Stemmen 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:01

Dat is inderdaad geen informatie die voor het oprapen ligt.

Jorex

Sonja89 schreef:
Ik zweef nog enorm tussen SP, Pvdd of blanco stemmen (uit armoe). Stemde altijd SP maar met hun standpunt over het euthanasiebeleid kan ik niet leven. Daarna komt de Pvdd maar die heeft ook meerdere dingen waar ik niet achter kan staan. Zucht, wat nu...

Volgens mij heeft GroenLinks praktisch hetzelfde qua partijpunten als SP (in de grote lijnen) alleen zijn zijn wel voor verandering van de euthanasiewet en SP vindt het prima zoals het nu is. Ik wil ook dat mensen er als ze klaar zijn met hun leven en al hun vrienden zijn dood, dat ze dan zelf de keuze kunnen maken om eerder te gaan dan dat hun lichtje is uitgebrand. Want ik hoor van een heleboel mensen die 90+ zijn en wel klaar zijn met hun leven omdat ze niemand meer hebben.

Marjo

Dit vind ik op de website van Greenpeace:
Citaat:
Feiten

• De wereldwijde veehouderij is volgens de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN verantwoordelijk voor 14,5 procent van alle uitstoot van broeikasgassen, net zoveel als alle transport bij elkaar.
  • Circa een kwart van het wereldwijde watergebruik gaat naar de productie van dierlijke producten.
    Volgens het World Resources Institute zijn veehouders verantwoordelijk voor 80 procent van de ontbossing in het Amazonegebied.
  • De vee-industrie is de grootste veroorzaker van de vervuiling van rivieren en kustwateren met fosfaat en stikstof

http://www.greenpeace.nl/campaigns/landbouw/milieu-impact-van-de-veehouderij/
.

Of dit lijstje feiten van de Cowspiracy website:
http://www.cowspiracy.com/facts/

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:05

Greenpeace zie ik niet als onafhankelijke bron. Sorry. Na wat rondzoeken ook Cowspiracy niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:07

Winged schreef:
Greenpeace zie ik niet als onafhankelijke bron. Sorry. Na wat rondzoeken ook Cowspiracy niet.

In dat geval ga ik niet verder moeite doen :)
Jammer dat je het ontkent omdat jij vind dat sommige bronnen niet onafhankelijk zijn.

In mijn ogen is geen enkele bron onafhankelijk of objectief.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:16

Marjoow schreef:
Winged schreef:

In dat geval ga ik niet verder moeite doen :)
Jammer dat je het ontkent omdat jij vind dat sommige bronnen niet onafhankelijk zijn.

In mijn ogen is geen enkele bron onafhankelijk of objectief.

Ok, het is onafhankelijk van overheden etc. Maar de berichtgevingen zijn wel gekleurd. Natuurlijk moeten er zaken in de agrarische sector anders. En de situatie in Nederland is in veel gevallen anders.
(Ja, dat weet ik. Zelf boerendochter, werkzaam geweest bij EZ. En daar heb ik heel wat cijfertjes voorbij zien komen)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:18

Winged schreef:

http://www.landcareresearch.co.nz/scien ... -emissions Deze wel dan?
Tis wel over Nieuw zeeland ipv over Nederland. Maar ik denk dat het methaan verhaal ook zeker voor nederland opgaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:20

Citaat:
Nu ben ik toevallig tegen windmolens maar dat heeft te maken met het feit dat er gewoon bakken met subsidie in gepompt worden.

De windmolens van meewind draaien winst zonder 1 cent subsidie.

Eerste generatie windmolens draaiden deels op start- en innovatie subsidie, wat ik persoonlijk niet fout vind.
En die fase is nu gelukkig (...het is de hoogste tijd...!!) voorbij.

Citaat:
Ook boeren die zo'n ding op hun grondgebied hebben krijgen een fikse beloning. Al met al is de opbrengst van zonnepanelen omgerekend veel groter maar daar willen ze nog niet aan.

Hier in Drenthe in de Veenkolonieen - |(

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:23

bigone schreef:
Even een vraag aan alle milieu mensen hier, dus diegenen die vinden dat er nog veel meer aan het milieu gedaan moet worden. Willen jullie een windmolen vlak bij je woning en gaan jullie ook met het vliegtuig op vakantie??

