Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:59

magda_90 schreef:
Weet je wat het denk ik is? Als jij in een oostelijk land bent, dien jij je maar aan te passen. Vrouwen moeten bijvoorbeeld hoofddoekjes om (wat ik persoonlijk neerbuigend voor de vrouw vind). Als jij je niet aanpast kan dat je duur komen te staan in dat land. Dat wordt normaal gevonden, ondanks dat hiermee bepaalde mensen benadeeld worden.
Maar in Nederland moeten wij enerzijds al deze oostelijke situaties maar toestaan (anders zijn wij discriminerend), maar onze eigen tradities worden stukjes bij beetjes afgenomen.

Mee eens.

Waar ik bovenal van geschrokken ben is het feit dat zwarte piet nu als racistisch gezien wordt. Een blanke man met "zwarte" slaven. Dit feest, wat me moeten blijven zien als een kinderfeestje, wordt veel te serieus genomen.
Ik als kind heb het nooit als racistisch ervaren. Ik keek tegen de pieten op.

Diegene die zo hard schreeuwen dat het allemaal racistisch is, moeten toch even verder kijken en goed nadenken of het allemaal wel zo racistisch is als ze beweren.

Tegelijkertijd in Zuid-Afrika... http://www.dagelijksestandaard.nl/2013/08/blanke-gezinnen-massaal-afgeslacht-in-zuid-afrika

Nu gaat dit over blanken, maar zulke extreme rassen-moorden komen in heel de wereld voor.
Ik denk dat het verstandig is om ons druk te maken over bovenstaande. En niet over een hartstikke leuke traditie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:04

magda_90 schreef:
Weet je wat het denk ik is? Als jij in een oostelijk land bent, dien jij je maar aan te passen. Vrouwen moeten bijvoorbeeld hoofddoekjes om (wat ik persoonlijk neerbuigend voor de vrouw vind). Als jij je niet aanpast kan dat je duur komen te staan in dat land. Dat wordt normaal gevonden, ondanks dat hiermee bepaalde mensen benadeeld worden.
Maar in Nederland moeten wij enerzijds al deze oostelijke situaties maar toestaan (anders zijn wij discriminerend), maar onze eigen tradities worden stukjes bij beetjes afgenomen.

Dat is ook een precies het gevoel dat ik erbij krijg.
Wij laten de allochtonen hun eigen feestje hier in Nederland vieren en daar heb ik helemaal niets op tegen.
Maar zij moeten niet denken dat ze hier het recht hebben om onze feestjes te verpesten.

In tegenstelling tot veel landen is in Nederland iedereen vrij te doen wat hij/zij beliefd, dat is in veel andere landen wel anders.
Ga maar eens na in hoeveel landen je absoluut geen kerk kunt bouwen.
Nederland is daarintegen een zeer gevarieerd land waar iedereen zich wel bij een clubje kan aansluiten waar hij/zij zich thuis voelt.
Daarom begrijp ik ook absoluut niet waar deze mensen zich druk om moeten maken.

Zoals wij bepaalde dingen in het straatbeeld moeten slikken moeten zij ook maar bepaalde dingen van ons slikken.
Die mensen die tegen zwarte piet zijn zijn gewoon overgevoelig.

purny

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:25

Deze reactie kwam ik tegen op het AD:
Als ik ziek ben, ben ik zwart . Als ik het koud heb, ben ik zwart . Als ik in de zon lig, ben ik zwart . Als ik het warm heb, ben ik zwart . Als ik boos ben, ben ik zwart . Als ik dood ben, ben ik zwart . . Als jij ziek bent,ben je geel . Als jij het koud hebt, ben je blauw . Als jij in de zon ligt, ben je bruin . Als jij het warm hebt, ben je rood . Als jij boos bent, ben je paars . Als jij dood bent, ben je wit . . En dan noemen die Hollanders mij een kleurling???? . . Gr. Zwarte Piet

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:59

@ purny: Ik had 'm ook gezien, vond 'm ook wel goed bedacht.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 01:11

Ik hoorde vandaag ook iemand zeggen dat het suikerfeest ook maar afgeschaft moet worden, want ja dat is discriminerend voor de diabetes patienten, hoe ver kunnen ze toch denken....

