God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:51

sdi schreef:
Deze kwam vanacht in mij op:
Evolutie, verklaard niet waar onze moraal/ geweten vandaan komt. Eigenlijk moet je bij elke overtuiging afvragen, wie bepaald dat?? Wat is de oorsprong van je geweten?

Darwin en andere wetenschappers hebben daarop nog steeds geen antwoord op. In zijn algemeenheid, moet er dus een God of opperwezen die dit in de mens gestoken heeft.

Dan moet je dit wel consequent doortrekken: dus God heeft ook jaloezie, agressie, achterbaksheid en nog veel meer nare eigenschappen in de mens gebracht. In mijn ogen dus verre van volmaakt of goddelijk.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:07

Inderdaad Faye, dan zouden alle karaktereigenschappen erin gestoken moeten zijn door God, zulke perfecte wezens zijn het dan niet meer. Ik denk dat veel mensen vergeten dat er meer dingen in het leven zijn die een mens vormen (denk aan genen, opvoeding, omgeving).

_Ella_ schreef:
Ik bedoelde eigenlijk, of het dan nog steeds niet klopt, of het dan waar zou kúnnen zijn. Niet of je dan christen zou worden... hoop dat het niet te vaag is, maar ben echt benieuwd.
Als christen word je namelijk vaak in de schoenen geschoven dat je een verhaal gelooft wat niet klopt. Voor mij is het enige wat ik tot nu toe gevonden heb wat wel of niet kan kloppen, het feit of God bestaat of niet. Vandaar mijn vraag, en vandaar dat ik nog steeds vind dat objectief gezien de kans op waarheid van evolutietheorie en schepping gelijk is.

Nee als ik me zou bekeren tot het Christelijke, dan zou ik niet in dat boek geloven.
Ik geloof absoluut in dat er 'meer' is, maar ik geloof niet in handleidingen die je door het leven moeten leiden (imo bijbel).

_Ella_ schreef:
Als je er niet vanuit gaat dat God bestaat is het makkelijk, dan heeft Darwin waarschijnlijk gelijk gehad.
Ga je er wel vanuit dat God bestaat, wordt het al lastiger, want er zijn nogal wat goden in de aanbieding op deze wereld. Daarbij natuurlijk ook nog de optie, dat God bestaat, maar de aarde niet heeft geschapen.

Je laatste is ook interessant, want wat als God de aarde niet heeft geschapen, hoeveel inhoud heeft het geloof dan nog? En zouden er nog meer theorieën mogelijk zijn buiten God en Darwin om?

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:17

faye schreef:
sdi schreef:
Evolutie, verklaard niet waar onze moraal/ geweten vandaan komt. Eigenlijk moet je bij elke overtuiging afvragen, wie bepaald dat?? Wat is de oorsprong van je geweten?

Darwin en andere wetenschappers hebben daarop nog steeds geen antwoord op. In zijn algemeenheid, moet er dus een God of opperwezen die dit in de mens gestoken heeft.

Dan moet je dit wel consequent doortrekken: dus God heeft ook jaloezie, agressie, achterbaksheid en nog veel meer nare eigenschappen in de mens gebracht. In mijn ogen dus verre van volmaakt of goddelijk.

nee waarom? God heeft ons juist geschapen met de eigenschap die ons daar bewust van maakt, dat we verkeerde dingen doen/denken/voelen.
De mens was goed, in harmonie met God. Had wel de mogelijkheid God te verlaten, en heeft dat ook gedaan. Volgens de Bijbel zijn we zonder God 'slaaf van de zonde' geworden. Eigenlijk kan de mens niet meer écht goed doen. We dienen onszelf, in plaats van God. Bij God zouden we onze medemens gelijkstellen aan onszelf.

Anoniem

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:23

Maar helaas stelt God (de bijbel) niet iedereen gelijk. Dat is toch hypocriet?

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:23

Quellian schreef:
_Ella_ schreef:
Ik bedoelde eigenlijk, of het dan nog steeds niet klopt, of het dan waar zou kúnnen zijn. Niet of je dan christen zou worden... hoop dat het niet te vaag is, maar ben echt benieuwd.
Als christen word je namelijk vaak in de schoenen geschoven dat je een verhaal gelooft wat niet klopt. Voor mij is het enige wat ik tot nu toe gevonden heb wat wel of niet kan kloppen, het feit of God bestaat of niet. Vandaar mijn vraag, en vandaar dat ik nog steeds vind dat objectief gezien de kans op waarheid van evolutietheorie en schepping gelijk is.

Nee als ik me zou bekeren tot het Christelijke, dan zou ik niet in dat boek geloven.
Ik geloof absoluut in dat er 'meer' is, maar ik geloof niet in handleidingen die je door het leven moeten leiden (imo bijbel).

zoals je me zelf al quote, was dat niet wat ik bedoelde met mijn vraag. Ik bedoel, of het verhaal van de Bijbel ergens mank loopt. Of iemand het wil geloven, moet ieder voor zich bepalen natuurlijk.

