Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:59

Je houdt de regie alleen kost het wat centen. Er zijn er genoeg die het expres leeg laten staan . Om diverse redenen. Mensen die bvb aan kunnen tonen dat ze gaan verbouwen zijn worden niet getroffen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:00

_Mar3 schreef:
juval schreef:
Als er zoveel daklozen zijn en mensen die geen woning kunnen vinden, dan vind ik het behoorlijk asociaal als er woningen leeg staan.

Ten koste van regie over eigendom? Dat gaat ver hoor...

Je heb de vrijheid om het leeg te laten staan, kost alleen wat geld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:05

Leegstaande panden zorgen ook voor verloedering en vandalisme.
Regelmatig brand er een leegstaand pand uit met alle gevolgen van dien.

Daarbij is het natuurlijk niet te verkopen aan mensen die een woning zoeken.
Leegstandsbelasting lijkt mij een logische stap!

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:21

fransje23 schreef:
_Mar3 schreef:

Ten koste van regie over eigendom? Dat gaat ver hoor...

'je hebt de vrijheid om te hard te rijden, je krijgt alleen een boete'.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:29

_Mar3 schreef:
fransje23 schreef:

Soms moet het belang van de groep boven het belang van het individu gaan.

Er zijn al gemeenten die streng zijn op leegstand. En terecht.

Ik denk dan weer wel dat het verbod op tijdelijke huurcontracten eraf moet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:42

_San87_ schreef:

Dat klinkt niet onlogisch!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:50

_Mar3 schreef:
fransje23 schreef:

Dat klopt ook ;).

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:22

juval schreef:
Als er zoveel daklozen zijn en mensen die geen woning kunnen vinden, dan vind ik het behoorlijk asociaal als er woningen leeg staan.

Dat ligt natuurlijk heel erg aan de oorzaak en de tijd dat een pand leeg staat. Misschien wil je (of moet je vanwege veiligheid) wel verbouwen of wil je een kantoorruimte in woonruimte veranderen. Dat mag vaak dus niet zonder vergunning. En een vergunnings aanvraag kan soms enorm lang duren, helemaal als omwonenden bezwaar maken of een bestemmingsplan moet worden gewijzigd. Daar heb je als eigenaar dus helemaal geen invloed op. Beetje banketstaaf als je enorm je best doet en dan ook nog eens een boete op je dak krijgt...

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:39

Mag aannemen dat er nuance in aangebracht wordt, beetje zoals doorrijden met een verlopen APK maar wel een brief o.i.d. kunnen tonen dat je een afspraak hebt staan bij je garage en dan coulance krijgen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:44

vergunningsaanvragen moeten ook sneller en soepeler kunnen, ook de termijnen van bezwaar en beroep, dat iets niet eindeloos kan worden tegengehouden en er snel duidelijkheid is voor alle belanghebbenden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:49

Uit het liveblog van nu.nl:

Citaat:
D66 loopt duizenden stemmen uit op PVV na nauwkeurige telling
De voorsprong van D66 op de PVV is toegenomen nadat ruim dertig gemeenten nieuwe tellingen hebben aangeleverd, meldt de ANP Verkiezingsdienst. De PVV heeft 1319 stemmen minder dan eerder werd gedacht, D66 heeft juist 4314 stemmen meer.

Citaat:
De ANP Verkiezingsdienst heeft na de nauwkeurige telling vooral grote verschillen ontvangen uit Rotterdam. De PVV heeft daar 2.483 stemmen minder dan bij de eerste telling, D66 heeft 2.423 stemmen meer. Ook in Emmen is er een groot verschil in het nadeel van de PVV.

Maar in andere gemeentes kreeg de PVV weer iets meer stemmen. Zo heeft de PVV in Amersfoort 427 stemmen meer dan eerder.

Waren er vorige verkiezingen ook dergelijke grote verschillen?

Link:
https://www.nu.nl/politiek/6374567/live ... lling.html

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:56

journee schreef:
De mensen die ik ken hadden thuis heel weinig, geen bijzondere opleiding genoten, maar keihard gewerkt om iets op te bouwen. En dat laatste kan natuurlijk alleen als de economie goed is. Maar als je dat als randvoorwaarde stelt, heeft het hele land dezelfde kans. Dan ben je in mijn optiek ook geen lucky bastard, maar gewoon een hardwerkend persoon.

