Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 06:10

Jildau schreef:
Volgens mij laat datzelfde filmpje van Lubach ook zien hoe belachelijk die stikstofnorm is en dat sommige natuurgebieden ook niet onder die norm komen als alle veehouderijen verdwijnen. In sommige gebieden is alleen de stikstof uit buurtlanden al voldoende om aan de norm te komen. Toch zeeeer onrealistisch? Ik vind het belachelijk hoeveel geld wij spenderen en wat wij nu allemaal kapot maken voor een zeer zeer minimale verbetering voor milieu en klimaat. Echt van de zotte.

Maar dan heb je het filmpje niet af gekeken. Hij zegt juist dat we éérst de uitstoot flink moeten reduceren, eerst met een goed plan op tafel komen, en dan pas kunnen de normen worden aangepast.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 06:48

8nnemiek schreef:
Jildau schreef:
Volgens mij laat datzelfde filmpje van Lubach ook zien hoe belachelijk die stikstofnorm is en dat sommige natuurgebieden ook niet onder die norm komen als alle veehouderijen verdwijnen. In sommige gebieden is alleen de stikstof uit buurtlanden al voldoende om aan de norm te komen. Toch zeeeer onrealistisch? Ik vind het belachelijk hoeveel geld wij spenderen en wat wij nu allemaal kapot maken voor een zeer zeer minimale verbetering voor milieu en klimaat. Echt van de zotte.

Maar dan heb je het filmpje niet af gekeken. Hij zegt juist dat we éérst de uitstoot flink moeten reduceren, eerst met een goed plan op tafel komen, en dan pas kunnen de normen worden aangepast.

Wel afgekeken maar dat op het einde dan alsnog de veehouderij weer de complete schuld krijgt is typisch linkse Lubach. Eerste deel laat goed zien hoe we ons land kapot maken door zelfbedachte (nergens op slaande) regels. Zelfs het versterken van de dijken ligt nu stil vanwege deze stikstofnorm. Dus we hebben nog liever dat het land deels van de kaart geveegd wordt, dan dat er een plantje niet meer voorkomt in Nederland.

Loretta

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 07:41

Ik snap die boeren wel dat ze weinig vertrouwen in de opzich mooie plannen van GL/PVDA hebben. De overheid heeft laten zien volstrekt incapabel te zijn. Bovendien zul je in welke coalitie dan ook toch compromissen moeten sluiten waardoor je iets over houdt dat onwerkbaar is. Dus tja, dat een melkveehouder dan kiest voor stilstand begrijp ik best want dan kun je weer een paar jaar door gaan met boeren. Maar het zwaard van Damoucles blijft boven de melkveehouderij hangen. En MOB blijft rechtszaken voeren waarbij de rechter weinig anders rest dan MOB in het gelijk stellen.

Zelf ben ik linkse kiezer en dat is voornamelijk van het scciaal economische aspect. Ik moet het hebben van inkomsten uit werk en niet van inkomsten uit vermogen. ook op het gebied van wonen en zorg zie ik veel meer in de linkse als de rechtse plannen. Rechts doet niets voor de mensen zonder groot vermogen en die het van het werk moeten hebben. Voor de lage, midden en een deel van net boven modaal is het programma van GL/PVDA gewoon zeer interresant.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 07:55

Jildau schreef:
BigOne schreef:
In Friesland zijn boeren die zich actief inzetten voor boeren en natuurbeheer. Dat is mooi maar ik denk dat de huidige minister daar weinig aan heeft bijgedragen toen ze daar in de prov. staten zat;
https://www.veld-post.nl/artikel/803240 ... iologisch/

Maar nu zeg je dus indirect dat alleen biologische boeren zich daarvoor inzetten? Omdat zij daar haar nek niet voor wil uitsteken? Want wij zijn er ook zeker wel mee bezig maar zijn niet biologisch. Heb echt het idee dat er door de gemiddelde mens gedacht wordt dat bij een biologisch bedrijf er allemaal bloemetjes in het weiland staan, een mooi wit houten hekje rondom de boerderij, een regenboog op de achtergrond en de dieren leven in vrijheid. En dat er aan de andere kant bij de reguliere melkveehouders een soort fabriek staat met één al dierenellende in de modder.

