Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 17:38

Meer werken loont op lange termijn altijd. Ook ivm pensioen. Maar goed dit hebben we ook al besproken… en nee het systeem klopt niet. Ik ben ook voor afschaffing/sterke hervorming.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 17:44

nps schreef:
Dat vind ik gek. Want stel, je hebt kleine kinderen, en je kan voor dezelfde inkomsten minder werken én meer tijd doorbrengen met je kinderen, ben je mijn inziens wel gek als je dan kiest voor meer werken. Als je meer gaat werken, maar dan hetzelfde of minder krijgt, waarom zou je dat dan doen? De fout ligt bij het toeslagensysteem, niet bij degene die simpelweg gebruik maakt van de geboden voorzieningen.

Ik werk ook 24 uur ivm met een klein kindje. Hele bewuste keuze. Daarvoor altijd 40 uur per week gewerkt, veel gedetacheerd, eindeloze reistijden en files. Vind ik niet te combineren met paard en kind. Wil ik ook niet, en is niet nodig. Waarom zou ik dan 40 uur maken? Wij krijgen trouwens ook kindertoeslag en kindopvang toeslag. Hebben we op zich niet nodig, maar we gaan er echt geen nee tegen zeggen. Heb jarenlang alleen (fiks) belasting afgedragen zonder iets te vragen.

@journee klopt - toeslagen zijn vaak gebaseerd op (verzamel) inkomen. Ik begrijp ook dat het financieel gunstig kan zijn om alleen te wonen, want als je samenwoont vervallen je toeslagen en gaan mensen er financieel op vooruit.

benzz schreef:
Ik zit even met mijn collega's hierover te praten. 3 jongens, 30, 22 en 20. Maar dit is de randstad en deze jongens zijn allemaal hoogopgeleid. Die verwachten echt dat hun vriendin 50-50 alles gaat doen. Die van 30 zegt: Hallo ik wil ook gewoon 1 dag per week papadag. Beiden 32 uur werken.
Dus die verandering is er wel, maar er zijn best wat vrouwen die het wel best vinden.

Zie ik ook veel hoor. Mijn vriend heeft ook papadag (en max gebruik gemaakt van zijn zeer riante ouderschapsverlof). Super gebruikelijk bij zijn werkgever - mannen werken ook meer part-time voor een papadag. Wij hebben altijd alles 50/50 gedaan, nu nog steeds. Toch zie ik dat meer bij hoogopgeleiden in de omgeving, ik zie ook echt nog wel vrouwen die (zeer) financieel afhankelijk zijn.

Ik zeg letterlijk een paar Posts geleden nog dat ik parttime werken en gebruik maken van toeslagen snap als er andere zorgtaken zijn. Ik snap het niet als je vanuit je toeslagen gaat redeneren hoeveel je mag verdienen en daar qua uren net onder gaat zitten. Schijnbaar schrijf ik chinees ofzo :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 17:49

996981 schreef:
Schijnbaar schrijf ik chinees ofzo :+

Yeuh! Ik kan chinees!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 18:24

Maar als ik het goed begrijp gaat het dus niet zozeer om de toeslag zelf, maar meer wat iemand met zijn extra vrije tijd doet. Als iemand minder uur werkt vanwege kinderen, mantelzorg of vrijwilligerswerk/ aan maatschappelijke doelen besteed dan hebben jullie hier niet zoveel problemen mee. Maar wel als iemand die extra vrije dag aan zijn hobby's besteed?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 18:35

Of de vrije tijd gebruikt om de parttime uren goed vol te houden. En een bruikbare vrij te besteden tijd heeft en mentaal gezond blijft. Is dat dan ook niet ok?

Financieel zal veel uren werken vast lonen, maar ook zonder een pensioen krijg je in nederland geld om na je pensioenleeftijd te kunnen overleven.