Sja... we kunnen , op overheids vlak en bevolkingsgroep, wel allemaal roepen over het milieu enz
Maar als puntje bij paaltje, niemand de gevolgen wil dragen komen we natuurlijk ook nergens

Maar windmolens zijn maar 1 optie

Ik ben trouwens ook niet voor het snel sluiten van kolen vergassingscentrales
Ben van mening dat het allemaal iets gecompliceerder ligt als sluit de hele bende maar en we planten wat molens

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:26

Ik denk dat stoppen met rommel uit China ed importeren en het hier in Europa gaan produceren veel meer zoden aan de dijk zet dan die paar windmolens en wat minder koeien. Vooral bij de productie wordt daar natuurlijk niet zo aan het milieu gedacht en daar komt het transport naar de andere kant van de wereld nog bij. Daarnaast is het ook nog eens een stuk beter voor de werkgelegenheid en economie in Europa. Maar zolang niemand wat meer voor een degelijk product uit Europa wil betalen dan voor die rommel uit China is het natuurlijk makkelijker om het andere mensen lastig te maken om vlees te eten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:28

Voor we de zee gaan vol planten met molens zou ik dan eerst wel gedegen! Onderzoek willen zien Naar eventuele gevolgen voor flora en fauna in diezelfde zee
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 15-03-17 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:28

Nies_ schreef:
Ik denk dat stoppen met rommel uit China ed importeren en het hier in Europa gaan produceren veel meer zoden aan de dijk zet dan die paar windmolens en wat minder koeien. Vooral bij de productie wordt daar natuurlijk niet zo aan het milieu gedacht en daar komt het transport naar de andere kant van de wereld nog bij. Daarnaast is het ook nog eens een stuk beter voor de werkgelegenheid en economie in Europa. Maar zolang niemand wat meer voor een degelijk product uit Europa wil betalen dan voor die rommel uit China is het natuurlijk makkelijker om het andere mensen lastig te maken om vlees te eten.

Dit ook inderdaad. Geen alieexpress, geen primark etc. Zo ondersteun je alsnog in grote mate vervuiling.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:33

Winged schreef:
Nies_ schreef:

Dit ook inderdaad. Geen alieexpress, geen primark etc. Zo ondersteun je alsnog in grote mate vervuiling.

Idd, geen action, geen kleding die na een seizoen af is, gewoon sparen en geen rotzooi kopen, voor veel mensen niet haalbaar, zo realistisch ben ik dan ook wel. Maar ik koop ook geen fleece dingen, daar komen tijdens het wassen heel veel plasticdeeltjes af die niet gefilterd kunnen worden en zo de plastic soup nog groter maken. En je kunt beter één goed tijdloos kledingstuk kopen en daar jaren mee doen dan tien stuks die na een jaar de zak in gaan.
Al je lampen in huis vervangen door led lampen scheelt heel veel geld en ze verbruiken 90 % minder energie. Zuinige apparaten kopen zoals een wasautomaat en dan goed beladen. Al die kleine beetjes helpen heel veel. En waarom zou het niet realistisch zijn om gewoon dichtbij op vakantie te gaan??

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:42

bigone schreef:
Idd, geen action, geen kleding die na een seizoen af is, gewoon sparen en geen rotzooi kopen, voor veel mensen niet haalbaar, zo realistisch ben ik dan ook wel. Maar ik koop ook geen fleece dingen, daar komen tijdens het wassen heel veel plasticdeeltjes af die niet gefilterd kunnen worden en zo de plastic soup nog groter maken. En je kunt beter één goed tijdloos kledingstuk kopen en daar jaren mee doen dan tien stuks die na een jaar de zak in gaan.
Al je lampen in huis vervangen door led lampen scheelt heel veel geld en ze verbruiken 90 % minder energie. Zuinige apparaten kopen zoals een wasautomaat en dan goed beladen. Al die kleine beetjes helpen heel veel. En waarom zou het niet realistisch zijn om gewoon dichtbij op vakantie te gaan??

Omdat de wereld nou eenmaal veranderd en je alle kanten op kan tegenwoordig. Je kunt op stage naar Nieuw-Zeeland bijvoorbeeld. Je kan niet van mensen verwachten dat als ze de kans hebben om dan níet op dat vliegtuig naar een ver land te stappen.

