steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:40

Wat dat betreft volg ik al eigenlijk al jaren het nieuws niet meer..
Bij diverse onderwerpen heb ik echt heel sterk het gevoel dat de nieuwsvoorzieningen de boel op lijken te hitsen, alsof ze willen dat de vlam in de pan gaat slaan (want dan heb je nieuws).
En het sneue is dat er best nogal wat mensen zijn die zich op laten fokken, wat ook heel kwalijk is...

Wat dat betreft gaat de evolutie denk precies zoals het moet :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:45

Nou, ik ging even proberen om naar mijn werk te komen met de auto. In utrecht.
Na 1,5uur de moed opgegeven, was nog niet eens in de buurt van de snelweg. Normaal is dat zo’n 7 minuten :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:50

Winged schreef:
Even bij 'de groener amsterdammer' aanhakend: het zijn niet alleen veehouders die daar staan. Ook de akkerbouwers die voor het vegamaaltijdje zorgen ;)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd op welke manier de stikstofmaatregelen de akkerbouwers raken.
Komen er strengere wetten voor het gebruik van dierlijke mest, of wat moet ik me daar bij voorstellen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:52

Het RIVM bevestigd in een positie stuk aan de tweede kamer dat er een onzekerheids marge op hun resultaten bestaat van 30 % en dat deze op specifieke locaties groter kan zijn (pagina 2 ) Een afwijking van 30 % en dat terwijl er in het vervolg traject geen enkele tolerantie wordt geaccepteerd. Dit is schokkend en in feite een brevet van onvermogen hier kun je toch geen beleid op baseren. Geen wonder dat de burger de overheid ziet als onbetrouwbaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:52

Kennissen naar het ziekenhuis in Utrecht, hoewel geen spoed wel heel belangrijke dagafspraak en is nog veel vervelender dan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:54

@8nnemiek, ze willen ook van drijfnat af.
Kan me niet voorstellen dat de paardensector eeuwig buiten schot zal blijven, op zijn minst zal het me niet verbazen als ze gaan zeggen, paard mag niet meer op krullen staan, omdat krullen slecht door de bodem opgenomen worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:56

Hoe doen die kennissen dat dan als er andere files staan? Dus als het weer (regen, sneeuw) de schuldige is? Of een ongeval?
Files kunnen altijd ontstaan, en dat is superkut maar dat is wel zo... en dit wist men ook nog een soort van tevoren... dat is dan wel weer fijn, kan je er in ieder geval een soort van rekening mee houden.

Overigens... die stikstofuitstoot waar nu het gedoe over is, in hoeverre wijkt dit nu precies af van de gestelde norm? Want als dat rond de 30% is, dan zou het wel eens mee kunnen vallen gezien het een foutmarge is... of is het veel meer?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:57

mysa schreef:
Kennissen naar het ziekenhuis in Utrecht, hoewel geen spoed wel heel belangrijke dagafspraak en is nog veel vervelender dan.

Nja, misschien zijn de mensen waar je een afspraak mee hebt er ook wel niet. Ik ben er ook niet helaas, dus mijn patiënten kunnen ms ook niet komen.
Hopelijk kunnen mn collega’s die wel kunnen komen wat opvangen.

Als je naar het zkh moet voor een poli-afspraak zou ik eerst bellen of ie wel doorgaat := Ik denk namelijk dat de ziekenhuizen misschien ook wel op zondagsdienst gaan, aangezien hun personeel ook van ver moet komen. Hoewel ze dat dan vast eerder hadden besloten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:58

8nnemiek schreef:
Winged schreef:
Even bij 'de groener amsterdammer' aanhakend: het zijn niet alleen veehouders die daar staan. Ook de akkerbouwers die voor het vegamaaltijdje zorgen ;)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd op welke manier de stikstofmaatregelen de akkerbouwers raken.
Komen er strengere wetten voor het gebruik van dierlijke mest, of wat moet ik me daar bij voorstellen?

Ik vermoed gedeeltelijk solidariteit.

Hier zijn wat berekeningen. Vooral gericht op vee. Daarnaast is er natuurlijk ook uitstoot van bijvoorbeeld kassen en ander energieverbruik. Bedenk ook dat gewassen moeten groeien en daardoor een bron van stikstof kunnen zijn. Maar: stikstof word ook opgenomen in gewassen en in dieren zelf.

https://www.boerderij.nl/Home/Achtergro ... w-470567E/

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:59

@mysa, dat is ontzettend vervelend.
Ik heb zelf iedere zes maanden belangrijke afspraak in het ziekenhuis, bedacht dat ik sowieso mijn afspraakbrief mee zou nemen als de afspraak niet verzet kon worden. In de hoop dat je er dan langs kunt.
Kans is groot dat arts ook te laat is.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:02

Cer schreef:
Overigens... die stikstofuitstoot waar nu het gedoe over is, in hoeverre wijkt dit nu precies af van de gestelde norm? Want als dat rond de 30% is, dan zou het wel eens mee kunnen vallen gezien het een foutmarge is... of is het veel meer?