Ik hoorde vandaag juist een stuk dat bij minder uren op een dag mensen arbeidsproductiever zijn, zich minder ziekmelden en blijer door het leven gaan. Ik ga even zoeken waar dat staat. En het schijnt ook nog mogelijk de oplossing te zijn voor het arbeidsmensen tekort

Edit gevonden

https://www.youtube.com/watch?v=om0MGsKpLhE

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:11

journee schreef:
Maar als ik het goed begrijp gaat het dus niet zozeer om de toeslag zelf, maar meer wat iemand met zijn extra vrije tijd doet. Als iemand minder uur werkt vanwege kinderen, mantelzorg of vrijwilligerswerk/ aan maatschappelijke doelen besteed dan hebben jullie hier niet zoveel problemen mee. Maar wel als iemand die extra vrije dag aan zijn hobby's besteed?

Juist. Want dan hobby je dus als het ware van een ander zijn geld

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:13

Wat ik lastig vind, is dat mensen met een laag inkomen doordat zij parttime werken, dus ook minder pensioen opbouwen. Dus ook later (of zelfs hun hele leven) toeslagen ontvangen, terwijl dat niet altijd nodig had hoeven te zijn, als ze meer zouden werken.

Dat heb ik ook met een aantal zzp-ers. Sommigen werken op papier weinig (en zwart), bouwen soms helemaal geen pensioen op en later ontvangen ze toeslagen bovenop hun AOW.
Terwijl mijn netto loon nu lager is, door de verplichte pensioenpremie.
Maar de sociale voorzieningen en wetgeving hervormen is echt een giga-klus, waar de overheid/Belastingdienst niet eens (genoeg) personeel voor heeft.
Ik zou daar nu geen vertrouwen in hebben.

Ik heb verder geen oordeel over parttime werken, doe ik zelf ook.
Ik heb alleen geen recht op toeslagen. :D

Maar dit gaat te veel off-topic.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 19:22

karuna schreef:
Of de vrije tijd gebruikt om de parttime uren goed vol te houden. En een bruikbare vrij te besteden tijd heeft en mentaal gezond blijft. Is dat dan ook niet ok?

Financieel zal veel uren werken vast lonen, maar ook zonder een pensioen krijg je in nederland geld om na je pensioenleeftijd te kunnen overleven.

Ik hoorde vandaag juist een stuk dat bij minder uren op een dag mensen arbeidsproductiever zijn, zich minder ziekmelden en blijer door het leven gaan. Ik ga even zoeken waar dat staat. En het schijnt ook nog mogelijk de oplossing te zijn voor het arbeidsmensen tekort

Edit gevonden

Tuurlijk, klinkt mooi, minder werken maar wel financieel op nivo blijven. FNV heeft ook van die aparte plannen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:22

CharleyT schreef:
Tuurlijk, klinkt mooi, minder werken maar wel financieel op nivo blijven. FNV heeft ook van die aparte plannen.

Dat kan best, als we het geld niet weg laten stromen via bedrijven of belastingontwijking door heel-veel-vermogenden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 20:48

CharleyT schreef:
karuna schreef:

Edit gevonden

Toch schijnt het voor een bedrijf zelf wel lonend te kunnen zijn. En gezondheid lijkt me ook niet onbelangrijk. Als veel werknemers in je bedrijf vaak lichamelijk en geestelijk op zijn waardoor zij hun werk niet meer correct kunnen uitoefenen, dan is dat ook niet handig.

Zeker ook in beroepen met veel werk last, stress, wisselende diensten en dergelijke lijkt het mij een verkorte werkweek zeker niet onverstandig. Als de werkgever dan wel een volle werkweek doorbetaald, is er voor je pensioen ook niets veranderd, maar voor gezondheid misschien wel.

En het is natuurlijk wel prettig als mensen überhaupt de pensioenleeftijd in goede gezondheid kunnen bereiken. Dat scheelt ook in de zorgkosten. Alhoewel de vraag hoeveel /hoelang mensen in de toekomst nog gebruik kunnen maken van hun pensioen discutabel is, nu de pensioenleeftijd nog steeds stijgende is. De gemiddelde levensverwachting is in Nederland nog steeds begin 80, maar gemiddeld betekend ook dat 50% ouder wordt en 50% juist daarvoor komt te overlijden. Dus een goede verhouding tussen werk en privé voor je pensioen is ook niet onverstandig.