Zou jij het afslaan? Als je de kans hebt om een ver land, een verre cultuur te ontmoeten? Puur en alleen omdat je dan het vliegtuig in moet? Ik niet. Nooit... Je kan zó veel leren van andere landen, andere culturen en andere visies dat het gewoon dood en dood zonde is om in je eigen achtertuin te blijven.

Daarbij, denk ik ook dat je geen verschil maakt door niet ver op vakantie te gaan. Ook zonder vakantiegangers zullen de luchtvaartmaatschappijen blijven vliegen. Er zijn nou eenmaal veel zakenreizen etc.

Enne, geen kleding dat na 1 seizoen al de prullebak in kan: Prima, wil ik best kopen. Maar ik kan van mijn studentenloontje nou eenmaal geen GStar broek kopen, terwijl ik van datzelfde geld 4 broeken bij MS mode kan halen...

Leuk hoor om te zeggen dat we geen "troep" uit landen als China moeten halen, maar het probleem zit hem niet in China, het probleem zit hem in het feit dat het dichterbij gewoon vele male duurder is. Ik bestel regelmatig op Ali of Wish, omdat het gewoon te duur is om zulke dingen dicht bij huis te halen. Want als ik het voor een enigszins vergelijkbare prijs dichtbij vind, ga ik echt geen 3 weken op mijn pakketje wachten :')

Dit bedoel ik met realistisch blijven. Veranderingen zijn leuk, maar zomaar dingen roepen heeft geen zin. Je moet daadwerkelijk kijken hoe we de problemen kunnen oplossen, op een realistische manier.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:50

Een stage in een ander land met het oog op een fijne ervaring en kans op een fijne baan is imo iets heel anders om het vliegtuig voor te gebruiken dan twee keer per jaar naar Ibiza bvb om te zorgen dat je een leuk kleurtje krijgt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:51

Dit bedoel ik dus dat het makkelijker is om anderen dingen moeilijk te maken dan zelf wat aan te passen, want dan is het ineens onrealistisch? :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:52

Winged schreef:
Oh en hoera dat alle windmolens dus bij jullie in de achtertuin mogen *\o/*

Weet je hoeveel geld je krijgt als er een windmolen in je achtertuin staat :) mij lijkt dat geen probleem. Er zijn nu zelfs steeds meer mensen die hun grond beschikbaar stellen voor een windmolen. Levert goed geld op :j

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 17:00

bigone schreef:
Een stage in een ander land met het oog op een fijne ervaring en kans op een fijne baan is imo iets heel anders om het vliegtuig voor te gebruiken dan twee keer per jaar naar Ibiza bvb om te zorgen dat je een leuk kleurtje krijgt.

Niet echt. Mensen doen het allebei omdat het ze iets oplevert, ze krijgen er een fijn gevoel voor terug. En voor het milieu maakt het niet uit of je in het vliegtuig stapt voor een kleurtje of voor een stage.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 17:01

Nies_ schreef:
Dit bedoel ik dus dat het makkelijker is om anderen dingen moeilijk te maken dan zelf wat aan te passen, want dan is het ineens onrealistisch? :')

Nee het is onrealistisch om te verwachten dat mensen de goedkope producten laten liggen...
Je zult daarin gewoon met hardere stappen moeten komen. Zoals die importtax is al een hele goede denk ik..

Maar ik vind het dan nog onvoorstelbaar dat er dingen zijn die in Nederland zó ongelooflijk duur moeten zijn. Ik maak graag diamond paintings bv. Die haal ik voor 5 tot 10 euro van Ali. Zoek ik ze in Nederland op, ben ik zeker €35 kwijt.. Dat is toch idioot?

Het gaat erom dat je in zo'n verwacht realistisch gezien niet kan verwachten dat mensen voor de dure variant gaan, ook al is dit misschien beter voor Nederland.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 17:02

bigone schreef:

Ik vraag mij inmiddels wel af wat jij als verre vakantie ziet, want ik vind Ibiza toch redelijk dichtbij huis :P

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 17:08

Marjoow schreef:
bigone schreef:

Ik vraag mij inmiddels wel af wat jij als verre vakantie ziet, want ik vind Ibiza toch redelijk dichtbij huis :P