Volgens mij zit er een marge van 30% afwijking op het huidige beleid.

Zwartwit: Dus stel er word 100kg gemeten terwijl het in werkelijkheid 70 is. Dan moet ik naar die 70 toe, terwijl ik dat al werkelijk produceer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:05

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:08

qua nieuwsberichtgeving..
De kop:"agent aangereden door trekker" (<- paniekzaaien)
De werkelijkheid lijkt dat de trekker een bocht maakte, en dat er geen opzet in het spel is. (iets met blinde hoeken enzo waarschijnlijk).

Het gevolg: een hetze op twitter over AL DIE ASOCIALE BOEREN, ze rijden zelfs agenten overhoop..
Ik vraag me af hoe je je dan voelt als journalist, dat je dit kunt bewerkstelligen..vind je jezelf dan cool, en schuif je alles weg onder 'persvrijheid'..?

@Tienus63: dat is een besloten pagina denk?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:14

Winged schreef:
Ik vermoed gedeeltelijk solidariteit.

Hier zijn wat berekeningen. Vooral gericht op vee. Daarnaast is er natuurlijk ook uitstoot van bijvoorbeeld kassen en ander energieverbruik. Bedenk ook dat gewassen moeten groeien en daardoor een bron van stikstof kunnen zijn. Maar: stikstof word ook opgenomen in gewassen en in dieren zelf.

https://www.boerderij.nl/Home/Achtergro ... w-470567E/

Dat is een interessant stuk inderdaad :j Erg duidelijk uitgelegd.
Dus kort samengevat is het vooral belangrijk dat er betere berekeningen komen.
Maar het zijn dus vooral de veeboeren die voor de grootste uitstoot zorgen, en akkerbouwers hoeven zich veel minder zorgen te maken. Maar ik snap wel dat ze mee protesteren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:15

Geen idee @cer.
De link werkt dus niet bij jou?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:17

tienus63 schreef:
Het RIVM bevestigd in een positie stuk aan de tweede kamer dat er een onzekerheids marge op hun resultaten bestaat van 30 % en dat deze op specifieke locaties groter kan zijn (pagina 2 ) Een afwijking van 30 % en dat terwijl er in het vervolg traject geen enkele tolerantie wordt geaccepteerd. Dit is schokkend en in feite een brevet van onvermogen hier kun je toch geen beleid op baseren. Geen wonder dat de burger de overheid ziet als onbetrouwbaar.

[ [url=m/mB7WUc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/79fmd4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Et9lkW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is dat niet sowieso standaard met rekenmodellen, dat er een onzekerheidsmarge in zit? Het is niet voor niets een model. RIVM kan je dat niet zo zeer kwalijk nemen is meer aan de beleidsmakers.
Meer meetpunten lijkt mij ook wel handig en noodzakelijk.
Idem als mensen kunnen bewijzen dat door hun manier van bedrijfsvoering de uitstoot lager is deze bedrijven een uitzonderingspositie geven. Doe dat eventueel op basis van dat bedrijf aanwijzen als proeflocatie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:18

8nnemiek schreef:
Dus kort samengevat is het vooral belangrijk dat er betere berekeningen komen.

Dat was toch vanaf het begin van de protesten duidelijk? Althans, ik begreep vanaf de eerste actie dat het daarom ging...

En de akkerbouwers zullen zich misschien minder zorgen hoeven maken, maar de bouw maakt zich ook zorgen.. en alle economie die daar weer omheen hangt..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:20

Akkerbouw en veeteelt houdt elkaar in balans.
Sommige streken in nederland zijn vanwege de grondsoort totaal ongeschikt voor akkerbouw, daar vind je veeteelt. Denk aan de veengebieden.
Bedrijven die daar koeien hebben, kopen de mais in bij boeren die dat op zand/gemengde grond wel kunnen verbouwen.

@fransje, een marge van 30 % is wel heel veel verschil.
Dat doet CJIB ook niet met de snelheidsregistraties.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:22

Ook wel een interessante invalshoek, deze column:

https://www.volkskrant.nl/cs-b92aaf28

Geeft een goed beeld van de populistische tactieken die door de agrarische actievoerders worden gehanteerd. Dierenactivisten die een boerenbedrijf binnendringen zijn inbrekers die in de bak horen, en het verdienden dat hun auto's in de sloot werden gegooid; boerenactivisten die een provinciehuis binnendringen en met trekkers schade, gevaar en overlast veroorzaken, zijn misschien te ver gegaan, maar verdienen toch vooral begrip.
Dat de actievoerders zelf er deze perceptie op nahouden is ergens nog wel te begrijpen, maar van een CDA- Kamerlid verwacht je toch meer nuance en gezond verstand.
Maarja, het populisme viert hoogtij. Totaal niet constructief.