Voor de duidelijkheid: dat is niet zo hoor. :')
Ik koop nooit biologisch voedsel, omdat het, voor zover mijn kennis rijkt, niet per definitie beter is. Soms juist niet zelfs.
Maar dat beeld dat jij noemt, heb ik nooit gehad.
Ik dacht dat het dan voornamelijk gaat om de bestrijdingsmiddelen die worden gebruikt en dat dieren langer buiten komen.
Maar i.m.o betekent dat niet automatisch dat een niet-biologische boer zijn/haar dieren niet genoeg buiten zet of ophokt.

Wij hebben een boerderij zonder vee, we verbouwen op dit moment graan en gras (voor hooi), maar gebruiken ook kunstmest.
Als wij subsidie zouden krijgen voor natuurlijke bemesting, zou ik prima willen overstappen.

Ik denk ook dat veel Nederlanders vergeten hoe groot Nederland is in de export van landbouwproducten en wat voor financiële gevolgen het zou hebben als dit in één keer gehalveerd zou worden.
Wat niet betekent dat er geen verandering hoeft te komen, maar ik denk niet dat je voor die verandering bij de gemiddelde boer moet zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 08:16

Natuurlijke bemesting wat veel logischer is mag weer niet vanwege het fosfaat in de bodem:
https://nos.nl/regio/overijssel/artikel ... t-aankopen

Dit artikel laat wel mooi zien in wat voor een spagaat boeren steeds zitten wbt de regelgeving en overheid en dat stikstof zo dus ook in stand wordt gehouden.

Ik denk dat vele boeren het wel anders willen doen maar er zijn zoveel (soms onlogische) regels van de overheid en zo weinig winst. Innovatie kan alleen als er een langer termijn plan komt waar ook aan gehouden wordt en dat is iets wat al steeds niet gebeurd is in de politiek de afgelopen jaren. Daarnaast is het voor een boer belangrijk om bestaanszekerheid te hebben en te houden en dat is natuurlijk de afgelopen tijd al helemaal mislukt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 08:33

Jildau schreef:
Wel afgekeken maar dat op het einde dan alsnog de veehouderij weer de complete schuld krijgt is typisch linkse Lubach. Eerste deel laat goed zien hoe we ons land kapot maken door zelfbedachte (nergens op slaande) regels. Zelfs het versterken van de dijken ligt nu stil vanwege deze stikstofnorm. Dus we hebben nog liever dat het land deels van de kaart geveegd wordt, dan dat er een plantje niet meer voorkomt in Nederland.

Nee, dan heb je het hele verhaal gewoon niet goed begrepen.
De grond is verzuurd, zo zuur dat slakkenhuisjes er in oplossen op bepaalde plekken. En de tabellen tonen heel duidelijk dat de veeteelt en landbouw pakweg de helft van het probleem is.
Om de grens omhoog te kunnen zetten moeten er eerst goede plannen gemaakt worden, anders sneuvelt elk voorstel bij de raad van state. Dat heeft helemaal niks met links of rechts te maken.
Eerst ga je zorgen voor minder stikstof uitstoot, en dán pas kan de grens omhoog. Ook al zijn er wat regels die nergens op slaan, dat betekent niet dat ál die regels onnodig zijn.
Je hebt het kaartje gezien met die knalrode vlek boven Nederland, toch? Zo slecht is het hier gesteld met de uitstoot.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 09:14

Saga schreef:
Ik denk ook dat veel Nederlanders vergeten hoe groot Nederland is in de export van landbouwproducten en wat voor financiële gevolgen het zou hebben als dit in één keer gehalveerd zou worden.
Wat niet betekent dat er geen verandering hoeft te komen, maar ik denk niet dat je voor die verandering bij de gemiddelde boer moet zijn.

