Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:13

Die roast vond ik onsmakelijk, eens. Totaal uit zijn verband gerukt.
Maar de discussies op zich zelf bij Jinek aan tafel waren scherp, ze hebben hem gewoon flink aan de tand gevoeld en dat mag absoluut als je de uitspraken doet die Baudet doet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:48

ravellie schreef:
Walgelijk om zoiets nuttig te noemen

Tja, mensen met walgelijke meningen mogen die ook uiten.

Ik heb het niet gezien, ik kijk geen televisie. Maar walgelijk of niet: ik zou het zeker nuttig vinden als Baudet zich realiseert dat zijn al dan niet abstracte hersenspinsels die neerkomen op al dan niet verkapt racisme en antisemitisme, heel vervelend zijn wanneer jij of je naasten daar zelf het slachtoffer van zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:55

Ik vind het jammer dat tegenwoordig in de politiek zo grof gescholden en beledigd wordt.Ieder heeft recht op zijn mening en daar kan dan over gediscussieerd worden met behoud van beschaving.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:10

Is niet alleen in de politiek, Anjali. De hele maatschappij verhardt in rap tempo. Gelukkig sta ik een beetje aan de zijlijn en heb ik over het algemeen met fatsoenlijke mensen te maken. Maar wat ik op internet lees en in de kranten, daar kan echt geen televisie meer bij.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:17

Ik vind hoe mensen zich tegenwoordig gedragen op social media en met name Facebook echt zum kotsen. Wat daar allemaal op wordt geroeptoetert.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:18

mysa schreef:
ravellie schreef:
Walgelijk om zoiets nuttig te noemen

Tja, mensen met walgelijke meningen mogen die ook uiten.

Ik heb het niet gezien, ik kijk geen televisie. Maar walgelijk of niet: ik zou het zeker nuttig vinden als Baudet zich realiseert dat zijn al dan niet abstracte hersenspinsels die neerkomen op al dan niet verkapt racisme en antisemitisme, heel vervelend zijn wanneer jij of je naasten daar zelf het slachtoffer van zijn.

En ze hebben zelfs in hun verkiezingsprogramma staan dat er absolute vrijheid van meningsuiting moet zijn, dat je geloven mag bespotten en belachelijk mag maken, inclusief spotprenten. Maar wanneer het om Baudet gaat moeten mensen lief leuk en aardig zijn. Dit betekend niet dat ik het met de roast eens ben maar Baudet haakt gewoon elke keer af. Slappe zak.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:15

IMANDRA schreef:
Dan moet je wel het hele verhaal vertellen. Die hoeveelheid landbouwgrond gaat namelijk óók over bijv. koffie, bananen (die kunnen we hier volgens mij niet eens op grote schaal verbouwen) maar ook textiel, hout, papier etc. Als Nederland zelfvoorzienend wil zijn qua voedselproductie dan kan dat wél, ons dieet wordt dan alleen drastisch anders (wel gezonder overigens). Dat is namelijk ook gewoon uitgezocht (omdat de overheid wilde weten wat Nederland zou kunnen als er een crisis uit zou breken).

Citaat:
" Als de huidige landbouwproductie op peil blijft, volstaat de helft van de landbouwgrond om de Nederlandse bevolking te voeden, stelt het LEI. "

Hierna zeggen ze iets van dat de productie dan wel daalt met 30%, dus het zou dan meer dan de helft zijn. Maar, dit gaat ook om een crisissituatie waarbij je dus niet vanuit het buitenland kan importeren, dus ik denk dat we prima kunnen stellen dat voor puur Nederlandse producten zonder handel niet zoveel grond nodig is als we nu gebruiken.
klik

