Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
nps schreef:Dat vind ik gek. Want stel, je hebt kleine kinderen, en je kan voor dezelfde inkomsten minder werken én meer tijd doorbrengen met je kinderen, ben je mijn inziens wel gek als je dan kiest voor meer werken. Als je meer gaat werken, maar dan hetzelfde of minder krijgt, waarom zou je dat dan doen? De fout ligt bij het toeslagensysteem, niet bij degene die simpelweg gebruik maakt van de geboden voorzieningen.
Ik werk ook 24 uur ivm met een klein kindje. Hele bewuste keuze. Daarvoor altijd 40 uur per week gewerkt, veel gedetacheerd, eindeloze reistijden en files. Vind ik niet te combineren met paard en kind. Wil ik ook niet, en is niet nodig. Waarom zou ik dan 40 uur maken? Wij krijgen trouwens ook kindertoeslag en kindopvang toeslag. Hebben we op zich niet nodig, maar we gaan er echt geen nee tegen zeggen. Heb jarenlang alleen (fiks) belasting afgedragen zonder iets te vragen.
@journee klopt - toeslagen zijn vaak gebaseerd op (verzamel) inkomen. Ik begrijp ook dat het financieel gunstig kan zijn om alleen te wonen, want als je samenwoont vervallen je toeslagen en gaan mensen er financieel op vooruit.benzz schreef:Ik zit even met mijn collega's hierover te praten. 3 jongens, 30, 22 en 20. Maar dit is de randstad en deze jongens zijn allemaal hoogopgeleid. Die verwachten echt dat hun vriendin 50-50 alles gaat doen. Die van 30 zegt: Hallo ik wil ook gewoon 1 dag per week papadag. Beiden 32 uur werken.
Dus die verandering is er wel, maar er zijn best wat vrouwen die het wel best vinden.
Zie ik ook veel hoor. Mijn vriend heeft ook papadag (en max gebruik gemaakt van zijn zeer riante ouderschapsverlof). Super gebruikelijk bij zijn werkgever - mannen werken ook meer part-time voor een papadag. Wij hebben altijd alles 50/50 gedaan, nu nog steeds. Toch zie ik dat meer bij hoogopgeleiden in de omgeving, ik zie ook echt nog wel vrouwen die (zeer) financieel afhankelijk zijn.
journee schreef:Maar als ik het goed begrijp gaat het dus niet zozeer om de toeslag zelf, maar meer wat iemand met zijn extra vrije tijd doet. Als iemand minder uur werkt vanwege kinderen, mantelzorg of vrijwilligerswerk/ aan maatschappelijke doelen besteed dan hebben jullie hier niet zoveel problemen mee. Maar wel als iemand die extra vrije dag aan zijn hobby's besteed?
karuna schreef:Of de vrije tijd gebruikt om de parttime uren goed vol te houden. En een bruikbare vrij te besteden tijd heeft en mentaal gezond blijft. Is dat dan ook niet ok?
Financieel zal veel uren werken vast lonen, maar ook zonder een pensioen krijg je in nederland geld om na je pensioenleeftijd te kunnen overleven.
Ik hoorde vandaag juist een stuk dat bij minder uren op een dag mensen arbeidsproductiever zijn, zich minder ziekmelden en blijer door het leven gaan. Ik ga even zoeken waar dat staat. En het schijnt ook nog mogelijk de oplossing te zijn voor het arbeidsmensen tekort
Edit gevonden
https://www.youtube.com/watch?v=om0MGsKpLhE
CharleyT schreef:karuna schreef:Of de vrije tijd gebruikt om de parttime uren goed vol te houden. En een bruikbare vrij te besteden tijd heeft en mentaal gezond blijft. Is dat dan ook niet ok?
Financieel zal veel uren werken vast lonen, maar ook zonder een pensioen krijg je in nederland geld om na je pensioenleeftijd te kunnen overleven.
Ik hoorde vandaag juist een stuk dat bij minder uren op een dag mensen arbeidsproductiever zijn, zich minder ziekmelden en blijer door het leven gaan. Ik ga even zoeken waar dat staat. En het schijnt ook nog mogelijk de oplossing te zijn voor het arbeidsmensen tekort
Edit gevonden
https://www.youtube.com/watch?v=om0MGsKpLhE
Tuurlijk, klinkt mooi, minder werken maar wel financieel op nivo blijven. FNV heeft ook van die aparte plannen.
996981 schreef:Jij hebt het over het mediaan journee. Dat is wat anders. Daarnaast heb je het over de pensioenleeftijd en niet halen alsof die mensen voortijdig overlijden. Dat is niet zo.
Helemaal eens dat er grondig ingegrepen moet worden in het belastingstelsel, dat de arbeidsmarkt hervormd moet worden ook. We kunnen max 6 uur per dag echt productief zijn. Eén voltijd werkweek zou logischerwijs 30 uur zijn. Overige tijd kan dan besteedt worden aan opladen, hobby’s zorgtaken etc. Maar onze hele maatschappij is ingericht op 24/7 beschikbaarheid en morgen in huis bij bestelling. Dat gaat dan niet meer.
Shadow0 schreef:CharleyT schreef:Tuurlijk, klinkt mooi, minder werken maar wel financieel op nivo blijven. FNV heeft ook van die aparte plannen.
Dat kan best, als we het geld niet weg laten stromen via bedrijven of belastingontwijking door heel-veel-vermogenden.
996981 schreef:journee schreef:Maar als ik het goed begrijp gaat het dus niet zozeer om de toeslag zelf, maar meer wat iemand met zijn extra vrije tijd doet. Als iemand minder uur werkt vanwege kinderen, mantelzorg of vrijwilligerswerk/ aan maatschappelijke doelen besteed dan hebben jullie hier niet zoveel problemen mee. Maar wel als iemand die extra vrije dag aan zijn hobby's besteed?
Juist. Want dan hobby je dus als het ware van een ander zijn geld
Veronica2 schreef:Het is heel simpel met parttime werken: je moet het kunnen betalen. Dat komt vaak pas later in het werkende leven, niet als je ergens in de 20 bent.
Ergens las ik dat er toeslagen zijn bij de AOW, is dat zo? AOW is in principe voor iedereen gelijk, dus ik ben wel benieuwd hoe dat zit met toeslagen na de pensioengerechtigde leeftijd