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 08:10

Racisme en discriminatie is zwemlessen voor "blanke" scholen afschaffen en voor "zwarte" scholen door laten gaan. En dat is officieel beleid in NL. Hoezo gelijke behandeling. Ik denk dat je tegenwoordig in NL beter een POC (haha) kunt zijn dan een blanke. Twee-kleurenpolitiek tgv de POC. De blanken kunnen het wel schudden. En zoiets noem ik de bevolking tegen elkaar opzetten. Daar kan Zwarte Piet een puntje aan zuigen.....

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 09:28

Dat vind ik interessant. Ik zou het kwalijk vinden als er alleen om afkomst verschillen worden gemaakt in het gesubsidieerd aanbieden van zwemlessen. Ik kan alleen vinden dat schoolzwemmen geen verplichting is vanuit de wet in Nederland en dat gesubsidieerd zwemmen voor schoolkinderen afhankelijk is van of de gemeente en de school er geld voor willen vrijmaken. Nergens vond ik gemeentebeleid dat inhoudt kinderen van autochtone afkomst krijgen per definitie geen en kinderen van allochtone afkomst kunnen wel gebruik maken van gesubsidieerde zwemlessen. Nu kan ik natuurlijk best iets gemist hebben.

Daarom zou ik het fijn vinden als je een bron die jouw bewering aantoont, hier zou vermelden.
Ik ben benieuwd in welke gemeente(n) dit speelt.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 09:49

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 10:56

Zwarte Piet mag geen oorringen dragen tijdens intocht
Tijdens de intocht van Sinterklaas in Amsterdam op 17 november dragen de circa 600 zwarte pieten geen goudkleurige oorringen. Dat is een van de kleine aanpassingen die de organisatie heeft aangebracht om tegenstanders van Zwarte Piet tegemoet te komen. Dat heeft een woordvoerster woensdag gezegd.
De organisatie heeft donderdag met burgemeester Eberhard van der Laan van Amsterdam en enkele bezwaarmakers overleg over meer eventuele aanpassingen. De organisatie wil vooral een groot en veilig kinderfeest "voor zo veel mogelijk mensen", aldus de woordvoerster.

Slavernij
Over het fenomeen Zwarte Piet is veel commotie ontstaan, omdat dit racistisch zou zijn en volgens critici associaties oproept met het slavernijverleden.

De woordvoerster van de Stichting Sinterklaas Intocht Amsterdam wilde niet zeggen wat de goudkleurige oorringen te maken hebben met het slavernijverleden. Pas als de organisatie donderdag met alle partijen heeft gesproken, worden de aanpassingen bekendgemaakt.

Vorige week liet Van der Laan al weten op termijn veranderingen te willen doorvoeren om de associatie met de slavernij weg te nemen. "Kroeshaar, dikke lippen, oorringen en onderdanigheid bevestigen de door menigeen gevoelde band met slavernij en zijn daarom te vermijden", schreef hij in een brief aan de gemeenteraad.

Belga,

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:29

kanniet schreef:

Ik kan me voorstellen dat dit beknopte artikel je op het verkeerde been zet, de titel ervan is al niet correct.
Maar toch, als je even verder leest, dan had je kunnen opmerken dat er meer achter zit.

Het schoolzwemmen wordt beperkt tot kinderen uit het speciaal onderwijs en OAB-scholen.

Speciaal onderwijs: kinderen met een beperking, chronische ziekte of stoornis. Deze komen voor bij autochtone en allochtone kinderen.

OAB: onderwijsachterstandenbeleid. Het aantal kinderen dat aan het bassisschoolonderwijs begint met een achterstand is onder autotochtone en allochtone kinderen ongeveer even groot. Kinderen van autochtone afkomst hebben een achterstand van gemiddeld 1 jaar, kinderen van allochtone afkomst hebben een achterstand van gemiddeld 2 jaar.
Om jaar aan te geven dat OAB niet alleen kinderen van zwarte scholen betreft.

Conclusie: er worden hier geen kinderen buitengesloten op basis van afkomst, maar op basis van ontwikkeling en lichamelijke en/of geestelijke beperking.

