13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_e

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 14:00

Mag ze zelf weten,
ik vind het knap dat ze durft!
Maar ik vind het niet verstandig....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 14:17

Heino schreef:
randalinpony schreef:
In dit land worden nog steeds 50 kinderen per jaar doodgeslagen, en heel veel meer gruwelijk verwaarloosd, misbruikt en mishandeld.
Laat de kinderbescherming en bureau jeugdzorg zich daar mee bezig houden, met hun beperkte capaciteit.
Ik krijg het idee dat dit geval meer een soort schandpaalpolitiek is: kijk, zo doen we dat als je je niet aan de regels houdt!

Omdat de media er zo bij betrokken is vind ik het uitermate goed dat de kinderbescherming hier zo bovenop springt. Wanneer de kinderbescherming zich onverschillig opstelt straal je ook niet bepaald vertrouwen en deskundigheid uit als hulpverlenende instantie... Ik vind dit een goed voorbeeld richting andere mensen met dergelijke plannen, dat er een duidelijk "nee" wordt verkondigd.

Over de regeltjes: dat heet nu een maatschappij. Als je geen enkele bemoeienis wil moet je maar in de rimboe gaan wonen. Maar alleen profiteren van de regels die jou uitkomen (denk aan belastingteruggave en weet ik wat allemaal) en degene die je tegen de borst stoten negeren/afkatten vind ik belachelijk.

Dit is een democratie. Iedereen moet zich aan wetten houden, maar dat wil totaal niet zeggen dat men er geen kritiek op mag hebben, of dat men zelfs mag proberen de regels te veranderen/verbeteren.

Gelukkig zijn er heel wat mensen die zich niet neergelegd hebben bij wetten/regeltjes/maatschappelijke mores in het verleden, maar er actief tegenin gingen. Hebben wij o.a. vrouwenkiesrecht en leerplicht aan te danken. ;)

Dat er altijd mensen blijven die zich niet binnen de kaders van de maatschappij thuisvoelen en wat anders willen, hou je. En zolang deze mensen geen anderen in gevaar brengen, is een makkelijke houding van de overheid op zijn plaats.
Nou is daar in dit geval onduidelijkheid over, want er is kennelijk twijfel over of het dochter of vader is die dit wil.

Voor het overige: Laura's wensen wijken af van wat gebruikelijk is. Dat alleen roept al weerstand op. Wij vinden zelf allemaal dat een meisje van 13 nog geen adequate beslissingen kan nemen, maar niet iedere 13jarige is even ver ontwikkeld.
Bovendien vaart haar vader achter haar aan dus ik neem aan dat er dan per situatie een inschatting van de veiligheid kan worden gemaakt, wat de boel al meteen veel minder dramatisch maakt, en misschien kan zij ook wel gewoon opgeven als het te zwaar voor haar is?

Wat is trouwens belangrijker? Het imago van Jeugdzorg of de kinderbescherming? Of het zo effectief mogelijk inzetten van hun beperkte capaciteit. Geloof me, in dit land zijn kinderen wiens fysieke en mentale veiligheid op geen enkele manier gewaarborgd zijn, en de aandacht die nu naar Laura gaat, gaat dus op dat moment niet naar hen. Het kost ook geld om Laura twee maanden te volgen, en dat geld kan ook wel beter besteed worden op dit moment.

Bovendien vind ik dat het beschikkingsrecht van ouders over kinderen pas ten laatste mag worden overgenomen door instanties.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 17:37

Kritisch zijn ben ik een groot voorstander van. Maar ik ben niet voor het veranderen/aanpassen van wetten/regels zonder dit ergens op te baseren. De huidige regels zijn gebaseerd op gedegen onderzoek, en dat vind ik een uitstekend uitgangspunt.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:37

randalinpony schreef:
Wat is trouwens belangrijker? Het imago van Jeugdzorg of de kinderbescherming? Of het zo effectief mogelijk inzetten van hun beperkte capaciteit. Geloof me, in dit land zijn kinderen wiens fysieke en mentale veiligheid op geen enkele manier gewaarborgd zijn, en de aandacht die nu naar Laura gaat, gaat dus op dat moment niet naar hen. Het kost ook geld om Laura twee maanden te volgen, en dat geld kan ook wel beter besteed worden op dit moment.

