Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:32

Relaxed schreef:
Hierin laat je dus compleet je eigen emotie meespelen en dat vind ik echt geen goede zaak.. ik hoop toch echt dat mijn nabestaanden hun gezonde verstand blijven gebruiken en luisteren naar de mensen die ervoor hebben geleerd.. dat ze mijn JA dus ook respecteren

Ik geef alleen dit voorbeeld om aan te geven dat mensen zo hun redenen kunnen hebben om niet akkoord te gaan. Dat komt voor.
Los van wat ik vind.

Ik denk zelf dat veel mensen best wel weten of hun familielid donor wil zijn, en dat ook respecteren. Sommigen putten daar zelfs troost uit, het geeft iemands dood toch nog een soort van nut.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:36

Ik zou de keuze wel respecteren, maar je blijft dan met het gevoel zitten dat het nog te vroeg is.
Ik zou in elk geval mijn nabestaande niet in die hachelijke situatie willen brengen.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 23:39

Zoolgangster schreef:
Ladyson schreef:
Gaat het niet tegen een wet in dat nabestaanden achteraf deze keuze kunnen veranderen? Ik vind dat best gek eigenlijk namelijk.

Stel: je echtgenoot is orgaandonor, het noodlot slaat toe, hij verongelukt en hij ligt in het ziekenhuis. Jij ziet hem op je reageren, maar de verpleging beweert dat dat reflexen zijn. Zijn toestand verslechtert (volgens de verpleging en de artsen die al met je over zijn donorschap hebben gesproken) en men begint wat dwingender over orgaandonatie te spreken. Maar... jij hebt zelf het verontrustende gevoel dat je man nog niet "weg" is... en je realiseert je ineens dat je toestemming inhoudt dat je man binnen de kortste keren bij je wordt weggehaald, zonder dat je afscheid kon nemen, en zonder dat je het gevoel hebt dat zijn leven voorbij is.

In dat geval vind ik het helemaal niet zo gek als nabestaanden geen toestemming geven.

je kan deze vraag ook stellen als van hij zou het alleen overleven met een nieuw orgaan maar omdat de lijst zo groot is omdat er veel mensen iemand geen 2e kans geven is het eigenlijk al einde oefening.

even voor mensen die nee staan

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 23:48

Ik vind de opmerking "omdat veel mensen iemand geen tweede kans geven" zo ontzettend misplaatst.

Het is niet dat niet donoren verantwoordelijk zijn voor het leven of de dood van iemand anders.

Het is trouwens een slechte vergelijking ook.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 00:12

Nikass schreef:
Ik vind de opmerking "omdat veel mensen iemand geen tweede kans geven" zo ontzettend misplaatst.

Het is niet dat niet donoren verantwoordelijk zijn voor het leven of de dood van iemand anders.

Het is trouwens een slechte vergelijking ook.

Mee eens.

gohya

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:27

Ik hoorde op t.v. dat deze Wet er pas over een jaar of 2 officieel is. Wie weet wat er dan nog veranderd,nieuw kabinet? nieuwe wetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:34

gohya schreef:
Ik hoorde op t.v. dat deze Wet er pas over een jaar of 2 officieel is. Wie weet wat er dan nog veranderd,nieuw kabinet? nieuwe wetten?

Gaat vooral om de voorbereiding en het feit dat iedereen heel goed geïnformeerd moet worden, daar trekken ze 2 jaar voor uit. De wet is er en komt er sowieso :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:38

ingedebruijn schreef:
Omdat het simpelweg jouw keuze niet is.... hij heeft er goed over na gedacht. Hij vindt dit belangrijker. Blijf het verbazingwekkend vinden. Gelukkig ben ik omgeven met mensen die mijn keuze wel respecteren.

Dat weet je dus helemaal niet Inge, of iemand er goed over nagedacht heeft.

Na een jubelend filmpje van een orgaan-ontvanger en de wassen neus dat je "na je dood" organen af zou staan, op het JA knopje klikken dat noem ik echt niet goed over nagedacht. Dat is absoluut geen informed consent en niet ethisch. Maar het doel heiligt blijkbaar (ook hier weer...) de middelen....

Dat is een overhaaste keuze in gemanipuleerd worden zonder ook maar het minste idee te hebben waar je nu eigenlijk JA op zegt.

Ter voorbeeld een nabestaande aan het woord, die letterlijk van alle kanten ervaring met het proces heeft:

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:06

Ik had het filmpje al eerder gezien, maar ik ben weer geschokt. Wat een nachtmerrie.