De landbouwsector draagt niet zoveel bij aan het bbp. Frank Kalshoven schreef daar vorig jaar een column over met uitleg:

"De Nederlandse landbouwsector, die grofweg de helft van het land gebruikt voor de productie, voegt jaarlijks (hooguit) 1,5 procent economische waarde toe aan het nationaal inkomen."
https://www.volkskrant.nl/economie/land ... 2~b8862d00

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 09:22

De gehele landbouw- en voedselketen is 6 á 7%, wat minimaal 65 miljard aan het BBP toevoegt.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 09:30

Klopt, Kalshoven schrijft daarover:

"Dit ‘agrocomplex’ is goed voor die 57 miljard euro (oftewel 6,7 procent van het nationaal inkomen) die je als eerste vindt als je googelt. Maar dit is dus niet (alleen) de toegevoegde waarde van de landbouw. Maar ook de toegevoegde waarde van de kunstmestproductie. Van de veevoerproductie. Van de groothandel in groente en fruit, en van de fijndistributie, van het distributiecentrum naar winkelier en supermarkt. Het is óók de toegevoegde waarde van de kaasmakers, saladesnijders, slachterijen, bierbrouwers en worstenmakers, en zo voort en verder.

Een groot deel van de toegevoegde waarde is het gevolg van handel met het buitenland, namelijk 2,8 procent (van de 6,7 procent in totaal). Dan gaat het onder meer om de verwerking in Nederland van importgoederen als olijfolie, cacao, koffie, thee en tabak. Binnenlandse productie is goed voor de rest, 3,9 procent (van de 6,7 procent in totaal).

Is er iets tegen deze som over het ‘agrocomplex’? Nee hoor, maar het zegt weinig. De auteurs schrijven zelf: ‘Deze insteek is historisch gegroeid, en vooral ingegeven door de wens een keten ‘van grond tot mond’ in beeld te brengen.’ Prima, als iemand daar lol in heeft. Maar we publiceren geen studies naar het ‘zakelijke dienstverleningscomplex’, het ‘zorgcomplex’, of het columnistencomplex’. Het is nietszeggend. Als elke sector zich op papier de toegevoegde waarde zou toe-eigenen van leveranciers en afzetkanalen zou ons nationaal inkomen drie keer zo groot zijn."

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 09:53

Ik ben het er niet mee eens dat het nietszeggend is, juist het tegenovergestelde.
Het laat juist zien hoe breed en verweven de landbouw en veehouderij is met industrie, handel en logistiek.
Nederland is niet persé groot qua hectares, maar juist wel vanwege de hele keten van grond tot mond.
Als je de boeren halveert, halveer je niet alleen in de opbrengst van voedsel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 11:17

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 13:18

Jildau schreef:
8nnemiek schreef:

Wat Lubach doet (of eigenlijk zijn redactie, hij presenteert alleen maar) is de feiten op een rij zetten en een verhaal vanuit alle kanten belichten.
Wat politici doen, is een zaak vanuit het perspectief van hun eigen achterban belichten. Logisch, want daar zijn ze voor, een bepaalde groep mensen vertegenwoordigen in de tweede kamer.

Lubach is niet rechts of links m.i. Maar de zaak wordt van alle kanten bekeken, en dan komt de veehouderij idd niet goed uit.
Dat is wat het is helaas. En hoe we daarmee om moeten gaan is aan de kamer.
Maar die kunnen niet alles ongedaan maken, en hebben zich aan regels te houden die echt noodzakelijk zijn.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 22-10-25 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 13:20

Maar als je het niet eens bent met wat hij presenteert, wordt het al gauw als "de tegenstander" betiteld.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 14:48

Saga schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat het nietszeggend is, juist het tegenovergestelde.
Het laat juist zien hoe breed en verweven de landbouw en veehouderij is met industrie, handel en logistiek.
Nederland is niet persé groot qua hectares, maar juist wel vanwege de hele keten van grond tot mond.
Als je de boeren halveert, halveer je niet alleen in de opbrengst van voedsel.

Zelfs als je ál die zaken meeneemt (wat dus formeel niet de methode is om aandeel bbp te berekenen), vind ik de verhouding 6.7% bbp en 50% gebruik landoppervlak (plus veel milieuschade) wel iets om over na te denken.

Ja, we hebben boeren nodig voor de voedselvoorziening, maar 1) we produceren nu heel veel voor het buitenland, en 2) veeteelt is een extreem inefficiënte manier van voedselproductie. Ik snap wel dat het op de agenda staat :j

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 14:51

Ik vind het ook zeker iets om over na te denken. :j
Maar dan wel op een manier die de boeren niet nog meer schaadt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 15:09

Saga schreef:
Ik vind het ook zeker iets om over na te denken. :j
Maar dan wel op een manier die de boeren niet nog meer schaadt.

