Vliegtuig neergestort bij Schiphol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:06

Wat een overdreven aanvallende reacties trouwens over speculatie dit en speculatie dat. Het lijkt mij in dit soort situaties heel normaal om je gedachten te laten gaan over wat de eventuele toedracht zou kunnen zijn van dit ongeluk. Bij veel bekende vliegrampen is de oorzaak terug te brengen op een logische oorzaak: ijsvorming (Bufallo), vogels in de motor (New York), windsheer (Faro), mist en menselijke fout (Tenerife), falende electronica (Parijs - Airbus), klapband (Parijs - Concorde), terrorisme (Lockerbie), terrorisme (New York). Bij deze ramp zijn er geen voor de hand liggende oorzaken en dat zet mij aan het denken hierover. Aangezien ik verder in deze geen enkele vorm van besluit- of besliskracht heb, zijn mijn 'speculaties' nogal onschuldig en snap ik dus dat gehannes erover niet zo. Het is bij een moderne 73 bijna onmogelijk om per ongeluk brandstof tekort te komen. Als het zo is, denk ik eerder aan een fout in de boordcomputer dan van de captain.
Het staat voor mij trouwens als een paal boven water dat de captain een held is in hoe hij dit vliegtuig aan de grond heeft gekregen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:07

Tallie_Ho schreef:
Niemand weet wat de piloot heeft geprobeert te doen, de piloot is immers dood en kan het niet meer navertellen..

Als hij echt tijd had voor een plan van aanpak en bewust gecontroleerd wilde landen zou ik denken dat hij aan de verkeerstoren heeft verteld wat er gebeurde. Uit de vluchtgegevens zullen ze ook de laatste handelingen kunnen terughalen die gedaan zijn.
Blijft afwachten wat er uit het onderzoek komt, wel moeilijk omdat het toch door je gedachten blijft gaan tot je een idee hebt wat er nu gebeurd is.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:14

Ondanks dat ik gisteren ten tijde van de crash niet aan het werk was (luchthaven inlichtingen), heb ik gisteren toch nog wel een hectische en emotionele dag gehad. We zijn in de late middaguren en de avond met name bezig geweest om de passagiers van de betreffende vlucht, die vanuit het ziekenhuis weer terug kwamen naar Schiphol om herenigd te worden met de familie, te begeleiden naar de speciale ruimte die hier was ingericht. We spraken nog een Iraans gezin, ze wilden zo snel mogelijk naar huis, ze waren moe, kapot van de hele dag.... M'n collega was verontwaard dat ze zo 1-2-3 weer in een vliegtuig zouden stappen, maar ik denk denk dat als je zo moe en emotioneel bent en misschien wel in shock verkeerd dat je niets anders wilt dan snel naar je geliefden toe en vertrouwde omgeving.

Verder nog veel, met name buitenlandse pers, aan de balie gehad die informatie wilden hebben over het toestel van TK wat later op de avond zou aankomen. Dit was een extra vlucht met alle familieleden uit Turkije die werden overgevlogen naar NL. Schandalig om te zien hoe meedogenloos de pers dan kan zijn, die mensen gewoon wilden opwachten en een microfoon en camera onder de neus wilden duwen. De passagiers van die vlucht zijn echter gelijk vanuit het vliegtuig met een bus opgehaald, om zo de pers te kunnen ontwijken.

Gisteren was een vreselijke dag, ik ben blij dat ik dit niet eerder in mijn carierre op Schiphol heb mogen meemaken. En hoop natuurlijk van harte dat dit nooit meer zal gebeuren. Mijn gedachten gaan nu uit naar de overleden en de slachtoffers met hun familie.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:17

Jolliegirl schreef:
Blackje: zoals je kunt lezen in de krant, heeft de piloot het vliegtuig zo lang mogelijk hoog gehouden,
je mag blij zijn dat hij zo netjes heeft weten te landen in deze omstandigheden!

Daar ben ik het ook absoluut mee eens. Ben heel blij dat ze hem in het weiland hebben laten vallen!
Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat het wel vreselijk dichtbij een woonwijk is! En dat het gewoon een eng idee is!

Tallout

Re: Vliegtuig neergestort bij Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:55

Ja, of wat dacht je van de A9.... En de Driemerenweg. Als ie daar neer was gekomen had je ook nog al die auto's.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:59

@ Saroanda. Het zal nog lang duren voordat jij en je collega's en alle betrokkenen deze gebeurtenis als een herrinering kunnen beschouwen. Veel sterkte.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:14

vooral die a9

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:15

Zucht.. Nou de eerste "mop/grap" is alweer de wereld in Maar ik zie er de humor niet echt van in eerlijk gezegd.
Om 1 uur komt er weer een persconferentie

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:17

Joto schreef:
Zucht.. Nou de eerste "mop/grap" is alweer de wereld in Maar ik zie er de humor niet echt van in eerlijk gezegd.
Om 1 uur komt er weer een persconferentie

Welke bedoel je?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:27

Collega kreeg er net ook al eentje via sms. Tja. Voor sommige mensen is dat een manier van relativeren. Of leedvermaak.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:29

Lovely schreef:
Het is bij een moderne 73 bijna onmogelijk om per ongeluk brandstof tekort te komen. Als het zo is, denk ik eerder aan een fout in de boordcomputer dan van de captain.