Het is de schrijver van dit bericht die mensen tegen elkaar opzet. En mensen laten dat soms te makkelijk gebeuren.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 11:32

kroeshaar teken van slavernij? :? Goh zullen we Fellaini vragen om zijn coupe te veranderen? http://i.telegraph.co.uk/multimedia/arc ... 74322b.jpg

Sprak vanmorgen met onze Congolese poetsvrouw en die moet echt flink lachen om het hele gedoe. Zij ziet er absoluut geen tekenen van slavernij of wat voor soort discriminatie in. Ze zei trouwens dat ze niet eens zo zwart is als zwarte piet. _O-

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:17

Er staat "kroeshaar, dikke lippen, oorringen en onderdanigheid".
Dus niet alleen "kroeshaar" maar kroeshaar in combinatie met.
Die foto heeft in dit kader dus geen nut.
Neemt niet weg dat die man een tof kapsel heeft.

Maar goed lezen en interpreteren zijn wel belangrijk, helemaal in een discussie als deze.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 12:21

Ik zie dat nog steeds niet als tekens van slavernij. halsbanden zijn een teken van slavernij maar toch niet oorringen, je haar of je lippen? Werkelijk dan moeten veel vrouwen maar geen oorringen meer dragen en geen make-up meer dragen of hun lippen laten opspuiten om ze dikker te maken. :n

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:59

Boras schreef:
kanniet schreef:

Ik kan me voorstellen dat dit beknopte artikel je op het verkeerde been zet, de titel ervan is al niet correct.
Maar toch, als je even verder leest, dan had je kunnen opmerken dat er meer achter zit.

Het schoolzwemmen wordt beperkt tot kinderen uit het speciaal onderwijs en OAB-scholen.

Speciaal onderwijs: kinderen met een beperking, chronische ziekte of stoornis. Deze komen voor bij autochtone en allochtone kinderen.

OAB: onderwijsachterstandenbeleid. Het aantal kinderen dat aan het bassisschoolonderwijs begint met een achterstand is onder autotochtone en allochtone kinderen ongeveer even groot. Kinderen van autochtone afkomst hebben een achterstand van gemiddeld 1 jaar, kinderen van allochtone afkomst hebben een achterstand van gemiddeld 2 jaar.
Om jaar aan te geven dat OAB niet alleen kinderen van zwarte scholen betreft.

Conclusie: er worden hier geen kinderen buitengesloten op basis van afkomst, maar op basis van ontwikkeling en lichamelijke en/of geestelijke beperking.

Het is de schrijver van dit bericht die mensen tegen elkaar opzet. En mensen laten dat soms te makkelijk gebeuren.

En wat heeft zwemmen daarmee te maken? Betreft het een zwemachterstand??? Vreemde criteria om zwemmen voor de ene school wel mogelijk te maken en voor de andere school niet. Als het taal/rekenonderwijs betrof zou ik me kunnen voorstellen dat kinderen met een achterstand meer hulp hierin krijgen. Maar dat moet je dan wel los van "zwart" en "wit" koppelen maar kijken naar de mens.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:13

kanniet schreef:
En wat heeft zwemmen daarmee te maken? Betreft het een zwemachterstand??? Vreemde criteria om zwemmen voor de ene school wel mogelijk te maken en voor de andere school niet. Als het taal/rekenonderwijs betrof zou ik me kunnen voorstellen dat kinderen met een achterstand meer hulp hierin krijgen. Maar dat moet je dan wel los van "zwart" en "wit" koppelen maar kijken naar de mens.

Dat is heel simpel. Als bijna alle kinderen al kunnen zwemmen, gaan er onnodig veel kosten in zitten. Dan kan je het dus beter beperken tot die kinderen die dat echt nodig hebben. Dan maak je dus onderscheid op wel of niet kunnen zwemmen. Nu is het zo dat er blijkbaar in bepaalde groepen meer zwemachterstand voorkomt, dan laat je die groepen dus wel meer zwemmen. Dat is inderdaad wel discriminatie, maar niet per se verkeerde discriminatie toch?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:43

maakt zwemmen dan geen deel uit van het lesuur lichamelijke opvoeding?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:15

Kanniet, het is dus niet gekoppreld aan zwart wit.
Het is voor kinderen met speciaal onderwijs en kinderen met een AOB.
Over of die selectiemethode terecht is, kun je discussiëren.
Maar dat beleid afdoen als alleen gesubsidieerde zwemles voor zwarte scholen is stemmingmakerij.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:16

petraaken schreef:
maakt zwemmen dan geen deel uit van het lesuur lichamelijke opvoeding?