Het geluk is alleen al dat je gezond bent, dat harde werk kunt verrichten, geen fysieke of verstandelijke beperking hebt. Dat je geen verkeersongeluk hebt gehad, niet het slachtoffer bent geworden van traumatische gebeurtenissen met lange nasleep, dat je in het Nederland van toen bent geboren waar we dus moeite deden om mensen ook echt die kansen boden. Dat er geen oorlog is, dat je geen kanker hebt. Dat er beschermingen zijn tegen fraude en diefstal en oplichting. Wellicht dat je zelfs steunende mensen om je heen had op belangrijke tijden - en dat die er toen waren. Een goede economie en hard willen werken is beslist niet genoeg, je hebt veel meer geluk nodig dan dat.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:14

Shadow0 schreef:
[
Het geluk is alleen al dat je gezond bent, dat harde werk kunt verrichten, geen fysieke of verstandelijke beperking hebt. Dat je geen verkeersongeluk hebt gehad, niet het slachtoffer bent geworden van traumatische gebeurtenissen met lange nasleep, dat je in het Nederland van toen bent geboren waar we dus moeite deden om mensen ook echt die kansen boden. Dat er geen oorlog is, dat je geen kanker hebt. Dat er beschermingen zijn tegen fraude en diefstal en oplichting. Wellicht dat je zelfs steunende mensen om je heen had op belangrijke tijden - en dat die er toen waren. Een goede economie en hard willen werken is beslist niet genoeg, je hebt veel meer geluk nodig dan dat.

Absoluut, maar om deze groep mensen te kunnen ondersteunen heb je wel een goede economie nodig.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:32

xPabloBokt schreef:
Mag aannemen dat er nuance in aangebracht wordt, beetje zoals doorrijden met een verlopen APK maar wel een brief o.i.d. kunnen tonen dat je een afspraak hebt staan bij je garage en dan coulance krijgen.

Dat lijkt me ook wel logisch. Binnen de leegstandswet is tijdelijke verhuur (minimum 6 maanden) wel toegestaan, maar daar moet dan wel eerst weer een speciale vergunning voor worden aangevraagd. In theorie zou een gemeente binnen 8 weken beslissen, maar veel gemeenten hebben het druk en deze termijn mag nog 1 maal verlengt worden, waardoor iemand tot 16 weken op een vergunning zou kunnen wachten. Dat is natuurlijk best zonde en omslachtig. Dat verschillende partijen dus ook pleiten voor minder regels en minder bureaucratie lijkt me heel verstandig.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:43

Shadow0 schreef:
journee schreef:
De mensen die ik ken hadden thuis heel weinig, geen bijzondere opleiding genoten, maar keihard gewerkt om iets op te bouwen. En dat laatste kan natuurlijk alleen als de economie goed is. Maar als je dat als randvoorwaarde stelt, heeft het hele land dezelfde kans. Dan ben je in mijn optiek ook geen lucky bastard, maar gewoon een hardwerkend persoon.

Zoveel 'geluk' heeft toch vrijwel niemand? Bij iedereen heeft wel zijn portie jeugdtrauma's, ongelukken, ziekten, problemen, tegenvallers en overlijdens te verwerken, maar de meeste mensen gaan toch door. Dat heeft weinig te maken met geluk en veel met doorzettingsvermogen, iets wat je in mijn optiek juist het meeste tegenkomt bij diegenen die veel tegenslagen te verwerken hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:55

Je kan niet overal doorheen “doorzetten”. :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:04

journee schreef:
Zoveel 'geluk' heeft toch vrijwel niemand? Bij iedereen heeft wel zijn portie jeugdtrauma's, ongelukken, ziekten, problemen, tegenvallers en overlijdens te verwerken, maar de meeste mensen gaan toch door.

