Tsunami treft Japan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Tsunami treft Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:53

Geen goed nieuws dus.. :\

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:59

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:01

Ik heb het nieuws eigenlijk niet zo gevolgd afgelopen dagen, maar ben deze middag wel aan het kijken.
Althans, dat probeer ik. Ik schrik van hoe weinig info er te vinden is.
Dit topic gezocht, en zie dat ik niet de enige ben.

Zo bizar wat er gebeurd daar...

Ik moet ook steeds denken aan de mensen die hun leven opofferen en hun gezin achterlaten, door bij die kerncentrale te werken, terwijl het misschien geeneens nut heeft... (Die helikopers met bluswater enzo...)

Ik hoorde ook dat een groep experts die bij Tsjernobyl betrokken waren wilde helpen, maar dat die geweigerd zijn?
Ik vermoed dat die op dat moment ook weinig hadden kunnen uitrichten... Maar het voelt zo respectloos naar die burgers daar toe... Als dat waar zou zijn, kan ik daar met mijn verstand werkelijk niet bij...

Citaat:
Donderdag raakte ook bekend dat enkele recent gepensioneerde oud-werknemers van de centrale zich vrijwillig hadden aangemeld om te helpen. Ze willen zo het leven van hun jonge collega’s sparen.

Respect!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:10

Er is wel informatie, maar heel beperkt. Juist omdat de mensen daar binnen geen tijd hebben om informatie naar buiten door te geven.

Japan heeft eerder vandaag 140 brandweermannen de opdracht gegeven om te gaan helpen met blussen. Hopelijk mogen die nu weer naar huis, nu blussen is gestaakt. Vind dat je niemand mag opleggen om zo iets te doen, zelfs al zeggen de japanners dat je er niet dood gaat.

Japan is nog steeds bezig om te voorkomen dat een paar miljoen mensen op de vlucht gaan. Maar de mensen zitten ook gevangen in hun huizen en kantoren. Elektra is schaars en dus doet veel openbaar vervoer het niet. Brandstof is haast op net als dat voor vliegtuigen. Meeste boten in het noorden beschadigd door de tsunami. Dus waar moeten die mensen heen... Laten we ze dan maar niks vertellen is een beproefte methode uit de geschiedenis om massapaniek te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:11

TurdusMerula schreef:
Ik moet ook steeds denken aan de mensen die hun leven opofferen en hun gezin achterlaten, door bij die kerncentrale te werken, terwijl het misschien geeneens nut heeft... (Die helikopers met bluswater enzo...)
Precies mijn gedachte.. heb dat ook al eerder uitgesproken.

Maar het is zo dubbel, want wat moeten ze dan doen?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:14

Als ze toch weten dat wat ze willen doen niet helpt, dan kunnen ze beter niets doen...

Ongetwijfeld bijzonder zwart-wit gedacht, en ik heb er geen verstand van.
Maar ik mis de logica...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:18

Niks doen is ook geen optie omdat temperaturen dan verder stijgen en dan ook andere plekken en stoffen nog de lucht in gaan. Er zijn nog 2 bassins onbeschadigd. Ze zijn te warm, maar er komen geen stoffen uit vrij. En als de zuivere stof echt gaat smelten trekt het diep de grond in en kunnen ze 100den jaren niks. Plus dat het niet bekend is wat het doet als het in contact komt met zeewater en of het dan niet de wateren om het eiland voor 100den jaren visongeschikt maakt...

Vraag me alleen af wat er gebeurd met al het water dat er naast gaat. Die neemt stoffen mee de grond in, ik weet niet of het risico op uitspoeling in de grond dan niet erg groot is.
vermoed eigenlijk dat japan al een beetje geaccepteerd heeft dat mensen daar voorlopig niet meer kunnen werken of wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:18

Zei ik een aantal pagina's geleden ook en ik kreeg toen dit antwoord;
mick75 schreef:
Wat is machteloos toekijken?

Het kan voor de buitenwacht lijken alsof mensen niets aan het doen zijn, terwijl ze in werkelijkheid hun gruwelijke best doen een oplossing te bedenken die ook echt iets toevoegt.

Je kan voor de buitenwacht heel goed doen alsof je de koe bij de horens vat, maar ondertussen niet echt iets doen, anders dan als een kip zonder kop rondjes rennen in de hoop een Eureka! moment te krijgen.

Lijkt erop dat ze daar bij Fukushima heel erg hard bezig zijn met het tweede. Want de journalisten ter plekke (ja, die zijn er nog, hoewel niet veel meer) moeten ook het idee krijgen dat er echt iets gebeurt en dat idee krijg je nou eenmaal minder snel van mensen die met verhitte hoofden boven tekentafels en achter buro's zitten te piekeren dan van mensen die heel hard door elkaar heen rennen, onbegrijpelijke dingen roepen en helikopters/ tankwagens die water uit proberen te sproeien over de rampreactoren terwijl een leek kan zien dat er maar een heel klein deel van al die kuubs water daadwerkelijk zelfs maar in de buurt van het reactorgebouw terecht komt.

Men wil nou eenmaal zien dat er actief iets gebeurt, hoe knullig en potentieel noodlottig ook en heli's die ladingen water uitstorten zien er nou eenmaal spectaculairder uit dan een groep technici en wetenschappers die schoolborden en schriften volkalken ergens in een achteraflokaaltje.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:20

Ja, ik heb een paar bladzijdes teruggelezen voordat ik postte...

Zag ook dat filmpje van die man op YT. Naar...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:45

Update 14:38 Een kleine hoeveelheid radioactieve straling heeft de kust van zuid-California bereikt. Dat zei een diplomaat zojuist tegen persbureau AP. De hoeveelheid ligt volgens de diplomaat echter “een miljard keer beneden het niveau dat bedreigend zou zijn voor de volksgezondheid”.