Als iemand zich heel zijn leven druk maakt om zijn pensioen en je dan je pensioen leeftijd uiteindelijk niet haalt is dat ook best wel zuur.

Uit cijfers van 10 jaar geleden blijkt namelijk dat ongeveer 1 op de 5 voor zijn pensioen overleed. Inmiddels zijn die cijfers gedaald en haalt iets minder dan 10% de pensioenleeftijd (70) niet.

https://longreads.cbs.nl/welvaart-en-welzijn-2019/een-gezonde-pensionering/#:~:text=Het%20aantal%20mensen%20dat%20tot,20%20procent%20was%20inmiddels%20overleden.

https://www.ad.nl/economie/bijna-helft-van-werkenden-houdt-het-niet-vol-tot-pensioenleeftijd~a1970cb9/

https://www.nrc.nl/brandedcontent/carriere/zweeds-experiment-voortaan-werken-we-maar-zes-uur-per-dag-2
Laatst bijgewerkt door journee op 16-12-24 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:02

Jij hebt het over het mediaan journee. Dat is wat anders. Daarnaast heb je het over de pensioenleeftijd en niet halen alsof die mensen voortijdig overlijden. Dat is niet zo.

Helemaal eens dat er grondig ingegrepen moet worden in het belastingstelsel, dat de arbeidsmarkt hervormd moet worden ook. We kunnen max 6 uur per dag echt productief zijn. Eén voltijd werkweek zou logischerwijs 30 uur zijn. Overige tijd kan dan besteedt worden aan opladen, hobby’s zorgtaken etc. Maar onze hele maatschappij is ingericht op 24/7 beschikbaarheid en morgen in huis bij bestelling. Dat gaat dan niet meer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:07

Mijn partner zou eerst met 58 kunnen stoppen, algemene regel toen, wel zelf gedeeltelijk voor sparen, dat werd 60 met zelf sparen en toen werd het 63 en uiteindelijk gewoon 66 en 7 maanden. Dat eigen gespaarde geld uit de potjes gebruikt en zelf zoveel mogelijk gespaard en er met 63 uit gegaan. Na 45 jaar fulltime werken vonden we het echt welletjes.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:12

De vader van mijn partner mocht met 57 met pensioen. Zwaar beroep met drie ploegendienst inclusief 5 nachten, helaas voor hem "mag" hij nu door tot over de 67 omdat vroegpensioen geschrapt is daarvoor. Alleen is het gewoon onmogelijk dit vol te houden tot die leeftijd. :n dat gaat fysiek gewoon niet, minder uren werken kan/mag niet ivm de ploegenindeling. Hoe hij nog een beetje functionerend zijn pensioen zou moeten halen werkelijk geen idee :? En met hem hele hordes mensen die allemaal tegen hetzelfde aanhikken.

Hij gaat ook heel erg zijn best doen om eerder te kunnen stoppen, dan maar veel minder geld om van te leven. Maar dan heb je in ieder geval nog een leven waar je wat aan hebt.

Dit is de eerste lichting die gewoon 10 jaar langer door moet werken met dezelfde functie, :knuffel:

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:18

996981 schreef:
Jij hebt het over het mediaan journee. Dat is wat anders. Daarnaast heb je het over de pensioenleeftijd en niet halen alsof die mensen voortijdig overlijden. Dat is niet zo.

Helemaal eens dat er grondig ingegrepen moet worden in het belastingstelsel, dat de arbeidsmarkt hervormd moet worden ook. We kunnen max 6 uur per dag echt productief zijn. Eén voltijd werkweek zou logischerwijs 30 uur zijn. Overige tijd kan dan besteedt worden aan opladen, hobby’s zorgtaken etc. Maar onze hele maatschappij is ingericht op 24/7 beschikbaarheid en morgen in huis bij bestelling. Dat gaat dan niet meer.

