Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:33

Als de groep Islamieten die nu veel in het nieuws komen eens een voorbeeld aan jou namen Jameyskatje, zou alles er een heel stuk zonniger uit zien.
Ik heb het al een keer eerder gezegd, maar nogmaals, voor jou heb ik respect.
En niet alleen omdat je Islamitisch bent geworden, maar zeker ook jou manier van reageren hier en in de andere topics op anderen.
op een hele nette manier geef jij steeds je uitleg en mening!
Petje af! ;)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 16:48

Ik denk dat veel mensen de Islam als bedreiging zien door bijv. mensen als Osama Binladen. Maar hier geldt ook weer: een kleine groep verpest het voor de rest. Want de goede en positieve verhalenen over de Islam zul je niet zien bij het nieuws. Dat is natuurlijk niet interessant genoeg.

Ik heb verder ook totaal geen problemen met de hoofddoek, of met het geloof erachter, begrijp het alleen wel als mensen een burka/niqaab bedreigend/eng over vinden komen.

Wisten jullie dat ''moslimse-mensen'' meestal de aardigste en meest gastvrije mensen zijn? Dat merk ik vooral als ik aan het werk ben (cassieré).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:25

Onassa schreef:
En niet alleen omdat je Islamitisch bent geworden, maar zeker ook jou manier van reageren hier en in de andere topics op anderen.
Petje af! ;)

helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:44

jameyskatje schreef:
faye schreef:
Nou jameyskatje, als ik jou als hollandse meid zie schrijven dat de rechten van mannen en vrouwen anders zijn, dan krijg ik daar toch een beetje jeuk van.

Ik hoop dan maar weer dat mijn meiden zich in godsnaam nooit tot de islam zullen bekeren!

lezen is ook een vak he ;) en uit het verband trekken ook. zosls je kon lezen zijn man en vrouw gelijk wat betreft menswaardigheid! natuurlijk kunnen ze niet hetzelfde zijn. vrouwen hebben andere rechten en plichten dan mannen. anders, wie zegt dat dit nadelig is? zie het als 2 puzelstukjes die in elkaar vallen, ze vullen elkaar aan en de taakverdeling is helder. vrouwen hebben bv het recht dat de man hen moet voorzien van kleding, eten enz, hetzelfde waarmee hij zichzelf voorziet (een man MOET dus werken en MOET zijn bezittingen uitgeven aan zijn gezien. een vrouw MAG werken en MAG haar bezittingen uitgeven aan haar gezin, verder heeft zij het recht om geheel zelf te bepalen wat zij met haar bezit doet) om maar even een voorbeeld te noemen. dit is simpelweg taakverdeling.

en ja, met de wil van God, want je zal nooit weten of jou meiden moslim worden of niet. jij kan dat niet voor ze bepalen (alhoewel ouders dat graag willen) en als ze het worden, wat wil je dan doen? volgens mij mag je dan blij wezen dat ze niet in de drugs of prostitutie beland zijn maar voor iets als een geloof hebben gekozen. als zij daar gelukkig mee zijn, wie ben jij dan;)

leuk weetje is dat 65% van alle bekeringen tot de islam vrouwen zijn. typisch, als het zo'n onderdrukkend geloof is...

Ik ben er trots op dat mannen en vrouwen in Nederland dezelfde rechten hebben en dat wil ik graag zo houden. Gelukkig hebben vrouwen in Nederland het recht zichzelf te voorzien en bij een gedeelde huishouding hebben mannen en vrouwen ook gelijke rechten. Gelukkig lijken mijn kinderen erg op mij en zullen ze zich hoogst waarschijnlijk ontwikkelen tot zelfstandige en onafhankelijke vrouwen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:30

Het christelijk geloof gaat ook uit van een 'ongelijkheid' of verschillend zijn van man en vrouw. Zij zien voor de vrouw en man in het meer traditionele geloof ook verschil tussen man en vrouw en hun takenpakket. Wat is dan zo anders aan de Islam?

Snap me niet verkeerd. Ik snap je redenatie. En ik vind het ook prima. jameyskatje. En ook in wil je een compliment geven voor je openheid en interesse in de Islam. Toch ben ik het met je eens en vind ik dat de man en vrouw in heel veel opzichten niet met elkaar verschillen en dat het takenpakket al helemaal niet mag verschillen. Ik ben zelf al lange tijd aan het studeren en ben dan ook erg gehecht aan mijn toekomst hiermee. Maar ik ben het niet minder oneens met de Islamitische standpunten rond dit onderwerp dan de christenlijke.

