Ipsilonka schreef:Ik ben het wel eens met Bloembloem. Er zijn echt teveel mensen die hun hand ophouden die best iets voor de samenleving zouden kunnen betekenen. Tevens ben ik echt tegen de nivillering wat links zou willen. Had er nog een discussie met mijn moeder over. Ik zei tegen haar, mam als ik dan meer verdien, omdat we kneiterhard werken. Dan geef ik liever niet meer geld aan de staat, maar maak ik er mijn naasten blij mee. Het is toch van de zotte dat des te harder je werkt des te meer je in verhouding betaald aan de staat. Waarom zou je je dan gaan inzetten?
Voor veel dingen wordt er gekeken naar het bni. Maar de groep rijkere verdiend veel meer dan de groep armere. Dat betekend dat doordat 'jij' meer verdiend dat bni meer stijgt dan als 1 armere iets meer gaat verdienen. (Maar een deel van het bni komt bij huishoudens terecht, een groot deel hangt ook bij bedrijven).
Nederland heeft een systeem waarbij een huishouden veel vaste lasten heeft op basis van het bni. In verhouding hebben we veel voorzieningen, maar we kunnen maar een klein deel naar eigen optie besteden.
Dat betekend dat als de bni nu stijgt een arme dan beduidend minder (en minder snel) te besteden heeft. Dat betekend dat die groep (omdat we nu uit de crisis komen) nu groter wordt. Dat drukte op de groei van de economie, maar ook op de lange duur op de sociale voorzieningen.
Dus beter investeer je nu in die groep om straks meer over te houden als maatschappij.