Ik ben het met haar eens dat haar zoon de vrijheid moet hebben om er geen keuze in te maken, zonder de consequentie dat hij daarmee donor is. Op die manier is er dus geen vrijheid om niet te kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:15

Relaxed schreef:
Zoolgangster schreef:

Stel: je echtgenoot is orgaandonor, het noodlot slaat toe, hij verongelukt en hij ligt in het ziekenhuis. Jij ziet hem op je reageren, maar de verpleging beweert dat dat reflexen zijn. Zijn toestand verslechtert (volgens de verpleging en de artsen die al met je over zijn donorschap hebben gesproken) en men begint wat dwingender over orgaandonatie te spreken. Maar... jij hebt zelf het verontrustende gevoel dat je man nog niet "weg" is... en je realiseert je ineens dat je toestemming inhoudt dat je man binnen de kortste keren bij je wordt weggehaald, zonder dat je afscheid kon nemen, en zonder dat je het gevoel hebt dat zijn leven voorbij is.

In dat geval vind ik het helemaal niet zo gek als nabestaanden geen toestemming geven.

Hierin laat je dus compleet je eigen emotie meespelen en dat vind ik echt geen goede zaak.. ik hoop toch echt dat mijn nabestaanden hun gezonde verstand blijven gebruiken en luisteren naar de mensen die ervoor hebben geleerd.. dat ze mijn JA dus ook respecteren

Want het is volkomen realistisch dat er geen emotie meespeelt wanneer er iemand van wie je houdt overlijdt. _O- En het ook nog kwalijk noemen. Dát vind ik pas kwalijk.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:20

Stel je wordt hevig bloedend de OK ingereden...veel bloed verlies...organen raken in gevaar..of je het echt gaat redden is kritiek ook vanwege mogelijke complicaties. .en stel dan dat het idee van iedereen is donor totdat.....en artsen besluiten op de OK om die belangrijke organen te gaan redden omdat die overlevingskansen groter zijn en organen hard nodig zijn?? Waar is de grens patiënt overleden tijdens operatie?? Juist omdat patiënt urenlang opereren kostbaarder is en 100 procent levensreddend zonder verdere zware langdurige kostbare verpleging niet voorspelbaar is???? Als nu al bep. Operaties al niet meer worden gedaan vanaf bep. Leeftijden??!omdat het te duur is toch de leeftijd patiënt???

En is het ook zo dat de overige landen die aangesloten zijn bij deze donorgiften dat met automatisch donor is??? Zodat een eerlijke uitwisseling is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:20

Resistance schreef:
Relaxed schreef:

Want het is volkomen realistisch dat er geen emotie meespeelt wanneer er iemand van wie je houdt overlijdt. _O- En het ook nog kwalijk noemen. Dát vind ik pas kwalijk.

Natuurlijk spelen er emoties mee :roll: Maar om orgaandonatie tegen te houden, omdat je geen :? afscheid zou kunnen nemen...? Onzin natuurlijk, want je kunt gewoon afscheid nemen, zo onmenselijk zijn ze in ziekenhuizen nu ook weer niet :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:23

Ik vind het zeer kwalijk om het onzin te noemen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:24

Blijkbaar hebben veel mensen daar toch wel moeite mee. Sommige hebben ook veel spijt dat ze akkoord zijn gegaan met de donatie. Kun je onzin vinden, maar het feit is er wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:25

Nies_ schreef:
Blijkbaar hebben veel mensen daar toch wel moeite mee. Sommige hebben ook veel spijt dat ze akkoord zijn gegaan met de donatie. Kun je onzin vinden, maar het feit is er wel.

Precies. Vind het nogal harteloos om het onzin te noemen. Ik heb de behoefte om hele lelijke dingen te gaan zeggen van zo'n opmerking, maar ik hou me maar in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:28

Nikass schreef:
Ik had het filmpje al eerder gezien, maar ik ben weer geschokt. Wat een nachtmerrie.

Ik ben het met haar eens dat haar zoon de vrijheid moet hebben om er geen keuze in te maken, zonder de consequentie dat hij daarmee donor is. Op die manier is er dus geen vrijheid om niet te kiezen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen nav dit verhaal nee zeggen. En dat is ook helemaal prima lijkt me.

Maar die vrijheid om niet te kiezen, daar kan ik niets mee. Niet kiezen betekent voor mij dat je je nabestaanden er mee opzadelt. Bij twijfel niet doen, dan kies je toch gewoon voor nee zolang je er niet echt over na wilt denken. Het hele leven bestaat uit keuzes maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:29

Relaxed: Maar een JA is toch heel wat anders dan het 'open en dus overlaten aan de nabestaanden'?