Quellian schreef:
_Ella_ schreef:
Als je er niet vanuit gaat dat God bestaat is het makkelijk, dan heeft Darwin waarschijnlijk gelijk gehad.
Ga je er wel vanuit dat God bestaat, wordt het al lastiger, want er zijn nogal wat goden in de aanbieding op deze wereld. Daarbij natuurlijk ook nog de optie, dat God bestaat, maar de aarde niet heeft geschapen.

Je laatste is ook interessant, want wat als God de aarde niet heeft geschapen, hoeveel inhoud heeft het geloof dan nog? En zouden er nog meer theorieën mogelijk zijn buiten God en Darwin om?

Dit is ook niet wat ik zelf geloof, maar een van de opties die men zou kúnnen geloven. Ik geloof wel degelijk dat God de aarde heeft gemaakt.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:24

faye schreef:

Jawel hoor, ieder mens mag bij God komen.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:27

Dus dan zijn de Paus en z'n volgelingen verkeerd bezig.
Die vinden een heleboel mensen niet goed (oa homo's).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:28

_Ella_ schreef:
faye schreef:

Jawel hoor, ieder mens mag bij God komen.

Nee hoor, alleen de gelovigen mogen zijn paradijs in. Dus hij stelt zeker niet iedereen gelijk en is daarmee ook zeker niet barmhartig :n
(dat is dus ook waarom ik absoluut niet in de bijbel geloof)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:29

Oh de laatste keer dat ik in de kerk was, werd me toch duidelijk verteld dat ik in de hel zou komen als ik me niet zou bekeren tot het Christendom.

Ella; voor mij loopt de bijbel wel scheef ja, ik bekijk het objectief. Als je gelovig bent, dan wíl je ook graag zien dat alles klopt, dus zul je alles doen om het kromme tóch recht te praten.

Sja inderdaad Ruudjw; bij God mag dan wel iedereen welkom zijn, maar door z'n volgelingen (o.a. de Paus en de TS van een topic dat ik laatst las) worden o.a. homo's niet welkom geheten. Dan mag God z'n mensen weleens wat beter opleiden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:29

De Bijbel stelt JUIST iedereen met nadruk gelijk. Je moet je naaste lief hebben als jezelf, en wie is je naaste? Juist - iedereen. Ook je vijanden moet je lief hebben en je zult bidden voor wie je vervolgen.
En in Efeze 3 staat dit:
Citaat:
de heidenen delen door Christus Jezus ook in de erfenis, maken deel uit van hetzelfde lichaam en hebben ook deel aan de belofte, op grond van het evangelie.

Wat betreft het paradijs in mogen: de mensen die er niet in zullen mogen, zijn ook de mensen die al die tijd geroepen hebben dat ze er niet bij willen horen. Tja...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:31

Blue_Eyes; en hoe zit het dan met de homo's die wel door o.a. de Paus worden verstoten? Is de Paus gek? Heeft hij de bijbel niet goed gelezen? Heeft hij niet goed opgelet op school? Wat dan?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:31

De Paus... laat ik daar maar niets over zeggen. Not my cup of tea, zeg maar ;) Alleen weet ik dit: ik mag niet oordelen over een ander, heeft Jezus gezegd. Dat geldt ook voor de Paus.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:32

En toch gebeurt het...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:33

Blue_Eyes schreef:
De Bijbel stelt JUIST iedereen met nadruk gelijk. Je moet je naaste lief hebben als jezelf, en wie is je naaste? Juist - iedereen. Ook je vijanden moet je lief hebben en je zult bidden voor wie je vervolgen.
En in Efeze 3 staat dit:
Citaat:
de heidenen delen door Christus Jezus ook in de erfenis, maken deel uit van hetzelfde lichaam en hebben ook deel aan de belofte, op grond van het evangelie.

Wat betreft het paradijs in mogen: de mensen die er niet in zullen mogen, zijn ook de mensen die al die tijd geroepen hebben dat ze er niet bij willen horen. Tja...

Dat is wel lekker makkelijk vind je niet? Waar is dan de vergevingsgezindheid van het grote voorbeeld?
Dit is wat in de bijbel in mijn ogen echt zo mank loopt.

Heb uw naaste lief gelijk uzelf. Maar dat geldt niet voor mij voor wat betreft het paradijs.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:36

God is vergevingsgezind. Ik vind er niks makkelijks aan. God WIL zo graag dat je binnen komt. Ik vergelijk het altijd zo: als jij nu in de sh*t zit en ik wil je graag helpen, maar jij weigert mijn hulp aan te nemen, ik vraag het tot 4 ker toe en je weigert het, ik vraag het nog 40x en je blijft weigeren, moet ik je dan maar dwingen om mijn hulp aan te nemen, al doet het me nog zo'n pijn om te zien dat je te gronde gaat? Dat doe je niet zomaar. Je mag van God zelf kiezenof je komt of niet, en hij zal je niet dwingen. Wil je niet? Dan niet.
Edit: en al roep jij je hele leven nee, en zeg je 1 minuut voor je sterft ineens ja - dan mag je binnen, hoor. Welkom blijf je tot het moment dat je keuze definitief is.