Ik zou het een slechte zaak vinden wanneer Jeugdzorg en de Kinderbescherming hier niet hadden ingegrepen. Ik begrijp wel wat je bedoelt, er zijn kinderen die het niet goed hebben, die geen zeilplannen hebben waarover de halve wereld zich 'druk' lijkt te maken. Dat zijn de kinderen met echte problemen. Daarbij vergeleken gaat het in geval Laura helemaal nergens over. Maar toch, ook Laura is een kind. Een kind wat het ook verdient dat mensen serieus vraagtekens zetten achter haar grote plannen. Ze is niet minder waard dan kinderen met echte problemen. (Want echt veel problemen zal een meisje met een zeewaardige zeilboot niet hebben, in ieder geval niet in materieel opzicht :+ )

Wat ik me nog zat af te vragen is of de ouders misschien ook zelf de risico's meer goed kunnen inschatten. Zelf brengen ze toch ook al hun halve leven te water door? Dan is dat gewoon en ga je er misschien ook van uit dat je kroost er net zo mee om zal gaan in alle omstandigheden als jijzelf zou doen. Misschien gaan ze er hierdoor aan voorbij dat het meisje toch nog maar 13 is en anders zal reageren op bepaalde omstandigheden en ook lichamelijk op een ander level zit dan een volwassene.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 09:10

Alet74 schreef:
Nou, voorlopig niet in ieder geval.
Vanmiddag hoorde ik op de radio een ervaren wereldzeiler, ben zijn naam even kwijt, verteller dat ze in ieder geval de gemakkelijkste route zou gaan varen. Maar over twee maanden is het echt herfst en zou starten vanaf Nederland te gevaarlijk zijn. Dan zou ze vanaf Portugal moeten gaan varen.
HIj wilde niet zeggen of hij het verstandig vond trouwens.

Ik vind dat de sponsors dan op zijn minst nog voor een degelijke boot kunnen zorgen, een categorie 1 offshore jacht. Ik begrijp nog steeds niet waarom ze ook op dat vlak (toch wel de basis als je op zee gaat) ook op het minimumrandje willen lopen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:17

ze heeft een iets grotere beter uitgerust bootje gekregen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:16

Ik denk dat ze blij mag zijn dát ze überhaupt sponsors kan vinden :) Ik ben echt benieuwd hoe dit nu allemaal af gaat lopen uiteindelijk.

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:23

mijn neef die is ook met een zeilboot rond de wereld, hij is in de 30 en is samen met zijn vrouw
en voor hun is het zelfs moeilijk, ze hebben zelfs een keer een groot ongeluk gehad toen ze midden op zee waren
dus, ik vind het erg onverantwoordelijk, maarja..

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 14:58

Ik ben blij met de beslissing van de rechter, ik vind niet dat dat meisje moet gaan. Het is te gevaarlijk voor haar mentaal en pshygisch en dat is voor mij de enige reden waarom ik vind dat ze niet moet gaan. De leerplichtwet dat maakt me niks uit. Ik snap niet dat er echt mensen zijn die haar toejuichen.

Ik weet dat die ouders ervaring hebben met zeezeilen, maar dan begrijp ik al helemaal niet dat ze hun dochter alleen laten gaan. Dat is gewoon onverantwoord. Als ik zo eens lees wat vader allemaal al heeft gedaan, bijvoorbeeld in Engeland, maar ook nu ik las dat de moeder er eigenlijk niet achter stond, kan ik maar één ding bedenken waarom Laura (lees: vader) zo graag het record wilt zetten en waarom vader het steunt. Waarschijnlijk heeft die vader dat vroeger altijd al gewild, maar is te oud, dus stuurt hij dochterlief maar op pad.

Alsof zo'n meisje zelf op het idee komt om een wereldreis te gaan maken om de recordpoging te zetten. Ja natuurlijk kan ik erin komen dat ze dat wil. Ik had vroeger ook dromen, in een paardenfilm meespelen met mijn eigen paard, doorbreken en super beroemd worden. Ik wilde met mijn backpack met mijn paard rondtrekken, ik wilde het leger in, ik wilde alleen in het buitenland gaan wonen. De gekste ideeën had ik, en dat is maar goed ook. Het is goed om ideeën te creëren en je fantasie te laten werken, maar daar heb je het al. Fantasie.... het is irreeël om te verwachten dat dat echt gaat gebeuren. En als er dan kinderen zijn die denken dat het écht kan, dan zijn daar wel de ouders om er een stokje voor te steken. Omdat de dochter daar nou eenmaal, hoe veel ze ook van haar houden, niet klaar voor is.