Bij een ja 'heb' je het te respecteren en ik wil er ook vanuit gaan dat een ieder daar wel over (kan) praten zodat je ook op de hoogte bent van je partner.

Ik heb (vorig jaar) een NEE geregistreerd. Simpelweg omdat het voor míj niet goed voelt om in een levend lichaam te snijden. Zolang het lichaam aan een machine moet blijven om te kunnen/mogen 'oogsten' ben je voor mijn gevoel nog in leven.

Dat heeft niks te maken met een ander geen tweede kans gunnen zoals een bokker dat stelde. Het heeft wel alles te maken met m'n eigen gevoel en mijn eigen afscheid willen regelen. En dat begint al bij het wel of niet doneren van organen; ik wil daar ten alle tijde zélf de regie over kunnen voeren.

Ik zou bijvoorbeeld wél heel graag bloed willen doneren; dat is iets waar ik zélf de regie over heb omdat ik dat bij leven kan doen.
Maar goed, ik kom niet in aanmerking omdat ik te licht ben van gewicht dus dat houdt op :+

En nogmaals, dat heeft dus niets te maken met een ander geen tweede kans geven, maar met (heel egoïstisch dan blijkbaar) mijn eigen gevoel voorop stellen. En dus heb ik nee geregistreerd. Omdat mijn gevoel zegt dat ik dat níet prettig zou vinden en ik wil daarnaast de keuze niet aan m'n kind overlaten later.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-02-18 11:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:29

Het gaat mij er vooral om dat als ik bewust JA heb gekozen, dat ik niet hoop dat mijn nabestaanden ineens moeilijk gaan doen en er een NEE van maken.. Alleen omdat ze geen afscheid zouden kunnen nemen? Ze halen alleen mijn organen eruit en daarna kom ik gewoon netjes in een kist..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:30

Relaxed schreef:
Het gaat mij er vooral om dat als ik bewust JA heb gekozen, dat ik niet hoop dat mijn nabestaanden ineens moeilijk gaan doen en er een NEE van maken.. Alleen omdat ze geen afscheid zouden kunnen nemen? Ze halen alleen mijn organen eruit en daarna kom ik gewoon netjes in een kist..

Ik wil er dan ook vanuit gaan dat een ja gewoon een go betekend. Of gaan ze met een ja nog steeds met de familie in overleg?

Dat is dan namelijk meer iets wat je voor die tijd met je nabestaanden moet bespreken..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:31

Indestal schreef:
Stel je wordt hevig bloedend de OK ingereden...veel bloed verlies...organen raken in gevaar..of je het echt gaat redden is kritiek ook vanwege mogelijke complicaties. .en stel dan dat het idee van iedereen is donor totdat.....en artsen besluiten op de OK om die belangrijke organen te gaan redden omdat die overlevingskansen groter zijn en organen hard nodig zijn?? Waar is de grens patiënt overleden tijdens operatie?? Juist omdat patiënt urenlang opereren kostbaarder is en 100 procent levensreddend zonder verdere zware langdurige kostbare verpleging niet voorspelbaar is???? Als nu al bep. Operaties al niet meer worden gedaan vanaf bep. Leeftijden??!omdat het te duur is toch de leeftijd patiënt???

En is het ook zo dat de overige landen die aangesloten zijn bij deze donorgiften dat met automatisch donor is??? Zodat een eerlijke uitwisseling is??

Alleen komt het hele donorverhaal en organen eruit halen pas naar voren met hersendood of geen redden mogelijk. De dokter weet daarvoor niet of iemand donor is. Daarnaast is niet iedereen donor: genoeg mensen die nee zeggen? Dus mag een dokter er niet eens vanuit gaan.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:32

Nikass schreef:
Je gaat voorbij aan de mensen met een iq tussen de 60 en de 80, die voor de wet volwassen zijn, en die geen netwerk hebben, en waarbij er soms geen diagnosen van hun licht verstandelijke beperking is.
Hoe ga je daar dan "zorgvuldig" mee om?

Mensen met een licht verstandelijke handicap, die geen ouders, familie, begeleider, collega's hebben? Hoe hebben ze ooit werk of een uitkering gekregen?Hoe kwamen ze aan hun huis? Want als ze thuis wonen bestaat dit probleem sowieso niet. iemand heeft ze daar toch bij geholpen? Overigens is de wet nog niet uitgewerkt en zullen er wel vragen als wat doen we met bepaalde mensen komen. Maar die mensen hebben er dan meer aan, dat er een oplossing komt, want die wet is aangenomen. Daar komt bij dat het mij lijkt dat een licht verstandelijk gehandicapte best in staat is om een formulier in te vullen. Mensen die niet begrijpen wat doneren is, noem ik niet licht gehandicapt. En een zwaar gehandicapte is afhankelijk van dat netwerk, kan dus ook nee invullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:33

Anoniem schreef:
Relaxed schreef:

Ik wil er dan ook vanuit gaan dat een ja gewoon een go betekend. Of gaan ze met een ja nog steeds met de familie in overleg?