Ik snap je punt maar... 'boeren' is natuurlijk een breed begrip, en wat valt er volgens jou onder 'schade'?
Er gaan hoe dan ook compromissen gevonden moeten worden, er gaat sowieso linksom of rechtsom ergens op ingeleverd moeten worden. Dus 'schade' bij 'boeren' is er alsnog.

De vraag is denk ik meer, wat accepteren we, binnen welke subgroepen van boeren?
Grote mega-stallen vs. 'normale' boeren vs. kleinschalig vs biologisch, etc etc?

Natuurlijk moet het wél op een eerlijke en realistische manier gebeuren. Maar wat die manier is?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 15:43

Eens dat er 'boeren' een heel breed begrip is en verandering is nodig, maar jarenlang is juist gestuurd op schaalvergroting met subsidies en beleid.
Veel boeren deden wat toen van hen werd gevraagd, uitbreiden, investeren, moderniseren, etc.
De schade die ik bedoel is dan bijvoorbeeld financiële schade.
Prima dat er straks bijv. een x aantal koeien op 1 hectare mogen staan, maar betaal daar dan ook netjes voor.
Zowel voor vlees als voor melk en natuurlijk is dit ook van toepassing op andere vormen van 'boeren'.

Edit; typfout
Laatst bijgewerkt door Saga op 22-10-25 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 15:58

Maar dan ook de tussenhandel een bijdrage leveren. De boer krijgt bvb 35 ct en ik weet echt wel dat iedereen eraan moet verdienen maar wanneer de boeren bvb 50 ct krijgen gaat meestal de prijs voor de consument ook met 15 ct omhoog.
En waar ik me wel aan begin te ergeren, diverse zuivelproducenten blijven maar van alles in de markt zetten, 10tallen soorten yoghurt, melk,vla, toetje zus en toetje zo.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 15:59

Ook eens.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 17:07

Dit eens goed doorgelezen, wat hebben de afgelopen regeringen ( min 25 jr ) er toch een zooitje van gemaakt wanneer je de financiële gevolgen hier ziet;
https://nos.nl/l/2587407

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 17:33

Vanmiddag werd (zoals elke middag de laatste weken) een financieel programma van een partij doorgenomen door economen. Vanmiddag was de PVV aan de beurt. Op JA21 na, waren er tot nu toe steeds vertegenwoordigers van de betreffende partij aanwezig om er over te praten.

Vandaag was de PVV aan de beurt. Zij hebben niet gereageerd op het verzoek om erbij te zijn, er was dus ook niemand. De economen rekenden voor dat, wanneer de PVV haar plannen doorzet, Nederland over een aantal jaar praktisch failliet is omdat er geen verantwoording is opgenomen over de plannen, er wordt alleen maar bijgeleend zodat het begrotingstekort enorm op zal lopen en toekomstige generaties (en dat is iedereen die nog een jaar of 40 en langer te leven heeft) de wrange vruchten hiervan zullen plukken en enorm zullen moeten bezuinigen en meer belasting zullen moeten gaan betalen. Daar zitten toch weinig mensen op te wachten denk ik. Je krijgt op korte termijn lastenverlichting, maar moet dat op lange termijn gewoon weer ophoesten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 19:04

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 19:06

Nederland wil helemaal niet fors reduceren. Maar anders en ja dan zullen er genoeg stoppen. Ook defensie zal tientallen boeren waarschijnlijk ( gedwongen) uit gaan kopen in de toekomst, vindt van der plas een mogelijkheid.
Voor leger prima voor stikstof afbouwen niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 19:26

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 19:27

juval schreef:
Terwijl Nederland het aantal boeren fors wil reduceren

ondertussen in Europa:
https://netherlands.representation.ec.e ... 5-10-21_nl

Ze zeggen niet dat ze willen vermeerderen toch? Alleen zorgen dat het boerenberoep zeg maar niet uitsterft.

Het aandeel jonge boeren verhogen en tegelijkertijd bijvoorbeeld het totale aantal boeren willen/moeten verminderen is niet mutually exclusive zeg maar.