Nou ja ver is natuurlijk de oceanen over, maar twee keer Ibiza op en neer is ook heel ver hoor }> maar alle gekheid op een stokje. Indien iedereen gewoon wat moeite zou doen om milieubewust bezig te zijn dan scheelt het al heel veel. Ik geef eerder ook duidelijk aan dat het financieel voor veel mensen gewoon niet te betalen is maar die mensen zullen ook niet op vakantie gaan waarschijnlijk. Aan de andere kant, wanneer je ziet hoe snel het regenwoud verdwijnt en wat er in andere landen gebeurt dan denk ik soms wel eens, waar doe je het voor. Maar op mijn beurt steun ik financieel dan weer organisaties die proberen dit soort zaken in overleg met plaatselijke bevolking te veranderen. En er is zoveel wat er nog gedaan moet worden, wereldwijd verbod op bestrijdingsmiddelen, graag. Rijst eet iedereen maar bijna niemand weet dat dit zeer milieuonvriendelijk word geteeld. Veel ziektes bij die verbouwers door gebruik van zwaar giftige bestrijdingsmiddelen. En dat zit ook in de rijst. Zo blijft er altijd iets te wensen over.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 17:10

bigone schreef:
Marjoow schreef:

Nou ja ver is natuurlijk de oceanen over, maar twee keer Ibiza op en neer is ook heel ver hoor }> maar alle gekheid op een stokje. Indien iedereen gewoon wat moeite zou doen om milieubewust bezig te zijn dan scheelt het al heel veel. Ik geef eerder ook duidelijk aan dat het financieel voor veel mensen gewoon niet te betalen is maar die mensen zullen ook niet op vakantie gaan waarschijnlijk. Aan de andere kant, wanneer je ziet hoe snel het regenwoud verdwijnt en wat er in andere landen gebeurt dan denk ik soms wel eens, waar doe je het voor. Maar op mijn beurt steun ik financieel dan weer organisaties die proberen dit soort zaken in overleg met plaatselijke bevolking te veranderen. En er is zoveel wat er nog gedaan moet worden, wereldwijd verbod op bestrijdingsmiddelen, graag. Rijst eet iedereen maar bijna niemand weet dat dit zeer milieuonvriendelijk word geteeld. Veel ziektes bij die verbouwers door gebruik van zwaar giftige bestrijdingsmiddelen. En dat zit ook in de rijst. Zo blijft er altijd iets te wensen over.

Veeindustrie heeft dus een enorme invloed op de ontbossing...
"Volgens het World Resources Institute zijn veehouders verantwoordelijk voor 80 procent van de ontbossing in het Amazonegebied."

Of zie hier: http://ec.europa.eu/environment/forests ... tation.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 17:38

Als ik een windmolen in mijn tuin moet zetten is mn tuin vol := :D ik ben wel een groot voorstander van windmolens en andere groene opwekmethoden. Zo is er hier in het dorp een zonnepanelenpark geopend. Gebied zit vol zonnepanelen op alle loodsen, en de loodsen worden weer gebruikt voor strooizout en rijkswaterstaatspul. Zonnepanelen zijn deels van de energieleverancier, deels van privéklanten. Bijvoorbeeld huurhuiseigenaren die gewoon geen zonnepanelen mogen leggen van de verhuurder.

Overigens ben ik ook wel iemand die gewoon op het vliegtuig blijft stappen voor vakantie. Wel heb ik ook absoluut geen problemen met dichtbij op vakantie gaan. Dit jaar doen we beiden, over een week vliegen we naar de andere kant van de wereld. En dit najaar blijven we in eigen land. En volgend jaar zien we wel weer. Kan met de auto, kan met de trein, kan met het vliegtuig.

Ik zie persoonlijk niets in 21% btw op vlees en andere dierlijke voedingswaren zoals melk, zo maak je het voor de mensen die het wel nodig hebben (klein percentage, maar lichamelijk hebben sommige mensen gewoon écht vlees nodig. En de mens is natuurlijk omnivoor), maar ik ben wel voor eerlijkere prijzen: zorg ervoor dat er minder aan de strijkstok blijft hangen. Zorg ervoor dat het bij de producenten, de boeren, terecht komt. Nu gaat er teveel op aan al die tussenhandel.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:10

Waar kan ik de laatste peilingen vinden? Ben benieuwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 18:13

Winged schreef:

Greenpeace is inderdaad niet onafhankelijk, die worden zelfs door de vleesindustrie gesponsord. :+