Update 14:34 De Nederlandse ambassade in Tokio heeft uit voorzorg jodiumpillen aangeschaft, bedoeld voor Nederlanders in Japan, meldt Novum. De tabletten worden preventief uitgegeven, met voorrang aan Nederlanders in de omgeving van de kerncentrale van Fukushima, het Tohoku-gebied en Tokio. Zij kunnen deze tabletten afhalen bij de ambassade in Tokio, het consulaat in Osaka of laten opsturen. De opname van radioactief jodium in de schildklier wordt geremd door kort vòòr of tijdens de besmetting een jodiumtablet in te nemen.

Update 14:21 Japan maakte eerder vandaag bekend dat het zijn kernenergiebeleid mogelijk gaat wijzigen naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen week. Het besluit om een onderzoek naar het beleid in te stellen is voorlopig echter uitgesteld.

Update 14:18 Het vliegverkeer komt niet in gevaar door de gelekte radioactieve straling uit de Fukushima Dai’ichi kerncentrale. VN-expert Herbert Puempel zegt tegen Reuters dat de hoeveelheid straling in de atmosfeer te laag is om een gevaar voor vliegtuigpassagiers te vormen. Alleen vlakbij de kerncentrale is vliegen gevaarlijk, aldus Puempel.

Update 14:08 Spanje stuurt een vliegtuig naar Japan om al zijn burgers te evacueren die het land willen verlaten. Dat zei een woordvoerder van de Spaanse regering zojuist tegen persbureau AFP.

Update 13:51 Wereldgezondheidsorganisatie WHO vindt het mijden van Japan onnodig. Er is geen reden tot een reisverbod, ondanks dat de stralingsniveaus in Tokio toenemen. Deze vormen geen gevaar voor de gezondheid.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:55

nou dat alle landen nu hun mensen gaan weghalen vind ik wel veelbetekenend hoor evenals dat de straling in de VS is aangekomen

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:01

lees net dat ze het mischien met beton willen gaan dichtstorten omdat ze denken dat dat nog het enige werkbare oplossing is(nieuws is van 10 minuten geleden)

ik quote een stukje:

"Japanse ingenieurs suggereerden vrijdag dat het 'begraven' van de reactoren in beton misschien de enige werkbare oplossing is. Deze noodoplossing werd bij de grote nucleaire ramp in Tsjernobyl in 1986 in de Sovjet-Unie ook toegepast

http://www.nu.nl/buitenland/2471648/beton-in-kernreactor-oplossing.html

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:01

De mensen die enkele dagen geleden gevlucht zijn uit Tokio hebben daar heel verstandig aan gedaan, ook al is het niet makkelijk om weg te komen uit een miljoenenstad die op de rand van een kernramp staat.
Daarbij komt ook nog eens het probleem dat Japan een eiland is.
Lees het artikel van een Belg enkele dagen geleden gevlucht is.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... ection=157

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:07

Idd je kan niet even te voet de grens over het land uit, ze zitten gewoon in de val voor de straling

was net op t nieuws dat de tsunami 24 meter hoog was, ongelooflijk om je wat bij voor te stellen

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:07

Er zijn in Japan inmiddels al 262 naschokken die meer dan 5 op de schaal meten. Een record voor japan.
Het is in de omgeving van Fukushima gestopt met sneeuwen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:12

Veulen84 schreef:
Niks doen is ook geen optie omdat temperaturen dan verder stijgen en dan ook andere plekken en stoffen nog de lucht in gaan. Er zijn nog 2 bassins onbeschadigd. Ze zijn te warm, maar er komen geen stoffen uit vrij. En als de zuivere stof echt gaat smelten trekt het diep de grond in en kunnen ze 100den jaren niks. Plus dat het niet bekend is wat het doet als het in contact komt met zeewater en of het dan niet de wateren om het eiland voor 100den jaren visongeschikt maakt...

Maak daar honderduízenden jaren van.
De halveringstijd van het vuilste spul is 23 duizend jaar en het moet wel een ´paar keer´ halveren voor het niet meer gevaarlijk is.

Ik denk dat het maar goed is dat dit nog een protoype is en er geen mensen in Tokyo mee rondlopen:

Afbeelding

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:20

Ik ken niet alle halfwaarde. Maar ik weet zeker dat wij dat allemaal niet meer gaan meemaken.

Maar misschien bezoek ik over een 20 jaar wel een verboden zone in japan waar de natuur prachtig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:27

Citaat:
In een interview op VTM hoor ik een nucleair deskundige zeggen: 'Als huisvader met kinderen in Tokio, zou ik me nu toch wel zorgen beginnen maken.'
:\

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:32

Citaat:
In een interview op VTM hoor ik een nucleair deskundige zeggen: 'Als huisvader met kinderen in Tokio, zou ik me nu toch wel zorgen beginnen maken.

Rijkelijk laat.
Daar maken nu 30 miljoen mensen zich zorgen.

Zodra ze de evacuatiedrempel verhoogden, dinsdag, was helder dat je daar weg moest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:35

Het is niet mijn eigen citaat. ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:49

Heel erg pijnlijk om te zien.. vooral die eerste foto.
Hoe moeilijk moet het zijn om hoop te houden!!
Om door te gaan.. om alles weer opnieuw op te bouwen.
Ik zou het niet kunnen. :n

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:53

Als je er in staat gaat dat misschien wel vanzelf.

Inmiddels zijn er 6911 doden te betreuren. Geneesmiddelen in ziekenhuizen raken op en naalden worden al hergebruikt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:16

Dat vind ik toch wel erg dubbel..
Stop eerst energie in de mensen en daarna pas in wederopbouw, denk ik dan.