Hm, een deel van de mensen overlijd wel degelijk voortijdig hoor! Ik heb het over beide groepen. :)

Dat snel, snel vind ik persoonlijk erg storend aan de huidige consumptie maatschappij.
Alles moet gisteren klaar. Mensen/ bedrijven zijn niet meer persoonlijk bereikbaar maar alles gaat digitaal.
Veel mensen hechten meer belang aan kapitaal en consumptie goederen dan mij gezond lijkt. Presteren wordt vanaf jonge leeftijd met de paplepel ingegoten. Maar een goede verhouding vinden tussen werk en privé, met alles wat mensen tegenwoordig 'moeten' (willen) blijkt vaak erg lastig. En dan vindt men het raar dat zoveel mensen een burnout of iets dergelijks krijgen...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:18

Shadow0 schreef:
CharleyT schreef:

Dat kan best, als we het geld niet weg laten stromen via bedrijven of belastingontwijking door heel-veel-vermogenden.

:) Was het maar zo simpel he, maar dat is het echt niet.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:36

996981 schreef:
journee schreef:

Juist. Want dan hobby je dus als het ware van een ander zijn geld

Ergens in de jaren 80 zei Freek de Jonge al: het is leven van de gemeenschap zonder daarvoor met iemand naar bed te hoeven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:50

Een goede vriend van mij is 1 dag per week minder gaan werken en die dag doet hij vrijwilligerswerk op een dovenschool.
Hij heeft zelf een volledig doof geboren kind en hij kent dus gebarentaal en springt overal bij op school.

Onze maatschappij heeft vrijwilligers nodig en dat wordt toch vaak gedaan door parttimers.

Ik werk 3 x 9 uur, maar ik heb afgelopen weken tientallen uren overgewerkt. In het verleden heb ik zelfs 500 uur extra gewerkt in anderhalf jaar.
Voor fulltimers is dat vaak veel lastiger.
M.a.w. er zijn ook voordelen van parttime werken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 21:58

Het is heel simpel met parttime werken: je moet het kunnen betalen. Dat komt vaak pas later in het werkende leven, niet als je ergens in de 20 bent.

Ergens las ik dat er toeslagen zijn bij de AOW, is dat zo? AOW is in principe voor iedereen gelijk, dus ik ben wel benieuwd hoe dat zit met toeslagen na de pensioengerechtigde leeftijd

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 22:07

Veronica2 schreef:
Het is heel simpel met parttime werken: je moet het kunnen betalen. Dat komt vaak pas later in het werkende leven, niet als je ergens in de 20 bent.

Ergens las ik dat er toeslagen zijn bij de AOW, is dat zo? AOW is in principe voor iedereen gelijk, dus ik ben wel benieuwd hoe dat zit met toeslagen na de pensioengerechtigde leeftijd

Als je geen of maar een klein aanvullend pensioen heb, heb je gewoon recht op o.a. zorg- en huurtoeslag, weet ik van familie.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 18:56

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:08

Misschien toch nog een goed kerstcadeau, val van kabinet!
Hij dreigt maar het is zijn minister en die bakt er totaal niets van.
Voor hetzelfde geld doorgestoken kaart van Wilders in de hoop meer zetels te krijgen bij nieuwe verkiezingen, ik zie hem er voor aan nu al zijn opties om het kabinet te schofferen zijn uitgeput en z’n kiezers weg beginnen te lopen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:10

BigOne schreef:
Misschien toch nog een goed kerstcadeau, val van kabinet!

Alsjeblieft niet, PVV wordt alleen maar groter...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:13

ik denk niet dat je zo'n kerstcadeau zou willen. Zal niets goeds brengen vrees ik. Maar we zullen het zien.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:26

Hij zakt de laatste tijd in de peilingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 19:28

PVV zakt in de peilingen, ze staan het laagst sinds tijden. Vorig jaar virtueel op 52 nu op 35. En de totale coalitie heeft geen meerderheid meer, 24 zetels minder. En wees eerlijk, wie bij nieuwe verkiezingen nu nog op pvv bbb nsc vvd en sgp dan heb je toch aardig wat gemist.