Zolang het is wat jij wil, waar jij gelukkig van wordt, Jameyskatje, dan moet jij doen wat voor jou goed voelt!

Anoniem

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:33

Krips: Wat dat betreft vind ik het christelijk geloof ook achterhaald. Deze tekst slaat op de jaren 50 als je begrijpt wat ik bedoel. En ik ben een groot voorstander van emanciaptie, we zijn er nog lang niet!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:35

Dat is niet helemaal waar. Er zijn nog heel veel gedeeltes van Nederland waar die emancipatie nog helemaal niet is doorgedrongen. En er zijn ook moslima's waar die emancipatie wel is 'doorgedrongen'. En er zijn dus ook een hoop mensen die bewust blijven vasthouden aan die waarden. Ik vind dat ieder daar zelf een keuze in moet maken. En bovenal dat emancipatie niet gedwongen moet gaan, maar vanuit eigen keuze.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:48

Onassa schreef:
Als de groep Islamieten die nu veel in het nieuws komen eens een voorbeeld aan jou namen Jameyskatje, zou alles er een heel stuk zonniger uit zien.
Petje af! ;)

Ik weet niet of je iemand die ruimdenkende moslims "hypocriet" noemt nu zo'n goed voorbeeld moet vinden Onassa? Volgens mij getuigt dat niet echt van respect voor de mening van je medemens.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 23:09

horseyfries schreef:
Onassa schreef:
Petje af! ;)

Ik weet niet of je iemand die ruimdenkende moslims "hypocriet" noemt nu zo'n goed voorbeeld moet vinden Onassa? Volgens mij getuigt dat niet echt van respect voor de mening van je medemens.

Ik ben niet iemand die op elke slak(woord) zout legt.
Niemand is heilig en niemand is perfect.
Zo kan ik de ene dag wel eens dit denken om vervolgens de volgende dag erachter te komen dat het niet zo eenvoudig ligt.
Ik vind haar zeer openhartig en respectvol naar anders denkende in dit topic en dat siert haar.
Daar zouden er heel wat anderen die ik geregelt zie posten een voorbeeld aan kunnen nemen.
Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat zij haar dingen met goede bedoelingen doet en laten we wel zijn....hebben we niet allemaal eens van die redenaties die eigenlijk niet helemaal kloppen?? ;)

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 08:22

De 40 doden in Rusland van twee weken terug zijn ook een resultaat van die niet geheel kloppende redenaties.
De interpretatie van jameyskatje van haar geloof is bewonderenswaardig, neemt niet weg dat heel veel mensen binnen haar geloof dat volkomen anders beredeneren en interpreteren. En daar schuilt het gevaar.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:28

anshrop schreef:
heel veel mensen binnen haar geloof dat volkomen anders beredeneren en interpreteren. En daar schuilt het gevaar.

Daar schuilt idd gevaar, maar gelukkig zijn het niet "heel veel" mensen binnen haar geloof maar enkele raddraaiers

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:36

thanks onassa en kiwiko! hihi echt fijn om te horen!

verder ga ik mee met kellyZ, want inderdaad die 'vervelende' groep is zo iniminiklein. als we nagaan hoeveel moslims erin nederland wonen, de meeste willen gewoon leven, die willen nederland helemaal niet overnemen en die willen helemaal geen sharia in nederland etc etc, er zijn vast wat doorgeslagen zielen die dit schreeuwen, maar ag, ik neem ze niet zo serieus en ik vind het ook niet realistisch

inderdaad, dat gedoe in rusland etc.. is absoluut heeeel erg!! maar die groep is z0o klein in verhouding. en misschien lijkt het alsof ze handelen uit naam van de islam en blabla (is lekker makkelijk) maar eigenlijk zetten ze zich gewoon af tegen de maatschappij (en zo zijn er heel veel meer bewegingen in de wereld, zowel islamitische als niet-islamitische) de aanslagen in rusland gebeuren trouwens van beide kanten, dagelijks zelfs! alleen omdat het nu in zo'n grote stad als moskou gebeurde heeft het het nieuws bereikt.

natuurlijk, ieder mens heeft zijn eigen redenaties. en of het allemaal klopt? that's life.

leuke bijeenkomst trouwen. ik ben echt als de dood voor de nwo. ik verdiep me de laatste tijd heel erg in complottheorieen en het gaat echt van bush, naar beyonce, heel bizar allemaal. over vrijmetselaarrij en illuminatie enzo.
dat er dus een grote groep belangrijke mensen op de wereld is welke als doel hebben de wereldbevolking uit te dunnen en een wereld zonder religie te creeeren. ja nu wordt ik vast als gek verklaard hahaha. maar als je even google en youtubed zal je best interessante dingen vinden (niet alles is realistisch hoor). maar bv zaken als de bilderberggroep en 9/11. hoe meer ik mezelf erin verdiep, hoe banger ik wordt. zoals mensen misschien bang zijn voor islamisering, ben ik bang hiervoor. ik zal er trouwens even iets over opzoeken. *D