Maar dit is natuurlijk een uiterste, uitgezocht voor een crisissituatie. Momenteel is Nederland een ontzettend grote exporteur van voedsel, en dat levert goede handel op en is dus ook goed voor de economie. Ik ben dus ook níét voor om de veestapel met de helft te krimpen, want dan hebben we ook maar de helft van de slachterijen en verwerking etc. nodig, wat neem ik aan toch best impact heeft op de werkgelegenheid in Nederland.
Dat gezegd hebbende vind ik het wél goed om samen met boeren en op basis van wetenschap en innovatie te kijken naar de landbouw, of we die nog groener kunnen maken, en Europese afspraken te maken over de eisen die we stellen aan ons voedsel (om te voorkomen dat, zoals jij al vaker zegt, boeren duur produceren maar hun producten aan de straatstenen niet kwijt kunnen vanwege de prijs). Ik denk dat een kleine krimp van de landbouw misschien nog wel nodig zou zijn, maar ik ben daar niet per se een voorstander van, dat laat ik aan de experts over :). Het is immers een ontzettend ingewikkeld iets met veel haken en ogen, dus daarvoor moet je zeker niet naar het Nederlandse Volk luisteren want algemeen genomen weten we er echt geen snars vanaf.

Als we het dan over politieke partijen hebben, dan denk ik dat GL toch niet 100% van zijn programma uit kan voeren. Maar ik denk wel, dat als zij in de regering komen en een goede rechtse of economisch-georienteerde tegenhanger hebben, de vergroening er meer door kunnen drukken dan wat nu gebeurd. Want klimaat is belangrijk en we moeten NU handelen en kunnen eigenlijk niet afwachten. Maar, hopelijk kan dat in synergie met een betere economie (stel NL wordt wereldleider in innovatieve groene oplossingen, waar we ook handel in kunnen drijven).

Excuses voor de late reactie maar hier zou ik graag nog even op terug komen, met name op het dikgedrukte omdat dat uiteindelijk de complexe kern van het verhaal is. Want ook ik maak mij zorgen om het klimaat en het milieu, dus wil ik mij iedere dag inzetten om ons bedrijf groener te maken. Maar wat is groene landbouw? Is dat een biologische landbouw die geen kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen gebruikt? Of is dat een gangbare landbouw die minder ruimte gebruikt en op die manier meer ruimte geeft aan echte natuur? Ik ben ervan overtuigd dat het zoveel complexer dan een partij als D66 of GL het zich voorstelt: biologisch = de oplossing en gangbaar = het probleem. Wat ik nog veel erger vind is dat zij voor het onteigenen van boeren rondom Natura2000 zijn (want yes, een zogenaamde gigantische vervuiler minder) terwijl ze geen probleem hebben met de massale woningbouw die ons te wachten staat. Ik vind de manier waarop zij ons neerzetten en over ons praten hypocriet en arrogant.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:46

Ik denk dat ze niet eens hoeven onteigenen. Er schijnen zich meer boeren gemeld te hebben dan er afkoopsommen beschikbaar zijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:52

Tiepfoudt schreef:
Excuses voor de late reactie maar hier zou ik graag nog even op terug komen, met name op het dikgedrukte omdat dat uiteindelijk de complexe kern van het verhaal is. Want ook ik maak mij zorgen om het klimaat en het milieu, dus wil ik mij iedere dag inzetten om ons bedrijf groener te maken. Maar wat is groene landbouw? Is dat een biologische landbouw die geen kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen gebruikt? Of is dat een gangbare landbouw die minder ruimte gebruikt en op die manier meer ruimte geeft aan echte natuur? Ik ben ervan overtuigd dat het zoveel complexer dan een partij als D66 of GL het zich voorstelt: biologisch = de oplossing en gangbaar = het probleem. Wat ik nog veel erger vind is dat zij voor het onteigenen van boeren rondom Natura2000 zijn (want yes, een zogenaamde gigantische vervuiler minder) terwijl ze geen probleem hebben met de massale woningbouw die ons te wachten staat. Ik vind de manier waarop zij ons neerzetten en over ons praten hypocriet en arrogant.

Er bekruipt me het gevoel dat je hier een aantal dingen aan elkaar hebt gekoppeld die niet bij elkaar horen. Ik denk niet dat het de bedoeling van GL en D66 om woningbouw naast Natura2000 gebieden toe te staan :)

Volgens mij heb je helemaal gelijk als je zegt dat het een behoorlijk complex vraagstuk is om uit te vogelen wat precies groene landbouw is. Eigenlijk zou je al jouw vragen zo op de site van het LTO terug moeten kunnen vinden, maar gezien jouw bericht ga ik er van uit dat zij dit niet vertellen?