@Quellian: ja, het gebeurt, en dat is erg genoeg.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:46

Ruudjw schreef:
Dus dan zijn de Paus en z'n volgelingen verkeerd bezig.
Die vinden een heleboel mensen niet goed (oa homo's).

Nou de paus is ook maar gewoon een mens, en naar mijn mening totaal overgewaardeerd.
Maar goed, God houdt van alle mensen. Ook van homo's. Mét hun geaardheid. Maar God vindt niet alles wat de mensen doen ook OK.

Mensen zijn gewoon niet zo goed. Ze maken er een bende van, en wat telt is vooral hun eigen hachje. Niemand uitgezonderd, ik niet, en ook de homo's niet ;) Omdat ik mijn eigen portie foute dingen wel heb, heb ik het recht niet om met een vinger naar iemand anders te wijzen.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:48

Quellian schreef:
Oh de laatste keer dat ik in de kerk was, werd me toch duidelijk verteld dat ik in de hel zou komen als ik me niet zou bekeren tot het Christendom.

Ella; voor mij loopt de bijbel wel scheef ja, ik bekijk het objectief. Als je gelovig bent, dan wíl je ook graag zien dat alles klopt, dus zul je alles doen om het kromme tóch recht te praten.

Daarom juist, ik wil graag het verhaal van de andere kant horen, en weten wáár het scheef loopt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:50

faye schreef:
sdi schreef:

Al deze eigenschappen die genoemd worden vind je terug bij de zoogdieren. Observeer maar eens dieren in het wild dan zie je ze allemaal. De mens is echter een soort wat door geëvolueerd is, hierbij ontstaan dus ook andere karaktereigenschappen.

IMO lijkt mij dit dus het logische antwoord op jouw vraag.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:52

Wat ik me afvraag, waarom is het niet eerlijk dat je niet naar de hemel gaat als je niet gelooft?
Als je in dit leven niet bij God wil zijn, waarom dan na je dood wel?

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:53

Waarom moet er nu perse iets of iemand zijn die ons dingen laat doen.
IK doe dingen in MIJN eigen wil, niet van een of ander ingebakken systeem. Als dat zo is zijn we waardeloze marionetten.
Dus ik verwerp goden en afgoderij.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:54

_Ella_ schreef:
Quellian schreef:

Daarom juist, ik wil graag het verhaal van de andere kant horen, en weten wáár het scheef loopt.

Het zijn voor mij kleine dingen, omdat ik in het hele verhaal niet geloof.

Maar ik heb die voorbeelden al eerder genoemd in dit topic, o.a. over het in 2en splitsen van de zee, het helen met handen van Jezus, Jezus an sich, etc.

Ik denk persoonlijk dat er weinig mensen zijn die op het moment supreme ineens van gedachten veranderen. Ik geloof bv in reincarnatie, dus ik zal nooit bij een God in het paradijs komen. Dat is voor mij weer totaal ongeloofwaardig.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:54

magda_90 schreef:
Al deze eigenschappen die genoemd worden vind je terug bij de zoogdieren. Observeer maar eens dieren in het wild dan zie je ze allemaal. De mens is echter een soort wat door geëvolueerd is, hierbij ontstaan dus ook andere karaktereigenschappen.

? hebben zoogdieren een geweten?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:55

@Ruudjw: We zijn nu juist geen marionetten, omdat God ons de mogelijkheid heeft gegeven om zelf te kiezen. We hebben een eigen wil. Die heeft hij ons gegeven omdat hij geen marionetten wilde maken, maar mensen. We worden dus ook niet als een radiografisch bestuurbaar autootje de goeie kant in gedirigeerd. We kunnen het allemaal zelf.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:04

_Ella_ schreef:
magda_90 schreef:

? hebben zoogdieren een geweten?

Het gaat om het stukje wat dik gedrukt is. Zoogdieren (honden, olifanten enz) hebben geen geweten nee. Maar de mens is door de vele jaren heen door ontwikkeld in wat we nu zijn. Bij deze ontwikkelen volgen ook nieuwe eigenschappen en zo heeft de mens IMO een geweten gekregen (en alle andere menselijke eigenschappen).

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:05

Nu heb ik een collegaatje gehad, die toch echt bijhoog en laag volhield dat het bij hun in de kerk absoluut NIET geaccepteerd werd als je homo was. Dat hoorde niet, zo had God de mens niet geschapen.
Zij kwam dan ook met bijbelteksten waar dat uit bleek.
Nu heb ik hier geen bijbel, en is mijn bijbelkennis niet zo groot dat ik je kan zeggen waar dat stond, maar ze heeft het me wel degelijk laten lezen.
En dát zijn dan weer dingen die ik niet snap.