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:41

Vind het niet kunnen,

ik krijg ook geen kerk e.d. in marokko,
dan schieten ze me dood hier mogen ze alles, uitkering krijgen ze e.d.

ik noem het een bedreiging voor de samenleving
& jaa dat is mijn mening,

in belgie willen ze dit gaan verbieden, en hier in NL komt er zoveel gezeur, daar doen ze het gewoon.
konden wij nog eens wat van leren :+

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:42

genoeg kerken in marokko. en weetje, zelfs een burqaverbod in marokko ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:00

http://denieuwewereldorde.come2me.nl/

Doel: depopulatie, 1 wereldregering, 1 geldsoort, 1 wereldwijde politiestaat, alle mensen gechipt en gehersenspoeld die werken als slaven.

en waar kan je dit geheim beter bewaren dan in de openbaarheid?
bush en andere noemde het bij de naam
http://www.wacholland.org/nl/content/nieuwe-wereld-orde

http://nl.wikipedia.org/wiki/Illuminati_(orde)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Complottheorie

ik hoop dat de link het doet, docu loose change over 9/11 http://www.google.nl/search?hl=nl&q=loo ... a=N&tab=wv

nog wat filmpjes over de nwo. deze heb ik zelf nog niet gekeken trouwens(ga ik nu doen). maar wil ze er toch graag bij plaatsen. http://www.google.nl/search?hl=nl&tbo=p ... =&gs_rfai=

verklaar me voor gek. maar ik vind dit pas echt eng!

zoals we nu ook merken, overal wordt gestimuleerd te pinnen, met onze ovchipkaart weet men precies waar we heen reizen. een online database waar je hele medische cv in staat. dan lagen er nog plannen voor een kastje in de auto.. kennis is macht, men weet straks alles over ons al burger. dat lijkt misschien positief, want dan hebben ze meer statistieken om op in te spelen en kunnen criminelen weinig beginnen. maar bij mij bezorgd het enkel kriebels.

trouwens, de quest historie gaat ook over de nwo en andere complotten en doofpotten. staan ook interessante dingen in.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 16:12

:D Die new world order was dan al "aan de orde" in de tijd van michealangelo, en daarvoor, als je gaat kijken naar de vrijmetselaars, kom je uiteindelijk terecht bij de kruistochten. Dan Brown maar dan for real. :D Ahhh joh, dat is amerikaanse christelijke propaganda, bangmakerij, mijn schoon moeder is er vol van, werkelijk. Het gevaarlijke van dat soort propaganda is dat er net genoeg waarheden worden genoemd om het plausibel te maken, massa hysterie creeren, zodat er maar veel centjes vrij komen voor the christian society om het kwaad te keren.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 02:16

Ik begin naarmate ik ouder begin te worden steeds minder te snappen van de neiging die heel veel mensen hebben om te geloven in een of ander god die over alle mensen regeert. Ik vind het echt lachwekkend (serieus) en ik kan me totaal niet vinden in wat voor religie dan ook. Automatisch hoort hier dan bij dat ik echt niks begrijp van moslimas die hun hoofddoekjes verdedigen (tis maar een sjaal :P ) of van de mensen die de paus in rome verdedigen (tis maar een oude duitser :P ) of van de mensen die denken dat iedere koe in india heilig is.
Wat mij betreft is religie écht achterhaald anno 2010. Moderne mensen geloven niet :P

(kom maar op met de haat-reacties hierop (H))

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:09

agja, dat kan jou visie op het l even zijn. zoals jij bv zegt, ik snap niet waarom mensen een lapje stof verdedigen.. begrijp je wel waarom mensen elkaar aanvallen om dat stukje sjaal? verdedigen is nog altijd beter dan aanvallen toch. al zouden moslima's over dit onderwerp niet aangevallen worden, zouden ze zich ook niet hoeven verdedigen.
verdedigen omdat men 'aangevallen wordt' of je religie verdedigen omdat er veel misstanden over zijn, vind dat dat absoluut moet kunnen, iedere gelovige moet daarmee in zijn waarde gelaten worden.