Even mijn idee voor wat het waard is: kunstmest maken kost veel energie en geeft daardoor dus veel broeikasgassen als NOx en CO2, daarom zou ik zeggen dat landbouw zonder kunstmest groener is dan landbouw met. Gewasbeschermingsmiddelen is een mooie naam voor landbouwgif en is bedoeld om de voor het gewas ongunstige insecten, schimmels en bacteriën te doden, meestal niet selectief voor alleen die organismen maar ook die er op lijken. De natuurlijke balans wordt op dat perceel aangetast en een aantal gewasbeschermingsmiddelen worden in verband gebracht met gezondheids problemen bij omwonenden en degenen die het gebruiken (denk aan ALS en Parkinson b.v.). Mijn gevoel zegt dus dat je beter af bent zonder of met sterke beperking van gewasbeschermingsmiddelen.
Dan het gebruik van oppervlakte; de intensieve veehouderij gebruikt weinig vloeroppervlak om de enorme hoeveelheid dieren op te houden maar het oppervlak waarop de uitstoot van o.a. fijnstof en ammoniak op terecht komt is dan toch weer enorm, het is dus maar hoe je oppervlak definieert. Tel daarbij het risico van de grote mogelijkheid van nieuwe zoönoses en je kunt je afvragen of dit werkelijk is wat je onder duurzaam zou kunnen verstaan.

Had je deze link al gezien? https://caringfarmers.nl/

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:59

mysa schreef:
Ik denk dat ze niet eens hoeven onteigenen. Er schijnen zich meer boeren gemeld te hebben dan er afkoopsommen beschikbaar zijn.

Mwah, dat betwijfel ik. Alleen het buitenlandse stikstof is al voldoende om de KDW in ruim 40 Natura-gebieden te overschrijden. Het stikstofprobleem is dus niet opgelost met het uitkopen van een handvol bedrijven. Wat gaat er daarna gebeuren? Nieuw budget beschikbaar maken om nog meer bedrijven uit te kopen? Wanneer vinden ze 'het genoeg'?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:03

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:20

mysa schreef:

Ik vind dat die boeren uitgekocht moeten worden die ook daadwerkelijk met het boeren stoppen.
Ik heb BBB programma ook gelezen en er staan een aantal zaken in waarvan ik denk, dat hadden de boeren allang kunnen die , heb je de overheid niet voor nodig. Bvb bloemenstroken aanleggen of meer aan weidevogel bescherming te doen. Soms krijg ik de indruk dat ze wel van alles willen maar overal een vergoeding tegenover moet staan.
Verder vind ik dat de boeren wel vaak de zwarte piet krijgen maar er is natuurlijk ook genoeg mis. In Brabant , Q-koorts onder omwonenden van geitenboerderijen, zeer hoge concentraties fijnstof in veel gebieden.
We mogen dan een handelsland zijn maar bvb vlees word voor 75 % uitgevoerd. Dat kan een stuk minder. Boeren moeten een aantrekkelijk alternatief krijgen om het anders te doen of liever te stoppen of emigreren naar landen met goede mogelijkheden. En de slogan , zonder boeren geen eten gaat natuurlijk niet op wanneer in totaal 90 % naar het buitenland gaat. In de loop der tijd sterven bepaalde ambachten uit en ik denk dat het boerenbestaan op deze manier zijn langste tijd heeft gehad. Helaas.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:43

Citaat:
Maar wat is groene landbouw? Is dat een biologische landbouw die geen kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen gebruikt? Of is dat een gangbare landbouw die minder ruimte gebruikt en op die manier meer ruimte geeft aan echte natuur?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de optie 'landbouw die minder ruimte gebruikt' nog niet eerder langs heb zien komen als antwoord op de vraag 'wat is groene landbouw'.

(Persoonlijk lijkt het mij geen hoge prioriteit. Landbouw en natuur sluiten elkaar nu eenmaal niet uit - al doen daar fikse praktische en economische voetangels en klemmen voor.)
Citaat:
Ik ben ervan overtuigd dat het zoveel complexer dan een partij als D66 of GL het zich voorstelt: biologisch = de oplossing en gangbaar = het probleem.

Och, maak je niet dik.
Genoemde partijen hebben veel genuanceerdere standpunten dan deze oneliner.