Dit vind ik net zoiets als bij Idols of Popstars, je ziet dan mensen voorbij komen die overtuigd zijn van hun eigen talent, maar zichzelf zo voor paal zetten. Ik vraag me dan altijd af, hebben die mensen geen vrienden of familie? Om ze die vernedering te besparen. Waarschijnlijk zijn die vrienden en familie zo enthousiast of verbaasd dat die mensen meedoen, dat ze maar niet zeggen dat die persoon het eigenlijk helemaal niet kan. Dat is hier net zo. Natuurlijk denkt Laura dat ze dat wel kan, zij kan als 13 jarig meisje niet inschatten hoe verschrikkelijk eenzaam ze zich soms zal voelen, hoe bang ze soms zal zijn, hoe radeloos ze zich soms zal voelen. Zij denkt nu alleen nog maar dat ze lekker twee jaar kan gaan zeilen, beetje leren voor de havo, beetje weblog bijhouden. De realiteit zal veel minder dan leuk zijn. Het zal op sommige momenten verschrikkelijk zijn en als ze het écht zou doen, omdat ze het leuk vind. Dan zou ze niet zoveel druk zetten om de recordpoging te zetten. Als je zoiets doet, omdat je het echt zelf wil, dan zorg je dat je goed voorbereid bent, dat je er klaar voor bent. En ga je niet nu hals over kop weg, omdat je anders het record niet op je naam hebt staan.

Als dat meisje het écht zoooooo graag wilt en als ik er helemaal naast zit dat vader haar pusht, dan zou ik als vader zeggen. Weet je wat Laura, als jij het écht écht heel graag wilt, dan mag jij gaan MAAR dan ga ik met je mee! En als ze écht helemaal uit zichzelf, zonder invloed van andere volwassenen met het idee komt voor het recordpoging solozeilen, als ze écht die droom wil waarmaken om die recordpoging solozeilen te zetten, dan zou ik als vader in een tweede boot met haar meevaren. Dan kan ze op die manier alles solo doen, maar ben je altijd in de buurt om haar te helpen mocht het misgaan. En in de havens is ze dan ook niet alleen met die ongure types.

Ik ben heel benieuwd wat er nu uit het onderzoek gaan komen. Ik ben bang dat Laura nog steeds zal vertrekken en ik zal haar dan veel sterkte toewensen en hopen dat ze heelhuids terug komt. Ik vind dan wel dat de risico's voor henzelf zijn.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:05

randalinpony schreef:
buster4ever schreef:
ik vind t dom van dr maja ze moet t zelf weten....als ze dood is niet komen zeiken :o want dan denk ik boontje komt om ze loontje

Jumpgirl:
Citaat:
maar aan de andere kant, ze zoekt het maar lekker uit en als ze kapot geschoten of verkracht wordt of verzuipt in de zee dan is dat pech voor haar, want die keuze heeft ze dan zelf gemaakt.

Zulke uitspraken vind ik uitermate grof. Dus omdat iemand iets doet dat jij onverstandig of not done vind, wens je iemand zúlke dingen toe?

Ik vind het al met al vooral jammer dat dit weer tot in de kamer toe besproken moet worden, heel Nederland heeft het er maar druk mee.

Tuurlijk is een goede scholing belangrijk, en het is ook belangrijk dat dit meisje de ruimte heeft om zelf keuzes te maken.
Maar wie zegt dat ze dit zelf niet ziet zitten? Papa vaart er met een boot achteraan, dus toezicht is er gewoon wel. Misschien niet standaard, maar wel een toegewijde vader?

In dit land worden nog steeds 50 kinderen per jaar doodgeslagen, en heel veel meer gruwelijk verwaarloosd, misbruikt en mishandeld.
Laat de kinderbescherming en bureau jeugdzorg zich daar mee bezig houden, met hun beperkte capaciteit.
Ik krijg het idee dat dit geval meer een soort schandpaalpolitiek is: kijk, zo doen we dat als je je niet aan de regels houdt!

Haar vader vaart mee tot aan de canarische eilanden, dan gaat ze alleen verder... :Y)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:52

Gelukkig was er in de tijd van Mozart nog geen kinderbescherming en leerplicht.

Als je iets kan, dan wil je het ook....

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:33

Ik vind het knap dat ze het durft!!
Het had mij helemaal niets geleken op die leeftijd.
Of het verstandig is vraag ik me af...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:35

Anne_GTI schreef:

Nou, dat vind ik toch wel appels met peren vergelijken.
En dan nog, in die tijd hadden kinderen het niet zo leuk en was je niet zo lang kind, maar moest er gewerkt worden.
Ik weet niet zoveel over Mozart, maar meen me te herinneren dat hij wel uit een welgesteld gezin kwam. Hij had het niet zo slecht en kon lekker zijn gang gaan. Waarschijnlijk had hij gewoon thuis les stel ik me zo voor.