haat reacties? liever niet. maar de zin 'moderne mensen geloven niet' kan ik wel weerleggen.
nederland heeft momenteel te maken met kerkverlating, maar daarintegen groeit de religieusiteit(heb dat woord ook niet bedacht). dat zegt toch wel iets vind ik ;) er zijn ook redelijk nieuwe stromingen bijgekomen zoals het ietsisme, deze blijft ook maar groeien en een deel van deze mensen neemt vervolgens een 'echte/geschreven' religie aan.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:21

christel1857 schreef:
Ik begin naarmate ik ouder begin te worden steeds minder te snappen van de neiging die heel veel mensen hebben om te geloven in een of ander god die over alle mensen regeert. Ik vind het echt lachwekkend (serieus) en ik kan me totaal niet vinden in wat voor religie dan ook. Automatisch hoort hier dan bij dat ik echt niks begrijp van moslimas die hun hoofddoekjes verdedigen (tis maar een sjaal :P ) of van de mensen die de paus in rome verdedigen (tis maar een oude duitser :P ) of van de mensen die denken dat iedere koe in india heilig is.
Wat mij betreft is religie écht achterhaald anno 2010. Moderne mensen geloven niet :P

(kom maar op met de haat-reacties hierop (H))

Misschien hier in nederland, denk dat je hier wel gelijk hebt, iig bezoeken minder mensen hier de kerk dan vroeger, en zeker de katholieke kerk, maar bv in amerika is het volk zeer zeer gelovig, daar sta je echt alleen als je zegt niet in god te geloven ( en krijg je religieus getinte boekjes opgestuurd van je schoonmoeder die zich zorgen maakt over de zieltjes van haar kleinkinderen.. :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:30

De Katholieke kerk zal steeds leger worden. Zeker nu er nog steeds geen overduidelijke positie over de priesters in aangenomen...Het is nog al een flinke kudde vieze priesters wereldwijd.....ook mishandelingen, niet alleen misbruik. Hoe zit het met de nonnen?? Wanneer komt dat naar buiten? Sodom en Gemorra!

Zolang er nog geen 1 priester is opgepakt, zal het Katholicisme steeds meer zijn geloof gaan verliezen en een hele hoop oudgelovigen die hebben moeten meemaken of de angst ook slachtoffer te worden toen ze klein waren, of kennis hebben van welke priester, de kerk de rug toekeren.

De eeuwige strijd tussen de Katholieken en de Protestanten, maar de Katholieken hebben toch in eeuwen steeds weer wat, wat hun in opspraak brengt. De kruisttochten, het Nazisme, misbruik, anti condoomgebruik in Afrika, wat volgt? Van de protestanten hoor je eigenlijk niets. Alleen de beeldenstorm, weet ik nog uit mijn geschiedenis boekjes.....

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:10

christel1857 schreef:

Ik krijg de indruk dat het je een beetje te doen is om die "haatreacties", maar dat terzijde

Er is nog genoeg dat (nog?) niet verklaard kan worden door de wetenschap, dus ruimte genoeg voor geloof :)

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:17

Naar mij mag de Burka af. Dit omdat het gezicht bedekt word. :)
Mensen kunnen er van alles onder bewaren oid.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:48

ik vind hoofddoeken en burkas gewoon denigrerend voor vrouwen, maar ze moeten het zelf maar weten of ze het dragen

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:30

denigrerend
1) Kleinerend 2) Kleinerend spreken over 3) Minachtend

kan je jou mening onderbouwen Fixture? ben er wel benieuwd naar.

wat nou als het de eigen keus is van zo'n vrouw? en wat nou als het voor haar juist het tegenovergestelde is van denigrerend, dat het haar waardigheid en zelfvertrouwen ten goede komt? vind je het dan nog steeds denigrerend?

ik vind het denigrerend voor vrouwen dat ze in een etalage zonder kleding moeten staan, mannen moeten binnenlaten en seks met hun moeten hebben om zo de kost te verdienen. om maar iets te bedenken. vind jij dat ook? of vind je dat juist het tegenovergestelde en dus niet denigrerend?

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:58

een hoofddoek dragen of de prutsmuts spelen daar zit nogal een verschil in.
ik vind het allebij om het zacht te zeggen niet vrouwvriendelijk.

maar ik vind ook dat alles staat of valt met de vrije wil van een vrouw. en nu ga jij zeggen dat je je hoofddoek geheel uit vrije wil draagt maar is dat bij alle moslimà`s wel zo???

hoe vrij ben je als alle vrouwen die je kent er een dragen, hoe vrij ben als een vrouw zonder dat ding beschouwd wordt als een prutsmuts.
als jij je hoofddoek af doet ben je weer gewoon een nederlandse meid met blond haar en blanke ouders/famillie, dat kunnen andere meiden niet en dus zijn ze in mijn ogen niet vrij.