Dat een ondernemer niet snel op GL stemt en wellicht ook niet op D66, het zij zo.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:38

bigone schreef:
Boeren moeten een aantrekkelijk alternatief krijgen om het anders te doen of liever te stoppen of emigreren naar landen met goede mogelijkheden.

Dan verdrijf je dus Nederlanders naar het buitenland die hier beeldbepalend zijn voor onze cultuur en landschappen (veeteelt/landbouw) om het weer vol te zetten met beton of wind/zonneparken.

Snap overigens wel dat sommige boeren het gevecht niet langer volhouden tegen steeds weer nieuwe strenge maatregels en zich laten uitkopen. De maat zal gewoon vol zijn op 'n gegeven moment. Eeuwig zonde wat mij betreft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:43

elnienjo schreef:
bigone schreef:
Boeren moeten een aantrekkelijk alternatief krijgen om het anders te doen of liever te stoppen of emigreren naar landen met goede mogelijkheden.

Dan verdrijf je dus Nederlanders naar het buitenland die hier beeldbepalend zijn voor onze cultuur en landschappen (veeteelt/landbouw) om het weer vol te zetten met beton of wind/zonneparken.

Snap overigens wel dat sommige boeren het gevecht niet langer volhouden tegen steeds weer nieuwe strenge maatregels en zich laten uitkopen. De maat zal gewoon vol zijn op 'n gegeven moment. Eeuwig zonde wat mij betreft.

Wees gerust, Baudet wil de Africaner boeren of hun afstammelingen. Met egards ontvangen in Nederland .

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 00:07

irmaz schreef:
Er bekruipt me het gevoel dat je hier een aantal dingen aan elkaar hebt gekoppeld die niet bij elkaar horen. Ik denk niet dat het de bedoeling van GL en D66 om woningbouw naast Natura2000 gebieden toe te staan :)

Dat gevoel is gelukkig onterecht, ik weet (en zeg overigens nergens) dat GL en D66 pleiten voor woningbouw naast Natura. Het gaat erom dat deze partijen pleiten voor woningbouw en tegelijkertijd ons wegzetten als het grote probleem die het stikstofprobleem veroorzaken en op moeten lossen, terwijl we dat niet kunnen (zie reactie op Mysa). Geef gewoon toe dat we in een propvol land zitten opgescheept met zijn allen.

irmaz schreef:
Volgens mij heb je helemaal gelijk als je zegt dat het een behoorlijk complex vraagstuk is om uit te vogelen wat precies groene landbouw is. Eigenlijk zou je al jouw vragen zo op de site van het LTO terug moeten kunnen vinden, maar gezien jouw bericht ga ik er van uit dat zij dit niet vertellen?

Even mijn idee voor wat het waard is: kunstmest maken kost veel energie en geeft daardoor dus veel broeikasgassen als NOx en CO2, daarom zou ik zeggen dat landbouw zonder kunstmest groener is dan landbouw met. Gewasbeschermingsmiddelen is een mooie naam voor landbouwgif en is bedoeld om de voor het gewas ongunstige insecten, schimmels en bacteriën te doden, meestal niet selectief voor alleen die organismen maar ook die er op lijken. De natuurlijke balans wordt op dat perceel aangetast en een aantal gewasbeschermingsmiddelen worden in verband gebracht met gezondheids problemen bij omwonenden en degenen die het gebruiken (denk aan ALS en Parkinson b.v.). Mijn gevoel zegt dus dat je beter af bent zonder of met sterke beperking van gewasbeschermingsmiddelen.
Dan het gebruik van oppervlakte; de intensieve veehouderij gebruikt weinig vloeroppervlak om de enorme hoeveelheid dieren op te houden maar het oppervlak waarop de uitstoot van o.a. fijnstof en ammoniak op terecht komt is dan toch weer enorm, het is dus maar hoe je oppervlak definieert. Tel daarbij het risico van de grote mogelijkheid van nieuwe zoönoses en je kunt je afvragen of dit werkelijk is wat je onder duurzaam zou kunnen verstaan.