Hopelijk verlopen de protesten vandaag rustig en zonder incidenten. En toont de politiek en de overheid ruggengraat door niet zoals diverse provincies te zwichten voor het leger John Deeres, maar met alle partijen om tafel te gaan en te kijken hoe de huidige impasse opgelost kan worden door gezamenlijk aan een in alle opzichten duurzame oplossing te werken.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:26

fransje23 schreef:
Idem als mensen kunnen bewijzen dat door hun manier van bedrijfsvoering de uitstoot lager is deze bedrijven een uitzonderingspositie geven. Doe dat eventueel op basis van dat bedrijf aanwijzen als proeflocatie.

Dat lijkt mij een prima voorstel. Geef dit soort bedrijven een voorbeeldfunctie.
Laatst bijgewerkt door Askja op 16-10-19 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:26

tienus63 schreef:
@fransje, een marge van 30 % is wel heel veel verschil.
Dat doet CJIB ook niet met de snelheidsregistraties.

Nee maar dat is een correctie op een meting, geen rekenmodel.
RIVM model rekent huidige situatie door naar de toekomst.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:29

Askja schreef:

Geeft een goed beeld van de populistische tactieken die door de agrarische actievoerders worden gehanteerd. Dierenactivisten die een boerenbedrijf binnendringen zijn inbrekers die in de bak horen, en het verdienden dat hun auto's in de sloot werden gegooid; boerenactivisten die een provinciehuis binnendringen en met trekkers schade, gevaar en overlast veroorzaken, zijn misschien te ver gegaan, maar verdienen toch vooral begrip.
Dat de actievoerders zelf er deze perceptie op nahouden is ergens nog wel te begrijpen, maar van een CDA- Kamerlid verwacht je toch meer nuance en gezond verstand.

Hopelijk verlopen de protesten vandaag rustig en zonder incidenten. En toont de politiek en de overheid ruggengraat door niet zoals diverse provincies te zwichten voor het leger John Deeres, maar met alle partijen om tafel te gaan en te kijken hoe de huidige impasse opgelost kan worden door gezamenlijk aan een in alle opzichten duurzame oplossing te werken.

Ik ben het daar zeker mee eens. Wanneer mensen in mijn huis inbreken mogen ze blij zijn dat ze hun auto nog zien.
Ik vind dat echt raar om goed te praten, zou je daar zelf vrolijk van worden? Dat iemand ongevraagd je stal bezet en je paard risico loopt om afgemaakt te worden daardoor?? Geen goed woord voor over.

Ik hoop verder ook absoluut dat ze het vreedzaam kunnen houden verder... het uitrijden van een deur is geen slimme zet in mijn ogen. Dat soort dingen doet de zaak waar je voor staat geen goed.

Het was vanmorgen een herrie van jewelste hier, het hele dorp (Soesterberg) kon genieten van toeterkoren.
Was bijzonder om te zien, ik krijg er, onbewust, elke keer kippenvel van.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:29

In vervolg op mijn vorige bericht over berichten in de Volkskrant kan ik de artikeltjes die daarin staan, niet meer heel erg serieus nemen..

Het geeft geen goed beeld van populistische tactieken, het geeft een goed beeld van verwrongen en gekleurde berichtgeving.. "een dagje trekker rammen"... hoe serieus wil je genomen worden echt :')

NB, ik zit net het filmpje te kijken...ergens pakt een agent een wapenstok (geheel terecht hoor hij doet er verder weinig mee) en als antwoord wordt er een plukje stro gegooid :') #datvondikgrappig
Laatst bijgewerkt door Cer op 16-10-19 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:31

tienus63 schreef:
Akkerbouw en veeteelt houdt elkaar in balans.
Sommige streken in nederland zijn vanwege de grondsoort totaal ongeschikt voor akkerbouw, daar vind je veeteelt. Denk aan de veengebieden.
Bedrijven die daar koeien hebben, kopen de mais in bij boeren die dat op zand/gemengde grond wel kunnen verbouwen.

In de ideale wereld houden ze elkaar in balans. In werkelijkheid is er teveel mest om kwijt te kunnen op bouwland en wordt er veevoer en kunstmest geïmporteerd.
Mestexport is 3 miljoen ton over 2018.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:31

Askja schreef:

Wat mij stoort aan deze stukjes is dat er voorbij gegaan wordt aan het feit dat er maar een aantal boeren waren die zich misdroegen. Tegenover de grote hoeveelheid boeren die op de been waren. Volgens mij is iedereen er over eens dat deze die zich misdragen hebben ook een passende straf moeten krijgen! Maar in alle provincies (behalve Groningen) is het rustig verlopen en werden maatregelen ingetrokken zonder voorafgaande incidenten.

Bij de stalbezetting daarentegen... Dat waren er 125(!) die ingebroken hebben, waardoor er daadwerkelijk doden zijn gevallen, namelijk degene waar zij voor ‘opkwamen’.