Binnen sommige gemeenten/scholen wel. Maar niet overal, zwemles op school is niet verplicht.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:04

Ach hier in België wel dus.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:57

magda_90 schreef:

Daar zit het probleem gok ik zo.

En daarnaast, je kunt de zwarte piet wegnemen. Maar daarmee verwijder je niet het woord wat discriminerend gebruikt wordt. Dus als de zwarte piet weg is, wat is het volgende dan? En dan? En dan?

Ik probeer het van beide kanten te bekijken, maar ik vind het raar dat wij ons moeten aanpassen in andere landen (ondanks de mogelijke benadelingen) maar vice versa kan dit niet? En waarom ligt alleen Nederland onder het vuur met de zwarte piet? Internationaal zijn er meer zwarte figuren die belangrijk zijn voor diverse feesten en culturen. Waarom worden zij niet ook tegelijkertijd onderworpen?

Al met al, vind ik het heel begrijpelijk dat hierdoor zware reacties ontstaan. Ik keur de inhoud er meestal niet van goed, maar ik vind ze wel begrijpelijk.

[edit] Daarnaast, qua het argument m.b.t. slaven. Er waren ook net zo goed blanke slaven en zwarte mensen die hun medemens verkochten.
Zwarte Piet is geen slaaf. In de geschiedenis kregen deze betaalde banen en zijn werden dus werknemers. Daarnaast zijn zij een kindervriend, delen snoepjes en cadeautjes uit. Hoe kan dit vergeleken worden met een slaaf?

Dus omdat een ander land niet vrij of democratisch is wil jij het ook niet zijn?
Omdat er landen zijn die de mensenrechten schenden zou jij het ook willen doen?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:13

Wat een gedoe allemaal,hoorde iets over een rechtzaak vandaag over zwarte pieten?

5 Dec. zal nooit meer hetzelfde zijn.

Dit is dan wel heel iets anders,maar wat ik dan niet begrijp:
Waarom mag de serie 'Toen was geluk heel gewoon gewoon' door gaan op t.v.?
Als er ergens gediscrimineerd word is het wel in die serie,en niet zo'n klein beetje ook.
Hier hoor ik eigenlijk nooit iets over? Niet dat ik de serie eruit wil hebben hoor,ik vind hem wel grappig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:14

Voor mij is de lol er wel vanaf nu, fijn hoor, goed gedaan.
Zo'n mooie en bijzondere traditie, waar het hele land aan meedoet. Vooral bijzonder vind ik, door de manier waarop iedereen zijn best doet om het echt te maken voor de kinderen, zodat ze er niet perongeluk achterkomen. Ik denk dat de meeste mensen zich er al lang van bewust zijn dat je piet niet meer als slaaf kunt zijn, vandaar het hele verhaal dat 'ie zwart is door het roet. Dat toont imo allang aan dat piet al aangepast is.

En dan toch moet alles op de schop? Ik ben echt geen racist maar van dit soort ongein krijg ik nou het "tief op naar je eigen land" gevoel.....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:37

Dat laatste gevoel hebben wel meer mensen. Wij autochtone burgers van een westers land moeten ons maar plooien naar de grillen van inwijkelingen omdat zij zich niet echt willen aanpassen. Wie naar hun land gaat moet zich aanpassen en voegen naar hun wetten en gewoonten en probeer daar niet aan te tornen of je hebt de poppen aan het dansen maar hier in Europa is het doodnormaal om dat wel te eisen van de oorspronkelijke burgers van het betreffende land. :?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:39

Wat jij zegt ja, dat is het. Maxima en Beatrix een hoofdoekje om als ze zo'n land bezoeken, maar zwarte piet mag niet....
Ik vind het echt ontzettend jammer dat dit nu blijkbaar moet.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:41