Of een interpretatiefout van de captain en zijn copiloot. Kijk maar naar wat er gebeurt is op Air Transat 236.

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Transat_Flight_236

De reconstructie van deze - gelukkig zonder slachtoffers - situatie is te zien op youtube, aflevering Air Crash Investigations, titel: Flying on Empty.

http://www.youtube.com/watch?v=or40TLiP30Q
http://www.youtube.com/watch?v=yIcOcM8H ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=7cFhw-Gl ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=KVyEXV8x ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=yOs57rNq ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=EHww6JiG ... re=related

Lovely schreef:
Het staat voor mij trouwens als een paal boven water dat de captain een held is in hoe hij dit vliegtuig aan de grond heeft gekregen.

Absoluut en 100% mee eens.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-02-09 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:30

Cassidy schreef:
Je kunt ook overal wat achter gaan zoeken hoor. Bij het horen van de naam had ik daar iig niet aan gedacht...

Misschien even terug lezen?!

Weet ik. En ik zoek er ook niets achter, schoot me alleen te binnen bij het lezen van dat artikel.
Jullie zoeken er meer achter dan ik, dat is wel duidelijk.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:31

Blackje schreef:
Jolliegirl schreef:
Blackje: zoals je kunt lezen in de krant, heeft de piloot het vliegtuig zo lang mogelijk hoog gehouden,
je mag blij zijn dat hij zo netjes heeft weten te landen in deze omstandigheden!

Daar ben ik het ook absoluut mee eens. Ben heel blij dat ze hem in het weiland hebben laten vallen!
Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat het wel vreselijk dichtbij een woonwijk is! En dat het gewoon een eng idee is!

in die woonwijk zit ik dus op kamers :\ schrok dus wel ff, ben wel blij dat ik deze week vakantie heb en ik Almelo zit

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:32

Ik ga dat hier niet op internet zetten wat ik kreeg.. Dat dit uberhaupt gebeurt is, is al erg genoeg, denk dat Karin en ik weten waar we het over hebben.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:34

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:39

Chantal___ schreef:
Dat ding ligt ongeveer in mn achtertuin :+
Ga vanmiddag nog even terug om even goed te kijken...

Het ziet er niet mooi uit :n ..

Kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat je er gaat kijken.
Ik rij deze route regelmatig maar nu rij ik om.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:42

Lovely schreef:
Wat een overdreven aanvallende reacties trouwens over speculatie dit en speculatie dat. Het lijkt mij in dit soort situaties heel normaal om je gedachten te laten gaan over wat de eventuele toedracht zou kunnen zijn van dit ongeluk. Bij veel bekende vliegrampen is de oorzaak terug te brengen op een logische oorzaak: ijsvorming (Bufallo), vogels in de motor (New York), windsheer (Faro), mist en menselijke fout (Tenerife), falende electronica (Parijs - Airbus), klapband (Parijs - Concorde), terrorisme (Lockerbie), terrorisme (New York). Bij deze ramp zijn er geen voor de hand liggende oorzaken en dat zet mij aan het denken hierover. Aangezien ik verder in deze geen enkele vorm van besluit- of besliskracht heb, zijn mijn 'speculaties' nogal onschuldig en snap ik dus dat gehannes erover niet zo. Het is bij een moderne 73 bijna onmogelijk om per ongeluk brandstof tekort te komen. Als het zo is, denk ik eerder aan een fout in de boordcomputer dan van de captain.

Speculeren gebeurd altijd, ik vind het alleen van zeer weinig respect spreken ten opzichte van de nabestaanden en gewonden. Ze zullen dan misschien niet op bokt komen om het te lezen, maar iedereen maakt er zo'n dikke heisa van hier op bokt, dat ik er persoonlijk gewoon eng van word. En ik ga me er niet aan wagen iets neer te zetten waar ik geen weet van heb omdat ik "maar iets wil roepen" of dat nou kant noch wal raakt of aannemelijk klinkt. :) Dus of jij het nou aanvallend vind of niet, hoe zou jij het vinden als je een nabestaande bent die op google komt over een paar weken en je zou met je neus in deze discussie vallen waar iedereen zijn eigen indianenverhaal aan deze gebeurtenis hangt? Ik zou er persoonlijk goed ziek van worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:48

TallieHo, ik denk dat de nabestaanden het best fijn zullen vinden om te zien dat anderen ook meeleven en graag willen weten wat de toedracht is van dit ongeluk.
Overigens vertel ik geen indianenverhalen, dus ik ga er maar vanuit dat je mij niet bedoelt met die aantijging :).