Dat is dan namelijk meer iets wat je voor die tijd met je nabestaanden moet bespreken..

Voor zover ik het nu heb begrepen heeft de familie alleen inspraak als er geen bewust ja of nee is aangegeven.. In principe is het dan dus een Ja volgens de nieuwe wet, maar familie heeft inspraak en de uiteindelijke beslissing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:35

Maar dat vind ik dan niet heel vreemd. Een bewuste 'ja' is wat anders dan het 'nog niet weten'. En als het dan 'open' wordt gelaten snap ik wel dat de familie daar dan inspraak op heeft. Ik vind ook dat het dan ook gerespecteed dient te worden.

Maar bij een bewuste ja wordt er dus niet nog eerst overlegd met de familie, net als bij de nee.

En ik snap dan ook niet waarom het 'nog niet weten' nu ineens een automatische 'ja' zou moeten worden volgend de nieuwe wet... zeker als men dan blijkbaar ineens keihard 'nee' laat registreren. In hoeverre heb je dan meer donoren vraag ik me af...

Alles valt en staat aan 't eind van de dag met communicatie over zo'n onderwerp. Zowel onderling als van de overheid naar 'het volk' en weer terug. Ik weet niet of ik 'niet invullen is een automatische ja' nou zo'n goede ontwikkeling vind... Puur gevoelsmatig dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:51

Anoniem schreef:
Maar dat vind ik dan niet heel vreemd. Een bewuste 'ja' is wat anders dan het 'nog niet weten'. En als het dan 'open' wordt gelaten snap ik wel dat de familie daar dan inspraak op heeft. Ik vind ook dat het dan ook gerespecteed dient te worden.

Maar bij een bewuste ja wordt er dus niet nog eerst overlegd met de familie, net als bij de nee.

En ik snap dan ook niet waarom het 'nog niet weten' nu ineens een automatische 'ja' zou moeten worden volgend de nieuwe wet... zeker als men dan blijkbaar ineens keihard 'nee' laat registreren. In hoeverre heb je dan meer donoren vraag ik me af...

Alles valt en staat aan 't eind van de dag met communicatie over zo'n onderwerp. Zowel onderling als van de overheid naar 'het volk' en weer terug. Ik weet niet of ik 'niet invullen is een automatische ja' nou zo'n goede ontwikkeling vind... Puur gevoelsmatig dan.

Nou, ken voorbeelden genoeg.. Mijn ex wou best donor zijn, maar nam nooit de moeite om het vast te leggen, want gedoe en moeilijk :+ Zo ken ik er nog meer.. Straks zijn deze mensen donor, tenzij nabestaanden het tegenhouden. Ik denk dat je dan toch wel meer donoren hebt dan met het huidige systeem.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:58

Indestal schreef:

Ik heb maanden in het ziekenhuis gelegen, wachtend op een orgaan. Ik was gescreend en goed genoeg om die transplantatie aan te gaan. Ik had ook (a jaren )een donorcodicil.Mijn dood kon andere levens redden, want mijn hart, longen en nog wat zijn kerngezond. Voor mij kwam op tijd een goed matchende lever. Ik heb de dood in de ogen gezien en ook de inzet van de artsen om mijn leven te redden. Na de transplantatie wist ik het zeker...ze laten je niet dood gaan. De transplantatie is kostbaar, de onderzoeken erna zijn kostbaar en de kans dat je erna kunt werken is niet altijd gegarandeerd.

Er is geen eerlijke uitwisseling van donoren. Buiten het feit dat de match belangrijker is dan wie bovenaan staat, krijg je geen donor uit het buitenland als je op de gewone lijst staat. Alleen mensen die op de urgentielijst staan...die acuut een orgaan nodig hebben (ongeluk)kunnen een orgaan uit het buitenland krijgen. Eurotransplant die voor 8 landen organen uitwisselt, houd zich bezig met kans van slagen en noodzakelijkheid van transplantatie. Overigens is het ontvangen van een orgaan ook leeftijd gebonden, alleen de kalenderleeftijd is minder belangrijk, dan de levenstijl leeftijd. De kans dat je dood gaat vóór je überhaupt op de wachtlijst komt is groot. Veel groter dan de kans dat je bloedend in de OK wordt gebracht. De kans dat je geschikt bent als donor is ook klein.