Spenk schreef:

Nou ik weet wel dat minder autorijden voor mij veel makkelijker is dan mn appartement van het gas af... Dus die leefstijl aanpassen gaat zomaar niet zeg maar... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:20

Cer schreef:
Spenk schreef:

Nou ik weet wel dat minder autorijden voor mij veel makkelijker is dan mn appartement van het gas af... Dus die leefstijl aanpassen gaat zomaar niet zeg maar... :)

Ik doel op je verwarming wat lager zetten zodat we fors minder gas nodig zijn :)