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:50

het is wel wachten uit onderzoeksresultaten wat de oorzaak nu was maar op dit moment zie ik de piloten als helden. Was gisteren een opmerking bij penw dat de piloten het vliegtuig misschien wel op het laatst het akker in hebben gestuurd om erger te voorkomen, wanneer hij op asfalt was gecrasht of tegen een boom of iets dergelijks waren er vonken vrijgekomen en was een ontploffing/grote brand onvermijdelijk geweest. laat staan op de woonwijk, snelweg of op schiphol zelf.
en ik denk dat de plekken in het midden van het vliegtuig overbezet raken omdat iedereen nu in het "veiligste" gedeelte wil zitten. ( eigelijk ik wel de volgende keer )

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:52

Meeleven oke, toedracht ontdekken oke, speculeren en aannames doen is niet oke ;)

Laten we de toedracht aan de experts overlaten, die worden er voor betaald :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:54

De grens tussen oprecht medeleven, nieuwsgierigheid en ramptoerisme is heel dun Lovely, en voor een ander heel moeilijk in te schatten om welke versie het nu gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:56

kohtje schreef:
Chantal___ schreef:
Dat ding ligt ongeveer in mn achtertuin :+
Ga vanmiddag nog even terug om even goed te kijken...

Het ziet er niet mooi uit :n ..

Kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat je er gaat kijken.
Ik rij deze route regelmatig maar nu rij ik om.

Dat is voor haar misschien een manier om het te 'verwerken'... Het is ook niet niks als het vlakbij je huis gebeurt hoor.. Waarom zijn manieren van anderen om ermee om te gaan niet goed? Iedereen z'n eigen manier. Net als met het speculeren, daar is ook niks mis mee imo. Het is al erg genoeg dat dit gebeurt is, laat iedereen dan even in z'n waarde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:58

Oh, ik heb een bovenmatige interesse in vliegen, vliegtuigen en alles wat ermee te maken heeft. Ik heb heel erg lang op minder dan een kilomter afstand van de crashsite gewoond, ik weet vrij veel van vliegtuigen, heb samengewoond met een vlieger... enzovoort.

Cassidy, wat mij opvalt aan het Air Transat voorbeeld is dat de vliegers al tijdens de vlucht opgemerkt hebben dat er een fout zat in de brandstofleidingen en ook geprobeerd hebben dat op te lossen, terwijl ze de voorbereidingen troffen voor een noodlanding en de luchthaven op de Azoren wisten dat ze eraan kwamen. Het ongeluk in Zwanenburg was totaal onverwacht en daardoor weten we dus ook dat er geen voorbereidingen zijn getroffen voor een noodlanding. Dit is een duidelijke aanwijzing dat het voor de piloten ook als een verrassing kwam als (!) ze opeens vlak voor de landing zonder kerosine vlogen. Als ze dit gedurende de vlucht hadden gemerkt, hadden ze ongetwijfeld alarm geslagen en afhankelijk van de tijd hadden er voorbereidingen getroffen kunnen worden door de luchtleiding. Als (!) het een kerosinelek was, dan is het vreemd, maar niet onmogelijk, dat er geen alarm af is gegaan in het systeem. Vanwege de exactheid van de boordcomputer denk ik dat het haast geen menselijke fout kan zijn, de boordwerktuigkundige, co en captain hadden dan dezelfde fout moeten maken.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:00

Cassidy schreef:
De grens tussen oprecht medeleven, nieuwsgierigheid en ramptoerisme is heel dun Lovely, en voor een ander heel moeilijk in te schatten om welke versie het nu gaat...

Daar ben ik het mee eens, op mij komt een groot gedeelte van de topic lezers als ramptoerist over ( ik zeg niet per definitie dat iedereen het ook is! ).. Ik heb het gisteren zitten volgen hier op bokt en heb 's avonds 5 minuten nieuws gekeken, mede omdat de pers er ook een groot circus van maakt en alles 100.000x herhaald word.

Ik zit zelf nog uit te zoeken of degene die ik in de passagierslijst heb herkend ook daadwerkelijk de persoon is waar ik een paar jaar geleden goed mee heb samengewerkt. Daarom trek ik me dat gespeculeer ook wel wat aan en probeer ik nu maar weg te blijven uit dit topic. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:02

Het is vaak een samenloop van omstandigheden hè, kleine foutjes die tot iets groots leiden. Bijvoorbeeld een kerosinelek, alarm stuk, gaat niet af, piloot wordt totaal verrast en doet nog wat hij kan. Dit zijn dan 2 foutjes, meestal zijn het er meer omdat zo'n systeem gewoon veel ingewikkelder en veiliger in elkaar zit. Er moet érg veel fout gaan om een crash te krijgen meestal. En dat moet gewoon onderzocht worden...

Jaja, heb te vaak dat programma gezien, seconds before disaster ofzo.