Had je deze link al gezien? https://caringfarmers.nl/

Oh jee, bespaar me alsjeblieft het (imo arrogante) clubje dat niets liever doet dan polariseren, bashen en halve waarheden de wereld in slingeren onder een naam die op zichzelf al impliceert dat wij als gangbare boeren niet geven om de wereld. Want wij zijn failliet, en zij zijn de toekomst. Fijne mensen hoor :+

Dat terzijde. Ik denk dat je betoog de andere helft van de waarheid mist. Ja, ik ben mij meer dan bewust van de (mogelijk) schadelijke effecten en impact van kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen. Daarom gebruiken wij geen gram meer dan nodig om een goede oogst te garanderen. Want kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen zijn niet alleen maar ellende, het zijn ook middelen die ons de hoge opbrengsten en voedselzekerheid van vandaag de dag hebben gebracht en dat nog steeds doen. Heb je een idee wat de impact daarop zou zijn als we, zoals je voorstelt, gewasbeschermingsmiddelen sterk beperken of zelfs niet meer gebruiken? Ik denk dat de impact enorm is. Neemt niet weg dat ik er absoluut voorstander van ben om te blijven zoeken naar oplossingen zodat we het gebruik ervan zo veel mogelijk kunnen reduceren. Maar niet ten koste van voedselzekerheid, ik denk dat de gemiddelde Nederlander daar echt veel te licht over denkt.

Als ik het over ruimte heb, dan bedoel ik landgebruik. Er is maar 1 aarde, de wereldbevolking groeit en dus moet er meer voedsel geproduceerd worden. Tegelijkertijd denk ik dat het heel belangrijk is dat we ruimte geven aan natuur, en dat gangbare landbouw het daarin per definitie beter doet dan biologische landbouw. Juist omdát er van onze hectares meer voedsel geproduceerd kan worden. Ik heb soms het idee dat we doen alsof een biologisch akker natuur is, maar dat is het in de verste verte toch niet? Ik begrijp niet, juist in deze tijd, dat we staan te juichen bij een landbouw die méér ruimte gebruikt, om eenzelfde hoeveelheid voedsel te produceren. Dat mensen staan te juichen bij een varken in het stro, begrijp ik dan weer absoluut wel.

Zoönosen, altijd leuk om het over te hebben. Want als het bijvoorbeeld over AI gaat, lopen bijvoorbeeld de (biologische) kippen met uitloop een hoger risico om besmet te raken (want trekvogels). Daarom geldt voor deze bedrijven een hogere monitoringsfrequentie.

Begrijp me trouwens niet verkeerd. Ik wil benadrukken dat ik absoluut zie dat biologische landbouw heel veel heel goed doet voor het klimaat en voor het milieu. Zeker als het gaat over dierenwelzijn in varkenshouderij en pluimveehouderij. Maar op 1 groot front ben ik ervan overtuigd dat gangbare landbouw beter is voor de aarde.

mysa schreef:

Het is heel fijn dat de woningbouw weer op gang kan komen, maar het artikel geeft geen antwoorden op mijn vragen.

Janneke2 schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de optie 'landbouw die minder ruimte gebruikt' nog niet eerder langs heb zien komen als antwoord op de vraag 'wat is groene landbouw'.

(Persoonlijk lijkt het mij geen hoge prioriteit. Landbouw en natuur sluiten elkaar nu eenmaal niet uit - al doen daar fikse praktische en economische voetangels en klemmen voor.)

Ik hoop toch even heel hard dat je hier niet bedoelt te zeggen dat ruimte geen hoge prioriteit is? Zoals ik hierboven al benoemde, is een biologisch akker natuur? Het lijkt absoluut meer op natuur dan een niet-biologisch akker, dat lijkt me duidelijk. Maar natuur? Dat ga je me toch niet menen? Ik denk dat we beter landbouw kunnen intensiveren op plaatsen waar het klimaat, grond en infrastructuur daarvoor geschikt is. Zodat ruimte overblijft voor échte natuur.

bigone schreef:
Ik heb BBB programma ook gelezen en er staan een aantal zaken in waarvan ik denk, dat hadden de boeren allang kunnen die , heb je de overheid niet voor nodig. Bvb bloemenstroken aanleggen of meer aan weidevogel bescherming te doen. Soms krijg ik de indruk dat ze wel van alles willen maar overal een vergoeding tegenover moet staan.