Als Mozart overdag naar school had moeten gaan, had hij 's avonds wel kunnen componeren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:17

De geschiedenis staat bol van de mensen die op jonge leeftijd al hun droom achterna gingen.

Dromen mag, realistisch gezien is dit een hele onderneming voor iemand ongeacht welke leeftijd maar moet je je altijd laten leiden door de angst van anderen?

Er heeft al een meisje van 15 op de top van de Mount Everest gestaan. Waarom zou een meisje van 15 niet de wereld al rond gezeild kunnen hebben?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:50

Anne_GTI schreef:

Maar betekent dat dan ook altijd dat als een kind iets wil, dat ze het ook kunnen?

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:59

Inderdaad.
En wat kon er bij Mozart fout gaan dan? Ik bedoel, hij kwam niet in levensgevaarlijke situaties terrecht, dat is wel even een verschil.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:43

Als kind mag je ook best leren dat niet alles wat je wilt, kan.
Het incasseren van tegenslagen is ook zeer educatief!!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:18

dutchy_ schreef:
Ik bedoel, hij kwam niet in levensgevaarlijke situaties terrecht, dat is wel even een verschil.

Dat is relatief natuurlijk, het is maar wat je als een levensgevaarlijke situatie ziet. Hij is zelf maar 35 geworden, en van zijn 6 kinderen zijn er ook maar 2 volwassen geworden. Niet door halsbrekende stunts uit te halen, maar door ziektes die in de steden niet te controleren waren op dat moment. De gemiddelde leeftijd van een 18de eeuwse stadsbewoner (<40 j) lag behoorlijk lager als nu, en je was dan ook niet zo lang kind. Je kon maar beter een beetje voortmaken met het leven in die tijd ;)

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:33

Ja daarom zeg ik ook dat ik het van Mozart wel kan begrijpen. Toen moest je voortmaken, in deze tijd hoeft dat niet meer. En toen was het voor iedereen zo dat de gemiddelde leeftijd lager was, dus dat was voor die tijd 'normaal' en niet levensgevaarlijk.

Waar dit meisje zich nu in wilt storten, daar zullen zat situaties zich voordoen, die levensgevaarlijk zijn. En dat is toch iets heel anders dan de doorsnee Nederlander in deze tijd.
Dus ik vind dat daar een groot verschil in zit en dat je die vergelijking eigenlijk niet kunt maken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:37

met mozart vind ik het niet te vergelijken

wel met de jongen die maar paar maanden ouder was
als zij en de wereld rond zeilde

en de jonge dame die de mount evveresdt beklom

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:03

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:04

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:40

Citaat:
Laura Dekker, die van plan is in haar eentje een wereldreis met haar zeilboot te gaan maken, vindt dat haar moeder "voor haar beurt spreekt" door zich in de Volkskrant van zaterdag uit te laten over het voornemen van haar dochter.

Dat stelt de woordvoerster van de 13-jarige Laura in een reactie op het artikel. Babs Müller, de moeder van Laura, zegt in het interview dat ze niet wil dat Laura de wereldreis gaat maken. Het is de eerste keer dat Müller zich in het openbaar uitlaat over het initiatief van haar dochter, dat de afgelopen weken uitgroeide tot een nationale discussie.

"Wij willen niet dat deze hetze in de media wordt uitgevochten", aldus de zegsvrouw van Laura. "We hebben alle begrip voor het standpunt van de moeder. Maar ze kan in het onderzoek van de Kinderbescherming nog uitgebreid haar verhaal doen. Het lijkt ons verstandiger als ze net als wij wacht op wat gaat komen."

mama praat voor haar beurt hahaha hoe sneu :')

en ze willen niet dat het via de media uitgevochten word.. daar hadden ze wel even eerder aan kunnen denken!!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 13:56

Inderdaad; een moeder van een 13-jarige geeft haar mening en het kind vindt dat ze 'voor haar beurt' praat!

Ach, dat zeggen onze pubers ook weleens 8-)
Gelukkig hebben wij als ouders dan toch het laatste woord. :D

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:41

Ik wist het he, die moeder wil het helemaal niet hebben dat ze op reis gaat.

Wat een rotkind is het dan eigenlijk om toch gewoon te gaan en dan haar moeder in de media nog 'belachelijk' te maken. Die vader zit hierachter en ze durft voor hem geen 'nee' te zeggen of het is gewoon echt een arrogant kind dat altijd haar zin wil doordrijven. Ik zou in haar plaats echt respect hebben voor de mening van mijn moeder en zou, ookal zou ik het nog zo graag willen, dan niet gaan.