Nee, de meeste mensen hebben af en toe tegenslag. Dat kunnen we, zeker binnen een fatsoenlijke maatschappij, best opvangen. (Al is het ook dan goed om eens te tellen: hoeveel situaties in jouw eigen leven waren wellicht heel anders afgelopen zonder zorg? Of zonder brandweer of andere nooddiensten? )

Maar dit gaat om bijvoorbeeld mijn klasgenoot die vlak voor het eindexamen werd aangereden in het verkeer en daarna grotendeels verlamd en met blijvend hersenletsel in een revalidatiecentrum kwam. Dit gaat om kinderen die bij het opgroeien een iq blijken te hebben van onder de 60, die ongetwijfeld nog heel veel gaan leren maar niet zelf een goedlopend bedrijf gaan opzetten. Of om kinderen die geboren worden met Usher: slechthorend en slechtziend op jonge leeftijd en dan verslechterend. Dat soort tegenslag treft de meeste mensen NIET en daar mag je volgens mij erg blij om zijn. Maar je hebt niks gedaan dat die uitkomst bepaalt, het is puur geluk.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:07

_San87_ schreef:
_Mar3 schreef:

En de volgende stap is dat de overheid bepaald dat een burger zonder huis in jouw leegstaande slaapkamer komt wonen. :n
Groepsbelang ten koste van eigendomsrechten vind ik een slechte zaak.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:10

Ach Mar, gaat toch weg met die wappie argumenten, sorry maar dit werd al een dik jaar geleden verspreid door de anti democratische figuren. Pas op want iedereen krijgt een asielzoeker in huis.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:12

Ik vind ook niet dat leegstand verboden moet worden. Je mag best een huis in eigendom hebben terwijl deze leeg staat.

Maar er zijn huisjesmelkers die tientallen lege panden hebben. Dat die aangepakt worden vind ik goed.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:13

BigOne schreef:
Ach Mar, gaat toch weg met die wappie argumenten, sorry maar dit werd al een dik jaar geleden verspreid door de anti democratische figuren. Pas op want iedereen krijgt een asielzoeker in huis.

Graag op de bal asjeblieft, framen van mijn argumenten is niet nodig. En ik zeg helemaal niks over asielzoekers.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:16

_Mar3 schreef:
_San87_ schreef:

En de volgende stap is dat de overheid bepaald dat een burger zonder huis in jouw leegstaande slaapkamer komt wonen. :n
Groepsbelang ten koste van eigendomsrechten vind ik een slechte zaak.

Ach onzin.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:20

MarlindeRooz schreef:
Ik vind ook niet dat leegstand verboden moet worden. Je mag best een huis in eigendom hebben terwijl deze leeg staat.

Maar er zijn huisjesmelkers die tientallen lege panden hebben. Dat die aangepakt worden vind ik goed.

Een huis, is dat 1 huis dat leeg mag staan? Zijn dat twee huizen?

Ik ken iemand die 4 huizen heeft. Drie ervan staan leeg. Correctie, twee ervan staan leeg. Één huis staat in een gemeente waar leegstand zonder goede reden niet toegestaan is, dus die moest verhuurd worden. De andere twee huizen staan leeg, wordt niks mee gedaan.

Dat is toch bizar in een tijd van woningtekorten?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:21

fransje23 schreef:
Waar willen Fvd die 100.000 huizen per jaar gaan bouwen? Het mag niet ten kosten gaan van landbouwgrond of natuur dus ergens moet nog een stukje bouwgrond zijn?

De hoogte in kan ook nog hè. Lijkt mij een goed plan. Om iedereen een tuin te geven is Nederland gewoon veel te klein voor.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:31

_San87_ schreef:
Uit het liveblog van nu.nl:

Citaat:
D66 loopt duizenden stemmen uit op PVV na nauwkeurige telling
De voorsprong van D66 op de PVV is toegenomen nadat ruim dertig gemeenten nieuwe tellingen hebben aangeleverd, meldt de ANP Verkiezingsdienst. De PVV heeft 1319 stemmen minder dan eerder werd gedacht, D66 heeft juist 4314 stemmen meer.

Citaat:
De ANP Verkiezingsdienst heeft na de nauwkeurige telling vooral grote verschillen ontvangen uit Rotterdam. De PVV heeft daar 2.483 stemmen minder dan bij de eerste telling, D66 heeft 2.423 stemmen meer. Ook in Emmen is er een groot verschil in het nadeel van de PVV.

Maar in andere gemeentes kreeg de PVV weer iets meer stemmen. Zo heeft de PVV in Amersfoort 427 stemmen meer dan eerder.

Waren er vorige verkiezingen ook dergelijke grote verschillen?

Link:
https://www.nu.nl/politiek/6374567/live ... lling.html

Vanuit de hoek van de PVV zal de roep om onderzoek alleen maar harder worden nu. Is D66 nu definitief de grootste?