Ik zie hier een aantal zaken staan waarvan ik denk, jij hebt volgens mij geen idee hoeveel het kost om op ons (gemiddeld Nederlands melkvee) bedrijf een liter melk te produceren en hoeveel de melkfabriek ons betaalt. Doe eens een gok, wat is de marge op ons bedrijf? Wat je waarschijnlijk ook niet weet, is dat wij al een aantal jaar vrijwillig een aantal akkerranden inzaaien. Dat kunnen wij doen, omdat wij in de bevoorrechte positie zijn dat onze (schoon)ouders en grootouders altijd flink hebben kunnen investeren in grond. Wij zijn weliswaar een intensief bedrijf, maar er zit een behoorlijke lap grond onder. Sorry, maar het is echt te makkelijk om te roepen dat we overal een vergoeding voor vragen.

bigone schreef:
Verder vind ik dat de boeren wel vaak de zwarte piet krijgen maar er is natuurlijk ook genoeg mis. In Brabant , Q-koorts onder omwonenden van geitenboerderijen, zeer hoge concentraties fijnstof in veel gebieden.

En als een sector problemen veroorzaakt, dan zeg je: vertrek maar, de groeten? Zullen we dan ook maar alvast 'verkeer en industrie halveren'? Of heeft dat teveel impact op je eigen luxe leven?

bigone schreef:
We mogen dan een handelsland zijn maar bvb vlees word voor 75 % uitgevoerd. Dat kan een stuk minder. Boeren moeten een aantrekkelijk alternatief krijgen om het anders te doen of liever te stoppen of emigreren naar landen met goede mogelijkheden. En de slogan , zonder boeren geen eten gaat natuurlijk niet op wanneer in totaal 90 % naar het buitenland gaat. In de loop der tijd sterven bepaalde ambachten uit en ik denk dat het boerenbestaan op deze manier zijn langste tijd heeft gehad. Helaas.

Wist je dat ruim 25% van de Nederlandse landbouwexport naar Duitsland gaat? En ruim de helft naar Duitsland, Belgie, VK en Frankrijk. En dat ruim 70% in Europa blijft? Dat klinkt wellicht al iets minder ernstig dan 90% dat naar het buitenland gaat :)
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... al-verband

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 00:42

Je moet niet doen alsof ik je persoonlijk aanval. Ik zeg hoe ik er over denk en ja, veel gaat Europa in maar waarom moeten hier 10.000 varkens opgefokt worden om de grens met Duitsland over te gaan en daar geslacht te worden? Wekelijks. Daar zie ik de noodzaak niet van in behalve dat we hier in de stank en fijnstof en vrachtverkeer zitten. Nederland kan blijkbaar zo intensief en goedkoop produceren dat er in die landen ook nog aan verdiend word. Melkvee houders is een ander verhaal, al heel vaak werden geldverslindende maatregelen weer veranderd door het zwalkende beleid van de overheid. Het vervelende van de hele landbouw is dat het elke keer maar groter moet om efficiënter en goedkoper te werken om een boterham te verdienen.
Wanneer boeren echt slim zijn gaan ze inzetten op woningbouw op hun grond, niet groot en geen complete dorpen maar wel genoeg opbrengst van de verkochte grond zodat ze er schuldenvrij met een goede pensioenpot uitspringen.
Heel veel boeren willen wel stoppen maar kunnen niet door de schuldenlast die op hun bezittingen zit. Ze zitten hartstikke klem en moeten inderdaad melk produceren waar ze misschien een paar cent de liter aan overhouden m. Dat is geen boeren meer maar overleven en alleen de hele grote jongens zullen overleven. En dat is al even gaande, sinds 2010 is de helft van de boeren al gestopt , vrijwillig of noodgedwongen. En uit het land schoppen ? Ik heb vrienden die in Denemarken en Canada zijn gaan boeren en die hebben geen dag spijt gehad maar die hadden bvb geen dikke premie om hier te stoppen. Ik geef alleen aan dat dat een mogelijkheid zou kunnen zijn. Niks eruit jagen, alleen op basis van vrijwilligheid.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:05

bigone schreef:
Je moet niet doen alsof ik je persoonlijk aanval. .

maar zo voelt het voor ons wel

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:15

Dat snap ik best, het gaat om jullie broodwinning en leefwijze, dat is ook gewoon heel lastig allemaal.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:06

bigone schreef:
Je moet niet doen alsof ik je persoonlijk aanval. Ik zeg hoe ik er over denk en ja, veel gaat Europa in maar waarom moeten hier 10.000 varkens opgefokt worden om de grens met Duitsland over te gaan en daar geslacht te worden? Wekelijks. Daar zie ik de noodzaak niet van in behalve dat we hier in de stank en fijnstof en vrachtverkeer zitten. Nederland kan blijkbaar zo intensief en goedkoop produceren dat er in die landen ook nog aan verdiend word. Melkvee houders is een ander verhaal, al heel vaak werden geldverslindende maatregelen weer veranderd door het zwalkende beleid van de overheid. Het vervelende van de hele landbouw is dat het elke keer maar groter moet om efficiënter en goedkoper te werken om een boterham te verdienen.
Wanneer boeren echt slim zijn gaan ze inzetten op woningbouw op hun grond, niet groot en geen complete dorpen maar wel genoeg opbrengst van de verkochte grond zodat ze er schuldenvrij met een goede pensioenpot uitspringen.
Heel veel boeren willen wel stoppen maar kunnen niet door de schuldenlast die op hun bezittingen zit. Ze zitten hartstikke klem en moeten inderdaad melk produceren waar ze misschien een paar cent de liter aan overhouden m. Dat is geen boeren meer maar overleven en alleen de hele grote jongens zullen overleven. En dat is al even gaande, sinds 2010 is de helft van de boeren al gestopt , vrijwillig of noodgedwongen. En uit het land schoppen ? Ik heb vrienden die in Denemarken en Canada zijn gaan boeren en die hebben geen dag spijt gehad maar die hadden bvb geen dikke premie om hier te stoppen. Ik geef alleen aan dat dat een mogelijkheid zou kunnen zijn. Niks eruit jagen, alleen op basis van vrijwilligheid.

Maar daarmee ontneem je de rest van Nederland het vertrouwde Nederlandse boerenlandschap. Wat we er voor terugkrijgen (woningbouw, wind/zonneparken, logistieke blokken dozen) maakt ons leefgebied steeds onaantrekkelijker.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:11

Het vertrouwde boerenlandschap zoals ik het kende bestaat toch al lang niet meer. Ik zag coulissenlandschappen, weilanden met koeien, houtwallen etc steeds verder verdwijnen ten gunste van onafzienbare velden monocultuur. En nee, dat is niet de schuld van de boeren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:23

Niet doen alsof ik dat mooie boeren landschap weg neem, er valt veel meer onder landbouw dan alleen de melkveehouders. Het echte boerenlandschap van vroeger is allang weg en dat is logisch want keuterboertjes hebben geen bestaansrecht meer. Ik wil de boeren niet weg , ik wil af van de ratrace van steeds meer produceren om het hoofd boven water te houden. Het boerenlandschap van nu kenmerkt zich door reuzestallen en groene egale gladde weilanden in veel gevallen. Varkensflats, kippenflats, zo’n 40,000 boeren zijn de afgelopen tien jaar gestopt en hun rechten zijn in veel gevallen opgekocht door de grotere jongens. Veel boeren hebben op papier flink ingeteerd doordat de fosfaat rechten van 200 naar 135 euro per kilo gingen, gemiddeld scheelde dat een miljoen op de balans. Die balans geeft ook aan dat het gemiddelde bedrijf voor ruim 3 miljoen op de balans staat en dat de gemiddelde solvabiliteit stijgt , 74 % in 2019 wat dus betekend dat een boer gemiddeld een miljoen euro langlopende leningen heeft. Dat moet betaald worden en van een melkprijs die slecht is lukt dat niet. Dan moeten er andere verdienmodellen bij komen en dat kan door huizenbouw maar dat kan ook niet want dan kan er niet meer uitgebreid worden. Terwijl die uitbreiding wat mij betreft tegengegaan moet worden. Bedrijven uit Brabant hoeven geen bedrijven in andere provincies op te kopen want dat is verplaatsen van het probleem . En zo zal er nog heel veel meer zijn, ik ben absoluut niet tegen boeren, heb er zelf enkele in de familie en vriendenkring en zie hoe moeilijk het soms is. En boeren zeggen, kun je niet beter stoppen en iets anders doen dan is het antwoord meestal nee, zou niet weten wat, eens een boer altijd een boer, dat is blijkbaar vloeken in de kerk.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:26

Kan me ook goed voorstellen dat als je op 'n boerderij woont te midden van de weilanden/akkers, je niet meer kunt aarden in een woonwijk met overal burengeluiden en geen weidse uitzichten meer.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:48

bigone schreef:
Je moet niet doen alsof ik je persoonlijk aanval.

Zonder aanvallend over te willen komen, vind ik dit altijd zo'n typisch fenomeen. Ik ben boerin op een gangbaar bedrijf en ik voel mij dus zeker persoonlijk aangesproken wat betreft de volgende beschuldigingen in je bericht:
- wij eisen overal een vergoeding voor
- we veroorzaken stankoverlast, fijnstof en zoönosen
- ons 'ambacht' (ik zie voedselproductie eerder als iets noodzakelijks en niet als ambacht, maar goed) sterft uit

Vervolgens moet ik de sh*itload aan beschuldigingen niet persoonlijk opvatten, terwijl ik er persoonlijk dagelijks aan meewerk? Ik begrijp dat niet. Het heeft wel wat weg van de manier waarop bijvoorbeeld Tjeerd de Groot (D66) en Laura Bromet (GL) over ons praten. Ze polariseren, beschuldigen, bashen en vertellen halve waarheden over ons, maar vinden het raar dat ze onze stem niet krijgen. Ze zijn toch immers onze grootste vriend? Kijk voor de 'lol' eens op het twitteraccount van beiden. Hun tweets klinken jouw misschien als muziek in de oren, voor mij is het bagger en lijkt het er in de verste verte niet op dat deze mensen ons mee willen nemen in hun gedroomde transitie naar kringloop/biolandbouw.

bigone schreef:
Ik zeg hoe ik er over denk en ja, veel gaat Europa in maar waarom moeten hier 10.000 varkens opgefokt worden om de grens met Duitsland over te gaan en daar geslacht te worden? Wekelijks. Daar zie ik de noodzaak niet van in behalve dat we hier in de stank en fijnstof en vrachtverkeer zitten. Nederland kan blijkbaar zo intensief en goedkoop produceren dat er in die landen ook nog aan verdiend word.

Zou die noodzaak 'm wellicht kunnen zitten ergens in het feit dat er op de wereld een bepaalde vraag is naar (varkens)vlees en dat er aan die vraag links- of rechtsom voldaan zal worden? Als wij het hier in Nederland niet produceren, wordt dat elders wel gedaan. Volgens Nature (je weet wel, dat gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift) behoort het Nederlandse voedselsysteem (van productie tot consumptie) tot de top 5 meest duurzame ter wereld.

https://www.nature.com/articles/s41597-019-0301-5.pdf

bigone schreef:
Melkvee houders is een ander verhaal, al heel vaak werden geldverslindende maatregelen weer veranderd door het zwalkende beleid van de overheid. Het vervelende van de hele landbouw is dat het elke keer maar groter moet om efficiënter en goedkoper te werken om een boterham te verdienen.

Op ons bedrijf heeft de (imo relatief beperkte) schaalvergroting ook mogelijk gemaakt dat we een nieuwe stal konden bouwen, die in alle opzichten voor onze koeien beter is dan de oude stal uit de jaren 70 (die wellicht wat meer kneuterig en gezellig lijkt dan het nieuwe). Véél meer ruimte, diepstrooiselboxen (geen dikke hakken meer) die een pak groter zijn dan de vorige (koeien worden veel minder beperkt tijdens opstaan en gaan liggen) en een rubberen vloer (aanzienlijk minder klauwproblemen). Het zijn allemaal investeringen om te voldoen aan de nieuwe eisen en heel eerlijk, ik zou onze koeien voor geen goud terug sturen de oude stal in. Een aantal oude koeien die op de nominatie stonden om naar het slachthuis te gaan (want steeds strammer en stijver) zagen we na de verhuizing flink verbeteren. Concreet heeft voor ons de schaalvergroting dus ook gezorgd voor véél meer koecomfort en dus gezondere koeien. Simpel gezegd, de passerende fietser mag onze nieuwe stal dan wellicht lelijk vinden. Als ik tussen onze koeien loop, dan vind ik de oude stal een gedrocht.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:18